Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vedlikehold av trilling

Startet av tomrh, fredag 10. april 2015, klokken 18:39

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Beamer Screamer på mandag 13. april 2015, klokken 21:06
Dette er interessant. Jeg trodde regelmessig service på autorisert verksted var en forutsetning for garanti/reklamasjonsrett både på Trilling, Leaf og andre biler. Hvordan har du fått utført garantirep. uten å ha tatt service? Gjaldt dette ting som ikke ble påvirket av service?

Som flere andre er inne på så virker det litt som om verkstedene omtrent må finne på ting å gjøre ifm. service på elbiler bare for å rettferdiggjøre at det skal koste 3-4-5.000 kr. Jeg kunne også godt tenkt meg å strupe service på min Trilling til et minimum, men jeg har tenkt at jeg må følge standardopplegget så lenge bilen er under garanti.

Alle servicepunkter er i prinsippet bare sjekk av slitedeler du ikke vil få dekket på garanti uansett. Elektronikkfeil som var problemet på min bil er uansett ikke noe som sjekkes på service og feilen som oppsto på min bil var ikke helt ukjent med Leaf fra samme årgang.

Da jeg meldte om feil spurte de om bilen hadde vært på service jeg jeg sa at den kun hadde vært på verksted for en gjennomgang tilsvarende EU-kontroll og det var ikke noe problem.

Det må uansett være en klar sammenheng mellom manglende vedlikehold (og service) for at verksted skal kunne nekte rep på garanti/reklamasjon.

Mr.Zero

Sitat fra: Beamer Screamer på mandag 13. april 2015, klokken 21:06
Sitat fra: emil på mandag 13. april 2015, klokken 14:30
Nå har jeg Leaf (USA-modell), men bil er bil...

- Jeg har jevnlige kraftige oppbremsinger for å slippe Nissans "bremseservice"
- Jeg bytter pollenfilter selv årlig, ca 100-lapp pr filter og et par minutters arbeid på byttet
- 2. års service tok jeg bare som en vanlig EU-kontroll (uten innmelding) og alt var greit.
- Fikk målt kokepunkt på bremsevæsken etter 2 år og den var godt innenfor grenseverdiene for anbefalt bytte så denne ble ikke byttet.
- Olje i reduksjonsgir sjekket ok.
- 3. års service tar jeg bare som bytte av pollenfilter igjen
- 4. års service tar jeg som 2.år og sansynligvis med bytte av bremsevæske, da blir servicen også den første ordentlige EU-kontrollen.

Total kostnad etter 3 år er ca 650kr og dette har ikke hindret meg i å få utført garanti/reklamsjons-reperasjon hos selger/importør og alt er ellers greit med bilen. Batteristatus leser jeg av med mobiltelefonen og OBDII adapter.

Dette er interessant. Jeg trodde regelmessig service på autorisert verksted var en forutsetning for garanti/reklamasjonsrett både på Trilling, Leaf og andre biler. Hvordan har du fått utført garantirep. uten å ha tatt service? Gjaldt dette ting som ikke ble påvirket av service?

Som flere andre er inne på så virker det litt som om verkstedene omtrent må finne på ting å gjøre ifm. service på elbiler bare for å rettferdiggjøre at det skal koste 3-4-5.000 kr. Jeg kunne også godt tenkt meg å strupe service på min Trilling til et minimum, men jeg har tenkt at jeg må følge standardopplegget så lenge bilen er under garanti.
Jeg vil anbefale at du følger opp bilen med en årlig service. En hver garantibehandler hos de forskjellige bilimportørene sjekker grundig bilens verkstedhistorikk. Er det noe som skurrer her, kan/vil man ofte i første omgang få avslag. Det betyr krangling og brevskriving skal man komme noen vei videre. Mange biler får også gjennomført en rustkontroll ifbm med service. Hopper man over servicen - og det oppdages rust i etterkant, ja så dekkes ikke eventuell utbedring av importør. Da blir det fort dyrt for kunden om man da ikke velger å gi f.
Som bransjemann velger jeg å levere elbilen min på service - nettopp fordi alt er så mye enklere om problemer dukker opp. Og det er et pluss ved eventuelt salg.

Emil kjører USA-Leaf. Disse bilene tar ikke Nissan seg garantimessig av, men derimot kjøper en seg en garanti med spesielle vilkår og egenandeler.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Beamer Screamer

Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 14. april 2015, klokken 11:57
Jeg vil anbefale at du følger opp bilen med en årlig service. En hver garantibehandler hos de forskjellige bilimportørene sjekker grundig bilens verkstedhistorikk. Er det noe som skurrer her, kan/vil man ofte i første omgang få avslag. Det betyr krangling og brevskriving skal man komme noen vei videre. Mange biler får også gjennomført en rustkontroll ifbm med service. Hopper man over servicen - og det oppdages rust i etterkant, ja så dekkes ikke eventuell utbedring av importør. Da blir det fort dyrt for kunden om man da ikke velger å gi f.
Som bransjemann velger jeg å levere elbilen min på service - nettopp fordi alt er så mye enklere om problemer dukker opp. Og det er et pluss ved eventuelt salg.

Emil kjører USA-Leaf. Disse bilene tar ikke Nissan seg garantimessig av, men derimot kjøper en seg en garanti med spesielle vilkår og egenandeler.

Det var jo det jeg egentlig tenkte ja. Jeg skjønner jo også litt at forhandleren gjerne vi ha bilen inne en gang imellom for å følge med på bl.a. rust som du nevner, eller utbedre andre ting som kan utvikle seg til større ting med tiden.

Så da er det bare å holde seg til opprinnelig plan, nemlig å følge vanlig service i alle fall innenfor garantiperioden.Muligens med unntak av å skifte pollenfilter selv som er utførlig beskrevet andre steder på forumet.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Hamiso

I ein annan tråd blei det tipsa om at pollenfilteret berre kunne fjernast. Det skulle føra til at det blei mindre dugg i bilen om vinteren. Så det har eg òg gjort. Om det blei mindre dugg, veit eg ikkje sikkert. Men merkar i alle fall ingen problem med lukt, støv eller liknande, utan pollenfilter.

Elles er eg enig med Emil og ein del andre i at årleg service fortoner seg som unødvendig. Direkteimporterte bilar får ikkje vanleg garanti. Men ein kan få utført reparasjonar ved hjelp av fabrikkgaranti på forskjellige verkstader. Og reklamasjon gjeld uansett overfor selgaren (så lenge firmaet til selgaren ikkje er avvikla eller slått konkurs). På min bil blei det nettopp utført ein kampanje på ein verkstad ved hjelp av fabrikkgaranti. Og mangel på service var ikkje noko tema.

Det eg er mest usikker på, er kva skade det medfører å køyra bilen om vinteren på dette forferdelege saltsølet (skulle verkeleg ønska det var eit alternativ til å strø salt på vegane). Den siste kampanjen hjelper noko for understellet. Men det må vel gå ut over bremsar og anna, viss me ikkje passar på?
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

SteinHolstad

Trur forhandlere er mer interessert i pengene enn bilene våre.  Har skifta bl.a. olje og oljefilter i 30 år på egne biler og ingen skal fortelle meg at et verksted gjør dette bedre.  Selvfølgelig kreves det av oss at vi vet å bruke riktig olje og riktig filter og ser jo at mange bileiere ikke har kunnskapen eller ønske om å gjøre dette selv.

Nå er det ikke motorolje på elbil  :) men filter klarer jeg fint å skifte, det samme med spylerveske og viskerblad.  Når det kommer til rustsjekk så er ikke det så vanskelig heller - og det viktigste for å unngå rust er bilpleie - sommer som vinter - kanskje mer viktig om vinteren grunnet salt.  Det eneste jeg skulle ønske var påkrevet fra forhandler var batterisjekk og softwareoppdateringer.

Så det koker vel ned til hva den enkelte føler seg komfortabel med.
2015 - Mitsubishi imiev

nofuelno

Har hatt en i-MiEV siden 15.03.2011
I dag måtte den på verksted for første gang.
Nødvendig EU kontroll samt utført følgende anbefalte garantiservicekampanjer:

- Relay Replacement ( 3 pcs )
- Vacuum Pump Replacement
- Batterirammekontroll ( PASS )

Totalt kostnad( EU-kontroll ) 504,-

Dette utgjør altså en årlig servicekostnad på 126,-

Kilimeterstand er på 42 200 , så er ikke helt stressa på å bytte bremseveske ennå...
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Stjerneglis

Interessant... Fikk du innkalling på Relay Replacement og Batterirammekontroll?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

nofuelno

Sitat fra: Stjerneglis på fredag 17. april 2015, klokken 17:46
Interessant... Fikk du innkalling på Relay Replacement og Batterirammekontroll?

Relay Replacement var ikke varslet, så det er nok en "sovende instruks" de tar når bilen når først bilen er der.
Batterirammekontroll kom som en "kontraordre" en time etter at de sa at bilen var klar til henting, så det er nok noe de har funnet ut veldig nylig at kan være greit å få sjekket.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

erik e

Ang. vedlikehold. En gang i året blir jeg innkalt til tannlegen. Legger i snitt ut ca. 2000,- kr. "Sure" penger der og da. Jeg pusser tenna i snitt 2 ganger i døgnet med dyr tannkrem. Tenna funker greit.    Så. Stell Trillingen, og den vil glede deg i årevis. Tut og kjør i sommersol,god helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Stjerneglis

Sitat fra: nofuelno på lørdag 18. april 2015, klokken 01:17
Sitat fra: Stjerneglis på fredag 17. april 2015, klokken 17:46
Interessant... Fikk du innkalling på Relay Replacement og Batterirammekontroll?

Relay Replacement var ikke varslet, så det er nok en "sovende instruks" de tar når bilen når først bilen er der.
Batterirammekontroll kom som en "kontraordre" en time etter at de sa at bilen var klar til henting, så det er nok noe de har funnet ut veldig nylig at kan være greit å få sjekket.

Flott! Det skal jeg huske på når vår skal inn for PKK og sjekk av bremsevakumpumpe
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på fredag 10. april 2015, klokken 15:53
En skal også huske på at oljen i diff skal skiftes ved 40.000km. Svindyr spesialolje!
Fikk i dag erfare hvor dyr denne spesialolja er! Tok den som ekstra punkt på 4. service siden mjauen har gått 92.000 og jeg ikke har tenkt å ta flere servicer hos forhandler. Dette ble den dyreste servicen ever! De skulle ha 3.429,- for olja og 570,- for skiftet. Før moms. Altså 5000 kroner i tillegg bare for å få byttet denne olja! :o  >:(

Så hvis Citroën skal bytte den hver 40.000 er jo dette en prisbombe for C-zero eiere.

En annen ting var at setevarmen i førersetet sluttet å virke for en måned siden. Trodde det var en sikring e.l. men viser seg å være selve varmeelementet som måtte bestilles opp. Går på garanti.

Forøvrig var bremseklossene foran veldig slitt nå, fikk beskjed om å bytte de innen 5000 nye km. Egentlig bra at de holder så mye som 100.000 km. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

pwb

Noen som vet hvilken olje det er som brukes?

erik e

#27
Dette høres helt vilt ut.  Denne saken bør du gå videre med.  Det er jo bare noen dl.  Ran!   Bruker ikke Cit. ATF olje?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

#28
Sitat fra: erik e på onsdag 22. april 2015, klokken 20:04
Dette høres helt vilt ut.  Denne saken bør du gå videre med.  Det er jo bare noen dl.  Ran!   Bruker ikke Cit. ATF olje?
Jo, jeg tror også det er en feil. Sjekket fakturaen. Det var ATF SP3 girolje til 3810 pr. enhet, men enheten er opptil til 20 liter. Og så har de skrevet 0,9 enheter, dvs. 18 liter olje!!  :o  ::) Det er her det må være feil på fakturaen, enheten skal nok være liter og mekanikeren brukte sikkert 0,9 liter. Har sendt klage.

Edit: Fikk kjapt svar, de la seg umiddelbart flate og refunderer over 4000 kroner.  :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kaiat


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA