Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Homelink i 6.1

Startet av Kvark, lørdag 28. mars 2015, klokken 21:49

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: Kvark på søndag 29. mars 2015, klokken 16:32
Det er jo akkurat det samme som er beskrevet i http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11478.45.html, men jeg er på 6.1
Jepp.  Og jeg har ennå ikke fått det til å virke.  Prøver sånn ca. én gang i måneden.

Kvark

S85D

Kvark

Fortsatt ikke fungerende i 6.2. :(
S85D

cirys1

Dere som sliter har sikkert nye" garasjedører " med rullende koder det klarer ikke TMS...
Siden bilen allerede har min kode hadde en ny oppdatering med og åpne den samtidig som man åpnet bilen vært en veldig bra new feature...

sosiss

Tja. Jeg stiller med både gammel og ny portåpner, ene ny i fjor, andre fra ca 2000. Ingen funker i HomeLink. Men  etter å ha lest det som står her vil jeg jo fortsette å prøve en gang i mnd---. Men moderne fjernkontroller er jo små og søte da.

cirys1

Sitat fra: sosiss på onsdag 01. april 2015, klokken 23:27
Tja. Jeg stiller med både gammel og ny portåpner, ene ny i fjor, andre fra ca 2000. Ingen funker i HomeLink. Men  etter å ha lest det som står her vil jeg jo fortsette å prøve en gang i mnd---. Men moderne fjernkontroller er jo små og søte da.
Det er svært få med stasjonære koder TMS ikke klarer, bilen har dekket det meste av de vanligste kodene..  Er du sikker på du gjør det rett??
De med rullende koder kan den ikke gjøre så mye med da...  :P

Kvark

Kjempehyggelig med svar, men det stemmer ikke jamfør manualen. Tesla skal støtte rolling codes og homelink fullt ut.
S85D

Tuxedo

Sitat fra: cirys1 på onsdag 01. april 2015, klokken 23:14
Dere som sliter har sikkert nye" garasjedører " med rullende koder det klarer ikke TMS...
Siden bilen allerede har min kode hadde en ny oppdatering med og åpne den samtidig som man åpnet bilen vært en veldig bra new feature...
Homelink og Tesla skal ikke ha noen problemer med rullerende koder.  Men med enkelte portåpnere har den problemer; dette er en bug i bilens software.  Jeg vet at noen har fått en ranger hjem til seg og manuelt programmert Homelink i bilen til type portåpner (de plugger seg inn og velger type fra en lang liste), så lenge den er støttet av Homelink.  Og det er så og si alle merker.

cirys1

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 02. april 2015, klokken 00:21
Homelink og Tesla skal ikke ha noen problemer med rullerende koder.  Men med enkelte portåpnere har den problemer; dette er en bug i bilens software.  Jeg vet at noen har fått en ranger hjem til seg og manuelt programmert Homelink i bilen til type portåpner (de plugger seg inn og velger type fra en lang liste), så lenge den er støttet av Homelink.  Og det er så og si alle merker.
Javell.. Da har du mer informasjon enn meg, problemet når du peker åpneren mot den og holder inne knappe er at den leser "den" koden, en rullende kode har ofte 10-15 koder det klarer ikke en TMS og vite, hva den skal bruke neste gang er umulig og vite.. :)

Tuxedo

Sitat fra: cirys1 på torsdag 02. april 2015, klokken 00:28
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 02. april 2015, klokken 00:21
Homelink og Tesla skal ikke ha noen problemer med rullerende koder.  Men med enkelte portåpnere har den problemer; dette er en bug i bilens software.  Jeg vet at noen har fått en ranger hjem til seg og manuelt programmert Homelink i bilen til type portåpner (de plugger seg inn og velger type fra en lang liste), så lenge den er støttet av Homelink.  Og det er så og si alle merker.
Javell.. Da har du mer informasjon enn meg, problemet når du peker åpneren mot den og holder inne knappe er at den leser "den" koden, en rullende kode har ofte 10-15 koder det klarer ikke en TMS og vite, hva den skal bruke neste gang er umulig og vite.. :)
At portåpneren har rullerende kode betyr at den sender ny kode hver gang du trykker.  Det er en bestemt algoritme for å velge ny kode; både sender og mottager kjenner algoritmen.  Når fjernkontroll sender kode, sjekker mottager at denne passer med en av 200 - 300 neste koder i følge algoritmen (dette i tilfellet en av ungene dine skulle ha sittet og lekt med fjernkontrollen og fått den til å komme langt frem i listen).

Det bilen gjør når den lytter på signal fra fjernkontroll, er ikke å lære koden.  Den forsøker å finne ut hva slags merke portåpneren er.  Når den vet det, så vet den også hvilken algoritme som brukes for rullerende koder (Homelink har avtale med leverandørene, og kjenner algoritmene).  Og så settes det i gang en prosedyre for å synkronisere disse rullerende kodene mot portåpneren, slik at både bil og mottaker er i synk, på samme måte som med original fjernkontroll  Det innebærer bl.a. at en må trykke en "synkroniseringsknapp" på selve portåpneren før det virker.

cirys1

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 02. april 2015, klokken 00:53
Det bilen gjør når den lytter på signal fra fjernkontroll, er ikke å lære koden.  Den forsøker å finne ut hva slags merke portåpneren er.  Når den vet det, så vet den også hvilken algoritme som brukes for rullerende koder (Homelink har avtale med leverandørene, og kjenner algoritmene).  Og så settes det i gang en prosedyre for å synkronisere disse rullerende kodene mot portåpneren, slik at både bil og mottaker er i synk, på samme måte som med original fjernkontroll  Det innebærer bl.a. at en må trykke en "synkroniseringsknapp" på selve portåpneren før det virker.

Det var veldig forklarende på noe jeg visste, men visst du tror at 'TMS har en avtale med alle disse forskjellige leverandørene så tror jeg du har veldig feil. De er ikke interessert i og oppgi sin algoritme. TMS kopierer den koden som blir sendt ut, ingenting annet, moe fjernkontroller til 150 kr gjør..  :)

Hvorfor skulle de gi bort sin kode?? Der en ny fjernkontroll koster gjerne 1000-1500 kr?? Skulle jeg bestilt ifra leverandør så hadde det kostet meg 1200 for fjernkontroll+ programmering.. På e-bay kostet det meg 150 kr.. :P

Tuxedo

#26
Det er ikke Tesla som har avtale, det er Gentex Corporation, som har utviklet Homelink.  Tesla bare lisensierer løsningen fra dem.  Årsaken til at portåpnerprodusentene gjerne samarbeider med Gentex er at det salgsmessig er et stort pluss for dem at produktet deres virker med Homelink.  Homelink-løsningen virker med rullerende koder, så den må opplagt gjøre langt mer enn bare å kopiere koden fra fjernkontrollen.

Her har du en liste over alle åpnere som er kompatibel med Homelink:
http://www.homelink.com/assets/downloads/homelink_ukenglish.pdf

Som du ser er en rekke av disse ført opp med "Rolling code".

felix

Det finnes en workaround med og kjøpe ekstern mottaker og fjernkontroll som støtter homelink.

Kvark

Takk, Felix, men det er uinteressant med dongle. Jeg har Gogogate og kan åpne porten via wifi/internett. Skal ikke ha noen flere vedheng på motoren. Dette skal fungere, for manualen og spesifikasjonene sier at det skal det.
S85D

mj

Har ikke fulgt med i hele tråden så kan hende jeg er litt utafor. Men min ene Tesla i fra forrige sommer gikk programmeringen som en lek ( tredje forsøk og åpen frunk ) Den andre som jeg hentet på onsdag hadde jeg litt mere problemer med. Bilen sa i fra at alt var ok men under testing rikket ikke porten seg. Etter mange mislykkede forsøk prøvde jeg det bilen selv foreslo. Sett portåpner i programmeringsmodus. Så vips, alt fungerer feilfritt.(behøvde ikke å gjøre dette med første bilen )
Tror og det er viktig å stå nærme porten og å holde knappen på åpnerkontrollen inne litt etter at lysene på bilen har blinket.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA