Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I Danmark og Tyskland kan en (av og til) få betalt for å lade.

Startet av Griffel, lørdag 03. januar 2015, klokken 12:05

« forrige - neste »

Griffel

http://www.tu.no/kraft/2015/01/02/na-far-danskene-betalt-for-a-bruke-strom
http://www.tu.no/kraft/2015/01/02/fornybar-kraft-for-forste-gang-storst-i-tyskland
Et tankekors for alle som mener at ny kraft til elbiler må komme fra kullfyrte kraftverk, og også til de som bekymrer seg over at produksjon av hydrogen har noe dårligere virkningsgrad enn batterilading, når en ser bort fra den nødvendig mellomlagring, siden det ikke er sikkert at elbilen er tilkoblet nettet når overskuddet er størst.

Norges evne til å importere billig kraft fra Danmark var altså ikke nok til å hindre at kraftprisen i Danmark sank til -(minus) 28 øre/kWh på grunn av mye vind, og siden prisene var enda lavere i nordtyskland importerte Danskene strøm derfra. For å holde prisene opp eksporterte altså Tyskland til Danmark og Danmark til Norge og Sverige alt remmer og tøy kunne klare i en periode uten at prisen kom over 0.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

http://www.tu.no/kraft/2015/01/06/ny-dansk-vindkraftrekord?utm_source=newsletter-2015-01-06&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-evening
Sitat
39,1 prosent av det danske strømforbruket kom fra vindkraft i 2014.
...
Den beste måneden for vindkraft i fjor var januar. Da var andelen vindkraft oppe i hele 61,4 prosent.
...
Bransjeforeningen Dansk Energi er glad over at det kommer mer fornybar energi inn i systemet, men bekymret over prisutviklingen.

– Hvis vi fortsetter å bygge ut vindmøller, vil vi se fortsatt lave priser i markedet. Det betyr at forbrukerne med den andre lommen kommer til å betale en meget høy støtteomkostning på strømregningen, sier foreningens administrerende direktør Lars Aagaard til Ritzau.

Han frykter også at prisene vil svinge langt mer, og være negative den ene dagen og skyhøye den neste.
Et solid bidrag til utgjevning av strømpriser på litt sikt er elbiler både de med batteri og ikke minst brenselcelle.
Derfor vil hydrogenbiler raskere bli et alternativ i Danmark og Tyskland enn i Norge hvor vi har mye magasinkraft.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA