Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hurtiglading seljord

Startet av svingen, lørdag 14. mars 2015, klokken 21:22

« forrige - neste »

svingen

Hei!
Prøver meg her og håper andre kan hjelpe/bidra.
Grønne kontakt søkte om støtte her av transnova men fikk ikke godkjent.
Det ble gitt 200 hundre tusen til støtte fra Fylke på det her.
Jeg ser får meg naturlig ladeplass i seljord er seljordkroa/shell her er det i dag ikke noe 400v, men det blir nå gravet grøft av VTK mellom seljordkroa og E134 (starter på neste uke fikk tilfeldighvis vite om det når jeg spurte etter 400v rundt i seljord av VTK)
Det er da mulig og få lagt opp 70-80KW til rett ved siden av E134 (lengst vekk fra kroa) det kom nok til og koste rundt 75 tusen hvis det ble gjort nå siden dem alt var i grøfta,dem kom ikke til og legge trekke rør til strøm så det her må gjøres nå hvis ikke måtte dem grave opp igen grøfta.
Jeg har tidligere vært i dialog med ABB og fått vite att semi hurtiglader er 160 - 260  og hurtiglader er 220 -  320 KNOK (+ montør/eletriker) Venter på svar fra Fortum/grønn kontakt på prisen der.
Fortum har sagt att hvis vi kan få 22KW /7.4kw AC så lenge  lokasjonseier selv bekoster strømføring og installasjon.

så det kan se ut til att hele systemet kanskje kommer på 75tusen får strøm leveransen og 200 tusen får laderen (Chademo/CSS 50KW) og så kan vi sette opp en 22KW som renault norge kan støtte med. Da har vi "brukt" opp strømmen som er tilgjenlig.
Det er mulig og få til andre plasser med 22KW (venter på svar fra VTK hvor det er).

jeg har forsøkt flere ganger og få dialog med kommunen men dem er ikke særlig lett og få kontakt med.
spesiel lese stoff er det jo her http://www.seljord.kommune.no/~/media/Seljord/Dokumenter/Planar%20og%20rapportar/Klima%20%20og%20energiplan%20Seljord%20kommune%20%202009%20%20%202012%20%20del%201.ashx som er "helt" off sync ingen ting er gjort med tanke på elbil.

Jeg har tidligere vært i dialog med seljord kroa og det er nå 2 stk 16a lade kontakter der,dem er nok og possetiv til og få til mere her virket det som.


Jeg er klar over det burde vært dobbel chademo/CSS men slik det er i dag tror jeg ikke det er realistisk og få det her gjenomført.

Er det noen som bor i seljord som "brenner" litt får det her?

slik jeg ser på det så mangler vi nok fort 100 tusen (siden vi nok får 200 fra fylke) mulig seljord kroa kan støtte med 30 tusen? (helt ukjent bare gjetter eg )så bør kommunen ta et tak og her spør du meg og kanskje VTK kunne gitt noe rabat på installasjonen?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emil

GrønnKontakt har jo satt opp en ny type DC-lader på Brokelandsheia fra http://tritium.com.au/products/veefil/. På et sted med ellers godt plass må det jo være en grunn til at de har valgt denne foran f.eks ABB som de har satt opp på de fleste stedene jeg har prøvd lading fra dem. Kan være at prisen på laderen er god, enten på generell basis eller ved at produsenten prøver å komme inn på det norske hurtigladermarkedet.

Laderen i seg selv har jeg testet et par ganger nå og bortsett fra litt mer høyfrekvent lyd enn andre ladere ser den ut til å virke bra. Separat AC-stolpe som de andre stedene til GrønnKontakt.

svingen

@emil takk får tips sendt mail til tritium.com og spurt om pris nå,mulig dem kan presse litt på grønn kontakt og :)
ville vært veldig hyggetlig hvis det her ble litt rimligere enn standard.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Rilum

Helt klar et sted det hadde vært fint med hurtiglading.
Vil tro det er gode muligheter til å få til noe, men man må nok jobbe med mange forskjellige, for å komme i mål.
ABB laderne er nok det dyreste man får kjøp, derfor tester Grønn kontakt ut andre leveandører.

Svingen: Har sent deg PM.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Jan-Børre Olsen

Tritiumladeren skal være vesentlig mye billigere enn andre DC ladere iflg Grønn Kontakt pga ny teknologi. GK prøver ut laderen og har satt opp en på Brokelandsheia kun for å se om den holder mål. Gjør den det kan det være at laderen fra Tritium er det vi kommer til å se mange steder i framtiden.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

svingen

tenkte og legge inn en liten oppdatering her .

den grøfta som ble lagt forbi seljordkroa var kun 220v på og man måtte opp med en trafo får og få 400v.
det var kun kapasitet til og sette opp 50KW trafo hvis man skulle ha mere måtte man bygge ut skapet osv og ville da blir meget kostbart.
Selve kabelen kostet kun ca 15k og legge men lite poeng når man ikke klarer og levere mer enn 50kw.
Det jobbes nå med og finne andre lokasjoner som har strømm og kapasitet i seljord får og få opp hurtiglader.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA