Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dobbeltlader borte som valg

Startet av Tesla-man, mandag 02. mars 2015, klokken 10:14

« forrige - neste »

Øyvind.h

#30
Må enten være feil på siden, eller så har dobbeltlader blitt standard?
Ville være merkelig å standardisere på noe mindretallet velger, eller ta bort et alternativ de fleste kjøper?
Eller kanskje de tenker at CHAdeMO er veien å gå for semi-hurtig lading?

Sitat fra: tonl på mandag 02. mars 2015, klokken 10:41
Hvis de fjerner dobbeltlader bør kapasiteten (antall lader plass) til SC økes. Eks SC på Sollie den ligger på en av hovedveien ut/inn av Norge. Antall laderplasser der er bare kun 6. Og når "folke" versjon model 3 kommer, blir det kø der.
Å fokusere på SC illustrerer bare at man henger igjen i fossilt tankemønster. Dvs. at man må stoppe utelukkende for å lade.
Jeg ønsker ikke å kaste bort tid på en SC dersom bilen kan lade seg mens jeg gjør andre ting.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jimpec

Dobbeltlader er borte fra bestilling bekrefter Tesla. Men kan ettermonteres.. Standard blir dermed enkel lader på 11kw.

Chademo er nevnt som alternativ.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

MeTesla

Noen som vet hva som skjedde med sikkerhetspakke, ladekabel og ekstra adapter som nå ikke lenger kan velges? Er det bare vekk eller er det en del av standard nå?

HKS

Sitat fra: Jimpec på mandag 02. mars 2015, klokken 12:43
Dobbeltlader er borte fra bestilling bekrefter Tesla. Men kan ettermonteres.. Standard blir dermed enkel lader på 11kw.
36.000 NOK er vel "full pris" for å ettermontere dobbeltlader på dagens Model S.
Tesla Model 3 Long Range

Dennis

Sitat fra: Jimpec på mandag 02. mars 2015, klokken 12:43
Dobbeltlader er borte fra bestilling bekrefter Tesla. Men kan ettermonteres.. Standard blir dermed enkel lader på 11kw.

Chademo er nevnt som alternativ.

Var sikkert ikke så mange som valgte den da. Har inntrykk av at det var få i bla Usa som valgte det og at det mer var en Norsk greie at den dobbeltladeren var så viktig.

BMW850

Mener å huske det var en avstemning her inne og jeg tror over 50% hadde valgt dobbeltlader.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Trustno1

Saken med dobbelladeren er at den blir ikke spesielt viktig før infrastrukturen er på plass.

For å få sikkelig glede av dobbelladeren må det bli så vanlig med type2stasjoner rundt om at det er mer eller mindre like selvfølgelig å kunne koble til bilen til lading som om man kobler til mobilen i stikkontakten hvor enn man reiser.

Når man kommer dit så vil dobbelladeren bli gull verdt, da trenger man nok så og si aldri tenke på å vente på lading lengre.

Spørsmålet er om/når vi kommer dit at infrastrukturen blir så godt utbygget.

overlay

Skulle ønske Tesla hadde implementert litt git funksjonalitet, slik at man kunne trace endringer og se hvorfor det ble gjort :)

Jimpec

Prisen på ettermontering reduseres med ca 50%. (Sa Tesla).

Fornuftig trekk av dem. Selv om det ikke gagner alle da. Enklere prosess i produksjon er mer penger i posen.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Trustno1

Sitat fra: Jimpec på mandag 02. mars 2015, klokken 12:54
Prisen på ettermontering reduseres med ca 50%. (Sa Tesla).

Fornuftig trekk av dem. Selv om det ikke gagner alle da. Enklere prosess i produksjon er mer penger i posen.

Hvis dette stemmer så er det en bra ting.

De fleste har ikke behov for dobbellader i det dagelige, da kan man heller bestille uten og det blir mer spiselig å få den ettermontert ved behov

OleJA

Laderen er nok noe som Tesla lenge har ønsket å gjøre noe med:
- Bilen ble i utgangspunktet levert med 40A enfase ladere (10kW).
- For det europeisk markedet ble Tesla nødt til å hasteutvikle 3-fase lader på 3x16A (11Kw)
   (Med de 3 fasene parallel koblet, og en tilstrekkelig dimensjonert 0-leder, kunne samme laderen vært brukt i US biler)
- Med EU laderen ble det gjort en tabbe som medførte at biler levert det første halvåret ble begrenset til 13A lading, og etterhvert måtte oppgradere 'Hardware junction box'.
- Relativt mange velger dobbeltlader, og installasjon av denne har potensiale til å skape flaskehalser i produksjonslinja - De ønsker nok en identisk konfig på alle bilene som produseres
- I USA, og etterhvert EU, (Q2, 2015) vil Tesla i sammarbeid med Hotel ol. tilby 'destination charging' der dobbeltlader er en stor fordel.

Alt dette tilsier at et redesign av laderen, gjerne i en enhet som kan brukes både i USA og EU nok er ønskelig. Som andre har vært inne på, så blir jeg ikke overrasket om 22kW, (43kw) nå blir standard.

HKS

Sitat fra: Jimpec på mandag 02. mars 2015, klokken 12:54
Prisen på ettermontering reduseres med ca 50%. (Sa Tesla).

Fornuftig trekk av dem. Selv om det ikke gagner alle da. Enklere prosess i produksjon er mer penger i posen.
Da blir prisen 18.000
Det er kraftig oppgang fra rundt 10.000 som det kostet før det ble fjernet.
Tesla Model 3 Long Range

Øyvind.h

#42
Sitat fra: Trustno1 på mandag 02. mars 2015, klokken 12:55
Sitat fra: Jimpec på mandag 02. mars 2015, klokken 12:54
Prisen på ettermontering reduseres med ca 50%. (Sa Tesla).

Fornuftig trekk av dem. Selv om det ikke gagner alle da. Enklere prosess i produksjon er mer penger i posen.

Hvis dette stemmer så er det en bra ting.

De fleste har ikke behov for dobbellader i det dagelige, da kan man heller bestille uten og det blir mer spiselig å få den ettermontert ved behov

Eller stikk motsatt: Dette er katastrofe for alle som ønsker dobbeltlader. Tror de fleste nå har fått med seg at service-sentrene er under hardt press. Å flytte montering av et produkt de fleste kjøperne velger bort fra fabrikken og over til service-senter til en langt høyere pris er absolutt ikke en god løsning.

For øvrig er ladehastighet i hverdagen ikke årsaken til at jeg skaffet dobbeltlader. Så at jeg ikke har behov i hverdagen er helt irrelevant for ønsket om dobbeltlader.

Sitat fra: Trustno1 på mandag 02. mars 2015, klokken 12:53
Saken med dobbelladeren er at den blir ikke spesielt viktig før infrastrukturen er på plass.

For å få sikkelig glede av dobbelladeren må det bli så vanlig med type2stasjoner rundt om at det er mer eller mindre like selvfølgelig å kunne koble til bilen til lading som om man kobler til mobilen i stikkontakten hvor enn man reiser.

Når man kommer dit så vil dobbelladeren bli gull verdt, da trenger man nok så og si aldri tenke på å vente på lading lengre.

Spørsmålet er om/når vi kommer dit at infrastrukturen blir så godt utbygget.
For min del er vi allerede der.
22kW-tilgjengeligheten var god i Danmark. Kunne parkerer midt i sentrum i København og lade med 22kW.

Og på tur til slekt i Sverige er det 22kW på veien. Skulle riktignok gjerne hatt flere 22kW stolper på veien, men går fint med dagens løsning fordi den ene som står der heldigvis er i Kongsvinger hvor vi alltid tar en pitstop.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: OleJA på mandag 02. mars 2015, klokken 12:59
Laderen er nok noe som Tesla lenge har ønsket å gjøre noe med:
- Bilen ble i utgangspunktet levert med 40A enfase ladere (10kW).
- For det europeisk markedet ble Tesla nødt til å hasteutvikle 3-fase lader på 3x16A (11Kw)
   (Med de 3 fasene parallel koblet, og en tilstrekkelig dimensjonert 0-leder, kunne samme laderen vært brukt i US biler)
- Med EU laderen ble det gjort en tabbe som medførte at biler levert det første halvåret ble begrenset til 13A lading, og etterhvert måtte oppgradere 'Hardware junction box'.
- Relativt mange velger dobbeltlader, og installasjon av denne har potensiale til å skape flaskehalser i produksjonslinja - De ønsker nok en identisk konfig på alle bilene som produseres
- I USA, og etterhvert EU, (Q2, 2015) vil Tesla i sammarbeid med Hotel ol. tilby 'destination charging' der dobbeltlader er en stor fordel.

Alt dette tilsier at et redesign av laderen, gjerne i en enhet som kan brukes både i USA og EU nok er ønskelig. Som andre har vært inne på, så blir jeg ikke overrasket om 22kW, (43kw) nå blir standard.

Interessant betraktning.Men ideelt sett burde løsningen da være klar før gammelt opplegg tas bort.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

christian1986

Jeg har valgt dette på begge bilene mine. Angrer egentlig litt, kunne fint valgt et chademo adapter i stedet..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA