Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nøyaktig hva skal til for å vinne Oslo-Stavanger rallyet

Startet av elektrolux, torsdag 23. april 2009, klokken 08:49

« forrige - neste »

elektrolux

Hentet fra ElRayo:

Det konkurreres i flere grener. Elbil er visstnok utelukket fra konkurransen om å bruke minst energi. Se
http://www.vikingrally.no/participant-info


Svarer det seg å bygge en lett og rask 60km bil, eller en tyngre 200 km bil, for å slippe så mange ladestopp?

Syntes ikke infoen på vedlagte link gir god nok forklaring på kunkurranse etappene.

Er der noen som vet mer, eller er flinkere til å forstå hva som skal til for å vinne rallyet.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Vinneren av Viking Rally er den som får høyest sum når poengene fra hver enkelt spesialetappe legges sammen så vidt jeg kan forstå programmet. http://www.vikingrally.no/participant-info

Bilsportboken kan bestilles fra Norges Bilsportsforbund http://bilsport.no/ Der står detaljert reglementet for spesialetappene; autoslalåm, bakkeløp. Mye å lese igjennom på den korte tiden som er igjen.

Så vidt jeg kan se er ladestopp eller refuellinger ikke med i tidsregningen, så ladetiden spiller vel ingen rolle så lenge man har ladet nok til start på neste etappe. Så vidt jeg kan tolke reglene (link i første avsnitt) er det kun spesialetappene som teller. Jeg kan ikke se om det er noen maksimaltid på transportetappene, heller ikke om det er lov å lade utenom oppsatte ladestopp. Men jeg fikk beskjed da jeg meldt meg på at jeg ikke kunne delta i Viking Rally med bare 100 km rekkevidde.

Når man ser på programmet http://www.vikingrally.no/events-2 og sammenligner "Hydrogen and Plug in" (øvre halvdel av siden) med "Electric vehicles" (nedre halvdel) ser man at "Regularity" ikke er med i elbilprogrammet. Hva "Regularity" betyr og hvilke regler som gjelder er jeg så usikker på at jeg ikke vil skrive hva jeg tror, men det nevnes "eco driving" separat fra "regularity" så det er nok ikke det samme.

Vi ser også at elbilene kjører direkte til Revethal første etappe, 97 km. Hydrogenbilene har refuelling stop allerede etter 45 km.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA