Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det jeg elsker med Tesla Model S

Startet av torav, mandag 02. mars 2015, klokken 12:25

« forrige - neste »

torav

Det er fort å bli frustrert når man ting som ikke fungerer så bra med Teslaen. Jeg har en liste der, men jeg synes det er super-godt dekket av andre emner. Samtidig er det slik at hver gang jeg setter meg inn i Teslaen så blir jeg minnet om den utrolig førstegangsopplevelsen. Så kjører man noen dager og glemmer dette helt.

Mange ganger har jeg tenkt at nå skal jeg lage en "10 på topp" liste over det jeg mener er mest fantastisk med bilen. Og nå har jeg gjort alvor av det. Det eneste problemet (?) er at jeg ikke klarer å begrense det til 10.

Her kommer lista, hører gjerne fra andre om synspunkt på dette (altså ting man virkelig liker med bilen). Kanskje vi til slutt kan lage en omforent ti på topp?

   1. Den magiske opplevelsen av å kjøre lydløst
   2. Den sinnsyke akselerasjonen i starten
   3. At bilen drives 100% av miljøvennlig strøm
   4. De vakre linjene og helheten i design
   5. Dørhåndtakene som popper ut når du nærmer deg bilen
   6. Bilen låser seg selv når du går vekk fra den
   7. At bilen er online og kan streame radio (mye bedre enn DAB)
   8. App'en hvor du kan sette på varmeapparatet
   9. Svært lave driftskostnader, lader stort sett gratis
   10. Navigasjonsløsningen hvor du søker med Google men navigerer med intern GPS-kart
   11. Web basert oppdatering med nye funksjoner
   12. Måten personlige innstillinger lagres (og foreslår ny lagring hvis du endrer)
   13. Luftsenking/heving med GPS-minne
   14. HomeLink løsningen hvor du åpner garasjeporten fra bilen (popper opp når du nærmer deg)
   15. Ryggekameraet med høy oppløsning
   16. Stort utvalg av kontroller og innstillinger 
   17. Fantastisk god og oversiktlig skjerm
   18. Web browseren og det å ha internett i bilen
   19. Gjennomført og godt brukergrensesnitt på skjermen
   20. Enkel lagring av maks høyde på bagasjeluke

Ja lista er kanskje ikke helt ranket, men likevel - det er de første som kom først i minnet.
Model S85, rød, beige skinn, tech, pano, luft, lyd, park, levert 26. Juni 2014
Model S85D, grå, grå skinn, tech, pano, dobbeltlader, levert april 2015

Øyvind.h

Ja en gang i blant må man spørre seg selv hvorfor man finner seg i småtull som ville vært mindre akseptabelt i andre biler.
Her er min tipunkts-liste:
1. Den lydløse akselerasjonen føles som noe helt annet enn fossile konkurrenter
2. At jeg kan kose meg med aks uten å høres ut som en griseharry råner/biker
3. At jeg kan kjøre titalls mil til noen få tiere
4. At drivstoffet er så billig at det er klinkende likegyldig om betal-lading koster en del per kWh, og jeg unner meg nøyaktig det jeg vil på pauser på langtur (mat osv)
5. Jeg har plass til alt med store bagasjerom.
6. Bilen dekker alle behov. Trenger kun en bil. Fossilbilen er steindød
7. Forgifter ikke mine barn (eller andre i nærheten) med giftig eksos
8. Sparer 30.000 i året på drivstoff, bom og veiavgift. Og med verditap på ca 50-60.000 p.a. foreløpig er bilen latterlig billig å holde ift hva man får
9. Glad jeg var tidlig ute og har fått nyte bilen så lenge, og dratt nytte av diverse rabatter, kontinurelige oppgradering på verksted mm
10. Nevnt før – men fossilbilen er så steindød at jeg ikke klarer å la være å undre og kondolere når jeg ser fossilbiler i samme prisklasse med ferske skilter.
11. (Fordi bilen går til 11....) Perfekt bil for en teknologiinteressert person som meg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

torav

Så flott at du vil dele din liste! Der var det jo flere jeg har oversett. God plass til passasjerer og bagasje er et godt poeng!
Model S85, rød, beige skinn, tech, pano, luft, lyd, park, levert 26. Juni 2014
Model S85D, grå, grå skinn, tech, pano, dobbeltlader, levert april 2015

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. mars 2015, klokken 12:51
10. Nevnt før – men fossilbilen er så steindød at jeg ikke klarer å la være å undre og kondolere når jeg ser fossilbiler i samme prisklasse med ferske skilter.

Veldig enig i denne!

Husker fortsatt første helga jeg hadde Teslaen (hvor jeg bl.a. kjørte Trondheim-Oslo t/r). Jeg møtte en helt ny Audi A7 langs veien, og overrasket nesten meg sjøl litt med å tenke at jeg kunne ikke tenkt meg  bytta Teslaen mot A7-en.
I dag, 16 måneder og 38000km senere, kjørte jeg også bak en ny Audi A7. Jeg er sikrere enn noen gang på at jeg ikke kunne tenkt meg å bytte likt - og må kondolere til A7-eieren.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Øyvind.h

Sitat fra: fonberg på mandag 02. mars 2015, klokken 13:58
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. mars 2015, klokken 12:51
10. Nevnt før – men fossilbilen er så steindød at jeg ikke klarer å la være å undre og kondolere når jeg ser fossilbiler i samme prisklasse med ferske skilter.

Veldig enig i denne!

Husker fortsatt første helga jeg hadde Teslaen (hvor jeg bl.a. kjørte Trondheim-Oslo t/r). Jeg møtte en helt ny Audi A7 langs veien, og overrasket nesten meg sjøl litt med å tenke at jeg kunne ikke tenkt meg  bytta Teslaen mot A7-en.
I dag, 16 måneder og 38000km senere, kjørte jeg også bak en ny Audi A7. Jeg er sikrere enn noen gang på at jeg ikke kunne tenkt meg å bytte likt - og må kondolere til A7-eieren.
Det som er litt trist er at jeg frykter det er sannsynlig at sjåføren i A7`en tenker:
1.Der kommer det en snylter, for jeg har lest i avisen at de er snyltere og de har fordeler jeg ikke får og ikke forstår hvorfor jeg ikke får.
2.Hah. Han må sikkert lade 14 ganger på vei til Trondheim, og kan ikke bruke bilen i kulde. For det har jeg lest i avisen. J

eg tror mange velger alternativer fordi de ikke vet bedre, og fordi det skrives utrolig mye rart om elbiler i media som fester seg. Og de som ikke tar seg bryet med å utfordre påstandene blir sittende fast i status quo.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cyber

Sitat fra: fonberg på mandag 02. mars 2015, klokken 13:58
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. mars 2015, klokken 12:51
10. Nevnt før – men fossilbilen er så steindød at jeg ikke klarer å la være å undre og kondolere når jeg ser fossilbiler i samme prisklasse med ferske skilter.

Veldig enig i denne!

Husker fortsatt første helga jeg hadde Teslaen (hvor jeg bl.a. kjørte Trondheim-Oslo t/r). Jeg møtte en helt ny Audi A7 langs veien, og overrasket nesten meg sjøl litt med å tenke at jeg kunne ikke tenkt meg  bytta Teslaen mot A7-en.
I dag, 16 måneder og 38000km senere, kjørte jeg også bak en ny Audi A7. Jeg er sikrere enn noen gang på at jeg ikke kunne tenkt meg å bytte likt - og må kondolere til A7-eieren.

Mange Audi A7-eiere vil nok kondolere tilbake - deilig at alle er fornøyd  ;D

HelectriC

Sitat fra: fonberg på mandag 02. mars 2015, klokken 13:58
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. mars 2015, klokken 12:51
10. Nevnt før – men fossilbilen er så steindød at jeg ikke klarer å la være å undre og kondolere når jeg ser fossilbiler i samme prisklasse med ferske skilter.

Veldig enig i denne!

Husker fortsatt første helga jeg hadde Teslaen (hvor jeg bl.a. kjørte Trondheim-Oslo t/r). Jeg møtte en helt ny Audi A7 langs veien, og overrasket nesten meg sjøl litt med å tenke at jeg kunne ikke tenkt meg  bytta Teslaen mot A7-en.
I dag, 16 måneder og 38000km senere, kjørte jeg også bak en ny Audi A7. Jeg er sikrere enn noen gang på at jeg ikke kunne tenkt meg å bytte likt - og må kondolere til A7-eieren.

Før jeg hadde bestemt meg for Tesla var jeg innom den lokale BMW handleren og prøvekjørte en 4er Gran Coupe. Den ser flott ut når du står ved siden, men hva med motoren? treig og støyende diesel eller svak og bråkete bensiner. Etter å ha snakket med selgeren og fått prisen, 700 000, sa jeg til selgeren: "Kan du gi meg 1 eneste grunn til hvorfor jeg skal kjøpe denne bilen og ikke en Tesla til 100 000 mindre? Han så bare oppgitt på meg og sa "ok, du er nok en som ser på Tesla ja!" snudde seg om og avsluttet samtalen. Price less! har aldri opplevd en selger gå så raskt fra glad og blid til fullstendig deprimert. Er nok mange selgere av biler i samme prisklasse som ikke har de beste dagene for tiden.
ioniq 5

Car-El

@HelectriC

Den der er verd vær ei krona, ja. Stakkars bil selger som ga opp så fort.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

cyber

I Norge er elbiler selvfølgelig uslåelige på pris.
For oss som ennå ikke er modne for elbiler skjer det nå mye på hybridfronten, med biler som reellt ikke blir avgiftsbelagt - hvor det kun vil være merverdiavgiften som skiller rene elbiler og hybrider.
Mercedes er først ute med sin C350e, og når også de andre tradisjonelle bilmerkene kommer med sine varianter, vil bilkjøpere kunne glede seg over lavere priser på motorsterke utgaver, som på grunn av høye avgifter har vært utelukket for folk flest.  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA