Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf som pendlebil

Startet av Gliderman, onsdag 07. januar 2015, klokken 21:47

« forrige - neste »

Gliderman

Nå er det like før jeg og Leafen starter på en karriere som pendlere. 170 km hver dag med hovedsakelig motorvei. Det blir spennende de første dagene med realt vintervær. Er heldigvis hurtigladere på veien om det skulle oppstå en krise.
For å sikre rask lading har jeg kjøpt en Charge Amp Blue spark (kult navn!) fra Grønne Mil  til bruk på jobb og en 7,4kW ladeboks fra jkirkebo  er montert utenfor garasjen for å sikre at bilen er klar for nye eventyr etter middagsluren. Blir ca 3 mnd kjøring før dette er nedbetalt.
Da er det bare å håpe at kollektivfeltene fortsetter å være tilgjengelig i overskuelig fremtid og at det ikke blir endringer i bomtakster.
Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Gliderman

Deilig med vår lufta og hyggelige temperaturer. Parkerer nå med +/- 30% igjen på batteriet når det er tørre veier. Går 5% mer om det er våte veier. Uansett ikke noen grunn til angst. CC står fast nå på 105km/t helt inn til Asker. Behagelig hastighet og god tid til kaffe og Nyhetsmorgen på P2. Både Charge Amp og 32Amp boksen hjemme funker perfekt.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Grønne Mil

Flott å lese at du er fornøyd med Charge Amps kabelen. En utrolig smart og lett kabel som er enkel å ha med seg på tur 8)

mvh
Grønne Mil
Grønne Mil er din leverandør av Elbil-tilbehør. Vi leverer alt i fra komplette ladeløsninger, til styling og tilbehør.

Usikker på hvilke ladekabel som passer til din elbil? Prøv vår velgerguide:
http://gronnemil.no/butikk/ladekabler/hva-passer-min-bil

Usikker på hvilken ladestasjon som passer til din elbil? Prøv vår velgerguide:
http://gronnemil.no/butikk/ladestasjoner/hva-passer-min-bil

Gliderman

#3
Litt langpendling nå. En tur til kontoret utenfor Gøteborg igjen med Leafen. Har brukt Ampera frem til nå. Startet fra Holmestrand før noen rakk å henge opp sola i overskyet vær med noen regndråper. Null stress til Sarpsborg og første hurtiglading. Neste strekk var til Tanum shopping. Stadig mer regn og vind og litt overrasket over forbruket. Lader i Munkedal var ute av drift, så da måtte det bli full tank på Tanum. Derifra er det 114km til Kungälv. Normalt uten problemer. Men nå hadde det sluttet å regne lite og vinden frisknet til. Så kraftig motvind og realt regnvær. Det vasker effektiv bort % fra batteriet. Så relativt raskt dette kunne bli tight, så hastigheten lå på 90, så 80 og med 3 mil igjen 70. I kraftig regnvær med redusert sikt er det ikke å anbefale på motorveien. Vel, kom frem og fikk parkert med 3 % igjen. Mye kjøring og flere hurtigladinger senere (hurtiglader i Kungälv er gratis) bar det hjemover igjen på fredag. Sol, medvind 95% på tanken. 95km/t på med cc og 114km senere parkerer jeg foran hurtiglader på Tanum med 20% igjen. Batteriet har nå god lunk og 30 min og mange kilo kjøtt senere er 90% på plass igjen. Resten av turen er  bare kos. På hurtigladeren hos Brennes i Sarpsborg lå faktisk effekten på 42kw fra jeg plugget inn og til 70% ble passert. Da stupte den raskt. Batteri temp var nå opp i 33 gr.
Oppsummert så er regnvær noe dritt. God tur.

Mvh
Svein Erik.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Gliderman

I går passerte Leafen 30.000 km. Ingen problemer,  ingen endring i rekkevidde, ingen endring i batteriets helse SOH. Alt i alt 16 mnd bekymringsløst bilhold, billig også. Har nå fått igjen investeringen i lade utstyr jeg gjorde før jeg ble pendler til Oslo i januar.
Ligger nå stabilt på 15,8Wh/km i snitt til og fra jobb.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Gliderman

Ny tur til Kungälv og Nol. Fint vær og det er deilig. Ladestopp i Særp, Tanum, Håby og Kungälv. Alle 4 lader var i drift, men med ganske varierende effektkurve. ( se bilde )
En ting jeg ser kan bli problematisk med høy hastighet på motorvei og hyppige hurtigladinger er temp på batteriet. Når jeg hadde ladet ca en BigMac i Kungälv var temperaturen på 40,6 og den steg til 42 når jeg parkerte på hotellet 15 km etterpå. Ute var det kun 9 grader. Hjemover kjørte litt roligere den første biten og ladet ikke i Håby. I Tanum ble det som vanlig kjøtt og flesk og 96% på batteriet og 33 gr. Cc på 125 mot Særp og toppet opp hos Brennes. Endte på 40,4 gr når jeg var ferdig med å lade. Steg til 42 før den sank sakte siste biten hjem.
Lading i Håby kan jeg droppe, det er bare å kjøre litt roligere fra Tanum, men er allikevel spent på hvordan det blir med temp utover sommeren. Neste tur blir om ca 2 uker, så kanskje det kommer noen svar da?
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Gliderman

Etter denne turen falt SOH fra 100 til 96%. Pussig. Lå flere dager der før den nå er på vei opp igjen. Har ladet med orginal kabel i den tro at sakte lading vil bidra til bedre balansering av cellene. Lader til 100%. Nå er SOH kommet opp til 98% og HX har passert 97% igjen. Kan virke som hyppige hurtigladinger og høy temperatur krøller det til litt. Er jeg helt på jordet eller kan det stemme?

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Gliderman

#7
Ny arbeidsuke i Kungälv. Oppholdsvær og ok temperatur vekket eventyrlysten og jeg bestemte meg for å droppe ladepause i Sarpsborg og kjøre direkte til Tanum shopping, 132km på motorvei. CC på 95 km/t  og nyhetsmorgen på P2. Usikkerheten slapp taket når jeg passerte avkjøringen til Sarpsborg med litt over 60% igjen på batteriet og 71km igjen til Tanum. Parkerte foran laderen med 7% igjen og med et snittforbruk på 14,3. Godt fornøyd. Nå er det vaniljemunker og juice mens batteriet fylles. Neste stopp er Kungälv om 110km.
Det ble 96% før laderen stoppet og kursen ble straks satt mot Kungälv. Lett regn og moderat trafikk. Parkerte i garasjen med 18% igjen på tanken og et snittforbruk på 14,4. Like godt fornøyd med dette. Nå saktelades det resten av arbeidsdagen.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Gliderman

I månedsskiftet august september blir det en real tur med Leafen. Holmestrand til elbil treff i Geiranger, hjem til Holmestrand på søndags kveld , mandag morgen rett til Jönköping,  på kvelden tilbake til Kungälv og tirsdag hjem til Holmestrand.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Gliderman

Turen til Geiranger måtte dessverre utgå, men Svensketuren gikk etter revidert plan.
Mandag: Holmestrand-Kungälv-Nol-Jönköping, 443km og 5 hurtigladinger.
Onsdag: Jönköping - Kungälv - Marstrand, 190km og 2 hurtigladinger
Fredag: Kungälv - Holmestrand, 253 km og 3 hurtigladinger.

Totalt med noe småkjøring rett under 1000km. Ikke mye på en uke, men med litt timing går det fint å kjøre elbil på lengre strekker. Der jeg kjører står hurtigladerene med maks 80 km avstand og det tilsier full gass sammen med den øvrige trafikken, lade til 75-80% og så full gass igjen. Batteriet får en god lunk og lades raskt. En fin ting i Sverige er at flere og flere lokasjoner har minst 2 ladere.

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA