Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Virkningsgrad lader

Startet av Gus1, tirsdag 03. mars 2015, klokken 21:19

« forrige - neste »

Gus1

Jeg skal montere en ladestolpe med 2x22Kw uttak type2 fra Garo.

I den sammenheng supplerte jeg med en trafo fra Cenika 230->400V på 50Kva.
Dette er en trafo som er utenfor sortimentet "lavtaps elbiltrafoer" fra Cenika.
Jeg spurte derfor om denne kan brukes, og det mente Cenika gikk fint dersom virkningsgrad på laderen var bedre enn 0,9 (cos pi).

Hvorfor er dette avgjørende, og hvilken virkningsgrad har en ombordliggende lader?
Eksempelvis på TMS og e-Golf?
8)
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Rav4_EV

Vikrningsgrad har ingenting med hvor stor trafo du trenger.
Effektfaktor er avgjørende og på nye biler finnes det effektfaktorkorrigering slik at tallet er oppe i 0,97-0,99.
Med andre ord vil forslaget til trafo være innenfor :D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA