Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Software versjoner

Startet av LMOR, lørdag 28. mars 2015, klokken 14:07

« forrige - neste »

Klykken

Husk at estimatet nok vil normaliserer seg etter litt kjøring. De har vel nullstilt alle data i bilen under oppdateringen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: Klykken på torsdag 07. mai 2015, klokken 17:22
Husk at estimatet nok vil normaliserer seg etter litt kjøring. De har vel nullstilt alle data i bilen under oppdateringen.
Det stemmer, men det jeg har tenkt på flere ganger, for oss som har bilen  ute eller i kald garasje, er at hovedgrunnen ikke reset (for det er det ikke alltid de gjør), men at bilen har stått inne i varmen en hel dag, så bilen ser litt for lyst på livet, helt til neste natt kommer.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

hehe, "bilen ser for lyst på livet" ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

jomo

Jag ringde till BMW i Stockholm (Solna) nyss för att höra om jag skulle kunna få ny software i bilen, med tanke på de förbättringar som jag läst om här. "No problemo, 1700 sek så uppdaterar vi bilen din" blev responsen...
Om BMW verkligen menar allvar med att vara en utmanare till exempelvis Tesla (eller någon annan) så bör de ändra policy, snarast. Jag är väldigt nöjd med bilen, men detta gör att kommande "Model 3" från Tesla blir mer intressant som ersättare om tre år.

Mvh,
Johan

LMOR

Sitat fra: jomo på tirsdag 26. mai 2015, klokken 14:58
Jag ringde till BMW i Stockholm (Solna) nyss för att höra om jag skulle kunna få ny software i bilen, med tanke på de förbättringar som jag läst om här. "No problemo, 1700 sek så uppdaterar vi bilen din" blev responsen...
Om BMW verkligen menar allvar med att vara en utmanare till exempelvis Tesla (eller någon annan) så bör de ändra policy, snarast. Jag är väldigt nöjd med bilen, men detta gör att kommande "Model 3" från Tesla blir mer intressant som ersättare om tre år.
Mvh,
Johan
Du må være konkret på at du mener å ha en feil, og be dem sjekke med BMW sentralt om du får dekket oppgraderingen.

Oppdatering bare fordi du vil ha siste versjon, uten at du har ulempe med dagens versjon koster penger hos BMW. De har tross alt 20+ mill biler ute i trafikken som ikke har siste versjon... De selges nok for lite i3 i Sverige til at de forstår at 1.gen i3 krever flere software oppdateringer enn en typisk BMW...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

Hva er siste SW versjonnummer? Jeg skal hente ut bilen min snart, produsert medio april. Hvordan kan jeg forsikre meg om at jeg har siste SW? Ønsker i så fall få dette installeret før jeg henter ut bilen, spesielt iom. at jeg trenger all rekkevidde jeg kan få =)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Sitat fra: Anterialis på onsdag 27. mai 2015, klokken 21:10
Hva er siste SW versjonnummer? Jeg skal hente ut bilen min snart, produsert medio april. Hvordan kan jeg forsikre meg om at jeg har siste SW? Ønsker i så fall få dette installeret før jeg henter ut bilen, spesielt iom. at jeg trenger all rekkevidde jeg kan få =)
Som nybegynner trenger du vel ikke like mye rekkevidde som oss som har hatt bilen lenge?  ;)
Sist software versjon kom i mars, så du får nok den fra fabrikken. Ellers legger de normalt inn siste versjon før bilen leveres ut, hvis den ikke allerede har det.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

EinarV

Sitat fra: LMOR på onsdag 27. mai 2015, klokken 21:15
Sitat fra: Anterialis på onsdag 27. mai 2015, klokken 21:10
Hva er siste SW versjonnummer? Jeg skal hente ut bilen min snart, produsert medio april. Hvordan kan jeg forsikre meg om at jeg har siste SW? Ønsker i så fall få dette installeret før jeg henter ut bilen, spesielt iom. at jeg trenger all rekkevidde jeg kan få =)
Som nybegynner trenger du vel ikke like mye rekkevidde som oss som har hatt bilen lenge?  ;)
Sist software versjon kom i mars, så du får nok den fra fabrikken. Ellers legger de normalt inn siste versjon før bilen leveres ut, hvis den ikke allerede har det.

Mulig jeg tar feil, men etter det jeg har forstått så kommer bilen til forhandleren dum (kun firmware). Den har svarte display og begrenset hastighet osv. Forhandleren laster inn software under klargjøring.
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

Det høres både risikofylt og kostbart ut. En full software oppgradering inkl. riktig kobling mot riktig firmware versjon på alle komponentene tar mange timer, og krever mye båndbredde. Og det tok mange måneder før min forhandler hadde kontroll over alt en måtte passe på.
Når jeg fikk min bil, hadde ikke verksted i3-link til Tyskland, og fikk software versjonen via DVDer en uke etter release. Jeg var en av de første som fikk lagt inn software oppgradering flere uker etter at jeg fikk bilen.
Men begrensinger i fart og menyer, kan godt være de har.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

marskar

LMOR: Dette du sier om software distribusjon stemmer ikke. All software er lagret lokalt på maskiner hos forhandler. Det er også kommet en ny plattform nå ute hos forhandlerne (NEXT).

Sitat fra: LMOR på onsdag 27. mai 2015, klokken 21:45
Det høres både risikofylt og kostbart ut. En full software oppgradering inkl. riktig kobling mot riktig firmware versjon på alle komponentene tar mange timer, og krever mye båndbredde. Og det tok mange måneder før min forhandler hadde kontroll over alt en måtte passe på.
Når jeg fikk min bil, hadde ikke verksted i3-link til Tyskland, og fikk software versjonen via DVDer en uke etter release. Jeg var en av de første som fikk lagt inn software oppgradering flere uker etter at jeg fikk bilen.
Men begrensinger i fart og menyer, kan godt være de har.
2014 BMW i3
2016 BMW 320d X-drive M-Sport
x 2012 BMW 520d M-sport

Anterialis

Sitat fra: LMOR på onsdag 27. mai 2015, klokken 21:15
Sitat fra: Anterialis på onsdag 27. mai 2015, klokken 21:10
Hva er siste SW versjonnummer? Jeg skal hente ut bilen min snart, produsert medio april. Hvordan kan jeg forsikre meg om at jeg har siste SW? Ønsker i så fall få dette installeret før jeg henter ut bilen, spesielt iom. at jeg trenger all rekkevidde jeg kan få =)
Som nybegynner trenger du vel ikke like mye rekkevidde som oss som har hatt bilen lenge?  ;)
Sist software versjon kom i mars, så du får nok den fra fabrikken. Ellers legger de normalt inn siste versjon før bilen leveres ut, hvis den ikke allerede har det.

Hehe, på min aller første prøvetur med i3, første dagen, kjørte jeg fra Hamar og nedover mot Oslo. Hadde 8 km igjen da jeg kom fram til første lading. Jeg er ikke veldig plaget med rekkeviddeangst, men så har jeg lagra nummeret til NAF / bilredning på mobilen da... :P

Skal Hamar - Ringebu - Folldal med lading på Ringebu. Siste etappe er ca. 95 km over Venagbygdfjell, 800 høydemeter... Ladestasjonen på Ringebu MÅ fungere på søndag!
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

02jan

#86
Edit: innlegg overført til tråd ref. Neste innlegg.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Anterialis

02jan:
Lim gjerne inn ditt forrige innlegg i sin helhet i nytt emne jeg opprettet i dag, http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21588.0.html.
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Sitat fra: marskar på torsdag 28. mai 2015, klokken 09:06
LMOR: Dette du sier om software distribusjon stemmer ikke. All software er lagret lokalt på maskiner hos forhandler. Det er også kommet en ny plattform nå ute hos forhandlerne (NEXT).
Jeg refererte bare til hvordan det var i starten. + at jeg ikke kan forstå at det er effektivt å legge inn software hos forhandler på alle biler. Men fint for forhandleren :)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

haggen

Da har jeg også fått inn mars-2015 software i bilen min. Jeg merket nedgang både i kalkulert rekkevidde og i faktisk rekkevidde sist jeg fikk software for å fikse AC, og fikk medhold hos BMW i at ny software var påkrevd. Har ikke helt gått seg til enda, men umiddelbart steg max kap med ca 1,5 kwh til 19.8 kwh. Startet med 13,5 mil i Comfort i dag tidlig, 15 mil i eco pro og 16 i pro+. Har ikke sett over 12 mil før i år bortsett fra i pro+. Kjørte 28 km til jobb, bilen og app sier da at jeg har 86%- 17 kwh batteri igjen, men forbruket ble rapportert til 1,2 (ny rekord i år) kwh/mil. Dette går i mitt hode ikke helt opp, men regner med at LMOR ( eller noen andre ) har en forklaring på dette? :)
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA