Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Car-Remote --> Dvalestrøm og temp

Startet av Merkel32, mandag 30. mars 2015, klokken 13:49

« forrige - neste »

Merkel32

Hei. Vi har nettopp fått ny E-golf, og registrert den på Car-Net. Ser jo ut til å fungere fint, både på tlf (app) og PC. Men det er et par ting jeg lurer på i forhold til innstillinger;
1) Dvalestrøm AV/PÅ?? Hva er dette? Bør den stå AV eller PÅ??
2) Man kan sette avgangstid, evt starte klima "manuelt" i Appen. Er det ikke mulig å stille gradene hva man vil varme opp til? Ser ut som 22 er default.

Håper på svar fra noen som har hatt bilen mer enn 3 dager, slik som oss  :D

e-Kvaase

Sitat fra: Merkel32 på mandag 30. mars 2015, klokken 13:49
Hei. Vi har nettopp fått ny E-golf, og registrert den på Car-Net. Ser jo ut til å fungere fint, både på tlf (app) og PC. Men det er et par ting jeg lurer på i forhold til innstillinger;
1) Dvalestrøm AV/PÅ?? Hva er dette? Bør den stå AV eller PÅ??
2) Man kan sette avgangstid, evt starte klima "manuelt" i Appen. Er det ikke mulig å stille gradene hva man vil varme opp til? Ser ut som 22 er default.

Håper på svar fra noen som har hatt bilen mer enn 3 dager, slik som oss  :D


Har nyeste Android app.

1) Dette valget finner jeg ikke...
2) Under klima - stille inn, kan du nederst justere temp.

Merkel32

1) DVALESTRØM AV/PÅ ligger under administrasjon av Ladesteder.
2) Under Klima, sier du. Er de på tlf-app eller Car-net på PC? Finner ikke denne muligheten...

Merkel32

Da fant jeg ut justering av gradene, var under Oversikt --> Innstillinger på Car-net via PC, sikkert der du mente  :)
Takk. Da lurer jeg bare på hva DVALESTRØM er..

Merkel32

Etter kryss-sjekking App mot Car-net på PC fant jeg ut at Dvalestrøm er det samme som NATTSTRØM på Ihone app, dvs man kan velge tidspkt på natten for lading. Sikkert mer aktuelt i andre land enn Norge foreløpig...

e-Kvaase

Sitat fra: Merkel32 på mandag 30. mars 2015, klokken 15:06
Etter kryss-sjekking App mot Car-net på PC fant jeg ut at Dvalestrøm er det samme som NATTSTRØM på Ihone app, dvs man kan velge tidspkt på natten for lading. Sikkert mer aktuelt i andre land enn Norge foreløpig...

Nattstrøm har jeg på appen ja :-)
Bruker ikke denne funksjonen.

Ellers var appen på telefon jeg refererte til i stad.

elektro

Kanskje litt off topic, men jeg spør her i stedet for å starte enda en Car-Net tråd.. Fikk bilen i dag og sitter og fikler frebrilsk med telefonen ettersom kona har kidnappet bilen. :D Skal ut og kjøre en tur i natt når hun kommer hjem!

Men, hva har folket som nedre ladegrense for batteri? 30% er default, men er ikke det litt lite hvis man plutselig må ut og kjøre uforutsett? Gjør det noe om man setter den til 50%?

Spiller nedre og øvre ladegrense noen rolle når man ikke har et aktivt ladested?

Og er det noe vits å sette Ampere lavere enn 16A i appen hvis man bruker kablene som følger med? De fleste Type 2 kontakter er vel 16A og bruker man den med Schuko vil vel kladden sørge for at det aldri blir mer enn 10A?

5A er default!

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

valvolainen

Prøvde å få ut litt info fra møller angående anbefalte ladegrenser, omdet er noe komforsone for batteriet.
Det fikk jeg ikke, men jeg innbiller meg at et sted mellom 30 og 80 er fint. Mener det er bare ekstremitetene man skal unngå.

ingen vits å stille ned strømstyrken, da blir det bare en hemsko med den medfølgende type2 kabelen.
Du kan uansett stille denne ned på ladetidene og dermed overstyre den generelle innstillingen.

Hmasdal

Vil nødig innrømme at eg har lest bruksanvisninga... 8)
Ved lagring har batteriet det best mellom 40 og 60%. Går ut ifrå at det same gjeld under bruk, men det er vanskelig å få til i praksis ;D

Det eg ikkje har funne ut er kva "øvre ladenivå" betyr. Stoppar ladinga når kapasiteten er ved dette nivået?

Leafy

#9
Når du har angitt ladenivå stopper den ved øvre ladenivå, f. eks 80%. Øverste knappen i ladeluka overstyrer dette og lader til 100%.
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

elektro

Sitat fra: Hmasdal på søndag 31. mai 2015, klokken 21:58
Vil nødig innrømme at eg har lest bruksanvisninga... 8)
Ved lagring har batteriet det best mellom 40 og 60%. Går ut ifrå at det same gjeld under bruk, men det er vanskelig å få til i praksis ;D

Det eg ikkje har funne ut er kva "øvre ladenivå" betyr. Stoppar ladinga når kapasiteten er ved dette nivået?

Ja, men kun hvis du har en aktiv avgangstid. Det samme gjelder nedre ladegrense. Slik at hvis du for eksempel har satt 50% som nedre ladegrense og 90% som øvre ladegrense, så vil bilen lade opp til 50% så snart du plugger inn, ta en pause helt frem til det nærmer seg avgangstid, så vil den lade ferdig opp til 90% akkurat i tide til du skal kjøre. Dermed minimeres den tiden batteriet står fulladet, eller nesten fulladet, i dette tilfellet.

Hvis du ikke har en aktiv avgangstid, vil bilen begynne å lade med en gang du plugger inn kontakten og fortsette å lade til batteriet er fullt.

Dette er i alle fall sånn jeg har forstått det, de mer erfarne e-Golferne må gjerne korrigere meg.  :D Tror vel enkelte stresser litt vel mye med ladingen, VW har lagt inn en buffer slik at man aldri bruker de øverste 10-15% av batteriet uansett. Men når det er tomt er det tomt.. Det får man ikke gjort noe med!  ;)

For øvrig en interessant artikkel i Teknisk Ukeblad om temaet:
http://www.tu.no/industri/2015/05/25/slik-far-du-batteriet-i-elbilen-til-a-vare
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

brako79

Gjenoppliver en gammel post :-)
Finner valget "nattstrøm" i Andropid-appen. Jeg regner med dette er for de land som har effekt-prising på strømmen, der strømmen er billigst om natten.

Siden jeg er litt usikker på kursen jeg lader fra, blant annet, så er kontakten jeg benytter bryter på (til utelys), samtidig er det varmekabler på samme kurs :-(
Så jeg har stilt inn nattstrøm fra 06-22, dvs tiden vi er våken. Vil tro den da trekker 10A når vi er våken, og 5A når vi sover. Har ikke fått testet dette ennå, men skal teste i kveld. Noen andre som har testet?

Edit: for ordens skyld, så er ladestasjon på vei, på egen 1x25A kurs direkte fra sikringsskap.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

stefse

Var bare i starten jeg brydde meg om disse funksjonene. Batteriet er innenfor komfortsonen uansett, selv på 100% SoC, men jeg går ikke inn for å fullade hele tiden. Orginalladeren har hengt i garasjen og stått innstilt på 6A så å si siden jeg fikk bilen. Plugger jeg den i en eller annen gang på kvelden blir den sånn passe full til dagen etter. Hvis jeg må ha fullt batt neste morgen setter jeg den på lading tidligere. Madammen er også ivrig på å plugge den i rundt om kring der hun ferdes(kjøpesentere og treningstudio), så det er nesten ikke vits å lade opp fullt hjemme, må ha litt mottaksbuffer for fremmedstrøm ;D
klattlading er tingen  ;)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

brako79

Sitat fra: stefse på tirsdag 20. juni 2017, klokken 21:33
Var bare i starten jeg brydde meg om disse funksjonene. Batteriet er innenfor komfortsonen uansett, selv på 100% SoC, men jeg går ikke inn for å fullade hele tiden. Orginalladeren har hengt i garasjen og stått innstilt på 6A så å si siden jeg fikk bilen. Plugger jeg den i en eller annen gang på kvelden blir den sånn passe full til dagen etter. Hvis jeg må ha fullt batt neste morgen setter jeg den på lading tidligere. Madammen er også ivrig på å plugge den i rundt om kring der hun ferdes(kjøpesentere og treningstudio), så det er nesten ikke vits å lade opp fullt hjemme, må ha litt mottaksbuffer for fremmedstrøm ;D
klattlading er tingen  ;)
Jo, tenkte på det,men dumt å stille bilen inn på 5A, så lader den kun med 5A når man er utenfor heimen også.
Greit nok at man kan fikse det via APPen. Men blir litt tungvint.

Den nattstrøm greia, ser ut til å bare fungere med avgangstid satt.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

stefse

Sitat fra: brako79 på tirsdag 20. juni 2017, klokken 22:44
Sitat fra: stefse på tirsdag 20. juni 2017, klokken 21:33
Var bare i starten jeg brydde meg om disse funksjonene. Batteriet er innenfor komfortsonen uansett, selv på 100% SoC, men jeg går ikke inn for å fullade hele tiden. Orginalladeren har hengt i garasjen og stått innstilt på 6A så å si siden jeg fikk bilen. Plugger jeg den i en eller annen gang på kvelden blir den sånn passe full til dagen etter. Hvis jeg må ha fullt batt neste morgen setter jeg den på lading tidligere. Madammen er også ivrig på å plugge den i rundt om kring der hun ferdes(kjøpesentere og treningstudio), så det er nesten ikke vits å lade opp fullt hjemme, må ha litt mottaksbuffer for fremmedstrøm ;D
klattlading er tingen  ;)
Jo, tenkte på det,men dumt å stille bilen inn på 5A, så lader den kun med 5A når man er utenfor heimen også.
Greit nok at man kan fikse det via APPen. Men blir litt tungvint.

Den nattstrøm greia, ser ut til å bare fungere med avgangstid satt.
Det er kladden i garasjen som står innstilt på 6A. Bilen står på 16A, så den tar det den får tilbudt, begrenset oppad til 16A selvsagt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA