Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skuffet over ladebrikken

Startet av TorC, torsdag 19. mars 2015, klokken 19:45

« forrige - neste »

TorC

Uff. Her kommer mye guffe, men jeg håper ledelsen kan ta med seg litt erfaring videre.

Jeg gledet meg faktisk til å få ladebrikken. Nå skulle det bli slutt på flere standarder slik at en brikke skal funke overalt.

Endelig skal man slippe å forholde seg til "ørten" ulike firmaer. Endelig skal det være mulig å lade uten å måtte gjøre avtaler med hvert enkelt av de "ørten" selskapene.

Etter å ha lest brevet fra elbilforeningen går det frem at det ikke er en felles stanard, men bare en felles teknisk løsning. Man må fortsatt inngå avtaler med hvert enkelt selskap for å få tilgang til alle.

Ladebrikken minner mest om tegneserien hvor man irriterer seg over ulike standarder, og ender opp med ytterligere en standard.

For å være helt ærlig synes jeg foreningen har gjort en dårlig jobb i forarbeidene til utsendelse. Jeg mener at minstekravene for å lage en ny standard bør være at det skal fungere på ALLE ladere med RFID uten å måtte etablere et nytt kundeforhold for hver enkelt.

Så til et par løsningsforslag:

* Avtal med ALLE som bruker RFID aksepterer en ladebrikke ved første gangs bruk hos operatøren. Hvis man "nødlader" må man ha tilgang, så får man heller ta regningen i etterkant. Enkel løsning er at "første lading er gratis", men etter dette må man tegne avtale.
* RFID ladebrikken er en form for betalingskort. Hvorfor i alle dager står det ikke en returadresse på brikken? Det er mer enn nok plass til å skrive returadresse slik at tapte nøkler blir samlet inn.
* Hvorfor er det ikke mulig med duplikater, eller muligheter til å kople flere brikker på samme avtale? For de med flere brukere på hver bil betyr det at ladebrikken må ligge fast i bilen istedenfor på nøkkelknippet. Kombinert med at man må tegne avtaler med hvert enkelt selskap for å lade er dette klønete for de fleste.

Hvor i alle dager var ledelsen da de fant på denne nye standarden?




2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

cra

Sitat fra: TorC på torsdag 19. mars 2015, klokken 19:45
For de med flere brukere på hver bil betyr det at ladebrikken må ligge fast i bilen istedenfor på nøkkelknippet.

Det synes jeg er den mest logiske løsningen uansett; jeg ønsker i alle fall et så lite knippe nøkler som overhodet mulig. Da er det "verre" at vi må vurdere hvilken av de tre elbilene brikken skal ligge i.  ;D


Synes forøvrig det er gode og konstruktive forslag du kommer med. Spesielt "første lading gratis" og deretter krav om abonnement er jo lurt. Da kan første lading trigge at man får et brev i posten med tilbud om avtale. Da slipper man å tenke på hvilken leverandør det var på den stolpen og finne kotaktinfo etc. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Jeg lurer på hva de som har flere elektrisk kjøretøy gjør -har de flere abonnement?

Synes brikken er grei nok, selv om en eller tre RFID-brikker er det som skaper utfordringer i elbilhverdagen vår. Sagt litt flåsete; hvis ladebrikken er løsningen -hva var så problemet?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

siforko

Regner med at den personen som designet brikken ikke vant noe pris for utseendet.
Har brikke fra fortum og den er mye mindre og mer egnet til å ha på nøkkel knippet.
Bestillt ID4, men angrer nå

sven erik

en kan og registrere grønn kontakts  kort hos fortum  så en kunne like gått  hatt den løsningen   men det dom må  jobbes med er at man betaler runt 500 per måned å da kunne lade hos alle   det som er nå er for dyrt og tongrodd  men en vil ikke komme med noe som fungerer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA