Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Firmware 6.2

Startet av Hyperstress, torsdag 19. mars 2015, klokken 18:51

« forrige - neste »

Lynet

Sitat fra: petersv på torsdag 14. mai 2015, klokken 12:48
Sitat fra: cairnz på tirsdag 12. mai 2015, klokken 10:57
Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 12. mai 2015, klokken 07:16
Ser at trafikkmarkeringene i kartet er flyttet ut på "veiskulderen" nå i stedet for oppå veien. Det gjør dem mindre lesbar i dagmodus, men bedre lesbar i nattmodus. Og lettere å skille retning. Synes fortsatt de kunne gjort dem enda mer lesbar, kan ofte være vanskelig å skille grønt fra gult feks.
Dette er ikke noe Tesla gjør, det er Google som styrer fælt med kartene sine. De "nye" trafikk-indikatorene tar lengre tid å se enn tidligere, hvor farger og kontraster var kraftigere.

Det står i release kotes fra 6.0 at dette er en "forbedring" innført av Tesla.

Og hvorfor er de da på veiskulderen også i www.google.no/maps ?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

petersv

Sitat fra: Lynet på torsdag 14. mai 2015, klokken 13:27
Sitat fra: petersv på torsdag 14. mai 2015, klokken 12:48
Sitat fra: cairnz på tirsdag 12. mai 2015, klokken 10:57
Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 12. mai 2015, klokken 07:16
Ser at trafikkmarkeringene i kartet er flyttet ut på "veiskulderen" nå i stedet for oppå veien. Det gjør dem mindre lesbar i dagmodus, men bedre lesbar i nattmodus. Og lettere å skille retning. Synes fortsatt de kunne gjort dem enda mer lesbar, kan ofte være vanskelig å skille grønt fra gult feks.
Dette er ikke noe Tesla gjør, det er Google som styrer fælt med kartene sine. De "nye" trafikk-indikatorene tar lengre tid å se enn tidligere, hvor farger og kontraster var kraftigere.

Det står i release kotes fra 6.0 at dette er en "forbedring" innført av Tesla.

Og hvorfor er de da på veiskulderen også i www.google.no/maps ?

Det må du spørre Googke/TM om, jeg bare gjengir det som står i RN. Begrunnelsen var at når man har en kjørerute aktiv vil den blå streken legge seg over og skjule trafikk-tetthet-streken. Kvalifisert gjetting får meg til å tro at det samme gjelder på nett iom. at man kan planlegge kjøreruter på tilsvarende måte.

afitch80

Sitat fra: ArneS på fredag 08. mai 2015, klokken 10:18
Sitat fra: Harlex på fredag 08. mai 2015, klokken 10:11
Hva er siste firmware. Min P85 står ute og installerer nå.... :) Noen spesielle endringer på siste firmware?

Min P85+ fra august 2013 fikk oppdatering 6.2 (2.4.213) i morges. Kan ikke se noen endringer så sikkert bug fixes.

Fikk .213 på fredag og ser at nå beveger pilen (bilen) seg i navigasjonen på store skjermen når man kjører gjennom en tunnel. Før stoppet den opp når man kjørte inn i en tunnel og hang der til man kom ut igjen. Følger også rattutslag (sving).
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

Sandvika

Sikker på at den merker rattutslaget? Ville jo vært enklere å følge ruta og speedometeret.

jkirkebo

Sitat fra: afitch80 på søndag 24. mai 2015, klokken 10:45
Sitat fra: ArneS på fredag 08. mai 2015, klokken 10:18
Sitat fra: Harlex på fredag 08. mai 2015, klokken 10:11
Hva er siste firmware. Min P85 står ute og installerer nå.... :) Noen spesielle endringer på siste firmware?

Min P85+ fra august 2013 fikk oppdatering 6.2 (2.4.213) i morges. Kan ikke se noen endringer så sikkert bug fixes.

Fikk .213 på fredag og ser at nå beveger pilen (bilen) seg i navigasjonen på store skjermen når man kjører gjennom en tunnel. Før stoppet den opp når man kjørte inn i en tunnel og hang der til man kom ut igjen. Følger også rattutslag (sving).

Min har beveget seg lenge mener jeg, men den oppdaterer ikke ruta før jeg er ute av tunnelen. Navigasjonen vil alltid ha meg via Mosseveien når jeg kjører til Oslo fra Fredrikstad, men jeg kjører heller via Ryen. Når jeg ikke tar av på Vinterbro er pila på skjermen korrekt, men ruta oppdateres ikke til å gå via Ryen før jeg kommer ut av tunnelen igjen. Lite hensiktsmessig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Sandvika på søndag 24. mai 2015, klokken 11:10
Sikker på at den merker rattutslaget? Ville jo vært enklere å følge ruta og speedometeret.

Den føler på rattutslaget. Jeg ser det til stadighet når jeg ikke følger anbefalt rute men tar en annen vei.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mr.rs4

#501
Mitt ratt er ikke 100% i midt stilling. For at jeg skal kjøre rett må jeg legge rattet 2-3 grader høyre.

Samme med kart i tunnelen og navigasjon så er bilen 1cm til venstre  side for veien jeg kjører på.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

afitch80

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. mai 2015, klokken 12:08
Sitat fra: Sandvika på søndag 24. mai 2015, klokken 11:10
Sikker på at den merker rattutslaget? Ville jo vært enklere å følge ruta og speedometeret.

Den føler på rattutslaget. Jeg ser det til stadighet når jeg ikke følger anbefalt rute men tar en annen vei.

Jepp, den følger rattutslag. Følger tunnelen jeg er i selv uten at jeg har lagt inn en rute i navigasjonen og med andre veier over tunnelen.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

Guybrush

Fikk 2.4.238 i dag.
Noen som vet om noen endringer i forhold til 236?
Sitat
May 23, 2015 (2.4.236)
- Changes to maps to indicate when a supercharger is in/out of range and additional routing options.
- Blind spot warning has been improved to reduce alerts
- Automatic Emergency Braking has been further improved to reduce the impact of an unavoidable frontal collision
- Traffic-aware Cruise Control is now more responsive at higher speeds.

Torpedo Ted

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. mai 2015, klokken 12:08
Den føler på rattutslaget. Jeg ser det til stadighet når jeg ikke følger anbefalt rute men tar en annen vei.
Høres unødvendig komplisert ut. Med mindre den faktisk roterer når du står i ro og roterer på rattet, er jeg ganske sikker på at den bruker GPS. GPS-en kan veldig raskt finne ut endring i kjøreretning.

Anders Heibø

Sitat fra: Torpedo Ted på fredag 29. mai 2015, klokken 13:15
Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. mai 2015, klokken 12:08
Den føler på rattutslaget. Jeg ser det til stadighet når jeg ikke følger anbefalt rute men tar en annen vei.
Høres unødvendig komplisert ut. Med mindre den faktisk roterer når du står i ro og roterer på rattet, er jeg ganske sikker på at den bruker GPS. GPS-en kan veldig raskt finne ut endring i kjøreretning.

Min fulgte fin kurve og kom ut på helt rett plass på kartet første gang jeg kjørte gjennom den nye tunnelen på Voss. Det var før google fikk lagt tunnelen på kartet så det er tydelig at når den mister GPS så følger den hastighet og rattutslag. Det er også merkbart nå som asfalten er mer slitt og bilen trekker bittelitt i rattet, så kommer bilen tilsvarende skeivt ut
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Lynet

De fleste navigasjonsanlegg har innebygget gyro som registrerer rotasjon, hastigheten får den også av bilen. Da er det ikke noe problem å registrere svinger i tunneler og andre steder GPS ikke har signal.
Bilens antiskrenssystem har forøvrig en slik rotasjonsføler og rattvinkelføler så mulig navigasjonen får signal fra derfra.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Fush

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. mai 2015, klokken 12:07
Min har beveget seg lenge mener jeg, men den oppdaterer ikke ruta før jeg er ute av tunnelen. Navigasjonen vil alltid ha meg via Mosseveien når jeg kjører til Oslo fra Fredrikstad, men jeg kjører heller via Ryen. Når jeg ikke tar av på Vinterbro er pila på skjermen korrekt, men ruta oppdateres ikke til å gå via Ryen før jeg kommer ut av tunnelen igjen. Lite hensiktsmessig.

Det er fordi det er raskere å kjøre E18 fra Oslo (Bjørvika) enn E6 med 3-4 minutter :-) Lavere forbruk også ettersom snitthastigheten er lavere på strekningen.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

NegativeElectrode

crowd sourced mapping av firmware for de ulike TMS-utgavene
http://logmysc.com/track-reports.php
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

toppi

Sitat fra: Fush på fredag 29. mai 2015, klokken 14:55
Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. mai 2015, klokken 12:07
Min har beveget seg lenge mener jeg, men den oppdaterer ikke ruta før jeg er ute av tunnelen. Navigasjonen vil alltid ha meg via Mosseveien når jeg kjører til Oslo fra Fredrikstad, men jeg kjører heller via Ryen. Når jeg ikke tar av på Vinterbro er pila på skjermen korrekt, men ruta oppdateres ikke til å gå via Ryen før jeg kommer ut av tunnelen igjen. Lite hensiktsmessig.

Det er fordi det er raskere å kjøre E18 fra Oslo (Bjørvika) enn E6 med 3-4 minutter :-) Lavere forbruk også ettersom snitthastigheten er lavere på strekningen.

Kanskje ikke veldig viktig, men:
Her har jeg kjørt mye og min konklusjon er klar.
Utenfor rush er E-6 raskest, selv om man ligger akkurat på fartsgrensen begge strekninger.

(Og enda raskere går E-6 om man følger trafikken i venstre felt, som gjerne ligger 10-20 grensa, mens på E-18 er det for det meste et felt og hastigheten kan gjerne ligge under fartsgrensen.)

Men forbruket er lavest på E-18, det er klart  :)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA