Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dobbeltlader borte som valg

Startet av Tesla-man, mandag 02. mars 2015, klokken 10:14

« forrige - neste »

Jimpec

De slutter ikke å overraske i alle fall.

Chademoadapter (som ikke trenger å monteres) inn - dobbeltlader (som er tidkrevende å montere) ut..

Tror jeg på.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

HKS

Hmmm...

Høres veldig rart ut.
Det vil altså si at nye Model S vil ikke kunne lade mer en 16A fra norske 230V/32A type 2 kontakter.
Tesla Model 3 Long Range

RaBalder

Sitat fra: Tesla-man på mandag 02. mars 2015, klokken 10:42
Batteriet er vel delt opp i flere seksjoner?  Å legge til flere celler i en egen "kasse" under setet må være en smal sak og vil neppe kreve endring av noe annet en et par ekstra kabler.
Jeg tror ikke hovedbatteriet blir utvidet med celler under setet der en eventuell dobelt-lader sitter.

  • Man må ha på noen svære likestrømskabler
  • Også må man ha på slanger til kjølesystemet. Og kjølevæsken vil vel sirkulere enda dårligere om det skal oppom en tur under baksetet. Så da må dem på med enda flere pumper.
  • Og hva med brannsikkerheten. Skal man gi slipp på visheten om at alle batteri-cellene ligger i en aluminiumskasse under bilen. Og at det plutselig kan eksplodere under "stussen" til baksete-passasjerene ved et uhell.
  • Hvor mye rekkevidde/kapasitet kan man får ved å plassere noen celler istedet for en AC-lader under baksetet?

Tror ulempene og økt kompleksitet veier tyngre enn økt batterikapasitet.

Amoss

Sitat fra: aness på mandag 02. mars 2015, klokken 10:18
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 02. mars 2015, klokken 10:16
Kanskje de har en lader som kan levere det dobbelte nå.

Bestillingssiden sier "11kW innebygget lader".

Det er event. ikke første gang at oppdatering av siden henger igjen - spesielt på oversatte versjoner. Merk at "originalen" (altså US versjonen) har droppet antall kW på lader. Så derfor er det etter min mening helt uklart om standardvalget nå blir enkeltlader uten oppgraderingsmulighet, eller dobbeltlader - eller for den sak skyld en helt ny lader vi ikke har hørt om før. 43kW?
Model S 85D

Tesla-man

Sitat fra: Amoss på mandag 02. mars 2015, klokken 11:25
Sitat fra: aness på mandag 02. mars 2015, klokken 10:18
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 02. mars 2015, klokken 10:16
Kanskje de har en lader som kan levere det dobbelte nå.

Bestillingssiden sier "11kW innebygget lader".

Det er event. ikke første gang at oppdatering av siden henger igjen - spesielt på oversatte versjoner. Merk at "originalen" (altså US versjonen) har droppet antall kW på lader. Så derfor er det etter min mening helt uklart om standardvalget nå blir enkeltlader uten oppgraderingsmulighet, eller dobbeltlader - eller for den sak skyld en helt ny lader vi ikke har hørt om før. 43kW?

Kult å spekulere da... hehe
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Olatho

Jeg er enig med Tesla i at dette er et valg man som kunde burde slippe å måtte ta.

Forhåpentligvis betyr det at 22 (eller 43) kW-lader blir standard på alle biler - muligens fordi de har en helt ny løsning for hvordan AC-lading skal funke.  Man kan godt mene det er unødvendig med dagens dobbeltlader, men at det er fornuftig med en bil som kan lade "så raskt som mulig" på de tilgjengelige ladestasjonene er det liten tvil om.

Muffinman

Og jeg er veldig spent på hvilken lader som kommer med min S85D bestilt oktober 2014 med levering oktober 2015. Bestilte med enkeltlader.

Jeg har tidligere spekulert i at 22kW lader kunne bli standard. Jeg har så langt ikke hatt behov  behov for det, men sier selvfølgelig takk om det medfølger uten tillegg i (gammel) pris.

Dennis

Sikkerhets pakken er også borte ser jeg nå.


Kan jo håpe at biler som er produsert i det siste får den nye type laderen da. For Tesla er jo kjent for å begynne å utstyre bilene med nye ting i god tid før det kommer på nettsiden.

Har man først levering i oktober får man nok helt sikkert den nye laderen hvis det er en ny type.

Krishell

Hvor mye veier en lader? Jeg valgte enkelt lader for å holde vekten på bilen nede.

Dennis

Ikke mye, vil tippe et sted mellom 5-10 kg maks.

elbilertilalle

#25
Kanskje man kan får kjøpt extern lader(e) for de som vil lade raskere enn 11kW hjemme?

Da er det bare å kjøpe så mange ladere man gidder og sette dem sammen til DC lading direkte inn i bilen; akkurat som SC fungere? https://speakev.com/threads/have-any-uk-supercharger-sites-been-down-yet.5597/#post-72667


Krishell

det var latterlig lite i forhold til hva jeg så for meg..

D.O

Sitat fra: Tesla-man på mandag 02. mars 2015, klokken 10:21
Tesla har vel funnet ut det samme som mange av oss andre har forstått lenge- dobbellader er unødvendig
Dobbelt lader har vært det som jeg er mest fornøyd med å velge av ekstra utstyr. + min bærbare type 2 mode 3 umc. Helt suverent utenfor supercharger nettverket som fortsatt dekker minimalt av landets og utlandets veier. Hadde jeg ikke hatt dette hadde ferieturen i Sverige blitt en langtekkelig tur. Burde vært standard.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

BMW850

Er dette noe nytt? Eller har det alltid vært sånn... har flere ganger vært oppe spørsmål om man med luftdempere kan justere stivhet i tillegg til høyde. Her står det jo vitterlig automatisk justering av stivhet:

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Amoss

Sitat fra: Tesla-man på mandag 02. mars 2015, klokken 11:28
Kult å spekulere da... hehe

... og skal man først spekulere: Kanskje de har fått til det samme som Renault har med sin Chameleon-charger? Utnytte samme likeretter som regen utnytter, og derved få en teoretisk 60kW AC lading? (Nb: fungerer ikke på norsk IT-nett :p )

Selv om man ikke sikter så høyt, så vil selv 11kW lading uten å måtte trekke på ekstra vekt til lader ha en viss verdi, og potensiale ligger ved godt over det i det minste.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA