Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sterkt varierende indikert rekkevidde/forbruk

Startet av E_S, søndag 19. april 2015, klokken 15:59

« forrige - neste »

E_S

Har merket en ting som jeg ikke helt blir klok på.

Innimellom hender det at jeg har behov for å kjøre strekningen Gardermoen-Elverum (102 km) - dette er da motorvei med 100-sone mesteparten av veien og så ca. 3 mil med 70/80-sone på slutten. I 100-sonen kjører jeg normalt i ca. 105 på cruise, i 70/80 går det normalt i 80/90.

Normalt lader jeg bare til 80%, men før denne turen lader jeg alltid til 100%. Har kjørt strekningen et tosifret antall ganger, men jeg har kommet frem med alt fra snaut 30% til under 5% gjenværende batteri.

Noen som har noen idé om hvorfor det varierer noe så voldsomt i indikert forbruk/rekkevidde med tilnærmet samme kjørestil? Jeg kan plutselig "risikere" å bruke mer strøm en vanlig sommerdag enn jeg gjør en vinterdag med -20.

Er virkelig prosentmåleren så upålitelig? Nå sist gang ble det "very low battery" 8-9 km før jeg var fremme, så begynte virkelig å lure på om jeg kom til å komme frem, mens gangen før - på samme hjul og ellers omtrent samme forhold hadde jeg over 20% igjen når jeg kom frem.
:)

emil

Hva slags værforhold er det snakk om ?

Våte veier er mye værre enn +/- 20 grader i tempforskjell. Temperatur på batteripakken kan også være avgjørende, og én temperaturstrek på dash kan fort spenne over et temperaturområde på ~20 grader.

Ellers har hastighet mye å si, selv om 70 og 80 på samme strekning ikke føles veldig forskjellig kan det ha mye å si for forbruket.

Også vindforholdene selvfølgelig.


hsa77

Sitat fra: emil på søndag 19. april 2015, klokken 16:51

Også vindforholdene selvfølgelig.
Jeg tror mange undervurderer virkningen av vind på forbruk. 25 km/t medvind når du ligger i 100 km/t vil gi deg luftmotstand som om du kjører i 75. 25 km/t motvind vil gi deg luftmotstand tilsvarende 125 km/t - dette vil gi store utslag i forbruk. 25 km/t vind er ikke uvanlig - det er jo bare en laber bris.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Electric

Innimellom tyder vel på at du kjører forskjellig mellom disse turene....guess-O-metret beregner på historikk. Har du gitt full klamp i Oslo før en tur, og fritt fall (sparekjøring) en annen tur...så ender det nok opp forskjellig på slutten. Er usikker på hvor lang historikk den trekker med seg.

E_S

Guess-o-meteret sluttet jeg å stole på etter å ha hatt bilen en uke.. :) Det er indikert prosent på batteri som varierer veldig - mens på turen fra Oslo opp til Gardermoen kommer jeg stort sett inn ganske likt hver eneste dag, året rundt - det varierer ikke så veldig mye..
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA