Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Garantisak - har jeg noen sak?

Startet av oysteinoren, tirsdag 17. mars 2015, klokken 13:51

« forrige - neste »

oysteinoren

Hei,

Jeg hadde en del fukt i bilen som igjen ga frost i frontruten på min Mitsubishi Miev 2011-modell. Jeg fikk en ide om å kjøpe passive fuktslukere på biltema, og kastet et par poser med dem inn i på dashbordet. Jeg trodde posene bestod av silica gel-kuler, men det viser seg at det var salt (kalsiumklorid). Etter en stund fikk jeg ikke start på bilen, og fikk den tauet på verksted. Det viste seg at posene ble mettet, og det begynte å renne saltlake ned i instrumentene. De fant ut av dette, og rengjorde noen av instrumentene. Jeg fikk en regning på 7000 kr. Deretter virket den helt fint i et par dager, før jeg fikk det samme problemet.

Det ser ut som om det har rent enda mer lake rundt omkring i instrumentene, og nå snakker de om å bytte ut en del dyre komponenter som de skal komme tilbake på.

Har jeg noen som helst garantisak på dette?

Datablad fuktslukere: http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/SecuritySheets/nb/36375_SDB.pdf

cra

Dette høres desverre helt og holdent ut som noe du må ta på egen kappe.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

brimi

Uff, her har du vært uheldig. Men tror du skal ha verdens greieste forhandler om de skulle dekke dette for deg.
Bmw i3

Thomas Parsli

Jeg tror du i beste fall har en forsikringssak -sjekk med forsikringsselskapet ditt.

Forklaringen på http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Utstyr/Fuktsluker-14060/ er så tydelig at du neppe kan søke erstatning fra produsent/importør.
Jeg antar bruksanvisingen som fulgte med produktet var like klar.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Lei historie som bør føre til skikkelig advarsel på nevnte produkt.

Salt og bil hører ikke sammen, og her tror jeg Biltema har et forbedringspotensiale.

Skal du søke erstatning, ville jeg prøvd et brev til Biltema og bedt om goodwill erstatning
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

oysteinoren

Hei igjen,

Verkstedet kan ikke gi noen makspris eller garanti på at de får bilen til å fungere, så jeg har bestemt meg for å kvitte meg med bilen.

Jeg får 3000 kroner for å kondemnere den. Er det noen som har forslag for å hente inn penger på noen annen måte?

emil

Sitat fra: oysteinoren på fredag 27. mars 2015, klokken 06:59
Hei igjen,

Verkstedet kan ikke gi noen makspris eller garanti på at de får bilen til å fungere, så jeg har bestemt meg for å kvitte meg med bilen.

Jeg får 3000 kroner for å kondemnere den. Er det noen som har forslag for å hente inn penger på noen annen måte?

Bare batteripakka er nok verd mye mer enn 3000kr. Både som reservedel til andre trillingeiere, men også kanskje som batterier til solcelleanlegg eller lignende. Sikkert noe verdi i andre deler også.

svingen

Sitat fra: emil på fredag 27. mars 2015, klokken 07:50
Sitat fra: oysteinoren på fredag 27. mars 2015, klokken 06:59
Hei igjen,

Verkstedet kan ikke gi noen makspris eller garanti på at de får bilen til å fungere, så jeg har bestemt meg for å kvitte meg med bilen.

Jeg får 3000 kroner for å kondemnere den. Er det noen som har forslag for å hente inn penger på noen annen måte?

Bare batteripakka er nok verd mye mer enn 3000kr. Både som reservedel til andre trillingeiere, men også kanskje som batterier til solcelleanlegg eller lignende. Sikkert noe verdi i andre deler også.

Hvordan gikk det her? Er bare nyskjerig.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

oysteinoren

Glemte helt denne saken, men i tilfelle noen lurer seg inn på tråden igjen, så...

Endte med å få halet bilen hjem til meg, og fikk trillet den inn på parkeringsplassen min. Med et molefunkent sinn ville jeg gjøre et absolutt siste forsøk på å vri om tenningen på bilen, for å konkludere med at dette var dødt.

Utrolig nok fungerte den plutselig. Det ser ut til at all rensingen med elektrorens de gjorde på verkstedet til slutt gjorde susen. Bilen har vært helt feilfri de siste fire årene, og regner med å selge den om ikke altfor lenge da jeg har bestilt en TM3

Så det ble en lykkelig ende på visa :)

Trekkoppbil

Flott at det løste seg.
Ellers er det en kunst å holde fukt ute av bilen. For biler med AC, kan det være lurt å bruke det. Ellers kan man la vinduene stå åpne eller litt på gløtt i garasjen. Kattesand i sokker, er et middel jeg har hørt om.

Ellers finnes det lurium-midler for rense AC. Noe er skumbasert som CRC Airco-cleaner, og Thansen har noe rimeligere middel.  Folk har ulike framgangsmåter å bruke det på. Jeg endte med å ta ut kupefilter, og spraye inn der, på en Leaf.
 

indianrunner70

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 16. september 2019, klokken 13:08
Flott at det løste seg.
Ellers er det en kunst å holde fukt ute av bilen. For biler med AC, kan det være lurt å bruke det. Ellers kan man la vinduene stå åpne eller litt på gløtt i garasjen. Kattesand i sokker, er et middel jeg har hørt om.

Ellers finnes det lurium-midler for rense AC. Noe er skumbasert som CRC Airco-cleaner, og Thansen har noe rimeligere middel.  Folk har ulike framgangsmåter å bruke det på. Jeg endte med å ta ut kupefilter, og spraye inn der, på en Leaf.

Avfukter i garasjen er et godt alternativ.. med kontinuerlig tømming av oppsamlet vann.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA