Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Revai Lion defekt batteriblok

Startet av Per Holm, søndag 01. mars 2015, klokken 13:51

« forrige - neste »

Per Holm

Jeg ejer en Revai Lion fra 2010. Den har kørt 69.000 km uden problemer. Jeg servicerer den selv, men har problemer med batteripakke 14 som ikke holder spænding son de andre pakker.
Se vedhæftet fil.jpg. Kan kun få den op på 3,2-3,3v, men de andre batteripakker er på 3,4-3,5v efter opladning.
Har kontaktet min forhandler som derefter har kontaktet Indien. Jeg skulle prøve følgende når batteripakkerne var ude af sync, dette har altid hjulpet mig men ikke længere!!. Se velagte filer.doc
Desuden har jeg prøvet kun at lade BV14 med en spænding på 3,6V, det tog ca. 1,5 dag, men den kom hurtigt ud af balance igen.
Min forhandler i Danmark har foreslået mig at skille batteripakke 14 og finde den defekte celle og sætte de resterende tilbage i pakken(modulet) da battericellerne er udgået og ikke kan skaffes mere.
Min dårlige bateripakke BV14 trækker de andre batteripakker ned. Min rækkevidde er ikke mere end 50 km på grund af at BV14 hurtigt når 2,4V og bilen får drive stop.
Har I i Norge et forslag til hvad jeg skal gøre, da der ikke er meget hjælp at hente i Danmark, måske kun 2 stk tilbage.

edyrli

Jeg mener det ikke er solgt mer enn 10 stk i norge heller. Flere av disse vet jeg har fått ødelagt batteripakken.
Den beste måten vil jeg tro er å kjøpe 16 nye celler fra http://www.ev-power.eu/ Men jeg er ikke helt sikker på hvilken kjemi de orginale Reva cellene har. Kan det være LiFePO4? De må jo være like grunnet programmering av lader.

Ellers vet jeg at Tommy i Ride it har hugget minst en Lithium reva (http://www.ev-power.eu/) Du kan evt høre om noen av cellene fra den fortsatt kan brukes.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Per Holm

Har nu gået igang med at reparere batteriblokken, men først skal alle stik afmonteres til IEMS. Husk den rigtige rækkefølge!!!
Dernæst skal den defekte batteriblok 14 løsnes og tages op.
Batteriblokken skal skilles ad så man har adgang til 10 celler "ATL-R5B0C1 3,2V 64 Wh". Dernæst skal alle celle måles med et multimeter. Jeg fandt 1 defekt celle på 1,14V cellen falder hele tiden i spænding og er nu nede på 0,9V. De andre 9 celler ligger på 3,15 V. Jeg lader dem stå urørt i 1-2 dage for at se om der kommer spændingsfald på dem. Hvis alle 9 celler er OK bliver blokken samlet igen med 9 celler og ikke 10. Håber derefter at min Revai L-ion kommer ud at køre igen med næsten den samme rækkevidde som før ca 80-90 km.
Skal nok vende tilbage med yderligere oplysninger.
Tommy fra RideIt har desværre ikke nogle nye eller brugte Lithium-celler ATL-R5B0C1. Er der nogen i Norge der måske kan hjælpe??

lastve

Hei.
Kanskje du kan få tak i batteri/ dele bil ved å kontakte denne selgeren.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=58159569

Lastve
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

elektrolux

Ta kontakt med undertegnede for gratis Litium Reva delebil.

Må hentes i Stavanger snarest.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Per Holm

Hej Alle
Så har min bil kørt 6 måneder uden problemer. Min rækkevidde har de sidste 14 dage været 10-15 km kortere end normalt. Har testet mine batterier med IEMS-Analizer, som kunne fortælle at jeg har endnu en dårlig celle i Blok5.
Jeg satser på at en anden løsning end en brugt litium-pakke. Min erfaring  og andres erfaring med Reva's orginale litiums-pakker er dårlige. Mange har haft problemer med dem. Jeg har selv måttet skifte en celle i min bil, men har desværre endnu en der skal skiftes. Derfor bliver løsningen et køb af en 180AH blok på http://www.ev-power.eu/CALB-40Ah-400Ah/SE180AHA-Lithium-Cell-LiFePO4-3-2V-180Ah.html. Denne blok skulle passe og virke uden ændring af IEMS (BMS-data). Denne blok vil frigive 10 celler som jeg kan bruge i de blokke der har defekte celler.
Jeg skal nok fortælle og tage billeder af denne modificering i den kommende tid

kje

Sitat fra: Per Holm på mandag 19. oktober 2015, klokken 19:55
Hej Alle
Så har min bil kørt 6 måneder uden problemer. Min rækkevidde har de sidste 14 dage været 10-15 km kortere end normalt. Har testet mine batterier med IEMS-Analizer, som kunne fortælle at jeg har endnu en dårlig celle i Blok5.
Jeg satser på at en anden løsning end en brugt litium-pakke. Min erfaring  og andres erfaring med Reva's orginale litiums-pakker er dårlige. Mange har haft problemer med dem. Jeg har selv måttet skifte en celle i min bil, men har desværre endnu en der skal skiftes. Derfor bliver løsningen et køb af en 180AH blok på http://www.ev-power.eu/CALB-40Ah-400Ah/SE180AHA-Lithium-Cell-LiFePO4-3-2V-180Ah.html. Denne blok skulle passe og virke uden ændring af IEMS (BMS-data). Denne blok vil frigive 10 celler som jeg kan bruge i de blokke der har defekte celler.
Jeg skal nok fortælle og tage billeder af denne modificering i den kommende tid

Hvordan gikk det med modifiseringen?  ☺

Pelle Thoresen

Spennende projekt dette Per. Jeg skal se på en slik en jeg oxo i dag med slike Liion batterier.. Lurer på om det er mulig å få tak i dette IEMS programmet så jeg kan se hva som fåregår i denne bilen. har stått død i hele vinter og den tar ikke lading..

Mr.P

Pelle Thoresen

Da har jeg vært å titta på bilen, Av med forsetene og av med plast dekslet over.. det sitter jo 2x6v batterier for seg selv disse viste 0v med multimeter.. de 3,6v batteriene viste også 0 volt. I et slikt tilfelle. kan man erstatte de 2 6v batteriene med ett 12v batteri først og fremst for å få liv i elektronikken, for å skjekke om ip virker og slikt? for så å se om det lar seg gjøre å ordne de 3,6v batteriene senere?

Mr.P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA