Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første inntrykk/opplevelse av Tesla P85D

Startet av Tesla P85D, fredag 13. februar 2015, klokken 20:53

« forrige - neste »

HåkonE

Jeg så en video der det ikke akkurat var stående jubel over P85D. Så kommenterte passasjeren: Du må sparke inn pedalen på P85D. Jo fortere du trykker den inn, jo fortere går det. Som sagt som gjort, og den spontane latteren kom.

Det samme ble kommentert på Motortrend sin test av P85D. Der ble det vel foreslått at man skulle ta fart med foten. Det var de som til slutt klokket den inn på 3.1s.

Føret har selvsagt også noe å si. Dekk også. Plutselig er man oppe i P85-tider.

Hvis alt er gjort korrekt, og slike tider fortsatt er "kom-igjen-a", så holder det neppe med et par tiendeler til heller. Da er vi normalt over på biler det kan være vanskelig å få skilter på.

Trustno1

Har fått med meg dette å sparke inn pedalen.

På P85'n min fikk jeg aldri meg selv til å gjøre dette, da jeg føler at det ummulig kan være bra for drivverk og DU i lengden. Man får jo ett rimelig kraftig rykk.

På en annen siden, selv om jeg var forsiktig og alltid faset inn kraft gradvis så byttet jeg DU 2 ganger :p

Jimpec

Har prøvekjørt bilen en god runde og fikk også launchet den skikkelig på våt vei.
Akselerasjonen er helt ja.. insane. Det er faktisk så ille at det ikke er morsomt. Kjennes ut som øynene blir trykket inn i skallen og jeg ble ærlig talt uvel.

Utover det opplever jeg bilen som en helt annen enn min tidligere P85+ levert oktober '13. Alt fra styring, støy, seter, bremser, lyd ved lukking av dør. Det føles rett og slett ut som en nyere bil. Hadde ikke trodd forskjellen skulle være så stor.
Min fordel er jo at jeg kjører Peugeot 106 electric nå om dagen så derfor blir det en viss forskjell også.

Det er forsåvidt et minus at man mister mye plass i frunk. Dette er redusert til en plassering for 3-4 handleposer. På tidlige biler kunne man jo stappe inn alt av bagasje for en hyttehelg inni der. Jeg har noen hundre mil med hele barnevognen fremme også.

4wd var gullfint. Det gir en helt annen lystring i bilen når man gir på litt å ha litt trekk foran også. Bakdelen satt helt bom fast på min testtur og gjorde ikke noe forsøk på en liten dans noen gang.

Kan ikke si annet enn at jeg ser frem til ny bil.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

HåkonE

Trustno1: Ja, hvis Tesla fortsatt ikke har klart å smøre akslingene, tror jeg de bare skal bestille opp noen titals DU`er og servicetimer for meg først som sist. ;D

Kommer definitivt ikke til å kjøre som jeg er redd for at drivverk eller motor ikke tåler ytelsene Tesla har markedsført som årsak til at vi "trenger" P85D. Et rimelig kraftig rykk er jo hele poenget med raske biler.

D.O

Klokket min bil på samme tid ved å holde begge pedaler inne og så slippe brems, som jeg gjorde ved å "sparke" fremdriftspedalen inn.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

laumb

Fikk testet godt fra stillestående og trampet inn foten.
Som sagt - det ER forskjell - men jeg mistet den delen hvor det oppleves insane.

Nok til at prøvekjøringa ikke ble dyrere enn at jeg fikk lyst på 4wd. :)

Dag A.

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 02. mars 2015, klokken 12:46
Man skal helt klart merke forskjell på ca 0.6g for P85 mot 1.2g for P85D de første 2 sekundene i starten. Videre opp i fart er ikke forskjellen veldig merkbar og føles nesten litt dårligere (Selv om det ikke er det) men fordi man blir såpass bortskjemt med aks helt i starten så føles aks videre opp mindre sprekt.

Litt flisespikking

Nå er det mulig at mine fysikkunnskaper er noe rustne, men etter hva jeg husker fra diverse forelesninger så er 1g lik en akselerasjon på 9.80665m/s^2, eller 9.81m/s^2 blandt venner  ;)

Denne bilen skal offisielt klare 0-100 på 3.4 sekunder.
Dersom man tar 100km/t og deler på 3.6 så får man 27.778 m/s.

Deler man dette igjen på 9.81m/s^2 så får man tallet 2.83s, dvs at 1g tilsvarer en akselerasjon fra 0-100 på 2.83s.

Eller på en annen måte.
Divider 27.778m/s på 3.4s, så ender man opp med 8.1699m/s^2.
Noe som tilsvarer 0.833g

Regner man på 3.1 sekunder fra 0-100km/t så blir tilsvarende akselerasjon 0.9137g


Skal man drive virkelig flisespikking så er denne bilen amerikansk, og de måler som kjent 0-60MPH, noe som tilsvarer 0-96.56km/t.
Da blir tallene enda noe dårligere, siden akselerasjonen faktisk bringer oss opp i noe lavere hastighet, men i løpet av den samme tiden.

Nå skal det vel og merke også sies at akselerasjonen kan over et kort intervall av akselerasjonen (de 3.4 sekundene) være høyere enn 1g, men at den da avtar så mye når man nærmer seg 100 km/t  at det integrert over intervallet blir 0.91g (P85D).

Nå er det sikkert også noen som har sett videoen av nettbrettet til jentungen som "henger" fast på seteryggen i baksetet, men her kommer friksjonen mellom nettbrettet og seteryggen inn så dette blir ikke noe korrekt bilde, annet enn at nettbrettet faller ned etter en stund, noe som betyr at akselerasjonen avtar eller at fører slipper pådraget.

Skulle vært interessant om noen har tilgang til mere avansert utstyr enn enn iphone til å måle hva akselerasjonen til bilen faktisk er i hele forløpet av akselerasjonsprosessen.


http://en.wikipedia.org/wiki/G-force#Unit_and_measurement
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

P85D

Den gir ikke 1G hele veien fra 0 til 100. Mest i starten, så avtar G kreftene.
Jeg målte 0,9G på vått føre, 0 grader og Pirelli 19" vinterdekk.

Til sammenligning skal visstnok F1 dra 1G i aksen..
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Dennis

Stemmer at bilen ikke klarer å holde over 1 g hele veien. Er bare en liten stund den er noe over 1g :)
Hadde den klart over 1 g hele veien hadde ytelsene vært som du sier ja  8)


Her er en graf som dragtimes målte på P85D insane vs sport.

HåkonE

1,29G er det høyeste jeg har sett blitt målt på P85D. Tror det var motortrend, når de samtidig klokket 3.1s (0-60mph).

Men det er selvsagt helt i begynnelsen/take-off. Har ikke sett noen serieproduserte biler som klarer å holde slike G-krefter opp til 100km/t. Da må vi ned på 2.2 sekunder fra 0-100.

Dennis

#100
Sitat fra: Haknys på tirsdag 03. mars 2015, klokken 09:44
1,29G er det høyeste jeg har sett blitt målt på P85D. Tror det var motortrend, når de samtidig klokket 3.1s (0-60mph).

Men det er selvsagt helt i begynnelsen/take-off. Har ikke sett noen serieproduserte biler som klarer å holde slike G-krefter opp til 100km/t. Da må vi ned på 2.2 sekunder fra 0-100.

Porsche 918 gjør 0-60 mph på 2.2 sek så ikke langt unna og den går under serieprodusert. Men sånn utenom den er det få serieproduserte biler som klarer slike tider ja.

http://www.caranddriver.com/features/the-2015-porsche-918-spyder-is-the-quickest-road-car-in-the-world-feature-performance-data-and-complete-specs-page-2

Rallycross biler gjør 0-100 på ca 1.9 sek så de er faktisk raskere enn formel 1 biler på 0-100 og er vel noe av det råeste som er på g krefter som ligner på en vanlig bil :) Top fuel dragstere osv er jo i en annen liga igjen, men da begynner man å komme langt unna "bil" :P

Edit: Tro hvordan man ser ut i tryne i en slik som dette ved nesten 6g
https://www.youtube.com/watch?v=TA3i2TNuxcY

HåkonE

Ja, den var så rask ja. Porsche 918 er nok en opplevelse. V8 og 2 elmotorer. Er en Tesla-eier i USA som har en 918 også. Bugatti har også noen som lukter på de tidene.

Hadde vært artig om P85D var like imponerende oppover i hastighet, men en skal vel bare takke og bukke for det man allerede har fått på blå resept. Vi skulle jo egentlig ha klart oss med 0-100 på 8 sekunder til den prisen. ;D

Dennis

Skal være veldig fornøyd med hva man har fått for prisen ja :)
Og ikke minst at den er ikke ment som å være en supersports bil men en stor sedan med plass til 5 personer (7) Men har likevel ytelser på 0-100 som er på nivå med mange av dagens sprekeste biler.

P85D

Det er nærmest umulig å la bilen stå en kveld... Man finner mange unnskyldninger for å ta en kjøretur uten mål og mening.

Ble litt over middels inspirert på en asfaltert krøttersti i kveld.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

AndreS

Sitat fra: P85D på tirsdag 03. mars 2015, klokken 22:35
Det er nærmest umulig å la bilen stå en kveld... Man finner mange unnskyldninger for å ta en kjøretur uten mål og mening.

Ble litt over middels inspirert på en asfaltert krøttersti i kveld.

Kjenner meg igjen her:)
I3 i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA