Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min første el-bil evt hybrid. Moss -Nydalen (Oslo)

Startet av MikeLevy, søndag 05. april 2015, klokken 14:39

« forrige - neste »

Sele

Hvis man ønsker flere over på elbil så må ikke fordelene røres. Jo flere elbiler jo bedre er det for lokal miljøet. Og det var det jeg trodde politikerene også hadde i tankene ved innføring av fordelene. Ikke hvordan vi nå i neste omgang skal kunne ta avgift på grønt miljø og at på til på lik linje med fossilbiler. Minner litt om diesel sagaen dette.

Joey Pedersen

Sitat fra: hsa77 på mandag 06. april 2015, klokken 13:03
Men i Teslaen slipper du utgifter til bom og drivstoff er nesten gratis... Her bør du finne frem kalkulatoren. Kan godt hende en pent brukt Tesla faktisk blir billigere enn en ny Golf...
Om litt så skal det ikk lenge være dratis og kjøre gjennom bommene.
Det første som kommer til å tas vekk er kollektivkjøring, bompenger, gratis ferjer
og gratis strøø osv.
Mvh
Joey Pedersen

zbk

Sitat fra: Sele på tirsdag 14. april 2015, klokken 10:20
Hvis man ønsker flere over på elbil så må ikke fordelene røres. Jo flere elbiler jo bedre er det for lokal miljøet. Og det var det jeg trodde politikerene også hadde i tankene ved innføring av fordelene. Ikke hvordan vi nå i neste omgang skal kunne ta avgift på grønt miljø og at på til på lik linje med fossilbiler. Minner litt om diesel sagaen dette.

For å aksellerere overgangen må avgiftsfritaket vare lengst mulig, men jeg tror du blir skuffet om du tror dette vil vare evig. Ingenting ville glede meg mer enn om jeg tar feil. Tanken har vel aldri vært at avgiftsfritaket skulle vare evig, men at det var nødvendig for å hjelpe elbilene inn på markedet med dagens batterikostnader.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Sitat fra: Sele på tirsdag 14. april 2015, klokken 10:20
Hvis man ønsker flere over på elbil så må ikke fordelene røres. Jo flere elbiler jo bedre er det for lokal miljøet. Og det var det jeg trodde politikerene også hadde i tankene ved innføring av fordelene. Ikke hvordan vi nå i neste omgang skal kunne ta avgift på grønt miljø og at på til på lik linje med fossilbiler. Minner litt om diesel sagaen dette.

Kan jo ende opp med differensiert prising i bomringer for eksempel. Bergen innfører rushtidsavgift, og det er jo sagt at miljø er årsaken. Hva om elbiler kjører gratis/rimeligere gjennom bomringer som primært skal ha trafikkregulerende hensikt (rushtid), men må betale der bompenger brukes for finansiering av vegprosjekter? Ser for meg at Oslo også kommer til å innføre rushtidsavgift etter hvert, og det vil vel ha en del å si for luftkvalitet om elbiler slipper gjennom bomringen for 20 kroner mens bensin og diesel må betale mer. Kan også differensiere mellom bensin og diesel, f.eks. 40 kroner for bensin og 60 kroner for diesel. Da vil det fremdeles være gunstig å ha elbil i forhold til fossil-bil.

Jeg tror nok ikke det vil være "gratis" å kjøre elbil om noen år, men jeg tror prisen for å kjøre diesel/bensin-bil vil øke mye mer enn prisen for å kjøre elbil. Løsningen er å få folk til å gå og sykle mye mer. Samtidig må vi bli flinkere til å samkjøre i privatbiler. Kollektivtrafikken klarer ikke å ta unna transportbehovet om alle slutter å kjøre bil, derfor er løsningen til politikerne å øke prisen på bilbruk så mye at folk ikke har råd til å ta bilen. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Sele

Sitat fra: zbk på tirsdag 14. april 2015, klokken 10:34
Sitat fra: Sele på tirsdag 14. april 2015, klokken 10:20
Hvis man ønsker flere over på elbil så må ikke fordelene røres. Jo flere elbiler jo bedre er det for lokal miljøet. Og det var det jeg trodde politikerene også hadde i tankene ved innføring av fordelene. Ikke hvordan vi nå i neste omgang skal kunne ta avgift på grønt miljø og at på til på lik linje med fossilbiler. Minner litt om diesel sagaen dette.

For å aksellerere overgangen må avgiftsfritaket vare lengst mulig, men jeg tror du blir skuffet om du tror dette vil vare evig. Ingenting ville glede meg mer enn om jeg tar feil. Tanken har vel aldri vært at avgiftsfritaket skulle vare evig, men at det var nødvendig for å hjelpe elbilene inn på markedet med dagens batterikostnader.
Hvorfor tror du fordelene ble innført? Hva er 50000 elbiler mot dagens fossile bilpark?

Sele

Sitat fra: THE på tirsdag 14. april 2015, klokken 10:35
Sitat fra: Sele på tirsdag 14. april 2015, klokken 10:20
Hvis man ønsker flere over på elbil så må ikke fordelene røres. Jo flere elbiler jo bedre er det for lokal miljøet. Og det var det jeg trodde politikerene også hadde i tankene ved innføring av fordelene. Ikke hvordan vi nå i neste omgang skal kunne ta avgift på grønt miljø og at på til på lik linje med fossilbiler. Minner litt om diesel sagaen dette.

Kan jo ende opp med differensiert prising i bomringer for eksempel. Bergen innfører rushtidsavgift, og det er jo sagt at miljø er årsaken. Hva om elbiler kjører gratis/rimeligere gjennom bomringer som primært skal ha trafikkregulerende hensikt (rushtid), men må betale der bompenger brukes for finansiering av vegprosjekter? Ser for meg at Oslo også kommer til å innføre rushtidsavgift etter hvert, og det vil vel ha en del å si for luftkvalitet om elbiler slipper gjennom bomringen for 20 kroner mens bensin og diesel må betale mer. Kan også differensiere mellom bensin og diesel, f.eks. 40 kroner for bensin og 60 kroner for diesel. Da vil det fremdeles være gunstig å ha elbil i forhold til fossil-bil.

Jeg tror nok ikke det vil være "gratis" å kjøre elbil om noen år, men jeg tror prisen for å kjøre diesel/bensin-bil vil øke mye mer enn prisen for å kjøre elbil. Løsningen er å få folk til å gå og sykle mye mer. Samtidig må vi bli flinkere til å samkjøre i privatbiler. Kollektivtrafikken klarer ikke å ta unna transportbehovet om alle slutter å kjøre bil, derfor er løsningen til politikerne å øke prisen på bilbruk så mye at folk ikke har råd til å ta bilen.
Hvis du vil ha et bedre lokalmiljø så kan du ikke betale deg til det ved bompenger. Eneste løsningen er en mye større andel av biler med nullutslipp. Det er derfor jeg sier at politikerene dritter i miljøet hvis ikke fordelen videreføres. Da har de avslørt seg selv.

cra

Sitat fra: Jostein Pedersen på tirsdag 14. april 2015, klokken 10:32
Det første som kommer til å tas vekk er kollektivkjøring, bompenger, gratis ferjer
og gratis strøø osv.

Gratis strøm er ikke noen politisk vedtatt fordel, så den blir nok ikke fjernet. Det er et tilbud som den enkelte eier av kontakter tilbyr, på lik linje med f.eks. gratis parkering for alle (også eksosbiler av alle slag) utenfor butikker og kjøpesentere, gratis lån av handlevogn, eller gratis springvann til maten på spisesteder.

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

SondreG

Kanskje det er lurt å avvente hvilke fordeler det blir for elbiler vs hybrider. Svaret kommer vel i slutten av mai.

MikeLevy

Takk for mange gode svar og diskusjoner

Slik det ser ut nå har den nyeste Tesla S 70 D meldt seg på og blitt min mest aktuelle kandidat, men har enda ikke utelukket Golf GTE. Har til ut mai og bestemme meg på og mye skjer både politisk og på teknologi-fronten så har en måned og bestemme meg på.
Hentet min 70D 13/08/15. Alt utstyr minus barneseter bakerst og 21"
En fantastisk bil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA