Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bagasjevolum bak

Startet av mecanica vergara, torsdag 29. januar 2015, klokken 21:29

« forrige - neste »

Kimpala

Svaret på spørsmålet her er vel volum oppgitt med ekstra seter. Dvs uten setene har man MER plass enn oppgitt
X
3

Trond.Strom

Er det bekreftet av Tesla? Jeg lånte en P85+ i helgen for å vurdere om jeg skulle ha setene i bagasjerommet.
Synes ikke plassen bak virker så stor. Men dersom de offisielle målene er riktig skal det jo være en del større enn en mercedes E klasse stasjonsvogn, 740 mot ca 700 liter.  så med ekstra 100-200 liter i brønnen er det jo da gigantisk.
Synes det ser/høres mere riktig ut at bagasjerommet er 740 liter inkludert brønnen

Noen som faktisk har målt dette?


cairnz

Sitat fra: Trond.Strom på mandag 02. februar 2015, klokken 11:29
Er det bekreftet av Tesla? Jeg lånte en P85+ i helgen for å vurdere om jeg skulle ha setene i bagasjerommet.
Synes ikke plassen bak virker så stor. Men dersom de offisielle målene er riktig skal det jo være en del større enn en mercedes E klasse stasjonsvogn, 740 mot ca 700 liter.  så med ekstra 100-200 liter i brønnen er det jo da gigantisk.
Synes det ser/høres mere riktig ut at bagasjerommet er 740 liter inkludert brønnen

Noen som faktisk har målt dette?
Han her har målt total bagasjeplass :
https://www.youtube.com/watch?v=PhTL13ai_mU


Elbilist

Trond.Strom

Har sett videoen ja. Den viser mere eller mindre ingenting fra innsiden. I tillegg har han pakket "fullt" med plass til 1 person.

Jeg lurer på plassen man har i bagasjerommet. Er 740 liter med eller uten brønnen?

Har bestillt en S85D selv og mister en god del av frunken, så dersom bagasjerom med ekstraseter installert  er på 550-600 liter  må jeg vurdere om jeg skal kutte de ut.

ØyvindO

Brønnen bak er gull verdt om du har barnevogn (gitt at den passer på høykant når den er slått sammen). Får plass til stor rattkjelke, akebrett, 3 ryggsekker og barnevogn i bagasjerommet - uten å stappe nevneverdig og uten å ta av hattehylla.

Trond.Strom

Har ikke barnevogn, men to barn på 8 og 10. Bestille ekstrasetene som en nice to have for å kunne ta med venner hjem fra skolen/ kjøre til trening osv.

Var veldig usikker på størrelsen barna kan ha før de er for store for setene og fikk låne en p85+ med ekstraseter. Resultatet av testen er at jeg er nå komfortabel med at jeg kan ha nytte av setene i en 3-4 år til. Men nå bekymrer jeg meg litt for bagasjeromplass. Mulig jeg forventet for mye etter å ha lest om hvor veeeldig mye plass det var i en Tesla, men synes det ikke virket spesielt stort og at jeg godt kan få bruk for plassen i brønnen bak på tur.

Øggen

Sitat fra: Trond.Strom på mandag 02. februar 2015, klokken 12:13
Har sett videoen ja. Den viser mere eller mindre ingenting fra innsiden. I tillegg har han pakket "fullt" med plass til 1 person.

Jeg lurer på plassen man har i bagasjerommet. Er 740 liter med eller uten brønnen?

Har bestillt en S85D selv og mister en god del av frunken, så dersom bagasjerom med ekstraseter installert  er på 550-600 liter  må jeg vurdere om jeg skal kutte de ut.

Setene bak kan du lett demontere/ta ut om du får behov for plassen.

ØyvindO

Det er også mulig å ettermontere slik jeg forstår. Men det er nok en dårlig ide fra et økonomiståsted da det er liten forskjell på pris med/uten bak seter på de som ligger på finn.no.

Øyvind.h

#23
Sitat fra: ØyvindO på mandag 02. februar 2015, klokken 12:42
Det er også mulig å ettermontere slik jeg forstår. Men det er nok en dårlig ide fra et økonomiståsted da det er liten forskjell på pris med/uten bak seter på de som ligger på finn.no.
Ikke mulig å ettermontere. Men som flere skriver - de skal være lette å ta ut. Så han kan jo bare demontere og ha dem stående i boden?

Mtp. videresalg virker det ikke som prisen påvirkes særlig av 7vs5 seter, men det er ditt eget behov som bør styre om disse setene velges :)
Det som er helt sikkert er at en S85 uten ekstraseter montert og med fullsize frunk har ganske mye mer bagasjeplass enn en D med bakseter montert. Så får det være behov som avgjør om det har noe å si i praksis.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cairnz

Sitat fra: ØyvindO på mandag 02. februar 2015, klokken 12:42
Det er også mulig å ettermontere slik jeg forstår. Men det er nok en dårlig ide fra et økonomiståsted da det er liten forskjell på pris med/uten bak seter på de som ligger på finn.no.

Barnesetene bak må bestilles.

Ettermontering er ikke mulig(tillatt).

Det er kroker i gulvet på bagasjerommet som de skal festes i, samt spor bak på baksetet som nakkestøttene til barnesetene låses fast i (så de står oppreist av seg selv).. samt at du har en kraftig forsterket ramme bak, denne har du ikke uten barnesetene.
Elbilist

ØyvindO

#25
Sitat fra: cairnz på mandag 02. februar 2015, klokken 13:07
Sitat fra: ØyvindO på mandag 02. februar 2015, klokken 12:42
Det er også mulig å ettermontere slik jeg forstår. Men det er nok en dårlig ide fra et økonomiståsted da det er liten forskjell på pris med/uten bak seter på de som ligger på finn.no.

Barnesetene bak må bestilles.

Ettermontering er ikke mulig(tillatt).

Det er kroker i gulvet på bagasjerommet som de skal festes i, samt spor bak på baksetet som nakkestøttene til barnesetene låses fast i (så de står oppreist av seg selv).. samt at du har en kraftig forsterket ramme bak, denne har du ikke uten barnesetene.

http://teslatap.com/modifications/rear-facing-seats-retrofit/

Slik jeg forstår det så er det mulig. Men om det er mulig å få det godkjent vet jeg ikke.

edit:skrivefeil

Trond.Strom

Tesla selgeren på Skøyen mente det ikke var så lett å demontere/ta ut setene, men at de kunne gjøre det for meg. Ellers er vel temaet her bagasjerom og hvor stort det er uten brønnen

Skal se om jeg kan ta turen til Skøyen med et målebånd selv for å måle

weld77

Bagasjeromsplass bør testes og ikke leses i liter... dersom man har småbarn så er den kritiske faktor hvordan barnevognen(e) går i bagasjeromet, disse tar potensielt enormt med plass. Når barnevognene er ute av bildet faller bagasjeromsbehovet ganske drastisk etter min erfaring. 

Hyperstress


Sitat fra: Trond.Strom på mandag 02. februar 2015, klokken 13:31
Tesla selgeren på Skøyen mente det ikke var så lett å demontere/ta ut setene, men at de kunne gjøre det for meg. Ellers er vel temaet her bagasjerom og hvor stort det er uten brønnen

Skal se om jeg kan ta turen til Skøyen med et målebånd selv for å måle

Som jeg skrev tidligere så ER det lett å ta ut setene. To bolter, to minutter - that's it.

Er 99,9% sikker på at bagasjevolum er inkl brønnen bak. Blir rart om de oppgir et volum som bare gjelder dersom en velger ekstrautstyr som et mindretall kjøper.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Kimpala

Oppgitt litervolum er en fin indikator, men som det blir skrevet her burde det testes ja. En stv får oppgitt volum under siderutene, ikke over. En stor barnevogn går rettogslett ikke på langs bak i Teslaen for den butter i bakvinduet... Men i en E stv kan du sette to ved siden av hverandre...
Men om du ikke pakker for store kolli er det vanskelig å slå TMS!
Må opp i stor bil for å finne over 895l bagasjevolum :)
X
3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA