Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Renaut+Fortum avtalen

Startet av emil, fredag 20. mars 2015, klokken 11:54

« forrige - neste »

hsa77

Får jo nesten håpe at Fortum har vært smarte nok til å legge inn noen alarmer i systemet sitt. Dersom noen forsøker å lade med samme brikke-id nesten samtidig på to ladepunkter med flere mils avstand imellom bør jo alarmklokkene ringe...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Trond.m

Ja, å kjøpe en Renault er som å skyte blink på et bevegelig mål  ;)

I sin markedskommunikasjon blander de sammen hva som inngår i standard-leveransen og hva som er tidsbegrensede kampanjer. Når de også endrer bilens spesifikasjoner på kort varsel, på tross av at de så sent som i januar tibakeviste fabrikkens presseomslag om ny motor og kalte det "rykter" satt ut av andre, så blir det forvirring hos kunder og forhandlere. Mulig at det er sånn det skal være å kjøpe fransk bil, og da tror jeg at jeg foretrekker tysk orden og forutsigbarhet.

zbk

Litt trist at de ikke innser at nye kunder blir forvirret og gamle kunder frustrert når de til stadighet oppviser så stor kreativitet i kampanjene.

Spesielt gjelder dette ting som Fortum-tilgang og den nye ladekladden.

Fortum-tilgangen er for de aller fleste noe som er kjekt å ha og som vil ha en begrenset kost i praksis. Noen vil sikkert klare å "misbruke" dette også, men i praksis har de fleste bare sporadisk behov for annet enn hjemmelading.

Den nye ladekladden var muligheten til å en gang for alle fjerne alle rykter og misforståelser om lademuligheter, men så klarer de i stedet å komme med løsning som er priset på en måte som er altfor enkelt å harselere med og som langt overgår tilsvarende løsning for alle konkurrentene. I tillegg klarer de å lage stor forvirring om hva man skal få med i prisen til hvilke tidspunkt. Tesla klarer jo til og med å selge livstidstilgang til SC-nettverket for en sammenlignbar pris av den nye kladden!

Det triste er jo at bilen er helt super, men at Renault ser ut for å gjøre sitt beste for å redusere salget med å forvirre kundene. Selv er jeg storfornøyd med bilen og savner egentlig bare en håndterbar 16A-ladekladd i stedet for 10A-bøtta mi, men har i praksis aldri hatt bruk for noe kraftigere.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

kos

Sitat fra: zbk på fredag 27. mars 2015, klokken 10:01
Litt trist at de ikke innser at nye kunder blir forvirret og gamle kunder frustrert når de til stadighet oppviser så stor kreativitet i kampanjene.

Spesielt gjelder dette ting som Fortum-tilgang og den nye ladekladden.

Fortum-tilgangen er for de aller fleste noe som er kjekt å ha og som vil ha en begrenset kost i praksis. Noen vil sikkert klare å "misbruke" dette også, men i praksis har de fleste bare sporadisk behov for annet enn hjemmelading.

Den nye ladekladden var muligheten til å en gang for alle fjerne alle rykter og misforståelser om lademuligheter, men så klarer de i stedet å komme med løsning som er priset på en måte som er altfor enkelt å harselere med og som langt overgår tilsvarende løsning for alle konkurrentene. I tillegg klarer de å lage stor forvirring om hva man skal få med i prisen til hvilke tidspunkt. Tesla klarer jo til og med å selge livstidstilgang til SC-nettverket for en sammenlignbar pris av den nye kladden!

Det triste er jo at bilen er helt super, men at Renault ser ut for å gjøre sitt beste for å redusere salget med å forvirre kundene. Selv er jeg storfornøyd med bilen og savner egentlig bare en håndterbar 16A-ladekladd i stedet for 10A-bøtta mi, men har i praksis aldri hatt bruk for noe kraftigere.

Renault og Zoe er en bil som jeg til nå er fornøyd med. Men disse kampanjene er ikke til å bli klok på. Jeg fikk 25 000+ 3000 kr for et vrak og en bil med ladestasjon og 30 dager angrefrist og 1 år fri bruk av Fortun ladestasjoner. Så måtte jeg vente en dag på levering og fikk en kjempebøtte med bilpleieprodukter.. Så lager de en ny kampanje og enda en og enda en. Er ikke noe å si på disse kampanjene - vi bærer det ene etter det andre ut i bilen - men Renault bør egentlig ta denne Bingo Bjørnen og sette han til noe mer stabilt enn å lage alle disse kampanjene. Er litt vanskelig å anbefale en flott bil når det jeg forteller aldri varer lenger enn en mnd eller 2. Og han som jeg anbefaler bilen til lurer på hva alt dette rundt bilen er for noe greier og ingen forteller det samme.

kos

Sitat fra: nime01 på fredag 27. mars 2015, klokken 10:51
Veldig synd at det er så mye forskjellig/feilaktig/motsigende/manglende kommunikasjon fra både forhandlere og importør... min selger lovet blant annet at det garantert kom ladestasjon i nærheten (noe som ikke skjer i det hele tatt), og at innen sommeren i år så skulle det være det en hel skog av lademuligheter for Zoe... noe som neppe skjer før neste år igjen, og hva i all verden skal man da med gratis tilgang til noe man ikke får benyttet likevel?

Renault har en bra elbil i Zoe, og tidenes mulighet i Norge med tanke på elbil-boomen, men legger isteden ut idiotiske snubletråder for seg selv, som skader ryktet til merket og derved annenhåndsverdi.

Om noen fra Renault leser her, kan vi få et klart, entydig svar på følgende?

- Kan de som allerede eier en Zoe få utvidet den årlige Fortum-avtalen til samme pris som tidligere? (dvs 2500 kr i året)
- Kan de som allerede eier en Zoe få kjøpt Zaptec-laderen til en noenlunde fornuftig pris? (dvs under 10000 kr)

For å si det mildt - om jeg får utvidet ladebrikken til 5år
og og får ladekladden for under 10 000 så føler jeg etter hvert å ha ranet Renault - ikke fordi at jeg ikke vil ha det, men prisen på bilen begynner å nærme seg en tvilling.
jeg vil rett og slet føle meg flau - men slik er beklagelig jeg.

Trond.m

Vel er Zoe en bra elbil, men det er tross alt en relativt enkel bil. Skal du rane en produsent så er det nok bedre å velge BMW i3 som nok er mer subsidiert fra fabrikken enn Zoe. Men uansett hva du velger raner du naboen din og andre skattebetalere ved å kjøpe en bil uten moms og avgifter

ZOE

Jeg har avtale om å bytte ladebøtta i zaptec når den kommer på lager, uten kostnad.

I følge selger noe som Renault Norge sto bak .

Har dette skriftlig fra selger.

Så zaptec koster meg 5500kr , og det et helt ok for meg.

Fikk også vrakpant rabatt

Trond.m

Sitat fra: ZOE på fredag 27. mars 2015, klokken 23:10
Jeg har avtale om å bytte ladebøtta i zaptec når den kommer på lager, uten kostnad.

I følge selger noe som Renault Norge sto bak .

Har dette skriftlig fra selger.


Så zaptec koster meg 5500kr , og det et helt ok for meg.

Fikk også vrakpant rabatt
Da har du gjort en god deal. Dette er iallefall ikke standard vilkår, så her har i så fall forhandleren klart å forhandle seg til en avtale med importøren for din bil.

emil

Sitat fra: TM på lørdag 28. mars 2015, klokken 06:52
Da har du gjort en god deal. Dette er iallefall ikke standard vilkår, så her har i så fall forhandleren klart å forhandle seg til en avtale med importøren for din bil.

Eller så har selgeren lovet noe han egetlig ikke kunne, men tar ekstrakostnaden selv for å faktisk holde det han lovet og være en god forhandler.

Speeder

Sitat fra: emil på lørdag 28. mars 2015, klokken 09:35
Sitat fra: TM på lørdag 28. mars 2015, klokken 06:52
Da har du gjort en god deal. Dette er iallefall ikke standard vilkår, så her har i så fall forhandleren klart å forhandle seg til en avtale med importøren for din bil.
Tipper du har rett, i følge min kontakt hos Renault selger de ladekladden rundt kostpris. Om det stemmer...
Eller så har selgeren lovet noe han egetlig ikke kunne, men tar ekstrakostnaden selv for å faktisk holde det han lovet og være en god forhandler.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

bindersbanders

Sitat fra: kos på fredag 20. mars 2015, klokken 16:40
Sitat fra: TM på fredag 20. mars 2015, klokken 14:52
Abonnementet som tegnes er så vidt jeg vet personlig.  Forhandleren legger det inn før du henter bilen, og i prinsippet kan hvilket som helst person oppgis som abonnent.  Dersom bilen selges tror jeg det er en enkel sak å få Fortum til å endre kontaktinformasjon for den nye abonnenten, så i prinsippet kan godt abonnementet følge bilen. Men det er jo ingen sjekk av bilnummeret ved lading, så har du 10 elbiler, så holder det vel i prinsippet med 1 abonnement.

Brikken er personlig og følger dermed ikke bilen men personen og kan dermed brukes på flere biler.
Eks Zoe og Tesla. Disse to merkene er de som i dag har de beste avtalene for kjøp av kraft. Og kombinerer du disse merkene så har du antagelig den beste strømavtalen de neste 5 årene.

Begge merkene er strømmen inn i prisen og du får den enten du vill eller ikke. Så takk som byr.

Jeg ringte til fortum for å spørre de om jeg kan beholde brikka siden jeg skal bytte fra r240 til r210 versjon av zoe,  og de ringte tilbake 3 dager etter og sa at brikka fulgte bilen, brikka var registrert på bilen og jeg måtte gi den videre eller melde endringer på epost til de,  hvis ikke kunne de sperre brikka

bindersbanders

Sitat fra: bindersbanders på torsdag 18. juni 2015, klokken 20:49
Sitat fra: kos på fredag 20. mars 2015, klokken 16:40
Sitat fra: TM på fredag 20. mars 2015, klokken 14:52
Abonnementet som tegnes er så vidt jeg vet personlig.  Forhandleren legger det inn før du henter bilen, og i prinsippet kan hvilket som helst person oppgis som abonnent.  Dersom bilen selges tror jeg det er en enkel sak å få Fortum til å endre kontaktinformasjon for den nye abonnenten, så i prinsippet kan godt abonnementet følge bilen. Men det er jo ingen sjekk av bilnummeret ved lading, så har du 10 elbiler, så holder det vel i prinsippet med 1 abonnement.

Brikken er personlig og følger dermed ikke bilen men personen og kan dermed brukes på flere biler.
Eks Zoe og Tesla. Disse to merkene er de som i dag har de beste avtalene for kjøp av kraft. Og kombinerer du disse merkene så har du antagelig den beste strømavtalen de neste 5 årene.

Begge merkene er strømmen inn i prisen og du får den enten du vill eller ikke. Så takk som byr.

Jeg ringte til fortum for å spørre de om jeg kan beholde brikka siden jeg skal bytte fra r240 til r210 versjon av zoe,  og de ringte tilbake 3 dager etter og sa at brikka fulgte bilen, brikka var registrert på bilen og jeg måtte gi den videre eller melde endringer på epost til de,  hvis ikke kunne de sperre brikka

Ringte i dag igjen, og spørre om jeg kan vidreføre avtalen til den andre zoe modellen,  siden vi hadde som avtale bare å bytte bil ikke avtaler. 
fikk som svar at hvis jeg solgte bilen måtte hu slette brikka mi,
så da fortalte jeg at jeg har jo renault zoe forsatt
og da svarte hu at, da har dere gjort det riktig, da kan jeg beholde 5års avtalen med lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA