Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordfeilvern type B- tigjengelighet og pris

Startet av Tor med Leifen, torsdag 12. mars 2015, klokken 12:05

« forrige - neste »

Tor med Leifen

Planlegger å oppgradere kurs for lading av bil og bør jo strengt tatt erstatte jordfeilautomaten med eget type B-vern, men så var det å få tak i et vern til levelig pris. Bor i Bergen og har fire grossister jeg kan bruke. To av dem har jeg allerede vært innom, men de jeg snakket med så ut som spørsmålstegn :) Tviler ikke på at riktig vern kan skaffes, men når de ikke har det på lager og må "sjekke pris", antar jeg at det blir dyrt. Har noen her erfaring med kjøp/ type B for minimum 32 A tilgjengelig?

jkirkebo

Sitat fra: Tor med Leifen på torsdag 12. mars 2015, klokken 12:05
Planlegger å oppgradere kurs for lading av bil og bør jo strengt tatt erstatte jordfeilautomaten med eget type B-vern, men så var det å få tak i et vern til levelig pris. Bor i Bergen og har fire grossister jeg kan bruke. To av dem har jeg allerede vært innom, men de jeg snakket med så ut som spørsmålstegn :) Tviler ikke på at riktig vern kan skaffes, men når de ikke har det på lager og må "sjekke pris", antar jeg at det blir dyrt. Har noen her erfaring med kjøp/ type B for minimum 32 A tilgjengelig?

Jeg selger 4-pol 63A klasse B jordfeilvern for 1400,-. Er tom på lageret akkurat nå men det skal komme inn flere rundt den 20/3. Kan selvsagt brukes på 1-fase også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ludo

Er dette krav pa 1 fas of 3 fas, eller kun 3 fas?

ludo

Ser at noen "ladere" begynner å komme med dette. Tror det kun var 3 fas "ladere". Da blir det litt smør på flesk å sette dette i sikringsskap også....

Skulle ønske at de som solgte "ladere" var flinkere å opplyse om dette. Har sendt et par mailer rundt til produsenter og andre salgs kanaler.

Også er det som jeg skrev over. Jeg tror det er kun krav til type B på tre fase, men rett meg her hvis jeg tar feil.

jkirkebo

#4
Sitat fra: ludo på lørdag 18. april 2015, klokken 14:34
Ser at noen "ladere" begynner å komme med dette. Tror det kun var 3 fas "ladere". Da blir det litt smør på flesk å sette dette i sikringsskap også....

Skulle ønske at de som solgte "ladere" var flinkere å opplyse om dette. Har sendt et par mailer rundt til produsenter og andre salgs kanaler.

Også er det som jeg skrev over. Jeg tror det er kun krav til type B på tre fase, men rett meg her hvis jeg tar feil.

Du tar feil, det er krav om det på alle nye kurser beregnet for elbillading. Settes enten i skap eller i ladestasjon, ikke begge steder. Selv er jeg mest tilhenger av å ha det i skap, forutsatt at det er plass nok der. Kommer dog til å tilby ladestasjoner med slike vern ferdig montert for de tilfellen der det er mest hensiktsmessig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

siforko

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. april 2015, klokken 17:06
Sitat fra: ludo på lørdag 18. april 2015, klokken 14:34
Ser at noen "ladere" begynner å komme med dette. Tror det kun var 3 fas "ladere". Da blir det litt smør på flesk å sette dette i sikringsskap også....

Skulle ønske at de som solgte "ladere" var flinkere å opplyse om dette. Har sendt et par mailer rundt til produsenter og andre salgs kanaler.

Også er det som jeg skrev over. Jeg tror det er kun krav til type B på tre fase, men rett meg her hvis jeg tar feil.

Du tar feil, det er krav om det på alle nye kurser beregnet for elbillading. Settes enten i skap eller i ladestasjon, ikke begge steder. Selv er jeg mest tilhenger av å ha det i skap, forutsatt at det er plass nok der. Kommer dog til å tilby ladestasjoner med slike vern ferdig montert for de tilfellen der det er mest hensiktsmessig.

Har ikke greid å finne jordfeil vernt type B som er mindre enn 25amp, f.eks 16.
Finnes det på markedet ??
Bestillt ID4, men angrer nå

jkirkebo

Sitat fra: siforko på lørdag 18. april 2015, klokken 17:35
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. april 2015, klokken 17:06
Sitat fra: ludo på lørdag 18. april 2015, klokken 14:34
Ser at noen "ladere" begynner å komme med dette. Tror det kun var 3 fas "ladere". Da blir det litt smør på flesk å sette dette i sikringsskap også....

Skulle ønske at de som solgte "ladere" var flinkere å opplyse om dette. Har sendt et par mailer rundt til produsenter og andre salgs kanaler.

Også er det som jeg skrev over. Jeg tror det er kun krav til type B på tre fase, men rett meg her hvis jeg tar feil.

Du tar feil, det er krav om det på alle nye kurser beregnet for elbillading. Settes enten i skap eller i ladestasjon, ikke begge steder. Selv er jeg mest tilhenger av å ha det i skap, forutsatt at det er plass nok der. Kommer dog til å tilby ladestasjoner med slike vern ferdig montert for de tilfellen der det er mest hensiktsmessig.

Har ikke greid å finne jordfeil vernt type B som er mindre enn 25amp, f.eks 16.
Finnes det på markedet ??

Hva skal du med det? Jeg selger bare 63A 4-pols jordfeilbrytere. Fungerer jo på alt av kurser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

siforko

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. april 2015, klokken 17:41
Sitat fra: siforko på lørdag 18. april 2015, klokken 17:35
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. april 2015, klokken 17:06
Sitat fra: ludo på lørdag 18. april 2015, klokken 14:34
Ser at noen "ladere" begynner å komme med dette. Tror det kun var 3 fas "ladere". Da blir det litt smør på flesk å sette dette i sikringsskap også....

Skulle ønske at de som solgte "ladere" var flinkere å opplyse om dette. Har sendt et par mailer rundt til produsenter og andre salgs kanaler.

Også er det som jeg skrev over. Jeg tror det er kun krav til type B på tre fase, men rett meg her hvis jeg tar feil.

Du tar feil, det er krav om det på alle nye kurser beregnet for elbillading. Settes enten i skap eller i ladestasjon, ikke begge steder. Selv er jeg mest tilhenger av å ha det i skap, forutsatt at det er plass nok der. Kommer dog til å tilby ladestasjoner med slike vern ferdig montert for de tilfellen der det er mest hensiktsmessig.

Har ikke greid å finne jordfeil vernt type B som er mindre enn 25amp, f.eks 16.
Finnes det på markedet ??

Hva skal du med det? Jeg selger bare 63A 4-pols jordfeilbrytere. Fungerer jo på alt av kurser.

Tanken var å erstatte den jordfeil automat som går til lading av elbil med en som var av type B.
Bestillt ID4, men angrer nå

jkirkebo

Sitat fra: siforko på lørdag 18. april 2015, klokken 17:58
Tanken var å erstatte den jordfeil automat som går til lading av elbil med en som var av type B.

Det finnes ikke jordfeilautomater av Type B, kun jordfeilbrytere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Johnny

Så i nye anlegg med automater vil det bli en jordfeilbryter i tillegg altså. Pussig at vi nå skal tilbake dit vi var, og dobbelt opp.

Da må det vel være best å ha den i ladestasjonen. I gamle anlegg med bryter gir resultatet seg selv.
TMS og eGolf.

ludo

Gikk igjennom mailene mine, og ser at en av påstandene er at det ikke er krav til type b på semiportable "ladere". Er det noen som kan bekrefte dette?

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på lørdag 18. april 2015, klokken 20:37
Så i nye anlegg med automater vil det bli en jordfeilbryter i tillegg altså. Pussig at vi nå skal tilbake dit vi var, og dobbelt opp.

Dette er foreløpig et "sært" produkt med lavt volum. Da er det forståelig at man ikke vil produsere det i "ørten"varianter som blir resultatet med kombivern.

Sitat
Da må det vel være best å ha den i ladestasjonen. I gamle anlegg med bryter gir resultatet seg selv.

Om den står i skapet beskyttes også kabelen mot jordfeil, f.eks ved skade etter graving, mus osv. Så jeg ville foretrukket det, om det er plass nok i skapet.

Du kan heller ikke bare bytte bryteren i gamle anlegg med en slik da den bryteren dekker flere kurser. Det er krav om separat jordfeilvern på kurser til elbillading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

minim

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. april 2015, klokken 19:20
Det finnes ikke jordfeilautomater av Type B, kun jordfeilbrytere.

Stemmer dette utsagnet enda? Har litt smått med plass i skapet så hadde vært deilig å kunne sette inn et 3x32 kombivern :)
-vw multivan

nofuelno

Sitat fra: minim på torsdag 13. oktober 2016, klokken 23:18
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. april 2015, klokken 19:20
Det finnes ikke jordfeilautomater av Type B, kun jordfeilbrytere.

Stemmer dette utsagnet enda? Har litt smått med plass i skapet så hadde vært deilig å kunne sette inn et 3x32 kombivern :)
De som har dårlig plass i skapet, anbefales å benytte standard automatsikring med jordfeilvern i kombinasjon med en en veggboks med innebygget DC lekasje vern. Dette vil tilsammen utgjøre en godkjent installasjon.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

elektrolux

Sitat fra: siforko på lørdag 18. april 2015, klokken 17:35
Har ikke greid å finne jordfeil vernt type B som er mindre enn 25amp, f.eks 16.
Finnes det på markedet ??

Ja.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA