Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

85D er ikke Model S med lengst rekkevidde?

Startet av GeirHM, lørdag 25. april 2015, klokken 09:15

« forrige - neste »

GeirHM

La meg fastslå det med en gang, jeg har aldri hatt en bedre bil. Min 85D er en premiumsopplevelse hver eneste dag. Jeg elsker å ta et magadrag og kjenne hvordan lungene fylles av ren luft. Og kjøre bil samtidig. Men den er ingen energiøkonomisk racer.

På småkjøring - i sports mode - får jeg fort heftige 240-250 wh/km på turen. Og jeg ser at i starten kan jeg godt ha et forbruk godt over 300. Men bilen brukes hovedsaklig til lengre turer. For tiden har jeg 150 km til jobben og like langt hjem igjen (veiarbeider og ødelagte bruer). Den har også vært tur/ retur Stockholm og den har vært på to lengre vinterturer til fjellheimen. Til sammen har den nå rullet nesten 5500 km siden vi hentet den 28 mars. Pendlingen foregår i all hovedsak på E18 med svært mye av distansen med 110 km fartsgrense. Som pendlere flest kjører jeg i krusemode de km over grensa som ikke utløser prikkbelastning og jeg holder meg ( så godt jeg kan) på fartsgrensa på veier med lavere grenser. Gjennomsnittsforbruket så langt er 218 wh/km og det er på vei ned. Jeg vedlegger skjermbilder av turen hjemmefra og til jobb to dagen denne uka, temperaturen lå begge dager omtrent rundt 12 grader og sol. Onsdagen var snittet 198 og torsdagen 208, resultatet torsdag er mest vanlig. Jeg kjørte etter hovedtrykket av rusjtrafikken begge dager. Kanskje kan det lavere forbruket på onsdagen forklares av mindre vind enn på torsdagen. Begge dager kjørte jeg i normal mode med tyve grader i bilen. Bilen står i garasje og ble ladet til 95 prosent rett før jeg kjørte. Begge dager ble bilen også forvarmet før jeg tok bilen av strømnettet. Jeg tror onsdagsturen er unntaket med 198wh/km mens jeg har flere på nivå med den på torsdag hvor jeg kjørte med et snitt på 208.

Jeg er egentlig litt skuffet over resultatet. For det innebærer at jeg synes jeg må lade på jobb. Jeg hadde håpet at jeg kunne kjøre tur/retur uten lading. Det går nok nå også, men nesten uten sikkerhetsmargin. Det er ikke helt korrekt fordi jeg må passere SC Lier 22km før jeg er hjemme. Men hva med disse turene vinterstid? Da blir det knapt mulig å kjøre tur retur uten lading.

Konklusjonen jeg trekker av dette er bilen har en maksradius på 300km på sommertid om jeg skal ha en fornuftig sikkerhetsmargin. Og jeg er redd for at bilens radius på vinterstid er en del kortere.

Og videre stiller jeg spørsmål ved Teslas egne opplysninger om at modellen jeg kjører skal være versjonen som har lengst rekkevidde. En kollega på jobben med en rwd 85 versjon som har kjørt nærmere 50 000 hadde et snitt på under 190 wh/km.

Jeg må også tillegge at jeg har kjørt i rangemodus og fått omtrent samme snitt som jeg får i vanlig modus. Bruker jeg sports mode går forbruket til himmels. Jeg kjørte til jobben i dette og fikk et snitt rundt 228.

Bilen har standard 19 hjul sommer og vinter. Michelin sommerhjul og Nokian R2 vinterhjul. Vinterhjula var på de to første ukene. De er kjøpt og montert hos Megahjul.

 

Edit: onsdagsturen jeg har tatt bilde av, var nok fra returen hjem med et snitt på 191. Turen ned hadde 198.




RaBalder

#1
Jeg ville forsøkt følgende:

  • sjekk at lufttrykk er rett i dekkene
  • kjør en runde med rangemode på å se hva det gjør for forbruket
  • sett ned farten til 110 i 110-sonen, ikke kjør i 115 eller 120.

Rangemode og litt redusert hastighet brukes da på dager når man ser at rekkevidden kan være noe snau. Det er ikke et kjempestort offer.
Med fint vær og tørr vei, så er det bare kjøre.

De viktigste tingene er  jo allerede gjort. Det er kjørt noen ganger og man har fått et mål på hvor mye energi som brukes på strekningen i normal-situasjonen. Overstiger forbruket normalen med mer enn den sikkerhetsmarginen man har satt seg, så må man gjøre noe (senke fart/rangemode).

Enkleste tiltaket hadde vært å fått ordnet noe lading på jobben. Og alltid plugget i. Man kommer langt med 10 eller 16A i 8 timer. Da hadde det holdt å ladet til 90% hjemme.

N00b

#2
Prikker slår ikke inn før 125 i 110 sonen. I den farten går elektronene fort.

Hvis du lader til 90% så har du ca 68-69kwh til 0km rekkevidde, det er et snittforbruk på 226 wh/km med 300km.  Dette holder fin fint til sommerkjøring.

Om vinteren med slaps og varmeapperat holder det ikke med 90%.  Da har du 3 måter å hjelpe til med dette:

1. Lad til 100%
2. Senk farten til 100
3. Bruk SC på Lier 5 min.

Personlig ville jeg brukt 2 & 3 fremfor å lade til 100% alt for ofte.
Range mode fjerner batterivarmer, det trengs ikke. De varmer seg selv ved bruk.

EL billist leveregel #1.  Lad når du kan, ikke når du må

AreLib

#3
min rwd har et snitt på 208 etter 44k km og snitt på 228  etter 18k km i vinter. Om sommeren ligger jeg på rundt 180 i snitt og dette er på vestlandsveier. Så din er vel økonomisk i forhold...regner med forbruket ditt går ned til 180~190 om sommeren..har forørvig merket at kulde ikke drar forbruket mest men heller snø og regn. Hvis kollegaen din har samme vei til jobb så må du få sjekket luft i dekk samt hjulstilling
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

GeirHM

Takk for informerte tilbakemeldinger. Hvordan sjekker man egentlig hjulstilling? Og jeg skal sjekke lufttrykket. Jeg vet Megahjul følger det som står avmerket i døra. For jeg diskuterte dette med dem da de satte på vinterhjula. For jeg har lest her inne at mange har positive erfaringer med å gå noe opp. Vinterhjula sto bare på drøye to uker og jeg sjekket sammen med Megahjul slitasjen uten at det på noen måte virket som det var mer slitasje på noen del av dekkene. Men etter to ukers slitasje er det kanskje lite man kan se av dette.

Når det gjelder range mode har jeg kjørt en stund med dette uten at det hadde noen betydning for forbruket. Skyldes sikkert at jeg som regel lader batteriet til dit jeg vil ha det rett før hver tur og at jeg alltid forvarmer bil.
I tillegg selvfølgelig til det aller viktigste, det har jo vært fine kjøretemperaturer, med vær rundt 10-12 grader og opphold.

I påsken fikk jeg testet skikkelig snøstorm og veier dekket av våt sludd. Herlig for firehjulsdriften men grusomt på energimåleren, jeg fikk skikkelige stygge forbrukstall og de to første ukene lå nok snittet rundt 225 eller mer. Jeg øvde meg i samme periode på å få elektrisk finfølelse i høyrefoten. Den læringsperioden er ikke riktig over, dessverre. Her tenker jeg på førerkortrelaterte forhold...

Min kollega har kortere vei til jobben, han kjører rundt femti km hver vei. Men også han kjører hovedsaklig motorvei. Hva slags kjørestil han har vet jeg ikke. Det jeg vet er at jeg kjører fortsatt som jeg har gjort med min gamle dieselsluker. Bruker krusekontroll og fokuserer på effektiv flytkjøring. Gjennomsnittshastigheten for hele turen pleide å ligge rundt 80km/t. Har ingen mulighet til å måle dette i TMS men tipper snittet er det samme. For kjørestilen er temmelig lik. I den grad det er forandring så handler det om at TAAC gjør det enda mer behaglig å følge køen.

Jeg forstår at det å redusere kjørehastighet noe på motorveien har stor betydning på energiuttaket. Foreløpig har jeg ikke gjort det. Men det er mulig jeg må det. Men heller ikke i dag er hastigheten så høy som prikkgrensa er i 110.

Så da gjenstår egentlig det vesentligste punktet ovenfor, og det har ingen av dere tatt opp. Mitt spørsmål knyttet til versjonen av TMS jeg kjører. Jeg minner om at Tesla skriver at dette er versjonen som skal gå lengst. Og det er jeg fortsatt usikker på om stemmer. Det kan godt være at jeg mangler erfaring og at det er det viktigste. Men i tråden her som handler om snittforbruk etter de første tusen km viser at S85D gjennomgående har et forbruk i området 220 til 230 wh/km. Jeg hadde også det i starten. Så da forblir mitt spørsmål dette:

Er virkelig S85D den modellen som har lengst rekkevidde?




Amoss

Sitat fra: GeirHM på lørdag 25. april 2015, klokken 12:18

Så da gjenstår egentlig det vesentligste punktet ovenfor, og det har ingen av dere tatt opp. Mitt spørsmål knyttet til versjonen av TMS jeg kjører. Jeg minner om at Tesla skriver at dette er versjonen som skal gå lengst. Og det er jeg fortsatt usikker på om stemmer. Det kan godt være at jeg mangler erfaring og at det er det viktigste. Men i tråden her som handler om snittforbruk etter de første tusen km viser at S85D gjennomgående har et forbruk i området 220 til 230 wh/km. Jeg hadde også det i starten. Så da forblir mitt spørsmål dette:

Er virkelig S85D den modellen som har lengst rekkevidde?

Verd å ta med seg at S85D er den som skal ha lengst rekkevidde - ihht EPA målingene. Der får den 270 miles rekkevidde vs. S85 som får 265 miles rekkevidde, en forskjell på 8 km. på en full "tank". Etter NEDC tallene som Tesla oppgir på sine sider i Norge så har disse to helt lik rekkevidde (502 km.).

Dersom kjøremønsteret ikke harmonerer helt med de forskjellige kjøremønsterene som blir oppgitt vil også forbruket kunne variere en del. F.eks. taper P85D mest på bykjøring, men ikke så mye på landeveiskjøring etter EPA i forhold til none-P utgavene.

Så selv om Tesla har sine ord i behold om at 85D har den lengste rekkevidden basert på kjøresyklusen EPA, behøver ikke det stemme for akkurat ditt forbruk. I tillegg kommer så klart alle de variabler som andre alt har trykket frem og flere - dekk, lufttrykk, asfalt, vei, temperatur, høyrefot, vind, hjulstillinger. Og det er så vidt jeg vet heller ikke klart om hvorvidt TACC kjører så økonomisk som du selv kunne gjort?

Model S 85D

Twowheels

Til å ligge å peise i 115-120 har du vel egentlig et bra forbruk ?

Min s85 ligger på 192 de siste 1000 km. Kjører sjelden fortere en 100. Ser forbruket øker hvis jeg ligger i 110-115
_________

Mr.Hansen

Jeg ville prøve og holde meg innenfor 20-90% SOC. Du sliter mere på batteriet hvis du går utover disse verdiene. Så jeg ville ha ladet på jobben, selv med en 10A kurs. Og ladet ikke mere enn du må hjemme så du kommer fem til jobben med en god margin. Ville ikke tenkt 2 ganger på og ladet litt på SC på vei hjem.

Det og holde 100km/t på 110 vei er faktisk ganske behagelig, slipper å jakte alle forran deg.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

petersv

Byttelån bil med kollegaen din i en uke. Reset trip B før dere overtar. Sjekk resultatet.

Car-El

PØH!

22500km og et forbruk på 247W/km.  Mesteparten er for at fruen kjører hjemmefra-barnehage-jobb og jobb-(butikken)-barnehage-hjem. Og med å svinge innom butikken så blir det kansje 10km. Ho bruke ikke å forvarme bilen ofte, så mye av det høye forbruket er at bilen varmer opp kupen. Men når ho stopper så blir den jo kald igjen.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

timingbeltkiller

Mest effektive måten å øke rekkevidde på er lavere fart.
Jo langsommere du kjører jo større er netto kjørte km i prosent av speedometerfart.
Du taper derfor langt mindre tid enn du tror når du senker farten.
Det ideelle på motorvei er å ligge i fred og ro i høyrefeltet og holde vogntogfart.

Som bonus kommer du helt ustresset og uthvilt fram.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

GeirHM

Noe av poenget med den litt lengre rekkevidden til S85D var evnen til å utnytte dualmotorsystemet slik at den skulle være ekstraøkonomisk på motorveien. Eller slik forsto jeg det. Og kanskje er det slik?

Jeg ønsker meg erfaringene til andre 85 og 85D sjåfører som driver tilsvarende pendlekjøring som meg selv med utstrakt bruk av kruskontrollsystemet i effektiv flytkjøring litt over fartsgrensa på motorveien og som ellers følger trafikken i fartsgrensehastighet på andre veier. Hva slags forbruk har dere?



PS.
Batterihelsa tar jeg på største alvor. Vår bil skal gå langt. Jeg forsøker å holde den innenfor 20 til 80% SOC hele tiden. Når jeg lader til mer så kjøres den rett etter at den er ferdigladet. For å lade opp til nær maks har jeg forstått betyr marginalt lite for helsa om bilen bare batteriet ikke blir stående med slik lading. Jeg registrerte også at Tesla Drammen leverte meg bil med helt fullt batteri.

PS2.
Jeg er helt enig i at hastighet betyr veldig mye for energiforbruket. Og at jeg sikkert kan vinne en del på å redusere hastigheten noe. Men jeg bedriver ikke råkjøring. Og jeg trives veldig godt med det krusekontrollsystemet min bil er utstyrt med. Jeg bruker det størsteparten av hver eneste tur jeg har fram og tilbake til jobb. Og på meg virker også det veldig energiøkonomisk. Spørsmålet mitt handler egentlig mest om dette: Gitt at kjørestilen er omtrent lik - vil 85 utgaven være mer energiøkonomisk enn den jeg har? Jeg har en mistanke om at den er det.


MeTesla

#12
Jeg har lett så godt jeg kan og har ikke funnet noen erfaringer som med sikkerhet kan si at 85D har lengre rekkevidde enn 85, kanskje heller tvert imot.

Kanskje de har tatt munnen litt for full og at det er en årsak til at de har justert opp effekten? Eneste "bevis" er Tesla sine egne tall. Uansett er det rimelig å tro at forskjellen er marginal.

Her er et relevant sted som jeg følger med på men lite er skrevet de siste dagene:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/44011-Real-World-Comparison-of-a-S85-to-an-85D-Efficiency/page7

Har noen lest noe interessant om dette andre steder?

Jejl

85d veier jo mer, så den vil nok bruke litt mer på bykjøring. Det er først når bilen er kommet opp i en viss hastighet at 85d har mindre forbruk grunnet ulik utveksling på driften framme/bak.

Car-El

Æ vet ikke hvilken Model S han Amerikaneren som kjørte over 600km på et fulladet batteri. Men han hadde vist bare kjørt i 40km/t hele tiden. Og det er vist rundt der den optimale hastigheten er for å rekke langt.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA