Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

P85D teknisk info

Startet av Havebigfun, lørdag 07. februar 2015, klokken 00:03

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: N00b på søndag 01. mars 2015, klokken 20:25
Proof of the pudding is in the eating.
Lad en E pakke mot en D pakke på en SC under like forhold.

Det flotte med internett er man ikke trenger stå frem med hverken kilder eller fjes om man ikke vil, så velg selv om du tror på meg eller ei.
Ok.
Da kan jeg jo bare følge opp:
E-pakkene er tregere på SC, og dør momentant etter 9 år pga annen kjemi.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

D.O

Sitat fra: N00b på søndag 01. mars 2015, klokken 20:25
Proof of the pudding is in the eating.
Lad en E pakke mot en D pakke på en SC under like forhold.

Det flotte med internett er man ikke trenger stå frem med hverken kilder eller fjes om man ikke vil, så velg selv om du tror på meg eller ei.
tja, var ikke forskjell på p15 og p13 model. Det eneste som er merkbart (forøvrig likt på begge og egentlig litt merkelig) er at de første ladingene på supercharger tar lengre tid. Det virker som om at batteriet må få kjørt seg inn på superchergeren.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

MrMax

Sitat fra: P85D på søndag 01. mars 2015, klokken 18:19
Sitat fra: Thor2014 på søndag 01. mars 2015, klokken 12:14
Sitat fra: N00b på søndag 01. mars 2015, klokken 12:03
På P85D som leveres nå er det E pakker.
E pakkene har annen batterikjemi som gjør at de tar lettere imot lading enn tidligere versjoner.

På høg SOC er det opptil 25% bedre.
Betyr det raskere SC?
Vet ikke hva som er vanlig (min første elbil), men jeg så 495 km/h på SC på Elverum på Lørdag.
Har också bara haft elbil kort tid, men för mig ser det ut som om du "bara" laddade med 374 V x 246 A = 92kW, borde kunna vart +300A => 120kW. Att du får 495 km/h skulle kunna bero på att du har haft (onormalt) låg förbrukning fram till ladning (ca 185 Wh / km). Andra mera rutinerade här vet säkert mer ...
P85D sort

Car-El

Vet ikke hvilken versjon av batteri vi har i Car-El.
I November 2014 så ble disse bildene tatt og da har Car-El vært et år i min varetekt.

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Kim L

Ikke spesifikt for P85D men kan man ha koblet opp to tlf samtidig...f.eks privat og firmatlf. Eller er det begrenset av Bluetooth kun funker på 1 om gangen...

Jimpec

Kun en om gangen på tidlig versjon av 6.1 i alle fall.
Jeg har jobb og Privat telefon i bilen selv, og må ofte bytte manuelt da den velger random blir jeg setter meg inn.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Kim L

Sitat fra: Jimpec på mandag 02. mars 2015, klokken 20:33
Kun en om gangen på tidlig versjon av 6.1 i alle fall.
Jeg har jobb og Privat telefon i bilen selv, og må ofte bytte manuelt da den velger random blir jeg setter meg inn.
ok takk for svar

PCS

Sitat fra: Kim L på mandag 02. mars 2015, klokken 22:21
Sitat fra: Jimpec på mandag 02. mars 2015, klokken 20:33
Kun en om gangen på tidlig versjon av 6.1 i alle fall.
Jeg har jobb og Privat telefon i bilen selv, og må ofte bytte manuelt da den velger random blir jeg setter meg inn.
ok takk for svar

bb

Sitat fra: P85D på søndag 01. mars 2015, klokken 18:19
Vet ikke hva som er vanlig, men jeg så 495 km/h på SC på Elverum på Lørdag.
Ved ca. 46 % SOC lader du på 375 V og 246 A = 92 kW. Sammenlign med ladevideoen min:

https://www.youtube.com/watch?v=S00RG6uqpPo
Den på Lier ble gjort i september 2014. Mens den på Gol var fra juni 2014. Begge var med mitt gamle B-batteri. Ved 375 V i Lier lå strømmen på 237 V. På Gol var den på 245 A. Det vil si samme for E-batteri.

Jeg har lenge tenkt på å lage en ny ladevideo fra 0-100 % med D-batteriet. Men så somlet jeg for lenge. Og nå gir 6.1 håpløs display. Enten må jeg velge % for å få opp kW. Eller så må jeg velge km og får da opp km/h som er helt ubrukelig på SC. Det er kun på 22 kW og lavere at km/h har noe nytte. Selv på CHAdeMO foretrekker jeg å se kW. Men aller helst ville jeg hatt begge deler.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Bjørn

Hmh.. Automatisk ladeluke eller ikke:

Jeg fikk testet PD'n på lade i går, og nå er det mulig jeg hadde skrud forventningene alt for høyt.. Men jeg ble skuffa..!
De 700hk denne skal levere, er bare isåfall tilstede fra 0-60/70 km't.. over denne hastigheten ble det enorm forskjell.. Tviler veldig på om forskjellen til en ordinær P er særlig merkbar..
Denne må testes på dyno snarest..

Dennis

#176
Enig. Over 100 km/t føles bilen langt fra raskt sammenlignet med feks en sprek bensinbil.

Den er raskere enn P85 fra feks 100-200 men forskjellen der er ikke veldig stor og fordi den er såpass mye raskere enn P85 helt i starten så føles det som at det går enda dårligere enn det faktisk gjør. Så man blir litt "lurt" der. Men uansett langt fra noe 700hk ytelser ja.


Heldigvis er det håp om at det blir bedre. Dette står nederst i design studio.

SitatThe P85D top speed is currently electronically-limited to 130 mph. In the coming months, we will be able to upgrade the car free of charge to enable a 155 mph top speed. This free update will be available for the lifetime of the car (not limited to the first owner). Additionally, an over-the-air firmware upgrade to the power electronics will improve P85D performance at high speed above what anyone outside Tesla has experienced to date. In other words, the car will be better than you experienced. This free upgrade will be rolled out in the next few months, once full validation is complete.

jazzwheel

Selv om det kanskje ikke føles slik så henger Teslaen fortsatt ganske godt med de fleste andre opp til minst 150km/t så du blir neppe frakjørt av en bensinbil på norske veier.

Dennis

#178
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 03. mars 2015, klokken 12:04
Selv om det kanskje ikke føles slik så henger Teslaen fortsatt ganske godt med de fleste andre opp til minst 150km/t så du blir neppe frakjørt av en bensinbil på norske veier.

Er nå mange i vennekretsen min som har bensinbiler som jeg vet lett kjører fra over 100 km/t.
Ikke alle i Norge som kjører bensinbiler med lekemotor :)

Men som nevnt over, har troa på at P85D blir forbedret på ytelser over 100 selv om den nok aldri blir helt på nivå med andre biler med samme effekt/vekt i høyere hastigheter.

Feks en P85 har 100-200 ytelser så å si likt som en std Mitsubishi EVO 9. Ikke veldig imponerende med tanke på at EVO 9 har 280hk og P85 har 423hk. P85 er tyngre, men har til gjengjeld mye mindre luft motstand.
Slik P85D er nå, så gjør den vel 100-200 maks 1 sek bedre, så de fleste av de 700hk kan man jo trygt si er på ferie over 100 inntil videre :)

overlay

#179
Er jo ikke så veldig rart med tanke på moment-kurven.
De prøvde seg jo på girkasse(mer enn ett gir fremover) på Roadsteren, det kunne vel forbedret effekten over 100 km/t.
Men slik som det er nå at man har ett gir, så setter jeg mer pris på drag opptil 100, enn over.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA