Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reva, Kjøpe nye batterier. 8 stk 6v Blybatterier

Startet av lastve, mandag 23. februar 2015, klokken 14:23

« forrige - neste »

lastve

Hei dere.
Jeg tenker at jeg snart skal kjøpe nye batterier til min Reva 2006 modell.
Hvilke bør jeg kjøpe?
Det som sitter i bilen er 8 stykker Trojan T125 6v 240Ah.
Jeg har hørt om at det finnes batterier som heter Classic, Global, Trojan og ?
Hvilket batteri bør jeg kjøpe og hvor kan jeg få kjøpt de billigst?
Jeg har sjekket disse nettsidene fra før, men jeg er sikker på at det finnes som selger slike batterier.

https://altitec.no/6v-240ah-20h-block-batteri-t125.html
og
http://www.nordicbattery.no/se/products.php?cat2=77

Kanskje vi i denne tråden kan hjelpe alle de andre som også trenger batterier til sin Reva?

Jeg er takknemlig for all hjelp jeg kan få.

Lastve
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

dragehest

Min batteripakke tok kvelden forrige uke og sitter litt på gjerdet om jeg skal bytte pakka eller skrote bilen. Batteriene som satt i var av type Euroglobe og er under 2 år gamle.

Vil følge med på denne tråden, er litt overrasket over at det ikke allerede er en sticky på revaforumet med linker til forhandlere og batterityper til reva.

lastve

Hei.
Jeg synes det virker utrolig at batteriene dine skal bli defekte så raskt.
er det ett batteri eller flere batterier som er defekte?

Jeg håper på å få innhentet flere tilbud fra leverandører av batterier.

Så langt er prisen på Trojan T125 fra Nordic Battery på ca 13500 kr
og Unibatt kan levere ikke helt anbefalte batterier til ca 11000 kr
og anbefalte rørbatterier til ca 17100 kr. Men da må også en chip i laderen byttes også. .

Jeg kommer til å prøve å få priser fra flere for å se hva som er prisen hos de forskjellige. Kanskje noen her kan hjelpe meg med dette?

Lasse
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

edyrli

Batteriene mine var også betydelig svekket etter 2 år og 15.000 km (Global). Bilen gikk alikevel greit 20 km og kjøper var førnøyd med dette. Men jeg hadde forventet at batteriene burde holde lenger.
Ellers er det mye som kutter ned levetiden. Dype utladninger er den værste. Mye kjøring i Boost tar også sitt. Og til sist problemer med vannfylling. Om man glemmer det eller det kan være luft i systemer slik at alle cellene ikke får vann.
Jeg hadde 2 svakrere blokker rett før batteriet var 2 år. Disse byttet jeg med 2 andre brukte som var omtrent like gamle for å matche resten av pakken.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

lastve

Hei.
Kanskje like greit å gå for "orginale" Trojan batterier?
Det kan virke som om flere opplever kort levetid med Global sine batterier i en Reva.
Batteriene som nå blir anbefalt er Rørbatterier, men ladesekvensen på disse batteriene er ulik vanlige Platebatterier og laderen i bilen må tilpasses. Rørbatteriene er også ca 6000 kr dyrere enn platebatteriene så da kan vel en vanlig pakke leve like lenge som rørbatteriene forutsatt at noen blokker må byttes. Prisen blir muligens den samme som rørbatterier da?
Dessuten tror jeg ikke min Reva med DC motor lever stort lenger enn ett nytt batterisett . .
En ting jeg lurer på er om levetiden til batteriene hadde bitt lengere om laderen ikke hadde ladet batteriene med ca 43Ampere. Det er mer enn Trojan anbefaler etter det jeg kan forstå. Ca halve ladestrømmen ser ut til å være det beste, men da vil selvfølgelig ladetiden bli ca det dobbelte. Eller tar jeg feil?
Dyputladninger og og kraftig bruk svekker levetiden til batteriene. Skulle en celle eller flere bli tørre er batteriet kaputt meget fort.
Se link her om vedlikehold av Trojan batterier.
http://www.trojanbattery.com/tech-support/battery-maintenance/

Lasse
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

lastve

Hei dere.
Da har jeg byttet batterier i min gamle Reva og den er blitt kjørbar  :)
Veldig artig bil å kjøre. Nå så går den ca 5 mil før den trenger ny opplading og da er SOC nede på gult felt.
Mitt valg ble til slutt Sønnak batterier som erstatter Trojan T125.
Disse får dere kjøpt av hvilken som helst bildeleforhandler som som har Sønnak batterier.
Så langt er jeg fornøyd og koser meg på tur med bilen min.

Håper flere holder liv i sine biler. Det er ikke mange å se her i Fredrikstad området. .

Mvh
Lasse
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

Gliderman

#6
Kan dette batteriet være et alternativ?
sonnak.com/produktsortiment/deep-cycle-batteri/#
Mange gode tilbakemeldinger på dette fra industri kunder.

Jeg er ansatt i Exide.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

lastve

Hei.
Det ser ut som at det er de samme batteriene som jeg kjøpte.
Eneste forskjellen er at mine er helt sorte med klistrelapp på.
Delenummeret slutter på 200.
Etter ca 200 mil fungerer de fortsatt helt fint.
Men et spørsmål. Skal jeg dyputlade de så ofte som mulig og en helst en gang i uken slik Reva anbefaler, eller lade de minst mulig ut før de lades igjen?
Det skrives jo flere steder her på forumet at dyputladninger er det som forkorter levetiden på batteriene mest.
Jeg ønsker jo at batteriene skal leve lengst mulig.

Mvh
Lasse
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

Gliderman

Rent generelt er dyputladning ugunstig for blybatterier. Deep cycle batterier har forsterkede plater, men selv disse slites,  dog vesentlig mindre enn std batterier. Gel batterier vil også være et godt valg ved dype utladninger, men er ikke sikkert at de funker like bra i elbil med høyt energi uttak.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

edyrli

Nei du bør ikke kjøre batteriene tomme som Reva anbefaler. Grunnen til at de anbefaler dette er å holde rekkevidden oppe. Ikke øke levetiden. Husker ikke i detalj hvorfor rekkevidden går opp når man kjører batteriene ned innimellom men det har noe med syrekosentrasjon og metning av platene. Tror syren blir litt tyngre i bunnen etter tid.
Dersom du har tatt en veldig kort tur så kan det være det er bedre for levetiden å la være å lade. Da vil sannsynligvis slitasjen på platene ved lading være større enn å la batteriet stå litt lenger uten å være toppladet.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

lastve

Hei.
Takk for bra svar.
Dette høres mere ut som jeg tenker også. Håper batteriene holder noen år fremover.
Jeg har et Sønnax Exide i min bensinbil (startbatteri).
Det er inne i sitt 9 ende år nå og fungerer fortsatt bra. Testet det i våres med en batteritester som viste at batteriet er på vei til å bli dårligere. Men etter 9 år så synes jeg det er bra at det i det hele tatt fungerer. Jeg forventer selvfølgelig ikke at Elbil batteriene skal vare så lenge, men det blir spennende å se.
Hvordan tror dere at batteriene vil holde om jeg kjører de fra fult oppladet og ned til ca 70% for så å lade de opp igjen dagen etterpå?

Mvh
Lasse

Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

lastve

Hei.
Etter å ha kjørt ca 300mil med batteriene så fungerer de fortsatt fint.
Vannforbruket har gått ned, noe som jeg tar som et positivt tegn. Jeg fyller vann 1 gang i uken og det er ikke mye som går på hver gang nå. Jeg kjører uten dekslet på for å følge med på hvordan "vanningsanlegget" fungerer og om alle batteriene blir fylt med vann. Det ser ut til at alle cellene får vann når jeg fyller på vann.
Når vannmengden hver uke øker regner jeg med at det er et tegn på at en eller flere celler begynner å bli dårligere.
Frem til det så smiler jeg på tur med min Reva  :)

Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

lastve

Hei Gliderman og alle dere andre.
Er det normalt atr batteriene begynner å si takk for ser når de er under 1 år gamle??
spesielt 2 batterier begynner nå å få så mye selvutladning at bilen ikke klarer å utjevningslade disse batteriene slik at kapasiteten i disse synker. Ved å sette på "vanlig" batterilader som holder oppladningen oppe helt frem til at bilen skal brukes holder batteriene kapasiteten lengere og rekkevidden på bilen blir lengere.
Jeg synes det er veldig dårlig at batteriene blir defekt allerede nå etter 8000 Km og 507 sykluser.
Batteriene har sjeldent blitt utladet til under 50%. Som oftest har de blitt ladet ved en SOC på ca 70%

Med Vennlig Hilsen
Lastve
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

JEG


lastve

Hei.
Jeg har måtte bytte ett batteri. Etter litt Fam og tilbake så fikk jeg det på garanti med klar beskjed om det ikke er mer enn ett års garanti når de brukes som batterier I en elbil . .
Akkurat nå så virker det som at ett nytt batteri har takket for seg. Må få sjekket det ut nærmere.
Prøver å lade på det batteriet med vanlig lader I natt . .
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA