Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bergen -ustaoset

Startet av kjølholdt, mandag 05. januar 2015, klokken 10:34

« forrige - neste »

elbil-1

Ennå bedre er det å knøre fra bergen til voss amfi uten stopp.

Der kan du lade gratis til 94% og kommer vel da til eidfjord med rundt 50% igjen? Raskere/billigere opplading til 83% før du drar over fjellet.

Stangseth

Ja, enig. Men 10-åringen ville ha pommes frites på Camillas kro på Dale og laderen var ledig. Vi hadde fint kommet til Voss uten lading.

znaky85


Lars-bgo

Når det er varmere i været vil det vel fungere med kun en lading i Eidfjord? Bergen -Eidfjord er 148 km.... 
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

flux

#19
Jeg ville absolutt ladet helt opp til 100% i Eidfjord om du skal kjøre vinterstid. Det er lite lurt å gå tom for strøm vinterstid på Hardangervidda. Vind, kulde, snøvær og kolonne/ventetid kan bruke mer energi enn forventet. Lad heller litt kortere på Voss, eller kanskje du kan klare Bergen - Eidfjord uten lading med en Soul EV.

Om hurtigladeren stopper ved 83 eller 94% er det bare å starte den igjen. Laderen justerer uansett ladestrøm slik bilen ber om det, så det er ikke noe fare å hurtiglade helt til 100%.  Grunnen til at de stopper er nok at det ikke er hensiktsmessig å okkupere en hurtiglader for å toppe batteriet, pga. mye saktere lading på de siste prosentene. I  tilfeller som når en skal over et høyfjell, og det ikke er andre i ladekø, mener jeg at det er helt ok å hurtiglade helt til 100%, og det vil gå raskere enn med 230/16A selv på de siste 6%.

På Leaf kan en starte hurtigladingen igjen fra appen om den feks stopper ved 82%, slik at en ikke trenger å være der for å restarte ladingen.

elbil-1

Du vil uansett forbruke all den energien du putter inn i batteriet og da er det jo lurt å hurtiglade til oppunder 100% også i voss, forran amfi voss kjøpesenter er det gratis chademo hurtiglading.

flux

Siden ladingen på de siste 40% går langt tregere enn de første 60%, lønner det seg tidsmessig å kjøre batteriet så tomt en føler seg komfortabel med.

Stangseth

Koster jo litt å lade i Eidfjord i forhold til Voss... Jeg lader litt der det er strøm, litt fordi jeg ikke vet hvor langt bilen går. Kjører stort sett på 13-14 kWh pr 100 km, og det skulle gi omtrent 20 mil rekkevidde. Men ingen kan bekrefte netto batteristørrelse, og da må man safe litt. Har vært i kontakt med fantastisk hyggelig forhandler i Bergen ( Casper) i dag. Han skal sjekke opp for meg. Først da går det an å planlegge riktig uten å bli skremt av guessometeret. Men har i alle fall funnet ut at bilen bruker mindre energi enn det jurassic regner ut, med god margin.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA