Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

B Electric - levering er begynt - første erfaringer?

Startet av Lars-bgo, mandag 30. mars 2015, klokken 01:27

« forrige - neste »

Lars-bgo

Hei, da er levering av B Electric til kunder godt igang, og jeg antar at flere allerede har interessante erfaringer å dele? Positive / Negative overraskelser?

(Lørdag fikk jeg sett på min nye B Electric (i overkant godt utstyrt i mountain grå/svart skinn..), bilen ser ut som forventet og hentes umiddelbart over Påske.)
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

Lars-bgo

#1
 Da er de første 100 km kjørt.

Jeg er (naturligvis) svært fornøyd, og har følgende umiddelbare kommentarer:

Regenerering: Jeg har bil med regenerering, dette fungerer som er "halv" adaptiv cruise ved at avstand til bilen forran reguleres. Kombinasjonen av dette sammen med kjøreprogeammet E fungerer svært godt.

Størrelse/kvalitet: dette er en fullverdig familiebil. Premiumfølelsen er på plass (jeg har Exclusive pakken)

Lading: jeg satt bilenpå maks lading og koblet den mot en ladestasjon som gir opptil 32a 1fase. Etter 4 timer var den fulladet (med innkoblet range expander og 100 km kjørt - da viste bilen 90 km i igjen). Jeg vet ikke om dette var ved 16a eller 32a, noen som vet hvordan dette sjekkes (bortsett fra med tid...)

Det eneste negative jeg noterte meg var at bilen har noe mer dekkstøy enn forventet. Dette blir subjektivt og kan måles. Årsaken kan være at øvrige el biler jeg nylig har kjørt har vært på bløte piggfrie vinterdekk, mens denne kommer med sommerdekk i 17" profil?

Forhandleren lovet å komme med en modul for iPad/iPhone styring så snart dette er klart (sommer 15)  til en kostnad som er lik tillegget på nybil. De kan i samarbeid med en annen leverandør levere DAB radio med full funksjonalitet gjennom USB porten i midtkonsollen til ca kr. 3-4000.

Emblem: jeg er enig ned de som synes det er litt glorete med folie logo på siden av bilen, men da bilen er lik vanlig B klasse (bortsett fra høyden) kunne det etter min mening (jeg vet dette blir vel detaljert...) være fint å markere at dette er en el bil, jeg bad følgelig forhandleren om a skaffe "ED" logoer i krom som brukes på Mercedes sin el baserte sportsbil

Annet?




Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

dundun

2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Softblue

2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

iCar

Modul for iPhone/iPad styring? Hva vil den kunne gjøre som du ikke får gjort nå? Og den vil være mulig å ettermontere på alle biler?

Gratulerer med en flott bil :)

kvolle6


Sitat fra: Lars-bgo på torsdag 09. april 2015, klokken 08:27
Da er de første 100 km kjørt.

Jeg er (naturligvis) svært fornøyd, og har følgende umiddelbare kommentarer:

Regenerering: Jeg har bil med regenerering, dette fungerer som er "halv" adaptiv cruise ved at avstand til bilen forran reguleres. Kombinasjonen av dette sammen med kjøreprogeammet E fungerer svært godt.

Størrelse/kvalitet: dette er en fullverdig familiebil. Premiumfølelsen er på plass (jeg har Exclusive pakken)

Lading: jeg satt bilenpå maks lading og koblet den mot en ladestasjon som gir opptil 32a 1fase. Etter 4 timer var den fulladet (med innkoblet range expander og 100 km kjørt - da viste bilen 90 km i igjen). Jeg vet ikke om dette var ved 16a eller 32a, noen som vet hvordan dette sjekkes (bortsett fra med tid...)

Det eneste negative jeg noterte meg var at bilen har noe mer dekkstøy enn forventet. Dette blir subjektivt og kan måles. Årsaken kan være at øvrige el biler jeg nylig har kjørt har vært på bløte piggfrie vinterdekk, mens denne kommer med sommerdekk i 17" profil?

Forhandleren lovet å komme med en modul for iPad/iPhone styring så snart dette er klart (sommer 15)  til en kostnad som er lik tillegget på nybil. De kan i samarbeid med en annen leverandør levere DAB radio med full funksjonalitet gjennom USB porten i midtkonsollen til ca kr. 3-4000.

Emblem: jeg er enig ned de som synes det er litt glorete med folie logo på siden av bilen, men da bilen er lik vanlig B klasse (bortsett fra høyden) kunne det etter min mening (jeg vet dette blir vel detaljert...) være fint å markere at dette er en el bil, jeg bad følgelig forhandleren om a skaffe "ED" logoer i krom som brukes på Mercedes sin el baserte sportsbil

Annet?

Fin oppdatering! Jeg venter selv utålmoldig på å få levert en blå Urban, den kan bli klar til i morgen men kanskje ikke før etter helgen.

Vedr lading: Har du en 32A 1-fase som du bruker på en Tesla til vanlig? Uansett hvordan du snur og vender på det så vil B-ED kun dra 16amp. Du beskriver en lading fra ca. 45% til 115% (Range+) på ca. 4 timer. Det er mer enn jeg ville trodd du ville få til med 1fase 16A. Det har vært diskutert om B-ED vil nyte godt av en "lasket" 1fase-kurs, altså en 32A 1fase-kurs som kobles slik at 3 faser aktiviseres mot bilen (samme fase, men splittes i 3 mot bilen). Det funker og er godkjent så vidt jeg har forstått av Tesla med singel-lader som en "workaround", men det er vel ingen som så langt har gjort dette på en B-ED.

Jeg kommer til å få levert DAB-modulen du beskriver, har ikke testet den selv men BoS skryter av den veldig - med en liten minus: Den kan visstnok bruke litt lang tid på å bytte kanal i en eller flere sammenhenger. Det tror de vil ordne seg med en kommende programvareoppdatering - jeg skal rapportere når jeg får litt erfaring.

Ref dekkstøy: Fikk du også de run-flat dekkene levert? Jeg droppet den opsjonen, men ble gitt den "gratis" fordi MB ikke klarte å levere andre dekk på standard Urban-dimensjon (17").

Lars-bgo

Takk for svar.

Landingen på min Slimbox gikk rimelig raskt og var grunnlag for mitt ønske om å finne ut hva som "skjer", Tesla med enkeltlader og i3 får 32a fra den. Jeg får gjøre en beregning, eller stille lading til 16 dag en og Max lading dag 2.. Og måle tidsforskjellen.

Jeg skal sjekke on dekkene er runflat..det kan være forklaringen da de har en hardere oppbygging.

DAB venter jeg med, med svært mange / flertallet av biler uten DAB klargjøring vil jeg se den politikeren som gjennomfører det å "dra pluggen" som første land i Europe - ingen klok måte å sanke stemmer ....

Vedr spørsmål: iPhone modulen gjør det mulig å slå på / av lading, varme etc
Med telefonen. Kjekt å ha, men på ingen måte nødvendig, en velkjent diskusjon fra Leaf : med og uten Carwings.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

iCar

Sitat fra: Lars-bgo på torsdag 09. april 2015, klokken 16:42
Takk for svar.

Landingen på min Slimbox gikk rimelig raskt og var grunnlag for mitt ønske om å finne ut hva som "skjer", Tesla med enkeltlader og i3 får 32a fra den. Jeg får gjøre en beregning, eller stille lading til 16 dag en og Max lading dag 2.. Og måle tidsforskjellen.

Jeg skal sjekke on dekkene er runflat..det kan være forklaringen da de har en hardere oppbygging.

DAB venter jeg med, med svært mange / flertallet av biler uten DAB klargjøring vil jeg se den politikeren som gjennomfører det å "dra pluggen" som første land i Europe - ingen klok måte å sanke stemmer ....

Vedr spørsmål: iPhone modulen gjør det mulig å slå på / av lading, varme etc
Med telefonen. Kjekt å ha, men på ingen måte nødvendig, en velkjent diskusjon fra Leaf : med og uten Carwings.

iPhone modulen, åja da er jeg med, det er den modulen som gjør det mulig å bruke app til å styre diverse ting litt som Tesla appen, var ikke mye info de hadde om den når jeg bestilte bilen, men ser den som ganske nødvendig siden den blir flittig brukt på min Tesla og den skal være mulig å ettermontere.

Apropos Tesla, jeg har ikke ladestasjon hjemme lader tesla på en rød stikk 16a 3 fas(11kw), kjenner du til eller vet om Tesla UMC vil kunne brukes på MB ED? Eller har du prøvd?

CitB59EL

Har ladet med Tesla UMC når jeg prøvekjørte B klasse. Ladet på 13 og 16A via vanlig stikk kontakt. Det fungerte helt fint. Har ikke prøvd høyere strøm stryker eller via adapter. Ladet utendørs i regn over natt uten problem. Justerte på 13A og Maks i display og begge fungerte fint mot UMC. Ingen feil meldinger av noe slag.

Men når jeg snakket med Salto ang hjemme lader montering så kunne de fortelle at B klasse kun støttet 16A via 230V og ikke taklet lasking som tesla og dermend ikke 32A.  Vi har bestilt ladestasjon 572 som er 32A i utgangspunktet men som altså blir 16A. Dette vil bli mer enn nok for våres bruk uansett. Lader min Cit Berlingo mest med 8A... 

iCar

Sitat fra: CitB59EL på torsdag 09. april 2015, klokken 19:01
Har ladet med Tesla UMC når jeg prøvekjørte B klasse. Ladet på 13 og 16A via vanlig stikk kontakt. Det fungerte helt fint. Har ikke prøvd høyere strøm stryker eller via adapter. Ladet utendørs i regn over natt uten problem. Justerte på 13A og Maks i display og begge fungerte fint mot UMC. Ingen feil meldinger av noe slag.

Men når jeg snakket med Salto ang hjemme lader montering så kunne de fortelle at B klasse kun støttet 16A via 230V og ikke taklet lasking som tesla og dermend ikke 32A.  Vi har bestilt ladestasjon 572 som er 32A i utgangspunktet men som altså blir 16A. Dette vil bli mer enn nok for våres bruk uansett. Lader min Cit Berlingo mest med 8A...

Om du har fått ladet med Tesla UMC til stikk så bør det ikke være noe i veien for at den skal takle 16A 3 fase(400v TN) via industrikontakten i teorien, håper noen har anledning til å teste, evt ta kontakt med meg så kan man teste det hos meg, får ikke bilen min før en gang i juli.

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kvolle6

På min står det Michelin Primacy 3, runflat type......

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

iCar

Sitat fra: kvolle6 på torsdag 09. april 2015, klokken 14:32

Sitat fra: Lars-bgo på torsdag 09. april 2015, klokken 08:27
Da er de første 100 km kjørt.

Jeg er (naturligvis) svært fornøyd, og har følgende umiddelbare kommentarer:

Regenerering: Jeg har bil med regenerering, dette fungerer som er "halv" adaptiv cruise ved at avstand til bilen forran reguleres. Kombinasjonen av dette sammen med kjøreprogeammet E fungerer svært godt.

Størrelse/kvalitet: dette er en fullverdig familiebil. Premiumfølelsen er på plass (jeg har Exclusive pakken)

Lading: jeg satt bilenpå maks lading og koblet den mot en ladestasjon som gir opptil 32a 1fase. Etter 4 timer var den fulladet (med innkoblet range expander og 100 km kjørt - da viste bilen 90 km i igjen). Jeg vet ikke om dette var ved 16a eller 32a, noen som vet hvordan dette sjekkes (bortsett fra med tid...)

Det eneste negative jeg noterte meg var at bilen har noe mer dekkstøy enn forventet. Dette blir subjektivt og kan måles. Årsaken kan være at øvrige el biler jeg nylig har kjørt har vært på bløte piggfrie vinterdekk, mens denne kommer med sommerdekk i 17" profil?

Forhandleren lovet å komme med en modul for iPad/iPhone styring så snart dette er klart (sommer 15)  til en kostnad som er lik tillegget på nybil. De kan i samarbeid med en annen leverandør levere DAB radio med full funksjonalitet gjennom USB porten i midtkonsollen til ca kr. 3-4000.

Emblem: jeg er enig ned de som synes det er litt glorete med folie logo på siden av bilen, men da bilen er lik vanlig B klasse (bortsett fra høyden) kunne det etter min mening (jeg vet dette blir vel detaljert...) være fint å markere at dette er en el bil, jeg bad følgelig forhandleren om a skaffe "ED" logoer i krom som brukes på Mercedes sin el baserte sportsbil

Annet?
Jeg kommer til å få levert DAB-modulen du beskriver, har ikke testet den selv men BoS skryter av den veldig - med en liten minus: Den kan visstnok bruke litt lang tid på å bytte kanal i en eller flere sammenhenger. Det tror de vil ordne seg med en kommende programvareoppdatering - jeg skal rapportere når jeg får litt erfaring.

Nå som regjeringen offisielt har sagt at FM nettet skal stenges i 2017 så er jeg veldig nysjerrig på denne løsningen, har ingen planer om å fjerne range pakken eller varmetrådene for DAB+ men nysjerrig på hvor integrert diverse og denne løsningen ser ut

Christoffer Nøkleby

#14
Hei dere,
Til info har vi nå funnet en løsning på utfordringen med å kombinere DAB med Range Plus. Denne kombinasjonen vil være mulig på biler som produseres fra mai. Dersom du allerede har bestilt og lurer på om det er mulig å legge til DAB på din bil - kontakt din lokale selger.

Ha forøvrig en fin helg!

Mvh Christoffer Nøkleby,
Mercedes-Benz Norge

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA