Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TPMS er gull verdt

Startet av jkirkebo, lørdag 31. januar 2015, klokken 00:05

« forrige - neste »

jkirkebo

I dag fikk jeg bruk for TPMSen for andre gang. Gikk ned til bilen i 5U Oslo City etter jobb, hadde kjørt inn da jeg skulle videre på hytta etter jobb. Satt meg inn og kjørte kun noen fåtalls meter fremover før "Tire Pressure Very Low" lyste rødt mot meg på skjermen. Stoppet øyeblikkelig og gikk ut for å inspisere. Joda, nesten ikke luft igjen i høyre bakdekk :( Rygget pent tilbake på parkeringsplassen.

Har ennå ikke fått somlet meg til å kjøpe en 12V kompressor men i Oslo City ligger jo Clas Ohlson i 4.etg. De hadde en modell til 299,-. Kjøpte den og koblet den til. Trykket i dekket var ca. 0,5 bar... Etter ca.5 minutter hadde jeg 48 psi igjen. Er fornøyd med kompressoren, den ble ikke varm og hadde faktisk et ok støynivå.

Måtte sjekke litt på nett og ringe et par steder før jeg fant et dekkverksted som var åpent etter 16:30. Dekkmann på Furuset er oppe til 19:00 på hverdager :) Kjørte opp uten videre varsel, siden jeg har TPMS var det ikke nødvendig å sjekke trykket underveis på den 8km lange turen. 

Dekkmann hadde god peiling på Tesla og jack mode. De fant en skrue midt i dekket og fikk plugget det, 495 kroner er absolutt ingen upris. Meget fornøyd, og kunne kjøre videre til hytta.

I følge kundemottaker på Dekkmann som tittet på dekket hadde det blitt ødelagt om det hadde blitt kjørt noe særlig lengre enn det jeg gjorde. Mao. uten TMPS hadde jeg kunnet se fram til en utgift på nytt dekk da jeg neppe hadde oppdaget det kjapt nok i lav fart innendørs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#1
Dekktrykksensor ER gull verd!

I forrige bil hadde jeg ikke det, og det kunne gått ille. Det smalt litt når jeg kjørte ned i et nærmest usynlig hull i veien rett før jeg skulle ut på motorveien (kom fra Byåasen).

Bilen virket helt fin, så jeg stoppet ikke. Etter en liten stund kom en rar durelyd. Jeg tenkte først at det måtte være underlaget, men kjørte forsiktig av for å ta en sjekk. Det ene bakdekket var helt flatt og hadde en liten flenge på siden. Hadde jeg påført dekket mye sideveis belastning hadde jeg antakelig vrengt det rett av. På motorveien.... (Og til info - saksejekken skled og boret seg inn i kanalen når jeg skulle skifte dekk, så jeg lærte også verdien av en skikkelig jekk :) )
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Chlangum

Enig at dekktrykksensor er gull verd.

2 min før jeg var kommet hjem fikk jeg også denne feilmeldingen fra TMPS.
Greit å få beskjed før man kommer til stykket at man merker noe rart med bilen. Med rissiko for å ødelegge dekk og i værste fall felgen.

Eneste aberet var at det skjedde på en Lørdags kveld.
Nesten to dager med en ukjørbar Tesla i garasjen var tortur  ;) + pluss at jeg måtte låne en fossilbil for å levere inn hjulet til plugging  :(
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Havebigfun

Jeg har et slikt liggende:
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-og-slange/Reparasjonssett-dekk-82573/
Enkle spiker- skrueskader kan man vel reparere selv- jeg ville iallefall prøvd.

ErlingH

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 31. januar 2015, klokken 08:37
Jeg har et slikt liggende:
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-og-slange/Reparasjonssett-dekk-82573/
Enkle spiker- skrueskader kan man vel reparere selv- jeg ville iallefall prøvd.

Pleier også å ha et reparasjonssett liggende i bilen. Fikser dekket på noen minutter.  Har kun hatt behov for det en gang, men bare den ene gangen sparte det meg for mye irritasjon :) Må i tillegg ha en kompressor eller en boks med trykkluft.
Tesla Model S P85 - Nov 2013
P85, 19", pearl white, luft, pano, tech, park, karbon, sort skinn

Muffinman

Har dekkreparasjonssett pluss skumboks i bilen siden den ikke har reservehjul. Har ikke hatt bruk for de sensorene enda, men den dagen det skjer blir det mye armod spart.

Litt spent på hvor lenge batteriene i dem varer, om de er utbyttbare eller om hele sensoren må skiftes.

Krishell

Er luftpatroner med i det settet.
Fikk hull på siden av dekket. Det fikser normalt ikke dekksenterene(forståelig). Men kl 12på en fredag vil man bare hjem.. fikset på 10min inkludert leting etter hull :)

Johnny

Jeg har alt med meg i bilen, bare ikke jekk. Har derfor en ambisjon om at jeg kan klare å få ut skruen av dekket og proppe det uten å ta av hjulet. Det kan la seg gjøre, om man hever bilen og stiller hjulet med hullet kl. 4. Går det ikke, blir det skum. "Mesterbrevet" i propping tok jeg i høst da jeg fikset et av hjulene til naboen. Det gjelder bare å lage hullet stort nok.
TMS og eGolf.

nortrahof

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 31. januar 2015, klokken 08:37
Jeg har et slikt liggende:
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-og-slange/Reparasjonssett-dekk-82573/
Enkle spiker- skrueskader kan man vel reparere selv- jeg ville iallefall prøvd.

Når dekket repareres med slikt skum, kan det bare kastes. Det fikk jeg beskjed om.
Dette er en nødløsning som gjør at man ikke blir stående på veien og kan kjøre til nærmeste dekkverksted. Skum har en tendens til å sige når bilen er parkert, så man må regne med ubalanse til skummet har fordelt seg.
Er det et lite hull, så prøv uten skum først. Kan du komme til et dekkverksted, kan de da kanskje "redde" dekket. - Har du tømt skumboksen i dekket, er det dessverre kassabelt - uansett.
Skumbokser virker ikke på skader i dekksider. Da er det kun reservehjul som er redningen. Som regel har de punkteringer jeg har vært utsatt for skjedd enten i dekksiden eller i overgang mellom dekkside og bane. Derfor har de dessverre begrenset verdi.

Finnes det "minispares" til TMS - og hvor kan dette i så fall plasseres på D-versjoner?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

jkirkebo

Sitat fra: nortrahof på lørdag 31. januar 2015, klokken 11:00
Når dekket repareres med slikt skum, kan det bare kastes. Det fikk jeg beskjed om.
Dette er en nødløsning som gjør at man ikke blir stående på veien og kan kjøre til nærmeste dekkverksted. Skum har en tendens til å sige når bilen er parkert, så man må regne med ubalanse til skummet har fordelt seg.
Er det et lite hull, så prøv uten skum først. Kan du komme til et dekkverksted, kan de da kanskje "redde" dekket.

Enig. Jeg kom til parkert bil med dekk tomt for luft i går. Skrue midt i dekket. Det holdt fint å bare fylle med kompressor, det seg så sakte ut igjen at jeg fint kunne kjøre nesten en mil til Dekkmann på Furuset uten merkbart tap av luft. Hadde det seget ut raskere hadde jeg bare stoppet et par ganger underveis og fyllt på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Sitat fra: nortrahof på lørdag 31. januar 2015, klokken 11:00
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 31. januar 2015, klokken 08:37
Jeg har et slikt liggende:
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-og-slange/Reparasjonssett-dekk-82573/
Enkle spiker- skrueskader kan man vel reparere selv- jeg ville iallefall prøvd.
Når dekket repareres med slikt skum, kan det bare kastes.
He er det ikke snakk om skumreparasjon men om plugging av huller som blir boret lit opp først, så vulkanisering og til slutt plugg. Slik jeg forestiller meg det blir dette en holdbar reparasjon- det forutsetter at man har tilgang til hullet og at det er i rulleflaten slik som hos Kirkebo.
For de fleste vil det være enklere å stikke innom en dekksjappe som er i nærheten og åpen.
Dekksettet er en plan B silk at man ikke blir sittende uten bil i dager i påvente av en løsning.

Krishell

Som skrevet fungerer det veldig bra på dekksidene også :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA