Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dobbeltlader borte som valg

Startet av Tesla-man, mandag 02. mars 2015, klokken 10:14

« forrige - neste »

Bjoris

Det er rart hvor viktig det er for enkelte at bilen deres IKKE skal kunne lade så raskt som mulig:)

kjolnerdomen

Sitat fra: bjoris på mandag 02. mars 2015, klokken 23:18
Det er rart hvor viktig det er for enkelte at bilen deres IKKE skal kunne lade så raskt som mulig:)

Må si at den tanken har slått meg også, både i denne tråden og andre tråder som omhandler samme tema

aryx

#92
Sitat fra: bjoris på mandag 02. mars 2015, klokken 23:18
Det er rart hvor viktig det er for enkelte at bilen deres IKKE skal kunne lade så raskt som mulig:)

Min teori: Grunnen til at de klarte å overbevise seg selv over at enkeltlader var et fornuftig valg var at kjøpet av bil og ekstrautstyr var i øvre grense av hva de hadde mulighet til å betale. De fortsetter så å overbevise seg selv for å slippe å innse at de gjorde en feil vurdering. :-)
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

bb

Sitat fra: toppi på mandag 02. mars 2015, klokken 22:47
Bjørn:
Du også nevner 50%.
Har du tall fra Tesla på dette?
Er det i Norge, eller verden?
Dette er basert på undersøkelsene i Norge. At andre land har vesentlig lavere andel av dobbeltlader har ikke vært mitt inntrykk. Det burde være svært få som velger et tilvalg før Tesla fjerner opsjonen. Slik som det var med 40 kWh. Muligheten til å lade så raskt som mulig på AC er såpass viktig at jeg tviler på at de fjerner det uten å ha noe bedre i planene.

Vi har vel for lengst diskutert oss fram til at noen trenger dobbeltlader mer enn andre. På samme måte som at noen trenger takstativ, bakovervendte barneseter eller hengerfeste (snakker ikke bare om Tesla da). Jeg selv brukte hengerfestet bare en-to ganger i året i snitt. Men det var kjekt å ha.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

StevenE

#94
Vel om det er en webside 'glitch' eller noe som Tesla har tatt besluttning om vet man ikke her.
Vi hører nok vel noe om dette snart via offisielle media kanaler.

Vi har bestilt med dobbeltlader, enkelt og greit fordi vi synes at man trenger det til rask lading lengre vekk fra SC nettverket. Om det skulle være her i Norge eller i utlandet. Vi reiser mye ned til Europa og har familie i Norge som bor vekk fra SC'ene.
Tror Bjørn har nok eksempler på dobbeltlader lading i sine videoer.

Skulle det komme noe bedre i midlertid, så håper jeg at DS tar kontakt asap slik at vi kan evt velge nye mulighetene før bilen går i produksjon.

Og i mitt erfaring så er selgere ikke veldig oppdatert på ting. Ofte omvend - vi vet mer og informerer ansattene om ny info. Morsomt.
Salgsteamet bør selges mer en man trenger.. men ofte har de egne meninger om ting istedenfor å informere oss om de fordelene og ulemper av de forskjellige valgene når man kjøper bilen.

Har også bestilt rødt lade adapter samt type2 kabel (også fjernet fra siden)
07.04.2016: 35k km
03.04.2017: 70k km
24.08.2017: 81k+km
Tesla Model S 85D "T.I.M." EL59908 P79502 juni 2015
Tesla Model S 100D "SATAN TIM" EK? F210186 sept 17

Mitsubishi Galant 2.5 V6 DOHC "M.G." 276k RK42358 2006

Reservert: 1 Model 3 RN107190885
selger EL59908, bytter til ny S100D

jkirkebo

Sitat fra: toppi på mandag 02. mars 2015, klokken 23:07
Hvor mye tid sparer du om begge stolpene på Dokka er opptatt og det gjerne er kø i tillegg?

Jeg ser at storbrukerne trenger dette i backup, men bare en slik bomtur med kø, defekt lader e.l, og kanskje lete etter alternativ, ikke er aktuelt på langtur med ungene.
Forutsigbarhet er viktigst.

Det er bare 1 stk. 43kW AC på Dokka. Er den opptatt med lang kø har jeg ikke noe alternativ, da blir det omvei om Lillehammer. Taper ikke noe særlig tid på å kjøre innom der. E6 er raskere, men trekker mer strøm slik at jeg må lade lengre. Det hadde vært greit med en på f.eks Gran i tillegg, da kunne jeg prøvd der først. Satser på at det kommer etterhvert.

Tilsvarende for de som lader i Strømstad, er den opptatt blir det stopp på Solli på vei tilbake. Men om uttakene blir mye brukt kommer det forhåpentligvis flere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: D.O på mandag 02. mars 2015, klokken 23:13
Sitat fra: Muffinman på mandag 02. mars 2015, klokken 22:57
Det ville ekskludert en hel del andre biler enn Model S med enkellader...
de har ikke 85kwh og bruker dermed ikke mer tid enn en model s med dobbeltlader for å fylle opp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Sitat fra: kjolnerdomen på mandag 02. mars 2015, klokken 23:44
Sitat fra: bjoris på mandag 02. mars 2015, klokken 23:18
Det er rart hvor viktig det er for enkelte at bilen deres IKKE skal kunne lade så raskt som mulig:)

Må si at den tanken har slått meg også, både i denne tråden og andre tråder som omhandler samme tema

arnkl

Sitat fra: flux på mandag 02. mars 2015, klokken 18:54
Hva mener Tesla med "HØYSPENNINGSLADING (KOMMER I MIDTEN AV 2015)" ?

http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/highpower

Oversettingstabbe av Tesla dette. "High power" skal i dette tilfelle oversettast med "høgeffekts" og ikkje "høgspenning". Høgspenning har ein ikkje før ein kjem over 500V, viss eg hugsar rett.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

kjolnerdomen

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 03. mars 2015, klokken 07:03
Sitat fra: kjolnerdomen på mandag 02. mars 2015, klokken 23:44
Sitat fra: bjoris på mandag 02. mars 2015, klokken 23:18
Det er rart hvor viktig det er for enkelte at bilen deres IKKE skal kunne lade så raskt som mulig:)

Må si at den tanken har slått meg også, både i denne tråden og andre tråder som omhandler samme tema

HåkonE

Syntes det er en "no-brainer" på en elbil som skulle kostet 1-1,5 millioner. Og muligheten for å utnytte type-2 ladere utgjør 1-2% av bilens kostpris uten avgifter.

Og ladehastighet er jo den største ulempen med elbiler.

At noen ikke bruker funksjonen har jeg ingen problemer med å se. Men mener likevel alt som kan bidra til en raskere og smidigere lading burde vært standard på en bil som koster like mye som en stor Mercedes S-klasse.

Sjøhyene

Sitat fra: Haknys på tirsdag 03. mars 2015, klokken 09:31
Syntes det er en "no-brainer" på en elbil som skulle kostet 1-1,5 millioner. Og muligheten for å utnytte type-2 ladere utgjør 1-2% av bilens kostpris uten avgifter.

Og ladehastighet er jo den største ulempen med elbiler.

At noen ikke bruker funksjonen har jeg ingen problemer med å se. Men mener likevel alt som kan bidra til en raskere og smidigere lading burde vært standard på en bil som koster like mye som en stor Mercedes S-klasse.

Og detter argumentet går igjen og igjen og igjen.
Hva skjer med å tenke selv?? Kanskje til og med regne litt på det ved å legge sammen plusser og minuser. Deretter tar man det valget som er riktige for deg og din bruk.

Sånn saueflokk mentalitet er jeg ikke spesielt fan av.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

jkirkebo

Sitat fra: arnkl på tirsdag 03. mars 2015, klokken 09:02
Sitat fra: flux på mandag 02. mars 2015, klokken 18:54
Hva mener Tesla med "HØYSPENNINGSLADING (KOMMER I MIDTEN AV 2015)" ?

http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/highpower

Oversettingstabbe av Tesla dette. "High power" skal i dette tilfelle oversettast med "høgeffekts" og ikkje "høgspenning". Høgspenning har ein ikkje før ein kjem over 500V, viss eg hugsar rett.

1000V AC og 1500V DC er grensen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HåkonE

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 03. mars 2015, klokken 09:51
Sitat fra: Haknys på tirsdag 03. mars 2015, klokken 09:31
Syntes det er en "no-brainer" på en elbil som skulle kostet 1-1,5 millioner. Og muligheten for å utnytte type-2 ladere utgjør 1-2% av bilens kostpris uten avgifter.

Og ladehastighet er jo den største ulempen med elbiler.

At noen ikke bruker funksjonen har jeg ingen problemer med å se. Men mener likevel alt som kan bidra til en raskere og smidigere lading burde vært standard på en bil som koster like mye som en stor Mercedes S-klasse.

Og detter argumentet går igjen og igjen og igjen.
Hva skjer med å tenke selv?? Kanskje til og med regne litt på det ved å legge sammen plusser og minuser. Deretter tar man det valget som er riktige for deg og din bruk.

Sånn saueflokk mentalitet er jeg ikke spesielt fan av.

Det var da voldsomt. Du står fritt til å tenke selv - dette var bare mine tanker.  ;)

flux

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 03. mars 2015, klokken 09:52
Sitat fra: arnkl på tirsdag 03. mars 2015, klokken 09:02
Sitat fra: flux på mandag 02. mars 2015, klokken 18:54
Hva mener Tesla med "HØYSPENNINGSLADING (KOMMER I MIDTEN AV 2015)" ?

http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/highpower

Oversettingstabbe av Tesla dette. "High power" skal i dette tilfelle oversettast med "høgeffekts" og ikkje "høgspenning". Høgspenning har ein ikkje før ein kjem over 500V, viss eg hugsar rett.

1000V AC og 1500V DC er grensen.
DET hadde vært noe :)

1500V*333A = 500kw lader (6c)
80% batteri på ca. 8 min


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA