Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er ok hastighet å kjøre èlbil i 80 sone?

Startet av grorudklovnen, søndag 01. mars 2015, klokken 19:33

« forrige - neste »

Sigurd

Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 05. mars 2015, klokken 10:07
Sitat fra: Sigurd på torsdag 05. mars 2015, klokken 09:10
Om noen velger å kjøre helt opp i rompa på meg fordi jeg ligger i 75 i 80-sonen, tror jeg heller jeg ville ringt politiet enn å stoppe for å slippe dem forbi.
Hvor skal de ellers plassere seg for å kjøre forbi? Må si det høres livsfarlig ut når noen velger å tukkle med handsfree telefon istendenfor å forenkle andre med lovlig større fart en hva den har med å komme seg forbi og videre på sin ferd.
Det er muligens lenge siden du kjørte opp, men korrekt plassering når du skal kjøre forbi noen, er faktisk til venstre for dem. Du skal faktisk legge deg ut til venstre før du er for nærme til å bremse om noe uforutsett skjer. Da rekker du også å legge deg inn igjen om noe uforutsett skjer...
En ting er lovlig fart, men det er en fordel å også ha lovlig plassering. 1001,1002,1003...
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

kodalse

Utrolig hvor lang et slikt emne blir.
Jeg har kun et par momenter her som for min del blir ufravikelig.


  • Kjører maks i 80km/t, noe under om føret tilsier noe annet.
  • Hvis det mot formodning skulle oppstå kø svinger jeg tilside når det er mulighet for det.

Nå er det alltids noen illsinte medtrafikanter som anser vanlig riksvei som deres egen autostrada.
Disse slippes også forbi, men ikke før det er mulighet for det.

For de sistnevnte har vi heldigvis politi og prikkbelastning:
http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article10716992.ece

Hvordan andre oppfører seg i trafikken er meg knekkende likegyldig så lenge jeg selv kjører hensynsfullt og etter vei og føreforhold.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

sølv-pilen

Sitat fra: Sigurd på torsdag 05. mars 2015, klokken 13:47
Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 05. mars 2015, klokken 10:07
Sitat fra: Sigurd på torsdag 05. mars 2015, klokken 09:10
Om noen velger å kjøre helt opp i rompa på meg fordi jeg ligger i 75 i 80-sonen, tror jeg heller jeg ville ringt politiet enn å stoppe for å slippe dem forbi.
Hvor skal de ellers plassere seg for å kjøre forbi? Må si det høres livsfarlig ut når noen velger å tukkle med handsfree telefon istendenfor å forenkle andre med lovlig større fart en hva den har med å komme seg forbi og videre på sin ferd.
Det er muligens lenge siden du kjørte opp, men korrekt plassering når du skal kjøre forbi noen, er faktisk til venstre for dem. Du skal faktisk legge deg ut til venstre før du er for nærme til å bremse om noe uforutsett skjer. Da rekker du også å legge deg inn igjen om noe uforutsett skjer...
En ting er lovlig fart, men det er en fordel å også ha lovlig plassering. 1001,1002,1003...
Uavhengig av når man kjører opp, det har vel aldri vært forbikjøring andre steder en på venstre side, hva har det med saken å gjøre?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Sigurd

Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 05. mars 2015, klokken 14:18
Sitat fra: Sigurd på torsdag 05. mars 2015, klokken 13:47
Det er muligens lenge siden du kjørte opp, men korrekt plassering når du skal kjøre forbi noen, er faktisk til venstre for dem. Du skal faktisk legge deg ut til venstre før du er for nærme til å bremse om noe uforutsett skjer. Da rekker du også å legge deg inn igjen om noe uforutsett skjer...
En ting er lovlig fart, men det er en fordel å også ha lovlig plassering. 1001,1002,1003...
Uavhengig av når man kjører opp, det har vel aldri vært forbikjøring andre steder en på venstre side, hva har det med saken å gjøre?
Legger du deg i rompa mi kommer du ikke mer forbi. Om du ligger i rompa mi og jeg bremser får jeg bare en veldig unødvendig tur på verkstedet og fare for sykehusbesøk og det som verre er. For å kjøre forsvarlig og etter forholdene om du gjør det, er jeg bare nødt til å sette farten enda mere ned fordi det er uforsvarlig å ha noen så nært i høy hastighet. Ser jeg derimot at du legger deg ut og øker farten i god tid før du passerer, kan jeg gjerne hjelpe deg forbi. Måten å vise at du vil forbi er nemlig ikke å legge deg helt opp i rompa på den foran, men altså å først blinke ut, så svinge ut (fortsatt med 3-sekundern i bakhodet), og SÅ øke farten og kjøre forbi. Så skal den som ligger foran hjelpe deg med det, fortrinnsvis ved å redusere farten så du kommer raksere forbi.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

sølv-pilen

Ikke noe mer å si, enten troller du eller så får vi bare håpe at du blir avskiltet før du dreper noen.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

cra

Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 05. mars 2015, klokken 14:46
Ikke noe mer å si, enten troller du eller så får vi bare håpe at du blir avskiltet før du dreper noen.

Er det Sigurd du sikter til? Måten han beskriver en forbikjøring på her er jo den riktige måten å gjøre det på. Jeg ser ikke noe som helst som virker ufornuftig i den metoden. Tanken er jo at ved å blinke og så skifte fil så ser han foran (forutsatt at han følger med i speilene slik vi skal) at du vil forbi, og du ser om det er klart. Er det ikke det legger du deg bare inn igjen.

Jeg skal forøvrig innrømme at jeg ikke er verdensmester i å gjøre forbikjøringer på beste måte jeg heller.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sølv-pilen

Man oppholder seg ikke mer i motgående kjørefelt en hva man må. Derfor kjører man opp bak forankjørende bil, for så å smette ut når man har klar bane for forbikjøring. Ikke mange vegstykker her i norge man har millioner av km foran seg for trygge forbikjøringer. Det beste er jo selvsagt at man slipper å kjøre forbi i utgangspunktet.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Marius Engel


Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 05. mars 2015, klokken 15:34
Man oppholder seg ikke mer i motgående kjørefelt en hva man må. Derfor kjører man opp bak forankjørende bil, for så å smette ut når man har klar bane for forbikjøring. Ikke mange vegstykker her i norge man har millioner av km foran seg for trygge forbikjøringer. Det beste er jo selvsagt at man slipper å kjøre forbi i utgangspunktet.

Hæ? Hva hvis bilen foran må bremse, og du ligger rett i hekken på bilen?!!? Altså før du får tid til å svinge ut. Det blir helt feil måte å gjøre det på. Dessuten, om du ligger helt i hekken på bilen foran er det risikabelt å legge seg ut siden du har dårlig sikt framover.

Måten å gjøre det på er å legge seg ut i motgående felt tidlig. Helt ut. Da får man god sikt framover, viser veldig tydelig til alle at man vil kjøre forbi, og man har god mulighet til å legge seg inn igjen.

Å kjøre tett opp i hekken på bilen foran før man "smetter ut" i motsatt kjørefelt, for at alt må skje fortere og mer ukontrollert er helt høl i hovve!

Mange synes kanskje det er ubehagelig å legge seg helt over i motsatt kjørefelt i god tid, og tenker at det er farlig. Men det er det eneste som gir god oversikt, og tydelig signalisering i god tid, uten å ha for kort avstand til annen trafikk.

Virker også som noen gjør dette når man har liten motor på bilen, som gir vanskeligheter med forbikjøring, eller fordi bilen foran i utgangspunktet har høy fart. Fartsgrensen gjelder også ved forbikjøringer, faktisk. Det finnes ikke noe fritak der! Så om dette er tilfellet, har man ikke mulighet til å foreta trygge forbikjøringer dersom man ikke har en lang slette foran seg.

sølv-pilen

Begge bilene har i utgangspunktet lik stop lengde så da er det bare reaksjonstiden som avgjør avstanden til foran liggende bil om hvorvidt man klarer å stoppe eller ikke, mesteparten av påkjørsel bakfra er grunnet uoppmerksomhet Mao lang reaksjonstid. Er forsåvidt ikke uenig i din metode Marius engel men på 400 km over høyfjellet øst /vest finnes det ingen steder hvor dette lar seg Gjøre med mindre man er heldig med lite motgående trafikk.  Da er man prisgitt kjøring som emil her beskriver eller ta sjanser når mulighetene åpenbarer seg.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Marius Engel

Det er bare å gjøre som du sier, men å legge seg ut med en gang i stedet for å først kjøre opp i hekken på bilen foran. Ikke noe problem å ligge i motsatt kjørefelt, så lenge du ser godt framover, og har returmulighet.

Å ta kjangser blir feil uansett hvordan man ser på det. Da er det bedre å ta kjangsen på å komme fram 10 minutter senere, for å la vær å kjøre forbi.

Ferry

Jeg lærte å kjøre i motsatt felt! Jeg husker på en fjellovergang der vi lå to kjøreskolebiler og øvde på å kjøre forbi hverandre. Jeg hadde en tendens til å legge meg inn igjen fort, særlig med trafikk imot. Læreren tok tak i rattet og holdt meg i motgående felt til tross for at det kom bil i mot lenger framme. Og han forklarte at det er ikke farlig å ligge der når det er ledig. Jeg lærte også å aktivt bruke motgående felt for å se lenger. Og det var alltid lov å trekke seg og legge seg tilbake. Blink ut, legg deg ut og kikk, kjør forbi. Evt. blink inn igjen og avbryt. Alltid med 3 sekunder avstand. Og det skal være tre sekunder avstand bakover når forbikjøringen er ferdig. Jeg ser så ofte biler som kutter inn altfor tidlig og nærmest sneier forskjermen min. Det er helt unødvendig og medfører bare ekstra risiko og ekstra irritasjon. Og samme greia når de legger seg ut. Snitter venstre hjørnet mitt. Jeg har kjørt såpass trege biler at jeg har vært nødt til å ha fart for å komme forbi. Det krever planlegging. Sige bakover, ta fart, time forbikjøring på neste strekke som åpenbarer seg. Fart trumfer alt! Uansett hvor sprek bil du har så er det raskere å HA fart enn å TA fart. Så å ligge helt oppi rattata virker mot sin hensikt. Enten må du ligge minst 3 sekunder bak, eller så må du kjøre forbi. Det finnes ingen annen løsning. Slip-streaming funker ikke på personbiler.

Philip Marlowe

Jeg blir ikke så irritert om jeg tar igjen en bil som ligger litt under fartsgrensen. Hvis vedkommende kjører jevnt, så setter bare jeg på cruisecontrollen og følger etter i samme tempo. Det jeg synes er slitsomt, er når bilen foran kjører ujevnt.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Sigurd

Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 05. mars 2015, klokken 15:34
Man oppholder seg ikke mer i motgående kjørefelt en hva man må. Derfor kjører man opp bak forankjørende bil, for så å smette ut når man har klar bane for forbikjøring. Ikke mange vegstykker her i norge man har millioner av km foran seg for trygge forbikjøringer. Det beste er jo selvsagt at man slipper å kjøre forbi i utgangspunktet.
Jeg tror du overser poenget. Dersom det ikke er trygt å legge seg ut i motsatt felt tidlig, er det i alle fall ikke trygt å kjøre forbi! Ligger du i motsatt felt får du mye bedre oversikt over veistykket foran deg som du ønsker å bruke til å kjøre forbi. Og ser du at det likevel ikke er trygt, legger du deg bare inn igjen.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

sølv-pilen

Sitat fra: Sigurd på fredag 06. mars 2015, klokken 10:50
Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 05. mars 2015, klokken 15:34
Man oppholder seg ikke mer i motgående kjørefelt en hva man må. Derfor kjører man opp bak forankjørende bil, for så å smette ut når man har klar bane for forbikjøring. Ikke mange vegstykker her i norge man har millioner av km foran seg for trygge forbikjøringer. Det beste er jo selvsagt at man slipper å kjøre forbi i utgangspunktet.
Jeg tror du overser poenget. Dersom det ikke er trygt å legge seg ut i motsatt felt tidlig, er det i alle fall ikke trygt å kjøre forbi! Ligger du i motsatt felt får du mye bedre oversikt over veistykket foran deg som du ønsker å bruke til å kjøre forbi. Og ser du at det likevel ikke er trygt, legger du deg bare inn igjen.
Hvor får du det fra at jeg legger meg ut dersom det ikke er trygt å kjøre forbi?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Sigurd

Sitat fra: sølv-pilen på fredag 06. mars 2015, klokken 13:20
Sitat fra: Sigurd på fredag 06. mars 2015, klokken 10:50
Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 05. mars 2015, klokken 15:34
Man oppholder seg ikke mer i motgående kjørefelt en hva man må. Derfor kjører man opp bak forankjørende bil, for så å smette ut når man har klar bane for forbikjøring. Ikke mange vegstykker her i norge man har millioner av km foran seg for trygge forbikjøringer. Det beste er jo selvsagt at man slipper å kjøre forbi i utgangspunktet.
Jeg tror du overser poenget. Dersom det ikke er trygt å legge seg ut i motsatt felt tidlig, er det i alle fall ikke trygt å kjøre forbi! Ligger du i motsatt felt får du mye bedre oversikt over veistykket foran deg som du ønsker å bruke til å kjøre forbi. Og ser du at det likevel ikke er trygt, legger du deg bare inn igjen.
Hvor får du det fra at jeg legger meg ut dersom det ikke er trygt å kjøre forbi?
Ugh. Hvor får du det fra at jeg sier det er det du gjør? Jeg tror jeg legger denne diskusjonen død for min del. Det kommer åpenbart ikke noe mer produktivt ut av den.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA