Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

B116 program kontra eldre

Startet av El rayo, tirsdag 30. juni 2009, klokken 21:48

« forrige - neste »

El rayo

Sitat fra: El rayo på fredag 26. juni 2009, klokken 17:35
Sitat fra: Ken på fredag 26. juni 2009, klokken 10:59
Den har jeg ikke brukt på den B111 enda så det kan være forskjell  i strømtrekk mellom de versjonene.
Jeg merket ingen forskjell i strømtrekk på "tomgang" og full gass da jeg oppgraderte fra B111 til B116.
Forskjellen legger i nøyaktigheten på energimeteret og at meteret ikke plutselig faller til 0% med B116. Andre forskjeller er at radiatorviftene går hele tiden ved vedlikeholdslading (B116) og at man ikke trenger å passe på eksakt når vedlikeholdsladingen er ferdig før man fyller vann.

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 26. juni 2009, klokken 21:31
Jeg har selv B111. Hvor får man tak i / gjordt oppgraderingen?

;-D Hans

Sitat fra: Ken på tirsdag 30. juni 2009, klokken 20:47
Hans: Arild Holter kom til Kristiansand og oppgradert 4 biler med en laptop med installert B116.
Han tar ikke sånne oppdrag lenger og det er mulig at Automotivservices kan ta jobben.

Jeg er ikke helt klar over alle forskjellene  mellom de versjonene men jeg vet om noen flere:
Mindre regen ved bremsing ( mindre farlig ved glatt føre).

Mindre kraftig overlading ved vannservice.

Automatisk vedlikeholdhold av overlading klar til vanfylling i en lenger periode18 timer?

Jeg tror nesten at jeg foretrekke den gamle!

Sitat fra: Ken på tirsdag 30. juni 2009, klokken 20:47
Mindre kraftig overlading ved vannservice.
40 Ah overlading på B116, 50 Ah på tidligere versjoner.

Sitat fra: Ken på tirsdag 30. juni 2009, klokken 20:47
Automatisk vedlikeholdhold av overlading klar til vanfylling i en lenger periode18 timer?
Tror det er 72 timer, intervallet er 5 minutter lading, 25 minutter pause. Det er ingen kompensasjon for temperatur, så det er likevel greit å fylle vann så snart som  mulig etter at vedlikeholdsladingen er ferdig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Takk El Rayo. Vi er lett avsporet vi gamle ;D

Enig at vannfylling bør gjøres ferdig etter tilstrekkelig overlading.

Ikke alt som er best for mekanikkere er best for bilen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ken

Oppdaget nå at min B111 Think ikke nullstille seg etter overlading er ferdig. Med Nikometer var batteristrøm lik null. Jeg vet at noen Think gjør det og kanskje de med B116. Jeg trodde at det var viktig at bilen nullstilte seg etter ferdig lading så at kapasiteten av batteripakken rekalibreres.
Jeg må sjekke neste gang hvis antall full ladinger økes med 1 etter ladestopp.

Etter SAFT sin anbefalinger må energimåler nullstille seg etter lading er ferdig.

Hva gjør andre Think med B111 ? Har jeg en bug i programmet?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

Usikker på hva du mener som skal nullstille seg?
På min med B111 skjer ingen nullstilling, men energimeteret kommer opp til 100% samtidig som den avslutter overladingen.
Men jeg har observert at meteret går ned til 0% etter at ladingen er ferdig for deretter å komme opp til 100% når tenningen settes på. Men har ikke sjekket logg på dette. Så vidt jeg husker skjer dette ved servicelading. Mulig det også skjer hvis det er blitt samlet opp mye overlading slik at den overlader 20Ah.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Det er det jeg snakker om. Jeg har ikke sett det magiske øyeblikket, men etter bilen har nådd 100% så faller nålen til 0%.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#5
Sitat fra: Ken på fredag 18. september 2009, klokken 20:48
Oppdaget nå at min B111 Think ikke nullstille seg etter overlading er ferdig.
Går ut fra at du mener energimeteret. Da jeg hadde B111 program opplevde jeg at energimeteret noen ganger kunne stå på null når jeg kom til bilen, men det gikk alltid opp når tenninga ble skrudd på.

Telleren for "overladet Ah vann fy" nullstilles når man bekrefter "vannfylling ferdig".

Sitat fra: Ken på fredag 18. september 2009, klokken 20:48
Hva gjør andre Think med B111 ? Har jeg en bug i programmet?
Jeg fikk et tips av Think Nordic: koble fra hverandre de to runde kontaktene under batteriluka så snart den er åpnet. Pass på at du ikke mister de grå pakningene. Du har nå koblet fra alle styrestrømmer til kontaktorboksen; kontakten med færrest pinner er jordinger og kontakten med flest pinner er plusser. Du er nå sikker på at det ikke kommer 114 V ut av batterikassa uansett hva junior (eller andre) måtte finne på å gjøre for å "hjelpe" far.

Etter at du har fylt vann er det siste du gjør før du setter på batterilokket å koble til de to runde kontaktene. OBS! de kan byttes om, men ikke noe galt vil skje bortsett fra at bilen er død. Færrest pinner skal mot færrest kontakter. Godt lys er nødvendig for å sjekke.

Energimeteret vil gå til null og opp til 100 når tenninga settes på.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Ja, jeg snakker om vanlige overladninger. Jeg holder på å trimme batteripakken og vil at BMS kalibrerer riktig kapasitet. Den nullstillingen er en bekreftelse at pakken ligger på 100%. Dette etter SAFT anbefalinger.

Det med å koble fra de to multikontaktene har jeg kommet bort i under vannfyllingsprosedyret fra andre kilder, deg kanskje. Er ikke det lettere å ta ut tenningsnøkkelen for sikkerhets skyld?
Er det også at de ledninger krysser vannfyllingsniplene? Best å ha de ut av veien. Eller er det andre fordeler?.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Ken på lørdag 19. september 2009, klokken 21:54
Det med å koble fra de to multikontaktene har jeg kommet bort i under vannfyllingsprosedyret fra andre kilder, deg kanskje. Er ikke det lettere å ta ut tenningsnøkkelen for sikkerhets skyld?
Bilen blir også "levende" når ladekabelen settes i og når BMS'en finner ut at 12 volt servicebatteriet trenger lading.

Sitat fra: Ken på lørdag 19. september 2009, klokken 21:54
Er det også at de ledninger krysser vannfyllingsniplene? Best å ha de ut av veien. Eller er det andre fordeler?.
Ledningene kan ligge forskjellig i forskjellige biler har jeg sett. Jeg pleier å legge begge de runde kontaktene helt forrest i rommet, foran den forreste fyllenippelen. Der ligger de forholdsvis rolig med mindre fare for tretthetsbrudd i ledningene enn om de skulle ligge løst over niplene og riste i hver dump. Men det tar nok et par sekunder ekstra....
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Takk for tipsene. Jeg holder på å feilsøke en Think for isolasjonsfeil og det er viktig å kjenne til at deler har spenning eller ikke.

Har merket at bilen med B111 har nullstilte seg etter fullført lading. Kanskje etter ladekabelen var fjernet? husker ikke.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA