Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av Muffinman, lørdag 21. februar 2015, klokken 18:14

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: hookmaker på lørdag 21. februar 2015, klokken 20:39
Hørte jeg noen her som har glemt att de er "Beta" testere på en ny bil, et nytt bilmerke, et nytt businesskoncept og et nytt servicekoncept? :o :o
Helt greitt dersom selger i sin markedsføring har gjort de potensielle kjøperne obs på
de må vente betydelig flere små og store feil på bilene enn vanlig er.

Men nå har vel TM i sin markedsføring nærmest fortalt det motsatte?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Muffinman

Jepp, denne bilen skulle jo kreve svært lite vedlikehold i forhold til de fossile konkurrentene. Da går det på troverdigheten løs når kapasiteten på servicesentrene sprenges så til de grader.

krl

Det eneste som kan avhjelpe ser ut til å være at de nye servicesentrene åpner snart... Men det har vel stått "åpner snart" i flere år på de fleste uten at det skjer noe.

Sjøhyene

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 22. februar 2015, klokken 10:00
Sitat fra: hookmaker på lørdag 21. februar 2015, klokken 20:39
Hørte jeg noen her som har glemt att de er "Beta" testere på en ny bil, et nytt bilmerke, et nytt businesskoncept og et nytt servicekoncept? :o :o
Helt greitt dersom selger i sin markedsføring har gjort de potensielle kjøperne obs på
de må vente betydelig flere små og store feil på bilene enn vanlig er.

Men nå har vel TM i sin markedsføring nærmest fortalt det motsatte?

jepp, dummeste jeg hører det argumentet om at vi må forvente en hel masse feil på denne bilen. I så fall syns jeg vi bør gå ut i media å advare eventuelt nye kjøpere om denne bilen. For den har da åpenbart blitt omtalt i et for godt lys.
Men jeg personlig mener ihvertfall ikke det. Syns det er på sin plass å stille akkurat like tøffe krav til den som enhver annen bil til en halv mill+. Er jo det EM oppfordrer oss til å gjøre, så noe annet blir bare smålig.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

cirys1

Sitat fra: krl på søndag 22. februar 2015, klokken 10:10
Det eneste som kan avhjelpe ser ut til å være at de nye servicesentrene åpner snart... Men det har vel stått "åpner snart" i flere år på de fleste uten at det skjer noe.
Det eneste som kan hjelpe er om de klarer og få varige fix på de mest vanlige problemene, stort sett "alle" har de samme feilene , og dette suger kapasitet ut av verkstedene, de skulle brukt sin tid på service og en utbedring i ny og ne, ikke fikset 100 DU eller 200 dørhåndtak i uken..

Sjøhyene

Sitat fra: cirys1 på søndag 22. februar 2015, klokken 10:18
Det eneste som kan hjelpe er om de klarer og få varige fix på de mest vanlige problemene, stort sett "alle" har de samme feilene , og dette suger kapasitet ut av verkstedene, de skulle brukt sin tid på service og en utbedring i ny og ne, ikke fikset 100 DU eller 200 dørhåndtak i uken..

+1
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Hyperstress

Generelt (med feks TV o.l ) så kan de gi deg tilsvarende vare dersom de ikke klarer å reparere på to forsøk. Om de ikke klarer det på tredje så kan en heve kjøpet og få tilbake det en betalte, selv om tilsvarende vare har blitt billigere enn den var da du handlet.
Mulig ting er mer komplisert med biler.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

toppi

Det er noen hundre aktive skribenter her inne, av 6000 + TMS eiere.
De med feil er gjengangere, som (med rette?) vil få ut sin frustrasjon..

Dette betyr ikke at alle har feil, eller opplever dårlig service.
Selv har jeg knapt hatt noen feil, og (kanskje derfor) opplever Tesla servicen som svært god.
Langt foran Audi og VW biler jeg tidligere har eid, ikke minst elendig service fra Møller.

Det som blir spennende nå er hva Autoindex 2015 forteller oss.
Tesla er med i år.
Her vil vi få et bedre inntrykk av helhetsinntrykket til TMS eiere.
Jeg har selv nylig deltatt i denne undersøkelsen  :)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

demov2

Jeg leser her at mange må vente flere uker/mnd på å få ordnet noe kritisk og andre ikke kritiske problemer. Jeg har hatt min gamle P85 inne til reklamasjon 6 ganger og hver gang har de tatt den enten samme dag eller senest en uke etter at jeg meldte i fra. En av gangene ringte de meg og ba meg komme inn med den. Sist gang ble den hentet av NAF da hele bilen stoppet og det var samme dag som det skjedde, fikk den tilbake 3 dager etterpå hvor de hadde byttet DU (for andre gang) batteri og annet elektronik. SÅ jeg må si meg ekstremt fornyd med Tesla skøyen og måten de har behandlet meg på.

Hva kommer disse store forskjellene av egentlig?
P85 P29711 - Solgt
Tar bussen fram til 26/02-2015
P85D P66280 - Levering 26 Februar

cirys1

Sitat fra: demov2 på søndag 22. februar 2015, klokken 14:38
Hva kommer disse store forskjellene av egentlig?

Tror ikke det er såå mye forskjell men de difransierer som alle andre verksteder, har man en bil som ikke er kjørbar vill den bli priotert. Venter man på el speil, ikke fungerende dørhåndtak eller service kan det vente, det som er balansen her er at de som venter ikke blir så frustrert at de ikke velger Tesla neste gang.
4 måneder for en service er drøyt, uansett merke..   :)

TorAtle

Sitat fra: cirys1 på søndag 22. februar 2015, klokken 10:18
de skulle brukt sin tid på service og en utbedring i ny og ne, ikke fikset 100 DU eller 200 dørhåndtak i uken..

Bare vent til de skal begynne å skifte ut samtlige falcon doors ;-)
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

mariowing

Fikk byttet vindusviskere mens jeg ventet etter å bare ha møtt opp på Grorud ved 1530-tida en tirsdag for et par uker siden. Har hatt bilen i to måneder, kjørt 7500 km. Ingen feil foreløpig.

Dersom feilen man bestiller time for er feil søm i rattet, skeivt taktrekk, dugg i lykter osv så synes jeg det er ok at du må vente lengre (men så klart ikke så mye som tre-fire måneder) enn om du ringer og har problemer med å få ladet. Er det samme hos fastlegen min, hvis jeg svarer "nei" på om det haster så får jeg time om tre uker.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

timingbeltkiller

Sitat fra: toppi på søndag 22. februar 2015, klokken 14:02
Det er noen hundre aktive skribenter her inne, av 6000 + TMS eiere.
De med feil er gjengangere, som (med rette?) vil få ut sin frustrasjon..

Dette betyr ikke at alle har feil, eller opplever dårlig service.
Selv har jeg knapt hatt noen feil, og (kanskje derfor) opplever Tesla servicen som svært god.
Langt foran Audi og VW biler jeg tidligere har eid, ikke minst elendig service fra Møller.

Det som blir spennende nå er hva Autoindex 2015 forteller oss.
Tesla er med i år.
Her vil vi få et bedre inntrykk av helhetsinntrykket til TMS eiere.
Jeg har selv nylig deltatt i denne undersøkelsen  :)
ENIG
i AutoIndex vil gi et objektivt bilde.

MEN
helsprengt verkstedkapasitet kan neppe tas til inntekt for at noen få som skriver
på dette forumet og klager, er unntakene som bekrefter hovedregelen om null feil.

Hadde mandagsbil prosenten vært den samme som eksempelvis Lexus,
ville det ikke ha gitt negativt utslag på verkstedskapasiteten i det hele tatt.

PERSONLIG ERFARING
med noen få biler er mye mer tilfeldigheter enn statistisk signifikante data.
(Jfr menn er statistisk høyere enn kvinner uten at det betyr enhver mann er høyere enn enhver kvinne.)

Selv har jeg negativ erfaring med Volvo 245. Den går for å være en bil med få feil.
Og positiv erfaring med Citroen XM stv. Den går for å være en bil med mange feil.
VW går for å være midt på treet.
Jeg har meget god erfaring med VW (Arendal og Kongsberg). Gjelder dieselbilene:
- Transporter campingbil 230K km.
- Polo stv 100K km.
- Passat stv 170 K km.

I alt en halv million kilometer.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

TS

#43
Jeg hadde aldri driftsstans på min forrige S85, men noen småfeil. 
Enkelte ting ble utsatt til "neste" time. 
Opplevde at ventetiden for time økte og økte.
Det er dette som er problemet, ikke nødvendigvis kvaliteten. 

Hos BNH/Nissan i Oslo fikk jeg nettopp nye dempere på bilen etter 1 ukes ventetid på time. Hos Tesla kan det samme ta flere måneder... 

Ser med bekymring på utviklingen dersom det viser seg at mange av feilene fra 2013 og 2014 også oppstår på 2015 modellene. 
Jeg venter en i mai og kommer til å følge utviklingen tett.
Mister ikke troen allikevel. 

De henter inn innleid arbeidskraft fra andre land ved akutt behov.
Det tar tid å bygge opp en organisasjon og med økte priser og storstilt oppbygging av organisasjonen, så håper jeg inderlig at de tar i
De har akkurat nå 29 ledige stillinger fordelt på 15 annonser på finn.no

Ser også ut til at de snart åpner en avdeling i Sandvika, Sarpsborg og Brummundal som vil ta unna mye for oss på Østlandet. 
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Busa

Det er sevfølgelig bekymringsverdig at ventetidene øker, men i et større perspektiv tror jeg det virkelig kritiske er at Tesla ikke tjener pengene som de trenger for å få butikken til å gå rundt, når størstedelen av resursene går på å utbedre reklamasjoner. Det at mange av disse reklamasjonene synes å være gjengangere, som går igjen år ettter år kan tyde på at det er en svikt i Teslas kultur for å ta tak i problemene og løse de permanent.
Det faktum at  feilene bare opptrer på noen av bilene, kan tyder på at de fleste av komponentene som inngår er OK, men at montasjelinja / kvalitetskontrollen svikter.
Citroen C-0, 2014
Renault Gr.Espace 2.2 dci IV, 2003
Westfield Megabusa, 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA