Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Firmware 6.2

Startet av Hyperstress, torsdag 19. mars 2015, klokken 18:51

« forrige - neste »

elbilertilalle

Jeg lurer på om valet mode kan brukes som tyveribeskyttelse. Set maksspeed til 30 før du forlater bilen :)

Muffinman

#16
Prinsippet om et smart nettverk av hurtigladere som kommuniserer med bilen er helt klart genialt, selv om de erfarne elbilistene ikke får særlig bruk for det. Det jeg er mest skeptisk til er hvordan implementeringen av dette blir, man har jo klart å rote seg litt vekk noen ganger før. Så blir det spennende hvordan automatikken beregner lading/rekkevidde på vinteren, spesielt når turen skal gå over fjelloverganger. Tar systemet høyde for at veien fyker igjen eller traileren som blir stående på tvers med timesvis venting eller kanskje retur som konsekvens? Vil man bli stående unødig lenge på laderen for at risiko for å gå tom ved slike hendelser skal reduseres? Jeg tror at man ikke kommer utenom egne avveiinger mellom ladetid og risikoaksept her.

For min del er det vel status på ladepunktene som er interessant, og selv det har begrenset verdi siden Tesla sine SC "alltid" virker. Hvis man kunne varsle når SC var full av fossilbiler ville det kanskje vært hakket mer nyttig :)

NegativeElectrode

Firmware er ikke en erstatning for brainware :)

Du vet alltid mer enn det bilen. Bilen kan hjelpe deg, men ikke erstatte deg.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Muffinman

Og det er vel nettopp der jeg er skeptisk. Har inntrykk av at Tesla spisser firmwaren mot amerikanske "idioter" som ikke har evnen til å skjønne at man må tenke selv, og at ting skal gå av seg selv uten brukerintervensjon og uten mulighet for å redusere graden av automatisering.

Men vi får se. Kanskje har Tesla oppdaget at de selger biler utenfor USA også.

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

kjølholdt

Trip planner via supercharger har jeg savnet og vil være nyttig når man kjører steder man ikke er kjent. Dvs nedover i europa. Greit å få lagt opp ruta etter Superchargers.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

NegativeElectrode

Sitat fra: kjølholdt på fredag 20. mars 2015, klokken 10:22
Trip planner via supercharger har jeg savnet og vil være nyttig når man kjører steder man ikke er kjent. Dvs nedover i europa. Greit å få lagt opp ruta etter Superchargers.

Jepp! Jeg er ganske sikker på den praktiske nytten her vil  vise seg etterhvert. Det er ikke så lett å kommunisere dette på en pressekonferanse. Ruteplanlegger må oppleves, før man ser nytten tror jeg. Jeg vil sitere Elon Musk fra forrige gang han satte verden på hodet med en tweet:

"One of the things is already there, and people just don't realize it," Musk said. "The Internet is very good at guessing these things. [They're ] directionally correct, but the magnitude is not appreciated yet."

Dette tror jeg gjelder med 6.2 også.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

laumb

Kan bekrefte at filovervåking er en del av 6.2. Pent implementert og.

AndreS

Sitat fra: laumb på fredag 20. mars 2015, klokken 12:49
Kan bekrefte at filovervåking er en del av 6.2. Pent implementert og.

Hvordan vet du? :)
I3 i bestilling

HKS

Sitat fra: Hyperstress på fredag 20. mars 2015, klokken 00:29
Sitat fra: HKS på torsdag 19. mars 2015, klokken 22:52
Ja, men krever at bilen har hardware som støtter dette.
Og hvilke biler har hardware som støtter dette?
Det vet vi ikke noe om, men modem som støtter LTE ble tilgjenglig for Tesla høsten 2014.
Brikken som støtter europeiske frekvenser heter "Sierra Wireless AR7554".

Kortet har samme interface til hovedkortet bak skjermen på Model S, så det vil være en smal sak for Tesla og tilby oppdatering for oss med gammel hardware, men om de kommer til å gjøre det er en annen sak.
Tesla Model 3 Long Range

satheesh.net

Sitat fra: AndreS på fredag 20. mars 2015, klokken 14:58
Sitat fra: laumb på fredag 20. mars 2015, klokken 12:49
Kan bekrefte at filovervåking er en del av 6.2. Pent implementert og.

Hvordan vet du? :)

Vi i TOCN er da ikke uten gode kontakter og svært sikre kilder? ;D

God helg!  ;)

mariowing

Strengt tatt kom vel filovervåkning (lane assist) i 6.0 (dirrer i rattet hvis du kjører for nærme vegmerkingen på høyre eller venstre side av bilen). Blindsone varsling er det kanskje du snakker om, det skulle vises som hvite og røde felter på hver side av spedometeret så vidt jeg forsto. Hvit hvis det er en bil der og rødt (med lyd) hvis du forsøker å bytte felt når det er noe i blindsonen.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

laumb

Blindsone - stemmer.
Vises som "paranteser" nede i venstre og høyre hjørne av speedo-rundingen.

Hyperstress

Ingen som har fått 6.2 enda?
Leste i "utenlandske medier" tråden at de skulle pushes ut denne uka.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

cirys1

Sitat fra: Hyperstress på fredag 27. mars 2015, klokken 13:47
Ingen som har fått 6.2 enda?

Jeg spurte Tesla om dette og de svarte med at dette kommer ikke til og bli pushet ut i Norge før andre uken i april i Norge, men Tesla "informasjon" har visst seg og ikke stemme tidligere så hvem vet..  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA