Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lakkbehandling

Startet av Tesla P85D, søndag 01. mars 2015, klokken 20:55

« forrige - neste »

Tesla P85D

Ja det er sikkert tatt opp x antall ganger før.....

Jeg får en svart Tesla nå i mars. Denne bilen har jeg veldig lyst til å ta godt vare på fra dag 1. (Min første fabrikk nye bil).

Så jeg kunne veldig enkelt ha satt den inn til et firma og fått en lakkbehandling som sikkert bevarer lakken en del bedre i noen måneder. Men så må bilen behandles på nytt igjen og dette blir jo en evig runddans...

Så kommer jo dette med gleden av å faktisk holde bilen ren og pen selv, noe jeg veldig gjerne ønsker å gjøre selv. I tillegg så bor man litt ugunstig til i forhold til å få et firma til å utføre en slik tjeneste. Tidkrevende og kjøre 20 mil for hver gang og så måtte sette igjen bilen i noen dager.

Så jeg ønsker tips fra noen som har drevet litt med dette, noen som kan anbefale riktig framgangsmåte, valg av produkter og noen gode tips på veien. Jeg nekter og tro at en person som er litt praktisk annlagt ikke får til å behandle bilen med et produkt som beskytter lakken. Men gjerne med noen gode råd på veien. Det er ganske mye produkt og meninger så man kan bli litt forvirret. Jeg ønsker å behandle lakken slik at den er bedre beskyttet og jeg ønsker å få en lakk som er lett og holde ren og pen.

Tenker lakkbehandling fra vask til sluttresultat. Noen som kan/vil hjelpe med tips?
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

B_Tesla

Dersom du tenker polering, er det virkelig ikke slik at en nevenyttig kar kan ordne det. Dvs. mange gjør, men fy så stor skade de også klarer å gjøre. Ville satt bilen bort en gang i året, og vasket ukentlig med høytrykk og avfetting. Ingen svamp eller noe som berører lakken.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Jimpec

#2
All honnør til deg som vil fikse det selv. Det er helt sikkert mulig.

Det som står under her er IKKE for å skremme. Det er for å bidra til at din bil blir så bra som mulig når du gjør dette på egenhånd.
Sort Tesla er (med hånden på hjertet) en av de aller vanskeligste bilene å polere perfekt av alle nyere biler som går på veiene i dag. Derfor er gode forberedelser og litt opplesing på temaet viktig. Og trening.
Når poleringen er ferdig er det produkter. De beste produktene får man som regel ikke tak i (Modesta, OptiCoat, Crystal Serum osv. osv.) Og dersom man likevel gjør det kan man gjøre stor skade dersom man legger dem feil (og tiden kan være veldig knapp). Da er det slipemaskin og sandpapir neste.

Lykke til!
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

P85D

Jeg spurte ved overlevering av P85D om bilen var behandlet og fikk beskjed at den er lakkforseglet. Ingen anelse hvilken type lakkforsegling den har, men jeg kommer til å kjøre swissvax behandling på den når våren kommer.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Jimpec

Sitat fra: P85D på søndag 01. mars 2015, klokken 21:16
Jeg spurte ved overlevering av P85D om bilen var behandlet og fikk beskjed at den er lakkforseglet. Ingen anelse hvilken type lakkforsegling den har, men jeg kommer til å kjøre swissvax behandling på den når våren kommer.

Det ville jeg vært veldig skeptisk til..
Må i så fall være i form av silikonbasert quick detailer som har en holdbarhet frem til første vask eller regnværsdag.

Ikke meningen å være negativ. Tesla kjører nybilklargjøring på nivå med bransjestandard. Det er ikke detailing, det er ikke lakkforsegling - men rett og slett klargjøring. Slik skal det også være.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

cirys1

Bli medlem her..  http://www.detailersclub.no/forum/

De kan alt om detailing, i tillegg så kan du legge ut en jobb du vill ha gjort og en ifra nærområdet tar gjerne denne, det ligger en del anmeldelser ute på de forskjellige også, veldig mange som vet hva de gjør der..

Tesla P85D

Sitat fra: cirys1 på søndag 01. mars 2015, klokken 21:42
Bli medlem her..  http://www.detailersclub.no/forum/

De kan alt om detailing, i tillegg så kan du legge ut en jobb du vill ha gjort og en ifra nærområdet tar gjerne denne, det ligger en del anmeldelser ute på de forskjellige også, veldig mange som vet hva de gjør der..

Supert, takk for tipset:)
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

overlay

Støtter Jimpec her. Det beste ville nok å sette den bort å få veldig bra utgangspunkt, også heller legge energien sin i å klare å vedlikeholde dette, hvertfall med smør svart  :)

Her vil også en coating gi bedre beskyttelse mot riper enn hva en eventuell voks fra Swissvax vil kunne gi.

Ta en titt på DCN, da kan man lære mye om snilt vedlikehold av lakk :)

B_Tesla

Problemet er også kostnaden. Gode produkter koster det hvite ut av øyet (Been there, done that - finished with that). Med dårlig utstyr og liten erfaring ser bilen helt grusom ut i dagslys etterpå. Holdt på med dette på en sort BMW en stund, og fy for en jobb. Skal det bli ca bra bør du sette av to dager. Maskere ned hele bilen, og ta deg god tid.

Fant ut at jeg har såpass bra timebetaling, og verdsetter familietid så høyt, at dette betaler jeg meg ut av. 3-5k for proff jobb. Bare viktig å finne noen som bryr seg like mye som deg. Ikke disse som polerer for 500 i en garasje. Stampene og paddene er ikke akkurat nye/renset.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

cirys1

Sitat fra: B_Tesla på søndag 01. mars 2015, klokken 21:51
Problemet er også kostnaden. Gode produkter koster det hvite ut av øyet (Been there, done that - finished with that). Med dårlig utstyr og liten erfaring ser bilen helt grusom ut i dagslys etterpå. Holdt på med dette på en sort BMW en stund, og fy for en jobb. Skal det bli ca bra bør du sette av to dager. Maskere ned hele bilen, og ta deg god tid.

Fant ut at jeg har såpass bra timebetaling, og verdsetter familietid så høyt, at dette betaler jeg meg ut av. 3-5k for proff jobb. Bare viktig å finne noen som bryr seg like mye som deg. Ikke disse som polerer for 500 i en garasje. Stampene og paddene er ikke akkurat nye/renset.

Støtter deg på denne, jeg driver litt på hobbybasis i garasjen mest fordi det er litt artig, men det tar sykt med tid.
Og JA man bør bruke kvalitetsprodukter og maskin..

En helt ny bil trenger som regel ikke så mye behandling, en god vask og et par lag med kvalitetvoks, en gammel bil som bare har opplevd maskinbørster i hele sitt liv derimot, der må du slite litt for og få et anstendig resultat..  :)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: P85D på søndag 01. mars 2015, klokken 21:16
Jeg r) ved overlevering av P85D om bilen var behandlet og fikk beskjed at den er lakkforseglet. Ingen anelse hvilken type lakkforsegling den har, men jeg kommer til å kjøre swissvax behandling på den når våren kommer.
Da jeg fikk bilen min i juni så spurte jeg Tesla hva produktene het som de hadde gnidd inn bilen med ved klargjøring. Bare så jeg visste...  her er utdrag av svaret: 
: Meguiars D300 correction compound
voks: Meguiars D301 finishing wax (inneholder caranuba for høg gloss
Tesla Model Y                         2021-

Sjøhyene

Kan anbefale CeramicPro fra Carecenter i Oslo. Koster litt under 10 tusen hvis bilen er ny. (betalte litt over ti på en bil som var noen måneder og som allerede hadde fått noen riper)
Det behagelige med den er at den skal vare i flere år, noe jeg personlig verdsetter veldig høyt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

HåkonE

Jeg kjøpte meg en Flex DA-maskin når jeg tok i mot den gamle bilen. Den innledende kosten var noen tusen, men det er spart inn for lengst. Har korrigert et par biler nå (MB og BMW), og syntes slettes ikke det var vanskelig etter å ha lest meg opp litt på ulike detailers-forum. BMW-lakken var dog litt hard å jobbe med. Resultat? Lakken blir som glass. Flottere enn når den rullet ut av butikken.

Det finnes coatinger som kan legges selv uten mye stress (tørketid) og IR-lamper. Selve coatingen er ikke dyr i det hele tatt. Kommer til å gjøre det når min Tesla ankommer.  :)

Omnilord

Noen som har erfaring med PolishAngel Cosmic?
X Sig reservert

afo

Sitat fra: Omnilord på mandag 02. mars 2015, klokken 13:44
Noen som har erfaring med PolishAngel Cosmic?
Har det på min e-golf. Litt vanskelig å si noe om holdbarhet osv enda, men veldig blank og fin nå iallefall. Fikk også korrigert en del urenheter i lakken (som alle biler kommer levert med) før coating.  Alien autospa på Jar la på min, veldig flink fyr. Tror han har stor erfaring med tesla og gode tilbakemeldinger på dc.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA