Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går dørhåndtakene opp hvis bilen er under vann?

Startet av LPC, fredag 17. april 2015, klokken 21:48

« forrige - neste »

LPC

Det første hun spør om når hun ser dørhåndtakene, er å krisemaksimere verdens sikreste bil. Men jeg har ikke funnet svaret på:

Dersom bilen går av veien og i vannet, og sjåføren er bevisstløs, og dykkeren har på våtdrakthansker. Får han opp døren? Det kan stå om sekunder, og det vindusglasset er solid. (La oss anta at bilen er nesten full av vann innvendig, slik at ikke trykkforskjellen er med i bildet.)

Det skulle ikke forundre meg om Tesla har gjort tester på det, men med norske, kalde forhold i bakhodet?

Tuxedo

#1
Spiller ingen rolle om dykkeren har på hansker eller ikke; håndtakene kommer ut ved å trykke dem litt inn.  Men jeg vil ikke tro at håndtakene automatisk kommer ut dersom man har kjørt bilen i vann, i første omgang.  Etterhvert vil vel bilen oppdage så mye problemer at den klassifiserer det som en nødsituasjon, og da vil det være naturlig å sende ut håndtakene.  Men dette blir bare spekulasjoner.

PS: Forøvrig er det mange ganger så stor sannsynlighet for å omkomme i en husbrann enn i en bil kjørt i sjøen.

Havebigfun

Det som er vel så interessant er hva som skjer med elektrisiteten når TMS dykker i saltvann- kobler bilen batteriet automatisk ut i såfall?

Tuxedo

Sitat fra: Havebigfun på fredag 17. april 2015, klokken 22:10
Det som er vel så interessant er hva som skjer med elektrisiteten når TMS dykker i saltvann- kobler bilen batteriet automatisk ut i såfall?
Den vil nok koble ut ganske raskt.  Uansett vil ikke strømmen fra batteriet gå til jord, så dykkere og passasjerer vil være trygge.

Sandvika

Tror de spretter ut når "alt går galt", men det det står i nødmanualen "if the door handles does not function, open the door manualy by reaching inside the window using the interior handle"

Å knuse ruta er nok en smal sak for en trent redningsdykker.

Står også "treat a submerged Model S like any other veichle"
http://www.evsafetytraining.org/~/media/Electric%20Vehicle/Files/PDFs/Tesla_ModelS_ERG.PDF

LPC

Takk for innspill, og den linken var hjelpsom. Bra at alle dør håndtak spretter opp hvis en airbag er utløst!

petersv

Model S er ikke alene om elektronisk åpning av dørlåsen, så samme "problem" med enkelte andre biler og.

Rav4_EV



Dette er vel løst fra Teslas side. Ingen grunn til å åpne døra. Fortsett ferden  ;D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

nortrahof

Man kan ikke påregne å få åpnet dørene før bilen er helt fylt av vann dersom man kjører i vannet. Vanntrykket på de relativt svære dørene vil kreve en formidabel kraft fra fører/passasjer for å åpne. Derfor er det vel temmelig uinteressant om låsene spretter opp dersom man ikke klarer å komme seg ut allikevel?
En såpass tung bil som TMS flyter dessuten dypt og derved lager ekstra press på dørene.

Jeg tror at eneste fluktvei er da gjennom vinduene, dersom du ikke vil være med til bunns?
Vindusheiser er fort til å kortslutte. Derfor har jeg alltid en nødhammer tilgjengelig på biler med elektriske ruter.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Thor2014

Top Gear testet dette en gang med en vanlig bil. Dersom du ikke åpner døra eller vinduet med en gang bilen er i vannet er du nesten garantert å omkomme. Selv når bilen er tilsynelatende full med vann, tar det fortsatt en god stund før man klarer å åpne de.
Gjensidige har en nødhammer som kan funke.

http://www.sikkerhetsbutikken.no/epages/Sikkerhetsbutikken.mobile/?ObjectPath=/Shops/Sikkerhetsbutikken/Products/1518551&Locale=no_NO

B_Tesla

Nødhammer er kritisk for å knuse en rute. Glem spark og slag, hammer eller slegge. Nødhammer er det som virker. Kostet ca 20,- på Biltema sist jeg kjøpte (noen år siden). Den har også setebelte kutter. En i nær familie var en av to som overlevde ulykke i vann. To siste satt fast i bilbelte. Billig forsikring.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

M.SKEIDE

Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

B_Tesla

Er ikke 100% sikkert at den går gjennom sikkerhetsglass. Denne er laget for formålet, samt har setebeltekutter. Har alltid 1 slik innenfor rekkevidde av sjofør. Du klarer å knuse vinduet uavhengig av om bilen da er fylt med vann. Du klarer også raskt å kutte setebeltet på barn/kone dersom de setter seg fast i kolisjonen.


http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Sikkerhetsdetaljer/Nodhammer-2000016404/
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Klykken

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17153.0.html
Her er en Tesla under vann i forbindelse med flommen som var i fjor høst, med det meste som kan åpnes åpent i følge noen kommentarer.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA