Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbrukstall fra virkeligheten

Startet av thorlar, onsdag 25. mars 2015, klokken 22:37

« forrige - neste »

Oy!

Jeg dro på langtur i helga, der første strekning var fra Gjøvik-Ølensvåg i Sunnhordaland. Fulladet & full tank på Gjøvik, ellers forbruk på 0,47 pr. mil. Det er reelle tall, ikke fra kjørecomputeren. Fylte opp 20.4 liter med bensin på Ølensvåg.
Strekningen inkludere noen heftige stigninger; Vardalsåsen, Tonsåsen, Leira-Gol, & Gol-Geilo-Hardangervidda. Pluss svingete veier og lave hastigheter. Jeg er absolutt fornøyd med det. Turen tilbake har jeg ikke oversikten over enda, men skal sjekke nærmere.

CagmaN

#31
Ny rekord med Ampera, 84,2 km på en lading. Samme strekke fram og tilbake (nesten hjem). AC sto på fult hele turen. :)

BadaBing

Golf GTE med gir i N-modus. 14 mil på svingete, men ganske flate, veier i Østfold. Rundt 60-70 km/t. Fulladet fra start. E-mode fra start, og så over på hybrid-auto. Snittforbruk på 0.37 L/mil. Under halvparten av hva dieseltraktoren jeg hadde før ville slukt.

Oy!

Kjørte 45km til jobb i dag i min Golf GTE, ny rekord. Ellers så lurer jeg på hva jeg skal sette som "minimum batterinivå" på GTE? Jeg kan sette det i bilen, eller på Car-Net portalen.. men har ikke fått et godt svar fra Møller. Selger satte til 30%, jeg har endra til 100%, men har satt tilbake til 30% nå..

Osnes

#34
Har akkurat fått min splitter nye e-tron på plass.  ;D

Jeg har 80 km til jobb, og jeg lader alltid natten før og på jobb. Kjører vanligvis bilen på Hybrid Auto. Er det slik at hvis jeg setter opp navigasjonen så beregner bilen avstanden og maksimerer strømforbruket på den gitte avstanden, så lenge stoppestedet er lagt inn? Skulle gjerne sjekket nøyaktig forbruk på avstanden.

Gi meg også gjerne tips til hvordan jeg skal få ned forbruket til det minimale.

Cydonia

Sitat fra: Oy! på mandag 29. juni 2015, klokken 10:57
Kjørte 45km til jobb i dag i min Golf GTE, ny rekord. Ellers så lurer jeg på hva jeg skal sette som "minimum batterinivå" på GTE? Jeg kan sette det i bilen, eller på Car-Net portalen.. men har ikke fått et godt svar fra Møller. Selger satte til 30%, jeg har endra til 100%, men har satt tilbake til 30% nå..

Minimum ladenivå betyr visstnok bare at når bilen plugges inn, så starter lading opp til dette nivået umiddelbart, selv om et senere avreisetidspunkt er programmert. Dette for å alltid å ha en ønsket reserve dersom man kjører tidligere enn avreisetidspunkt. Altså kun relevant hvis man velger å ikke starte ladingen samtidig som man plugger inn.
Hyundai KONA electric 2018

Sense

Sitat fra: Oy! på onsdag 24. juni 2015, klokken 11:16
Jeg dro på langtur i helga, der første strekning var fra Gjøvik-Ølensvåg i Sunnhordaland. Fulladet & full tank på Gjøvik, ellers forbruk på 0,47 pr. mil. Det er reelle tall, ikke fra kjørecomputeren.

Vi har en Golf 1,4 bensin 140 HK 2013 mod. Den kjører fra Oslo og opp til Beitostølen 900 moh på 0,56 l/pr mil. Da snakker vi full-fossil.
En fossil Golf diesel bruker naturligvis enda mindre.

Den lille forskjellen mellom 0,47 og 0,56 kan ikke forsvarer de økte kostnadene med lading, den ekstra vekten på ca 300 kg i GTE versjon, som gir litt dårligere kjøreegenskaper, mindre lastekapasitet i bagasjerommet og høyere vedlikeholdskostnader.

Men man får jo 64 hk mer i GTE versjonen som kan være gode å ha, skjønt det er kanskje kun når bilen er toppladet. (54 hk mer for den nyere versjonen 1,4 l.)

For meg må det reelle forbruket betydelig lenger ned hvis hybrid skal være interessant. Golf GTE blir litt "wannabe" aktig i mine øyer. Men den ser veldig kul ut.

olekvi

Sitat fra: Sense på fredag 31. juli 2015, klokken 00:21
For meg må det reelle forbruket betydelig lenger ned hvis hybrid skal være interessant. Golf GTE blir litt "wannabe" aktig i mine øyer. Men den ser veldig kul ut.

Gjør samme sammenligning på 30 km daglig bykjøring og se hva du finner ut ;-)
'19 TM3P

Erlingni

Sitat fra: Sense på fredag 31. juli 2015, klokken 00:21
Den lille forskjellen mellom 0,47 og 0,56 kan ikke forsvarer de økte kostnadene med lading, den ekstra vekten på ca 300 kg i GTE versjon, som gir litt dårligere kjøreegenskaper, mindre lastekapasitet i bagasjerommet og høyere vedlikeholdskostnader.

Dårligere kjøreegenskaper er jeg ikke nødvendigvis enig i. Batteripakken gir en mye bedre vektfordeling mellom foran og bak på bilen, mindre sjanse for understyring samt at bilen føles som en større bil å kjøre (stødig og komfortabel på veien). Uavhengige biltester bekrefter disse påstandene. Når det er sagt ville jeg selvfølgelig foretrukket en lettere bil. Men det føles ikke som noe offer i det hele tatt. Nye generasjon A3 og Golf er i utgangspunktet også ca. 100kg lettere enn forrige, som gir en mervekt på ca. 200kg (to feite voksne).

Det er heller ikke nevneverdig høyere vedlikeholdskostnader. Se egen tråd om dette.

Mindre bagasjerom er jeg derimot enig i at er dumt, men det merkes også kun på langtur. Og mye av plassen er tatt fra reservehjulet.

Sitat fra: Sense på fredag 31. juli 2015, klokken 00:21
For meg må det reelle forbruket betydelig lenger ned hvis hybrid skal være interessant. Golf GTE blir litt "wannabe" aktig i mine øyer. Men den ser veldig kul ut.

Som olekvi skriver er dette selvfølgelig helt avhengig av kjøremønster og lademuligheter. Jeg kjører til daglig korte distanser med gode lademuligheter. Det betyr at i det daglige kjører jeg 99%på el. Så har jeg en langtur (300-600km) ca. tre-fire ganger årlig, der jeg bruker rundt 0.5l/mil, men hvor jeg også lader når jeg kan (i byer eller på hotell f.eks.) samt regenerering under bremsing.
Men for all del, det er veldig mange en plugg-inn hybrid ikke passer for. Høres ikke ut som det er riktig for deg med ditt kjøremønster.


Cydonia

Som andre også skriver, dette blir nok litt smak og behag og ulike behov, lademuligheter, etc. Jeg kjøpte ikke GTE bare for å spare penger, men den er veldig gunstig når småkjøring med strøm tas med i beregningen. På langtur blir snittforbruket rundt 0,5 l/mil uansett.

Jeg synes GTE er en fantastisk komfortabel bil, og det er en artig følelse å kjøre på ren strøm. Ikke minst "GTI-setene", rattet og adaptiv CC kjør kjøreturen til en drøm. Og den føles stor og stabil. Blir uaktuelt å gå tilbake til en ren fossilbil, som nå føles "gammeldags" etter å ha kjørt GTE en stund (personlig synsing).

Et eksempel på forbruk med kombinert langtur og småkjøring:
Oslo-Stavanger tur/retur (45 mil hver vei, via E134 og Dalen/Suleskaret) + ca. 26 mil småkjøring i Stavanger-området i løpet av en uke med tilgang på lading. Jeg startet med full tank (40 liter), og behøvde bare etterfylle 10 liter for å komme helt tilbake til Oslo igjen etter totalt 117 mil.

Bensinforbruk totalt etter 117 mil: 0,39 l/mil.
Selve returen på 46 mil (hybrid auto med full batteri ved start): 0,44 l/mil.
Hyundai KONA electric 2018

Sense

Misforstå meg ikke folkens. Jeg tror også Golf GTE er en god bil, og ville selv valgt denne i dag, til tross for dens svakheter.
Har man under 3 mil arbeidsvei, klarer man seg kun på eldrift en varm dag. Men da kan man vel like gjerne kjøpe e-Golf og spare mye penger på bomavgifter og moms/engangsavgift i tillegg. Forøvrig er alle hovedveier her på Østlandet teppebombet med bomavgifter.

For min del bruker vi mest fossil-golfen til å dra båthengeren eller varehengeren med, eller hvis familien må dele seg og kjøre 2 biler.

Når jeg skriver at bilen har dårligere kjøreegenskaper med ekstra vekt, refererer jeg til motorredaksjonen hos "dinside" som testet Golf GTE i mars.
---------------
Sitat fra dinside:
"Selv om Golf GTE både ser og oppleves som en helt alminnelig Golf på de fleste måter, er den nemlig 300 kilo tyngre enn tilsvarende 1,4-liters TSI-modell med 150 hestekrefter. GTI-interiør til tross så avsløres den da som relativt lubben straks svingene drar seg til. "
-----------------
Jeg bytter gjerne fossilen til Golf GTE en dag, men da venter jeg på neste generasjon og da rekkevidden på eldrift er mer reell.

jespebok

Kjørte Oslo- Voss på fredag. Startet med fullt batteri, ladestopp i Nesbyen ladet opp til halv tank på batteriet, kjørte via Tunhovd ned til Geilo og videre til Voss. Kjørcomputeren viste 0,39 pr mil på 370.8 km

Hjem riksvei 7 Voss- Oslo startet med fult batteri ingen ladestopp på vei hjem forbruk på 0,42pr mil på 370,7 km.
Ikke ille med en Volvo V60 plugin hybrid med D5 motor.
Dette er vesentlig billigere en min forrige bil, XC60 som lå på 0,7 på samme type kjøring. Potensiale for sparte drivstoff kostnader er absolutt tilstede med en plugin hybrid.


Gliderman

Hadde en liten svipptur fra Holmestrand til Oppdal med retur og noe lokal kjøring i helga. Totalt 1077km med et snitt forbruk på 0,41. Ikke så galt det. På vei oppover fikk vi 82,1 km på batteriet og nedover kun 54,1km pga regn og grusveier.
Grusveier og Ampera er forøvrig en dårlig kombo.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

ksnygard

Sitat fra: Gliderman på mandag 10. august 2015, klokken 22:33
Hadde en liten svipptur fra Holmestrand til Oppdal med retur og noe lokal kjøring i helga. Totalt 1077km med et snitt forbruk på 0,41. Ikke så galt det. På vei oppover fikk vi 82,1 km på batteriet og nedover kun 54,1km pga regn og grusveier.

Dette underbygger mine erfaringer. Noen hevder at Amperaen bruker mye bensin når den er tom for strøm, men min erfaring er at det på langkjøring er mulig å havne på bensinforbruk på 0,5l pr. mil når bilen er tom for strøm. Når man da legger til strømkjøringen, kommer man også på lange turer ned mot 0,4l/mil i totalforbruk. Det er ikke så veldig mange biler som er vesentlig mer gjerrig. Og på dagligkjøring bruker de fleste ikke bensin i det hele tatt (forutsatt at man lader når man kan). Som tidligere nevnt har vi et totalforbruk på 27000 km på 0,16l/mil, og noen andre har ennå bedre tall å vise til.
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

sjokomelk

Kjørte fra Skudeneshavn på Karmøy sør for Haugesund, og til Kokstad i Bergen på torsdag. Da fikk jeg skvist ut 87,4km kjøring på støyt. Det er jeg ganske fornøyd med! Ny rekord. ;D Og det var normal kjøring i normale hastigheter, trafikk og forhold.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA