Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjell på A-dekk til Leaf?

Startet av tomrh, fredag 20. februar 2015, klokken 08:38

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: DannyRS på tirsdag 12. mai 2015, klokken 10:21
Etter det jeg har sett på nett veier de originale 16" felgene ca 9,5 kg.

De nye felgene er, la oss si inspirert, av Volk Racing sine TE37.
I smidd utgave veier de ca 8,2 kg pr felg i 18x8. Mine blir nok litt tyngre.

...
Dessuten havner jeg jo ganske nære vekta av originalhjulene.
Teorien min er at både 17" og 18"-felger skal kunne tilby akkurat like lavt forbruk som 16" og 15"-felger om:
1) dekk+felg er like smale
2) dekk+felg veier like mye
3) dekkene har samme rullemotstandskarakter
(Evt. pkt 4 - at felgene har omtrent samme grad av lukket/åpenhet)

I ditt tilfelle er pkt 2 likt, hjulene vil veie omtrent det samme som standard 16". Men ang. pkt 1 så er felgene dine bredere: 8" mot 6,5" originalt, det trekker endel ned. Ang. pkt 3 så trekker rullemotstand A opp mot Ecopias B. I sum skal du derfor ikke gå nevneverdig mye ned i rekkevidde. Du må komme med forbrukstall, dette er interessant! :)

Veide nettopp de "gamle" 16"-sommerhjulene mine, det er 6,5" Momo Win2 felger + standard Ecopia dekk. Ett hjul veier 17,5 kg. I 15"-oppsettet mitt er det lik bredde på pkt 1 (205 dekk + 6,5" felgbredde). På pkt 2 sparer jeg inn 1,7 kg pr. hjul som trekker opp. På pkt. 3 vil C trekke ned mot B. Altså skal jeg også ha omtrent samme forbruk som før. Og foreløbig ser forbruket til å være omtrent det samme, men trenger en mer nøyaktig måling fra en kjent distanse.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

erikf

Sitat fra: tomrh på fredag 20. februar 2015, klokken 08:38[...]
EU-karakteren A betyr bare at rullemotstandskoeffisienten (RRC oppgitt i tusendeler) er maks 6,5 (neste trinn B betyr 6,6 - 7,7). Det er forskjell også på A-dekk, f.eks. har Continental to dekk med A, men eContact er spesialdesignet for EV og har nok enda lavere RRC enn EcoContact 5. Allerede i 2003 fantes det dekk med så lav RRC som 6,15, dette er nok blitt enda bedre i dag. Et dekk med 5,0 er jo 23% bedre enn et med 6,5 - det er vesentlig, men begge får A. Vi trenger målinger av faktisk RRC for å kunne rangere A-dekk.
[...]
Interessant lesning i denne tråden, spesielt for meg som ikke har peiling på dekk fra før.
Har derimot ikke funnet ut om noen har en formening/reell erfaring om den reelle besparelsen av watt ved å velge A mot C (på rullemotstanden). Jeg må ha nye dekk de nærmeste dagene, og forhandlerne jeg har snakket med i dag tilbyr ikke A-dekk. De mener også at det ikke er merkbar forskjell, uten å ha elbilspesifikt perspektiv på det.

Så det jeg spør om: Er det en merkbar forskjell på kategori A og C? Kommer jeg 5 km lenger med Leafen?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

tomrh

#47
Sitat fra: erikf på mandag 18. mai 2015, klokken 22:15
Så det jeg spør om: Er det en merkbar forskjell på kategori A og C? Kommer jeg 5 km lenger med Leafen?
Mellom A og C er det stor forskjell ja! Det kan utgjøre opp mot 25 km forskjell om sommeren mellom et A-dekk og et C-dekk.

Forhandlerne har bare erfaring fra fossilbiler, men på elbiler teller rullemotstand og luftmotstand 3 ganger så mye, bl.a. vil også NAF-testene være nærmest verdiløse for oss elbilister. I NAF's sommerdekktest 2014 fikk Pirelli 6% høyere forbruk enn Goodyear. Det blir ca 18% høyere forbruk for elbil, eller 100*(1 - 1/1,18) = 15% dårligere rekkevidde. Regn 15% av 140 km rekkevidde for en Leaf. ;)
Goodyear i denne testen stilte med B-dekk, Pirelli med E. To klasser i forskjell, akkurat som A og C.

Vi har også en i-MiEV der jeg nettopp byttet bakdekk, og det var samme rullemotstandskarakter C på de nye Pirelliene som de originale Dunlop'ene. Likevel har jeg mistet ca. 15 km rekkevidde. Noe kan forklares med at slitte dekk har lavere rullemotstand enn nye, men også at originaldekkene sikkert hadde en C som grenset mot B, mens de nye har nok en C som grenser mot E. Karakterskalaen for rullemotstand er egentlig for grov for elbiler.

...men mellom A og C sier du? De originale dekka på Leaf har jo B... ???
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: erikf på mandag 18. mai 2015, klokken 22:15
Jeg må ha nye dekk de nærmeste dagene, og forhandlerne jeg har snakket med i dag tilbyr ikke A-dekk.
For to år siden begynte jeg å kjøpe tyskimporterte dekk over nettet, fra dekkonline.com. Får de levert på jobbadressen rett på døra, null problemer. Fant meg ei dekksjappe i nærheten av jobben som tilbyr greie priser på omlegging selv om man ikke kjøper dekk hos de (175,- pr. hjul + 50,- ekstra av/på bil pr. hjul). Hos dekkonline.com har de et helt enormt utvalg, jeg har faktisk kommet med dekk til omlegging som dekksjappa ikke visste eksisterte engang.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

erikf

Sitat fra: tomrh på tirsdag 19. mai 2015, klokken 07:39
Sitat fra: erikf på mandag 18. mai 2015, klokken 22:15
Så det jeg spør om: Er det en merkbar forskjell på kategori A og C? Kommer jeg 5 km lenger med Leafen?
Mellom A og C er det stor forskjell ja! Det kan utgjøre opp mot 25 km forskjell om sommeren mellom et A-dekk og et C-dekk.

Forhandlerne har bare erfaring fra fossilbiler, men på elbiler teller rullemotstand og luftmotstand 3 ganger så mye, bl.a. vil også NAF-testene være nærmest verdiløse for oss elbilister. I NAF's sommerdekktest 2014 fikk Pirelli 6% høyere forbruk enn Goodyear. Det blir ca 18% høyere forbruk for elbil, eller 100*(1 - 1/1,18) = 15% dårligere rekkevidde. Regn 15% av 140 km rekkevidde for en Leaf. ;)
Goodyear i denne testen stilte med B-dekk, Pirelli med E. To klasser i forskjell, akkurat som A og C.

Vi har også en i-MiEV der jeg nettopp byttet bakdekk, og det var samme rullemotstandskarakter C på de nye Pirelliene som de originale Dunlop'ene. Likevel har jeg mistet ca. 15 km rekkevidde. Noe kan forklares med at slitte dekk har lavere rullemotstand enn nye, men også at originaldekkene sikkert hadde en C som grenset mot B, mens de nye har nok en C som grenser mot E. Karakterskalaen for rullemotstand er egentlig for grov for elbiler.

...men mellom A og C sier du? De originale dekka på Leaf har jo B... ???
Da vil jeg ikke merke fullt så stor forskjell om jeg finner noen A-dekk, men hos forhandlerne jeg har vært innom så langt tilbys bare C-dekk merkelig nok. Så det er derfor jeg lurer på om det virkelig er noe å hente. Og i følge deg er det jo det, så da bør jeg prøve å få tak i noen slike. Må visst gjøre en større innsats for å få tak i verksted som fører slikt i bergen... Eller har noen her tips om noen som har inne gode A-dekk?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

tomrh

#50
Blankslitte dekk kan ha opp mot 20% lavere rullemotstand. Om du erstatter slitte Ecopia B-dekk med nye C-dekk får du disse prosentene i tillegg, og jeg tror forskjellen da blir såpass at du rett og slett blir gretten (slik jeg ble..). Finner du A-dekk blir overgangen lite merkbar, men du kan se fram til enda bedre rekkevidde etterhvert som de nye dekkene slites.

Sitat fra: erikf på tirsdag 19. mai 2015, klokken 12:46
Må visst gjøre en større innsats for å få tak i verksted som fører slikt i bergen... Eller har noen her tips om noen som har inne gode A-dekk?
Grossisten superdekk.no fører Toyo NanoEnergy2 ihvertfall: http://superdekk.no/produkter/dekk/Toyo
De har endel forhandlere i Hordaland: http://superdekk.no/forhandlere/hordaland#location
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

fws

Det er mye snakk om A dekk og tommestørrelser her. Så da slenger jeg like godt inn noen tanker jeg har gjort meg. Etter å ha begynt på andre sesongen med de orginale Michelin dekkene som fulgte med bilen, er min konklusjon at jeg vil ha dekk med vesentlig bedre egenskaper på vått føre. Jeg vet det finnes A dekk med bedre egenskaper på vått føre, men for min del ofrer jeg heller rekkevidde mot sikrere dekk. Jeg tror jeg enter går for en testvinner, eller et mer sportslig dekk med bra vannegenskaper.
Nissan Leaf 2018

tomrh

Trenger ikke ofre rekkevidde, her er dekket du skal ha fws:
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&details=Ordern&typ=R-275182
Goodyear EfficientGrip Performance er testvinner, og denne varianten scorer A på rullemotstand også.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

erikf

Sitat fra: tomrh på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:22
Trenger ikke ofre rekkevidde, her er dekket du skal ha fws:
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&details=Ordern&typ=R-275182
Goodyear EfficientGrip Performance er testvinner, og denne varianten scorer A på rullemotstand også.
Jeg skaffet meg 4 slike, men i leafdimensjon kommer den bare i B på rullemotstand.
94W XL er A, men 91V er B.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

tomrh

Sitat fra: erikf på onsdag 20. mai 2015, klokken 12:05
Sitat fra: tomrh på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:22
Trenger ikke ofre rekkevidde, her er dekket du skal ha fws:
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&details=Ordern&typ=R-275182
Goodyear EfficientGrip Performance er testvinner, og denne varianten scorer A på rullemotstand også.
Jeg skaffet meg 4 slike, men i leafdimensjon kommer den bare i B på rullemotstand.
94W XL er A, men 91V er B.
94W XL er jo et bedre dekk da. W = 270 km/t mot V = 240 km/t, betyr at førstnevnte er litt mer nøyaktig og avbalansert for å tåle en slik hastighet. Og 94 XL betyr bare at det er forsterket slik at det tåler mer belastning. Passer fint til Leafen det også, men litt dyrere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

DannyRS

Nå er bilen skodd med Toyo NanoEnergy2 i 215/45/18.

Den umiddelbare subjektive opplevelsen er at disse er litt tyngre å dra rundt enn Nokian R2 i 205/60/16 på original felg. Litt slappere akselerasjon, men det er jo endel mer felg nå. Skal veie oppsettet senere.

Forbruksmålere er nullstilt, så vi får se hva de neste dagers kjøring viser. :)

'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

tomrh

Sitat fra: DannyRS på onsdag 27. mai 2015, klokken 10:18
Nå er bilen skodd med Toyo NanoEnergy2 i 215/45/18.

Den umiddelbare subjektive opplevelsen er at disse er litt tyngre å dra rundt enn Nokian R2 i 205/60/16 på original felg. Litt slappere akselerasjon, men det er jo endel mer felg nå. Skal veie oppsettet senere.

Forbruksmålere er nullstilt, så vi får se hva de neste dagers kjøring viser. :)
Dine erfaringer er verdifulle for fellesskapet, er flere enn meg som følger spent med. Så vidt jeg vet er du den eneste som har skaffet A-dekk i 18" så langt. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

erikf

Sitat fra: tomrh på torsdag 28. mai 2015, klokken 07:23
Sitat fra: DannyRS på onsdag 27. mai 2015, klokken 10:18
Nå er bilen skodd med Toyo NanoEnergy2 i 215/45/18.

Den umiddelbare subjektive opplevelsen er at disse er litt tyngre å dra rundt enn Nokian R2 i 205/60/16 på original felg. Litt slappere akselerasjon, men det er jo endel mer felg nå. Skal veie oppsettet senere.

Forbruksmålere er nullstilt, så vi får se hva de neste dagers kjøring viser. :)
Dine erfaringer er verdifulle for fellesskapet, er flere enn meg som følger spent med. Så vidt jeg vet er du den eneste som har skaffet A-dekk i 18" så langt. :)
Synes dette er et veldig spennende tema og er selv spent på å finne ut om det er noen endring i rekkevidden på min bil etter mitt første dekkskift. Mistenker at dekkene som kom med var veldig energieffektive. Har bare fått testet de nye på vått føre enda.
Egentlig burde kanskje dekk hatt energimerking separat for tørt og vått føre? Mine nye er B/A, dvs rullemotstand B, og sikkerhet på vått føre A. At de er gode på vått føre betyr kanskje også at det er uforholdsmessig mye friksjon på vått føre? Synd hvis det blir et spørsmål om enten sikkerhet eller lav rullemotstand.

Det er omtrent i disse tider de store første massene skal skifte dekk på elbil, det burde egentlig åpne seg et nytt marked, for hvis det er mulig å tjene en mil eller to med rekkevidde ut fra dekkvalg er det mange som legger på en tusenlapp eller to ekstra på det kan jeg tenke meg. Dekkforhandlerne jeg har besøkt så langt tyder ikke på at det har oppstått noen salgskultur og bevissthet rundt dette enda i alle fall.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

tomrh

Sitat fra: erikf på torsdag 28. mai 2015, klokken 20:43
Det er omtrent i disse tider de store første massene skal skifte dekk på elbil, det burde egentlig åpne seg et nytt marked, for hvis det er mulig å tjene en mil eller to med rekkevidde ut fra dekkvalg er det mange som legger på en tusenlapp eller to ekstra på det kan jeg tenke meg.
En kvalifisert gjetning av meg er at det er opptil ca. 10% ekstra rekkevidde å hente utover standard 2012 Leaf om man er villig til å bytte felger og dekk og endre på dimensjoner innenfor lovlighetens grenser. Som du sier er det nok endel som hadde slått til om ei dekksjappe hadde tilbudt en pakke som lover 10% ekstra sommerrekkevidde.  8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

DannyRS

Sitat fra: tomrh på torsdag 28. mai 2015, klokken 07:23
Dine erfaringer er verdifulle for fellesskapet, er flere enn meg som følger spent med. Så vidt jeg vet er du den eneste som har skaffet A-dekk i 18" så langt. :)

Nå har jeg fått kjørt litt. Det første inntrykket var at den er snillere på forbruket i lavere hastigheter, men ikke i motorveihastighet: 100-110 km/t. Denne trenden stemmer vel med de grafene du la ut her på forumet.
Lå på ca 1,9 kw/10km. Kjører mest på motorvei i det daglige og sparer ikke på kruttet. :D Tror nok lettere/mindre felg og A-dekk er vinneren.

Nå har jeg nettopp justert opp lufttrykket til 3,0 bar. Kjørt t/r Oslo i dag.
Vel fremme, etter ca 90 km, endte jeg opp med 47% igjen på batteriet. Kjørte da maks i "lastebil"-hastighet. Hadde ikke nullstilt forbruksmåleren, men det tilsvarer ca 1,27 kW/10 km. Er jo en bra teoretisk maks rekkevidde det.

Sakteladet til 100% igjen før jeg dro tilbake. Da kjørte jeg i fartsgrensa hele veien, med AC på. Ble en litt lengre tur, med snittforbruk på 1,32 kW/10km i følge Leaf.

Får se hvordan forbruket blir på den dagligdagse motorveikjøringa fremover. Blir nok nærmere 2,0 igjen  ;)
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA