Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Hagesæter, lørdag 14. februar 2015, klokken 17:08

« forrige - neste »

Cookie Monster

Tro hva som ligger bak endringen til den "bikube" formen der. Så det på min og tenkte hva greia med den var. For som du sier samler støv og møkk seg veldig lett der.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

lunitiks

Har neppe noen "bærende" funksjon, jfr. oppbygningen av bikuben. Har den kanskje en støydempende funksjon?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Siste steg (tror jeg) på demping av P85`en ble gjort i helga. Det bestod av ny runde med "guffe" i bakre hjulbuer (overaskende stor effekt av andre "strøk") samt å plukke i filler innredningen i trunken og gå over med ekstra butyl hvor det allerede var lagt, og la i tillegg på litt ekstra noen flere steder. Splittet opp dempematta på hjulbuene som strekker seg helt opp til støtdempertårnet og lurte inn masse butyl. Det lå en lapp der, men det var plass til mer. Avsluttet med å dekke alt med ekstra 7mm dempematte; hjulbuer, dørk over DU og brønnen bak. Det ble trangt å få sammen :) Da er faktisk alt gjort, bortsett fra å montere stillegående Landsail på bakhjulene også. Og muligens få gjort noe med terskellistene bak, men må finne ut hvordan de demonteres først.

Det var en støymessig begredelig opplevelse å kjøre en splitter ny 90D med 21" hjul hjul hjem fra Tesla i dag. 85D`en neste :)

petersv

Høres bra ut. Mye tid og arbeid?

Hvor mange kilo dempemiddel har du totalt nå i guffe og div. matter? Nysgjerrig på det, innbiller meg det er tungt, men kan vel ikke være så mye?

Nye bilen er litt bråkete, så vurderer sterkt å dempe noe her og.

lunitiks

Sitat fra: Muffinman på mandag 30. mai 2016, klokken 20:30
... og gå over med ekstra butyl hvor det allerede var lagt, og la i tillegg på litt ekstra noen flere steder.

Høres tungt ut  :)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

#185
Sitat fra: petersv på mandag 30. mai 2016, klokken 23:40
Mye tid og arbeid?
Tipper rundt 30 timer på denne. Mye skyldes at det er første bilen, og at jeg har tatt bakre hjulbuer og trunk to ganger. I tillegg brukte jeg 3mm bitumen-plater og varmepistol til første runde i trunken. Det er mer tidkrevende enn alubutyl. Regner med det halve for full pakke på den andre.

SitatHvor mange kilo dempemiddel har du totalt nå i guffe og div. matter?

Regner med 10-15 kg. Da er det 3,5kg smøremasse, noen kilo alubutyl og bitumenplater som drar. Mattene er relativt lette og ender vel på kanskje 3-4 kg. Uansett bare peanuts i forhold til ekstrautstyr man gjerne laster ned bilen med - panotak, dobbeltlader, hifipakke, 21" felger osv. Bare panotaket veier vel gode 60kg. Min bil har ingen av disse, kun ekstraseter bak og er dermed fremdeles 80-90kg lettere enn en fullutrustet bil, selv etter dempingen.

petersv

Min nye har ikke glasstak, bagasjeromsseter eller luftfjærer, så skulle gjerne sluppet mye vekt. Men såvidt jeg forstår så er det ikke noe poeng å dekke med dempematter på hele flater, kun her og der for å dempe resonans. Tynne letter matter i skum-aktig materiale dekker man alt med (som er lette).

Stemmer det Muffin og FP?

tonl

Sitat fra: petersv på tirsdag 31. mai 2016, klokken 09:01
Min nye har ikke glasstak, bagasjeromsseter eller luftfjærer, så skulle gjerne sluppet mye vekt. Men såvidt jeg forstår så er det ikke noe poeng å dekke med dempematter på hele flater, kun her og der for å dempe resonans. Tynne letter matter i skum-aktig materiale dekker man alt med (som er lette).

Stemmer det Muffin og FP?

For best resultat bør det dekkes hele tatt platen. Her og der nyttes ikke.

Muffinman

#188
Sitat fra: petersv på tirsdag 31. mai 2016, klokken 09:01
Min nye har ikke glasstak, bagasjeromsseter eller luftfjærer, så skulle gjerne sluppet mye vekt. Men såvidt jeg forstår så er det ikke noe poeng å dekke med dempematter på hele flater, kun her og der for å dempe resonans. Tynne letter matter i skum-aktig materiale dekker man alt med (som er lette).

Stemmer det Muffin og FP?
Hvis du tenker på alubutyl og forsåvidt andre typer plater som er ment å tilføre ekstra masse til platene er nok dette helt klart et poeng. Man får stor effekt av å plassere en tilmålt mengde på riktig sted, og derfra vil forbedringen være mindre ved å dekke alt. Men vi som ikke har produksjonhensyn å ta (kostnad/tid/tekniske aspekter) gjør vi jo alt som virker, og som vi tror _kanskje_ kan virke. Vi har jo allerede demontert, og å bruke noen minutter ekstra på å være sikker på å hente ut alt er jo en nobrainer. Ikke koster det mye ekstra heller.

Må forresten skille på demping og absorbsjon. Forrige avsnitt handler om demping, mens mykere matter fungerer i hovedsak som absorbenter. Jeg legger ihverfall der det går an. Hvilke frekvensområder slike matter tar avhenger blant annet av tykkelse, densitet/porøsitet, om de blir komprimert etter montering, om det er luft bak. Vanskelig å få til i en bil, men i hjemmekinosammenheng er jeg bevisst på å legge akustikkplatene i rammer som gir like mye luft bak som platetykkelsen selv. Det gir _nesten_ like god effekt som dobbelt så tykk plate.

Man må nok erkjenne at vi som driver med dette i en bil gjør det særdeles uvitenskapelig. Her må man gjerne støtte seg til andres erfaringer, og gjøre mer av det bilprodusentene vet fungerer. Hvordan man kombinerer forskjellige materialer og hvor de skal legges for å ha effekt er vanskelig. Derfor har jeg valgt å male med bred pensel som man sier, og være forsiktig med å være for påståelig når jeg beskriver tiltak/effekt. Placeboeffekten er i stor grad tilstede når man vurderer, og menneskesinnet er ikke i stand til å sammenligne noe på nøyaktig vis fra en kjøretur til den neste.  Det jeg TØR si er at man ikke må forvente stor effekt av enkelttiltak, men at den samlede effekten av mange blir god.

F_P

En viktig presisering - alubutylmatter i sin reneste form demper svært lite, om noe lyd. Man må derfor alltid bruke en annen matte over der man ønsker å fjerne støy.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

lunitiks

Schmertz... Så var det min tur å havne på støydempingskjøret. (Takk F_P, Muffinman og internett. NOT!  :) )

Tok fotbrønn på førersiden (gulv og torpedovegg) i går. Veldig greit å løsne paneler og komme til, men fy f... for et mareritt å sette på plass igjen. Anbefaler ingen å prøve seg på bitumen + 10mm lyddempingsplate i dette området. Mulig jeg knotet unødvendig mye, men jeg opplevde at spesielt "filtet" som står mot midtkonsollen er kjempevanskelig: I motsetning til resten av teppet som er mykt og greit, er dette en hard plastplate som er forferdelig tung å få på plass igjen når man "bygger" under. Etter sliten rygg, stive hender, ødelagte jeans (satt på knær i grus!) måtte jeg til slutt krype til korset og skjære vekk en andel av lyddempingsplata nærmest centerconsole. Neste utfordring var plastdekslene under rattet ("taket" i fotbrønnen). Brukte mye tid på å prøve å remontere! Her er det nemlig både kabling til fotbrønnlys og luftekanal med en "kopp" som Tesla har funnet ut at skulle være helt løs. "Koppen" ramlet av 99% av gangene jeg skulle prøve å remontere plastdekslet - noe jeg sikkert prøvde 20 ganger. Skruer og forskjellige mutterstørrelser trødd over gjengestenger som er for lang til å bruke vanlig pipenøkkel. Ville derfor gått for noe slankere dempingsmateriale om jeg skulle gjort dette på nytt.

Bilde 1: Har fjernet dødpedalen + noe listverk
Bilde 2: Situasjon under teppet
Bilde 3: Selvklebende bitumenplater fra Biltema
Bilde 4: Situasjon etter bitumeninstallasjon
Bilde 5: Selvklebende 10mm lyddempingsplate fra Biltema
Bilde 6: Situasjon etter lydplateinstallasjon
Bilde 7: Område som måtte kappes vekk p.g.a. for trangt til filtplate mot midtkonsoll

Resultat: Foreløpig umerkbart. Jeg har i første omgang som mål å ta litt vegstøy + front DU-hvining. Neste trinn blir derfor fotbrønn passasjerside, deretter frunken. I løpet av sommeren håper jeg å få tatt dørene og trunken. Hjulbrønner må jeg se litt an (dårlig stelt med hjulskiftutstyr og egnet arbeidssted).
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

#191
Burde kanskje nevnt at det blir trangere å montere sammen når man har lagt til diverse snafs der  :)   den plata du har brukt er tettere og vanskeligere å komprimere enn den jeg brukte, og det ble passe trangt selv hos meg. Uansett tror jeg det viktigste er å legge godt på forover og oppover veggen, det er tross alt ei tykk batteripakke under dørken som helt sikkert tar mye støy utenfra. Den 1cm matta du har brukt er fin å legge på delen av terskelista som dekker bokser og kabler langt framme. Her får man ikke lagt noe pga kabelsalaten, så lista er perfekt. Se bilde lenger framme i tråden.

Litt jævling må man regne med første gangen, det er god læring. Tenk over hva som var vanskelig og det som var ubehagelig og korriger til neste økt. Jeg finner ei myk matte som det går an å sette knærne på i tillegg til Biltemas verkstedkrakk uvurderlig ☺

EDIT: De bitumen-platene må man bruke varmepistol for å få til å legge seg inntil på ujevne flater slik som dørken her. Det tar tid, og man må presse ned bit for bit etter oppvarmingen. Gjør man ikke det er det kanskje bedre å bruke alubutyl, de er veldig lett å forme etter underlaget.

F_P

Nå skal ikke jeg være ufin mot produktene fra Biltema, men slike problemer er grunnen til at jeg bruker produkter fra Gladen. Utvalget er større, slik at det er lettere å velge en type matte som er egnet for området man skal dempe. Foran mot torpedoveggen bruker jeg som nevnt Foam, som er veldig mykt, og bare 5mm tykt sammen med Alubutyl som bygger 1,8mm. Selv da kan det bli trøbbel på utsatte steder, men resultatet er som ofteste at det blir mye lettere å få på plass matter etc. ;)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

F_P

#194
Inspirert av Muffinmann ble det å finne ut av hvordan i svarte svingende man får dempet innsiden av hjulbuen ved siden av baksetet. Som sagt, så gjort. Dette var nesten enklere enn jeg hadde håpet på.

Here it goes :)


  • Baksetet er festet med to heftige klips (bøyler) i forkant - ut mot sidene, rett før setet "svinger". Ta tak med henda på hver side av klipsen og rykk rett opp. Når det er løst på begge sider kan man koble fra ledningene som går inn i seteputa.
  • Så ble det mer hodekløing. Hvordan få av resten? Vel. Først må "sideputa" av. Denne er festet med samme type klips som baksetet. Her er det bare å presse fingrene inn bak øverst på puta og røske til så løsner den. Du kan se mothaken (hvit) mitt på bilde nr. 1. Nederst er puta kun tredd ned i to spor.
  • Deretter tar man av dekslene som hattehyllen hviler på (T20 skrue under), og dekselet ovenfor (tøy eller alcantara). Kun klips med unntak av nevnte skrue. Disse kan naturligvis tas av aller først også.
  • Nå må øvre del av plasten (der beltet går gjennom) langs sidene av seteryggen tas av. Denne er klipset fast i begge ytterkantene med metallklips til det store dekselet som går helt ned til dørterskelen. Løsne, og trekk deksel og beltet ut av veien for neste operasjon.
  • Under det lille bakvinduet vil du nå finne to små runde plastklips. Disse er identiske med de man finner i hjulbuen, og løsnes ved at man vipper ut midtstykket med en smal flattrekker, og deretter trekker ut hele klipsen, se bilde nr 3 for plassering. Nå disse er ute kan du klipse løs hele dekselet ned til dørterskelen. I selve terskselen er det en snodig patent der klipsen sitter i en del som løsner fra selve dekselet om man bare løfter rett opp. Glemte å ta bildet av dette, men for å få det rett, må man lure en plastkile inn under gummilisten slik at man får tak i denne delen under. Ellers brekker de som mothakene som holder delen sammen med dekselet. De brakk hos meg, men det ser ikke ut til å ha hatt noen betydning når halt ble satt på igjen.

Da gjenstår kun å lydisolere etter alle kunstens regler. Jeg valgte å legge litt alubutyl på dekslene, og deretter kle de med Gladen Poly og Gladen Foam på utsatte steder. La i tillegg litt Gladen Foam på bilsiden utenpå eksisterende matter.

Resultatet ble topp. Nettopp lagt på 21" og det støyet fælt gitt. La som man vil se av nest siste bilde litt Gladen Poly og Foam også på innsiden av hjulbuene, og summasummarum så må jeg dempe mer foran i bilen nå :p

Siste bildet er hvordan en ny bil ser ut bak dekselet som går ned mot terskelen til bakluka. Siden det er slik på nye, så gjorde jeg tilnærmet likt på min sept 14

NB! Ikke dra i den delen med metallisten på. Denne er festet til dekselet ved "plastsveis" Dra du i denne knekker plastsveisene og hele denne delen blir løs fra resten av dekselet, og det er ingen annen måte å feste den igjen enn å lime.

Lykke til ;)


X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA