Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zero motorsykler, erfaringer?

Startet av KaiRK, mandag 23. februar 2015, klokken 13:36

« forrige - neste »

KaiRK

Hei

Er det noen der ute som har erfaring med Zero motorsykler? Jeg vurderer sterkt å kjøpe en SR  8)
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

elektrolux

Har kun prøvekjørt en og det var en kjekk opplevelse. Kjapp og lettkjørt.

Er likevel litt i tvil til konseptet og holder en knapp på Scooter til bybruk. Har Vektrix og liker BMW sin, men etter hva jeg har hørt av den fra video lager den samme teite trikkelyd som Vectrix. Zero hadde bra lydbildet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Hansi

Jeg vurderte også å kjøpe Zero SR men valgte å vente, hovedsaklig fordi 2015-modellen ikke støtter hurtig eller semihurtig lading og har veldig treg normallading.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

KaiRK

Sitat fra: Hansi på mandag 23. februar 2015, klokken 17:39
Jeg vurderte også å kjøpe Zero SR men valgte å vente, hovedsaklig fordi 2015-modellen ikke støtter hurtig eller semihurtig lading og har veldig treg normallading.

Det er vel det største ankepunktet mitt også, faktisk mulig en dealbraker. Jeg har tro på at det vil komme, men det bør ikke være så vanskelig å ettermontere om det viser seg at det kommer noe snasent...
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

KaiRK

Sitat fra: elektrolux på mandag 23. februar 2015, klokken 17:15
Har kun prøvekjørt en og det var en kjekk opplevelse. Kjapp og lettkjørt.

Er likevel litt i tvil til konseptet og holder en knapp på Scooter til bybruk. Har Vektrix og liker BMW sin, men etter hva jeg har hørt av den fra video lager den samme teite trikkelyd som Vectrix. Zero hadde bra lydbildet.

Til bybruk kan jeg tildels være enig. Til lett lufting på landeveier derimot....  8) Jeg er så heldig at jeg bor i umiddelbare flotte kjøreområdet, med tildels trange og svingete veier. Har troa på at en SR vil gjøre jobben!
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

Rune

Hei

Har nå hatt min Zero DS i et år. Veldig fornøyd, bruker den daglig til og fra jobb (ca.40km).
Kjøpte fra nofuel.no (tok inn fra Danmark). Ingen problemer, lettkjørt og rask. Selger nå min fossilsykkel (Yamaha XJ6) da jeg ikke bruker den lenger.
Hadde tidligere en Vectrix som var helt ok, men dette er noe helt annet. Gir en flott mc-opplevelse helt på høyde (eller over) en mc med forbrenningsmotor. DS er også god på skogs ;Dbilveier og på ulikt underlag.

Ladingen er ikke noe problem, kjøpte en hurtiglader for montering hjemme, men bruker den sjelden. Lader på jobb eller på natt. Rekkevidden ligger på rundt 180 km uten at en kjører ekstremt forsiktig. Anbefales på det varmeste, 2014 modellen er oppgrader med litt større batterikapasitet, abs bremser og bedre dekk og støtdempere.

Rune
Vectrix el scooter

HCO

#6
HS MC-senter i Ås (http://hsmcsenter.no)har nå begynt å føre Zero. De har tatt inn en Zero SR som skal fungere som demosykkel, den får skilter i løpet av denne uken. Så da er det bare å stikke innom de og få et glimt (og kanskje en prøvekjøring) av fremtidens motorsykkel. Med alle ekstraopsjoner kan den nå fås med opptil 15,8 kWh batteri, og kjørelengde opptil 317 km by/193 km landevei (ihht SAE J2982).

Jeg har prøvekjørt SR to ganger, og den står høyt på ønskelisten min. SR-en er på ingen måte en "Buddy på to hjul", den har f.eks en akselerasjon som du må ha en 1000-ccm sportssykkel for å matche. Jeg har skrevet en veldig subjektiv test for MC-bladet, kan leses her:http://carpoint.no/wp-content/uploads/2015/03/MC-bladet_Pr%C3%B8vekj%C3%B8ring-av-Zero.pdf

P.S.: Jeg har ingen kopling til HS, utover at eieren er medlem i samme MC-klubb som meg.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Hansi

Snart får man kjøpt "Supercharger" fra en leverandør i USA for ettermontering av raskere ladeløsning også..
http://diginow.it/super-charger-for-zero-motorcycle.php
http://electricmotorcycleforum.com/boards/index.php?topic=5040.300

Selv venter jeg til 2017 for å se om Zero selv kommer med raskere lading :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

OlaM

Sitat fra: Hansi på mandag 30. mai 2016, klokken 15:25
Snart får man kjøpt "Supercharger" fra en leverandør i USA for ettermontering av raskere ladeløsning også..
http://diginow.it/super-charger-for-zero-motorcycle.php
http://electricmotorcycleforum.com/boards/index.php?topic=5040.300

Selv venter jeg til 2017 for å se om Zero selv kommer med raskere lading :)

Vil denne løsningen funke med stasjoner som er vanlig her på berget?

Det er veldig synd med manglende DC/hurtiglading fra fabrikk ja. De hadde CHAdeMO som tilvalg før, men de droppet det fordi de fikk trøbbel med endel stasjoner som ikke kunne gi lav nok spenning til batteripakken. I så måte er det litt som en Tesla Roadster. Perfekt leketøy på så mange måter, men ikke helt praktisk nok på ladefronten. Med den lave batterispenningen får den uansett ikke utnyttet CHAdeMO helt, og med høyere spenning blir det sikkert ikke nok med passiv kjøling.

Med Charge Tank tilvalg (ikke kompatibelt med Power Tank utvidet batteripakke) kan du lade med 3,8 kW på Type 2-stasjoner, hvis jeg har skjønt det riktig. Kan jo være nyttig i noen spesifikke tilfeller, men holder ikke til langtur.

Du kan få ganske rask lading hjemme ved å koble sammen de DC-laderne Zero selger, men rask hjemmelading er ganske uinteressant sammenlignet med rask lading på veien. En 15-20 kWh batteripakke som kan lade med 50 kW, gjerne med aktiv luftkjøling = aldri mer bensinsykkel.

Når det er sagt, hvis jeg pendlet til jobb med MC og hadde plass til å lade fra 10A hjemme eller på jobb hadde jeg kjøpt allerede. Zero SR er en nydelig sykkel å kjøre.
'21 3LR

elektrolux

Sitat fra: Hansi på mandag 30. mai 2016, klokken 15:25
Snart får man kjøpt "Supercharger" fra en leverandør i USA for ettermontering av raskere ladeløsning også..
http://diginow.it/super-charger-for-zero-motorcycle.php
http://electricmotorcycleforum.com/boards/index.php?topic=5040.300

Selv venter jeg til 2017 for å se om Zero selv kommer med raskere lading :)

Slik jeg leser dette er denne såkalte superchargeren kun en konstant effekt lader. Altså det samme som vi alle har i bilene våre.

Det kule er at jeg fra nå av kan avetare Think'en min med "onboard Supercharger" ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HCO

#10
Sitat fra: OlaM på onsdag 01. juni 2016, klokken 11:20Med Charge Tank tilvalg (ikke kompatibelt med Power Tank utvidet batteripakke) kan du lade med 3,8 kW på Type 2-stasjoner, hvis jeg har skjønt det riktig. Kan jo være nyttig i noen spesifikke tilfeller, men holder ikke til langtur.

(...)

Når det er sagt, hvis jeg pendlet til jobb med MC og hadde plass til å lade fra 10A hjemme eller på jobb hadde jeg kjøpt allerede. Zero SR er en nydelig sykkel å kjøre.

Jeg har stilt meg slik at jeg har egen garasje der det er rikelig med strøm inn, og plass til 1 bil og 2 motorsykler. Ettersom motorsykkel både er pendleverktøy og hobby, tenker jeg nå litt i samme retning som jeg gjorde når vi skulle kjøpe el-bil. Det vil si at jeg vurderer å beholde veteran-motorsykkelen (den ble faktisk veteran i år...) for søndags-/helgeturer og for kose-mekking, og å skaffe en Zero for pendling og kortere lufteturer.

I så fall mistenker jeg at det raskt blir slik at Zero-en brukes til 95% av all kjøring, slik vi har opplevd med elbilen. Dermed blir det mindre vedlikehold og reparasjoner på den gamle motorsykkelen, som sammen med besparelse på bensin kan gjøre det nesten lønnsomt. Det blir selvsagt ikke et like godt regnestykke som ved å bytte ut bensinbil med elbil, ettersom motorsykler allerede har fritak i bomringen og gratis parkering.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HCO

Sitat fra: HCO på mandag 30. mai 2016, klokken 14:15HS MC-senter i Ås (http://hsmcsenter.no)har nå begynt å føre Zero.

Og nå har demo-SRen til HS MC-senter fått skilt, og er klar for prøvekjøring. Se innlegg på Facebook:

https://www.facebook.com/hsmcsenter/posts/1606678449642952
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HCO

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

elektrolux

Obs på manglende traction kontroll.

Med så sømløs og kraftig motor spinner en lett ut idet en drar ut av svingene.

Motsatt er ensylinder 4 taktere der en kan gi full pinne, og regulere slippet som forekommer ca hver meter.

Ikke uten grunn at BIG bang syklene kjørte fra mye sterkere multisylindrete 2 taktere i baneløp i sin tid.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HCO

#14
Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. mai 2017, klokken 09:35Ikke uten grunn at BIG bang syklene kjørte fra mye sterkere multisylindrete 2 taktere i baneløp i sin tid.
"Big bang" er en betegnelse på tennings-karakteristikken og er ikke begrenset til ensylindrede motorer. Såvidt jeg evner å forstå, er dette noe man fant på for å maskere noen av ulempene med forbrenningsmotor og 90-talls dekkteknologi. Samt den tidens førere, flesteparten foretrakk å "sette opp" sykkelen før svingen i stedet for å forbedre svingteknikken. Mick Doohan var en av de som hadde god teknikk og høy svingfart, og han foretrakk "screamers" (det motsatte av big bang).

Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. mai 2017, klokken 09:35
Obs på manglende traction kontroll.
Med så sømløs og kraftig motor spinner en lett ut idet en drar ut av svingene.

Jeg har ennå ikke testet Energica Ego/Evo, men Zero SR er snill som et lam i "Eco"-modus. Kraften i denne modusen kan sammenlignes med en moderne mellomklasse (48hk) MC.

"Sport"-modus bør man egentlig ligge unna dersom man ikke har erfaring med raske motorsykler. I denne modusen har man umiddelbar tilgang til 144nm - det samme som en Ducati Panigale som er noe av det råeste man får skilter på i dag (og som koster 395.000...). Til sammenligning har jeg selv en eldre Suzuki GSX-R 750 som ikke akkurat er noen sinke i trafikken men som har 80nm maks dreiemoment.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA