Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første langtur med elbil - tips

Startet av Larsj84, mandag 30. mars 2015, klokken 11:25

« forrige - neste »

Larsj84

Hei,

Vurderer å kjøre Skien - Hamar  totalt 26mil med min Leaf. Dette vil bli den første turen hvor jeg kjører ett så langt strekk "i ett" og er avhengig av å bruke hurtigladere. Jeg har en fossilbil som egentlig har vært tiltenkt dette formålet - men hadde jo vært gøy å klart turen elektrisk :)

Har brukt Greenrace til å beregne ruten - har satt bilens kapasitet til 20kWh og tilbehør brukt til 2kW - dette er nok noe pessimistisk - men liker å regne med litt slakk.

Jeg tenker å legge opp ruten slik:

Skien - Drammen(over Siljan) - 91km  rundt 20% batteri igjen
Lade til 80-90% på Marienlyst

Drammen - Alnabru/Furuset - 55km - 30%-40% batteri igjen
Lade på Alnabru eller Furuset til 80-90%

Alnabru/Furuset - Minnesund - 68km - 20-30% igjen
Lade på Minnesund til 80%

Minnesund-Hamar som er ca. 55km burde da gå greit.
Høres dette fornuftig ut?
Hvordan pleier bruken av stasjonene være ? er det endel i kø blir det fort mye venting.. noen tidspunkter på dagen som er bedre å reise enn andre?

Tenker å basere meg på å bruke samme stasjoner på returen også - men er da avhengig av å lade ~100% i Drammen for å komme meg hjem - hvis ikke laderen på Grelland er operativ(denne er vel i feil kjøreretning også) evt. kjøre  E18 hjem og lade i Tønsberg.


emil

Hvor har du ladekort? (GrønnKontakt, Fortum ?)

I utgangspunktet høres det ut som en fornuftig løype som ikke bør by på store utfordringer. Liten omvei på hjemveien kan være Kiwi Holmestrand (Kleivbrottet) og så opp til Grelland - Hvittingfoss - Siljan. Da er det ca 7 mil fra hurtiglader til Skien og vil gi litt mindre rekkeviddeangst.

Ladestasjonene er gjerne i bruk på tidspunktene flest er ute og kjører.

Larsj84

Sitat fra: emil på mandag 30. mars 2015, klokken 11:55

Hvor har du ladekort? (GrønnKontakt, Fortum ?)

I utgangspunktet høres det ut som en fornuftig løype som ikke bør by på store utfordringer. Liten omvei på hjemveien kan være Kiwi Holmestrand (Kleivbrottet) og så opp til Grelland - Hvittingfoss - Siljan. Da er det ca 7 mil fra hurtiglader til Skien og vil gi litt mindre rekkeviddeangst.

Ladestasjonene er gjerne i bruk på tidspunktene flest er ute og kjører.

Takk for tips - Holmestrand kan vurderes. jeg har ladekort hos grønn kontakt - og Elbilforeningens lade brikke - denne har jeg registrert hos Grønn Kontakt og Fortum.

emil

Med Fortum og GrønnKontakt bør du være greit dekket på begge sider av Oslo

http://map.chargedrive.no/ gir en grei oversikt over Fortumladere.

Leon

Sitat fra: emil på mandag 30. mars 2015, klokken 12:07
Med Fortum og GrønnKontakt bør du være greit dekket på begge sider av Oslo

http://map.chargedrive.no/ gir en grei oversikt over Fortumladere.
Og http://gronnkontakt.no/ladestasjoner-i-norge gir tilsvarende oversikt over status for ladestasjonene til Grønn Kontakt. Her kan du imidlertid ikke se om ladestasjonen er i bruk.

Det kan du imidlertid på hurtigladekartet, som skal gjelde for alle ladestasjoner, men har dessverre opplevd at denne har vært tregere med å få med seg  at ladestasjoner har vært ute av drift (Grønn Kontakt).

Har vært mye på langtur med min Leaf, og min erfaring er at det er viktig å sjekke at en ladestasjon er operativ FØR du står der, fortrinnsvis samme dag. En annen erfaring er at ladingen går vesentlig tregere fra ca 60-70%, og fra 80-90% er du fort nede i en femtedels ladehastighet av hva du har ved 10-20%. Beregner derfor underveis slik at jeg ideelt sett lader fra ca 10-15 til ca 70%, for å spare tid og penger (på grunn av pris per minutt lading). Da kan jeg kjøre 60-90 km før neste lading. Dette må selvfølgelig vurderes opp mot risiko av å bli stående ladefast eller i ladkø. Er det tett mellom laderne, som det er fra Oslo til Minnesund, kan det være greit å kunne nå neste lader ved feil eller kø på en lader. Husk også at om en lader ikke fungerer, kan dette ofte løses ved å ringe supporttelefonnummeret som står angitt ved stasjonen!

Husk også at klimaanlegg og hastighet har mye å si for forbruket, og at varme i setet drar lite varme i forhold til varmeapparatet. Glem "gjettometeret" - det er bare til å få angst av, og se heller på gjenstående prosent batteri opp mot antall km - hvis du har en modell som viser det. En prosent per km gir vanligvis et konservativt anslag, og kan fortelle om du må "spare" eller ikke.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Bjølseth1

Hurtigladestasjonen på Marienlyst i Drammen er det sjelden kø på (2 stk) det er 4 vanlige stikk der også til treglading. Den tregladinga er nesten alltid full. Men skulle det være et stikk ledig men elbil plassene er fulle, så må du huske på å betale for deg.

Det er også muligheter for treglading i jernbanegata, eller i blichsgate p-hus
Jo hei å det går

acenta

Larsj84

#6
Hei

Kjørte denne ruten i dag, endret litt på ladestopp og endte opp med følgende intervaller.

Skien-Liertoppen  103km - 23% gjenstående. Ladet opp til 75% og tenkte lade på Kløfta.
Kjørte av gårde i høyrefila på e18 og e6 med ca 100km/t på speedometeret. Det gikk såpass greit at jeg droppet kløfta og kom til minnesund med 12 % igjen. Altså ett forbruk på 63% over 105 km. Må si jeg er imponert over det! Fulgte trafikken greit på motorveien hele veien.
Ladet ett kvarter på minnesund til 66% og ankom Hamar med 27% igjen.
Ladet totalt 35 minutter på hele turen.. må si leaf en overrasket veldig positivt på langkjøring!
Etter stoppet på minnesund hadde jeg 7 streker på batteri temp. Kanskje litt foruroligende om jeg hadde tenkt meg lenger og måtte hurtiglade mer.

På vinteren må jeg nok beregne 1 ekstra stopp..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA