Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utstyr til bestilling - Opsjoner

Startet av kvolle6, mandag 29. desember 2014, klokken 17:24

« forrige - neste »

Brosmen

Ja, det høres definitivt ut som noe er galt der :(
Eneste knappen som blinker rødt 3 ganger når jeg trykker på den er prekondisjoneringsknappen i de tilfellene der bilen har rett temperatur allerede.
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

iCar

Da tar jeg en tur innom BOS og får dem til å se på det..
Det er vel ikke sånn at A/C er noe ekstrautstyr det er vel standard med Thermatronic som er inkl i alle biler?

Brosmen

Jeg resonerer det slik. Har bilen en knapp som det står A/C på, så har den også A/C installert. Kan ikke huske at det var noe ekstrautstyr heller.

Kommer ikke "alle" biler med A/C som standard i dag? (spørsmålet er forsåvidt legitimt da jeg ikke er den som bytter bil spesielt ofte... Min forrige bil (arvet) har vært i familien siden 1994 og siden den var amerikansk, hadde den "selvfølgelig" A/C som standard).
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

iCar

Da var det fikset, var visst ikke fyllt A/C gass på bilen om det var glemt fra fabrikk eller om forhandleren skulle gjort er uviss var iallefall ikke en lekkasje.
Men nå funker den iallefall :)

Brosmen

Så bra :)
Var jo en litt sær ting å glemme, enten det nå var fabrikken eller forhandleren, men ihvertfall bra at det ikke var noe mer alvorlig.

Gratulerer med ny bil. Universe Blue er den fargen jeg godt kunne tenkt meg. Men siden jeg ikke kunne velge (jeg overtok en bestilling) så ble det hvit, som også kler bilen veldig bra :)
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

iCar

Ja var godt det kun var gass påfyll som trengtes, var mer redd for noe mer
alvorlig og veldig kjip med tanke på at dette var helt ny bil.

Gratulerer til deg også med ny bil, har alt en hvit bil så måtte velge noe annet, stod mellom svart og grått, før jeg plutselig slo til med denne fargen, den kler også veldig godt medfølgende felger.

Trikkern

Er det noen av dere som har fått bil den siste tiden med varme i frontruten?
Jeg valgte å droppe dab radio til fordel for oppvarmet frontrute, men så nå i den nye tilleggsutstyr listen at oppvarmet frontrute var fjernet fra range plus pakken. Sendte Mail til forhandler som trodde Mercedes Norge hadde droppet oppvarming av frontrute på grunn av dab problemene og at de skulle innføre dab som standard fra 2016. Så nå ser det ut som bilen blir levert med hverken oppvarmet frontrute eller dab radio. Men forhandler kunne ikke vite noe sikkert før bilen kom om ca 2 uker. Men hvis dette er tilfelle så føles det som en tap tap situasjon siden jeg må klare meg med en uorginal dab løsning og frontrute uten oppvarming   :(
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

iCar

Sitat fra: Trikkern på torsdag 16. juli 2015, klokken 23:25
Er det noen av dere som har fått bil den siste tiden med varme i frontruten?
Jeg valgte å droppe dab radio til fordel for oppvarmet frontrute, men så nå i den nye tilleggsutstyr listen at oppvarmet frontrute var fjernet fra range plus pakken. Sendte Mail til forhandler som trodde Mercedes Norge hadde droppet oppvarming av frontrute på grunn av dab problemene og at de skulle innføre dab som standard fra 2016. Så nå ser det ut som bilen blir levert med hverken oppvarmet frontrute eller dab radio. Men forhandler kunne ikke vite noe sikkert før bilen kom om ca 2 uker. Men hvis dette er tilfelle så føles det som en tap tap situasjon siden jeg må klare meg med en uorginal dab løsning og frontrute uten oppvarming   :(

Rett etter at jeg bestilte i påsken tror jeg så kom de med alternativ løsning.
Den innebærte at de fjerner varmetråder i frontruten så DAB signalene skal gå gjennom med Range pakken.

Dvs Range pakke med alt utenom varmetråder i frontruten og det ville koste det samme med/uten + at du da mått betale for DAB tillegg

Selv valgte jeg å kutte ut DAB på min bil og satser på alternativ løsning innen FM dæver

Trond.m

Sitat fra: Trikkern på torsdag 16. juli 2015, klokken 23:25
Er det noen av dere som har fått bil den siste tiden med varme i frontruten?
Jeg valgte å droppe dab radio til fordel for oppvarmet frontrute, men så nå i den nye tilleggsutstyr listen at oppvarmet frontrute var fjernet fra range plus pakken. Sendte Mail til forhandler som trodde Mercedes Norge hadde droppet oppvarming av frontrute på grunn av dab problemene og at de skulle innføre dab som standard fra 2016. Så nå ser det ut som bilen blir levert med hverken oppvarmet frontrute eller dab radio. Men forhandler kunne ikke vite noe sikkert før bilen kom om ca 2 uker. Men hvis dette er tilfelle så føles det som en tap tap situasjon siden jeg må klare meg med en uorginal dab løsning og frontrute uten oppvarming   :(
Dersom du får bilen uten oppvarmet frontrute og du har fått feilinformasjon fra forhandleren så må de ordne opp i det. Enten ved å ettermontere oppvarmet frontrute, eller ved at de gir det tilbud om å bytte radioen til DAB (mot et tillegg). Tror jeg ville valgt det sistr, for original DAB radio er langt bedre enn de ettermonterte løsningene. Og oppvarmet frontrute er vel mindre viktig hvis man har mulighet for å forhåndsvarme kupeen (selv om det krever mer strøm)

Trikkern

Vi bestilte ikke før i mai, så det er nok etter at de endret spesifikasjonene da. Men bestilte jo Utifra en utstyrsliste levert fra forhandler 3 uker før, så mener også at de har et informasjons ansvar når noe er endret den siste tiden. Men vi finner nok en løsning på det når bilen kommer. har mulighet til å forvarme bilen ene veien hver dag. Men som jeg har skjønt så bruker vel elbiler en god del lenger tid på å bli varm når den ikke er tilkoblet strøm. Men det gjelder kanskje ikke alle? Trodde også muligens at det ville være litt strømsparende på vinterstid ved langture å senke temperaturen i kupeen og heller bruke varme i frontruten for å holde den isfri?
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Trikkern

Fikk i dag levert bilen vår :) kjempefornøyd :) men som fryktet så ble den levert uten oppvarmet frontrute  >:( tok det opp med forhandler igjen som først mente at det var våres ansvar å sette oss inn i hva de forskjellige pakkene inneholdt. Men ble til slutt enig om at like mye av ansvaret lå hos dem siden jeg tross alt fikk utstyrslisten av dem 3 uker før vi skrev kontrakt der det sto oppvarmet frontrute med i range+ pakken. Endelig utfall av saken er ikke bestemt enda, men han trodde at ettermontering av oppvarmet frontrute ble vanskelig. Da var nok ettermontering av dab en større sansynlighet. Men skulle få svar i løpet av et par dager  :) men alt i alt så virker det som en topp bil :)
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Brosmen

Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

Softblue

#87
Nå har jeg brukt bilen min litt, og vil gi mine tips til de som vurderer å kjøpe B Electric.
Jeg har en B Urban med skinn og 990 Orient Brown metallik lakk, men man klarer seg nok også med Standard, Style, Edition eller Electric Art utgave. Style og Urban utgavene er kun kosmetiske pakker.
Stolene og interiøret synes jeg går utenpå både Leaf og Tesla. E-Golf er vel den nærmeste i kvalitetsfølelse.
Klimaanlegget synes jeg har vært meget bra nå på varme dager og det blir fort kaldt i kupeen. En kamerat jeg hadde med på kjøretur syntes det ble vel kaldt, og sa at klagene på AC i elbil ikke kunne gjelde B-klassen.
"Eikefelgene" på Urban utgaven er fine, men en jobb å vaske for hånd.

Det jeg jeg bruker mest er:
857, 8" toms skjerm på dashbordet.
537 DAB+ radio. Helt glimrende.
440 Cruise control. Et "must" på en elektrisk bil synes jeg.
U62 Lys- og siktpakke, som har regnsensor.
B53 Akustisk kjøretøy indikasjon. Et absolutt JA, ellers så er det ingen som ser eller hører deg.
893 Keyless-go start funksjon. Trykk på knappen og start bilen. (Versjon uten keyless dører).

"Tja" tilleggsutstyr:
Jeg har B50 Radarbasert rekuparativt bremsesystem. Jeg bruker "shift paddlene" på rattet lite og tror bilen ville funger like bra uten, men koster ikke mye å ta det med. Nå har jeg ikke prøvd bil uten radarbasert regenerering, men tror bilen vil fungere som i D-auto, dvs at bilen regenererer automatisk når man bremser.
P58 Range Plus brukes også lite til daglig og bilen vil nok fungere like bra uten. Men du får med mørke ruter bak og ekstra kjørelengde kan være kjekt å ha om du skal på en lengere tur.
Dette koster ikke mye hver for seg, men til sammen er Radar og Range 10.000 kroner. Verdt å vurdere om du trenger det om du er på et budskjett.
357 MAP PILOT. MAP PILOT er kun er minnekort som stikkes i radioen, som kan kjøpes senere om man ønsker det. MAP PILOT har ikke touchscreen, men opereres med en hjul i mittkonsollen. Min gamle Garmin som jeg har i den andre bilen har touchscreen og er vel så god, men ikke integrert i dashbordet. MAP PILOT viser bensinstasjoner, men jeg har ikke sett noen ladeplasser ennå?
614 BI-xenon. Bilen se kulere ut med Bixenon, men standard H7 fungerer sikkert også.
218 Ryggekamera (som jeg har). Kameraet er veldig vidvinkel. Jeg synes det er som å se ut av en gullfiskbolle, om man kan tenke seg det.
235 Aktiv parkeringsassistent (som jeg har). Kjøpte det fordi man ikke får kjøpt ryggesensor løst. Jeg har ikke prøvd parkeringsassistenten ennå. Jeg synes bilen er grei å rygge uten noen bistand.

Det jeg ville kuttet ut er:
650 Cirrus, standard hvit lakk, virker vanskelig å selge i bruktmarkedet. Det er derfor verdt å investere i metallik lakk uansett farge. Til alle som har hvit, så synes jeg det er en fin farge :)
Av metallik lakk, synes 162 South sea blue metallic å være vanskeligere å selge enn andre farger.
Dette er de to fargene som er standard på Electric Art.
30P Oppevaringspakke med små bord på bakseteryggen (har det ikke selv). Prøvde baksetet i en utstillingsbil og synes bordene kom i veien for knærne ved inn- og utstigning (mulig jeg er klønete). Og så synes jeg det ser penere ut uten de små bordene. Bordene er uansett bare en oppfordring spising og klissing inne i bilen som er en uting om man vil holde bilen ren innvendig. Hadde små bord på en annen bil, hvor de aldri ble brukt. Jeg savner dem ikke.
810 Harman Kardon. Det orginale anlegget synes jeg er helt greit.
U12 Velurmatter (som jeg har). Mye støvsuging for å holde dem rene og pene. Gummimatter følger med.
U22 4-veis korsryggstøtte. (elektrisk bryter på utsiden av stolen) (Har det, men har kun forsøkt det en gang)
U59 Setekomfortpakke. Du ville nok ikke kjent forskjellen uten. (men det er vel inkludert på alle utenom Standard)

"Go wild options":
P34 Ekslusivepakke (som jeg har). Inneholder skinnseter, som er utrolig mye bedre enn kunstskinn. Veldig fornøyd med at jeg valgte dette.
877 Ambient lighting. Interiørlys i dashbord, dører og under seter som kan endres i forskjellige farger.
275 Memory for førersete (som jeg ikke har), og 242 Memory for passasjersete (som jeg ikke har). Ja elektriske seter hadde vært deilig, men det går greit uten.
P49 Speilpakke (som jeg ikke har). Angrer litt på at jeg ikke bestilte det, men savner det ikke i det daglige.

Lading:
Det følger med 2 ladekabler. En med stikkontakt for 230v (Schuko) og en type 2 til ladestolper og ladebokser.
Hjemme kan du lade bilen med 230v stikkontakten, men en ladeboks er en bedre og tryggere løsning. Skaff deg en ladeboks med fast type 2 kabel, så slipper du å dra stikkontakten eller ladekabelen inn og ut av bagasjerommet hver gang du skal lade. Mye enklere å bare parkere og plugge den faste kabelen i bilen.
Jeg har en 22kw (3-fase 400v/32A) ladeboks som kan lade bilen med full kapasitet på 11Kw (3-fase 400v/16A). Jeg kan derfor fullade bilen på under 3 timer. Ved vanlig bruk blir batteriet sjelden helt utladet og bilen fullades på 1,5 time. Men jeg antar at en ladeboks med 1-fase 230v/16A vil være tilstrekkelig, men ladetiden øker til inntil 9 timer. Det vil i alle fall være enklere og billigere og montere hjemme. Og hvis det innføres effektavgift for husholdninger, så vil det være en fordel med lavere effektuttak.
Vær obs på at det fleste offentlige ladestasjoner ikke lader uten at du har låst bilen. Hvis du har glemt noe i bilen og må låse opp igjen, så kan det hende at du må starte ladeprosessen på nytt.
Med Salto ladeboksen jeg har hjemme har jeg ikke merket noen problem med at jeg åpner og låser bilen under ladning.

Forbruk:
Jeg har ikke gjort noen vitenskapelige målinger av dette, så dette er min synsing. Jeg kjører alltid bilen i "E" kjøreprogram som er standard når du starter bilen. Bilen har 17-toms felger. Jeg kjører bilen som en vanlig bil og følger trafikken på motorveien, også i venstre fil. Men, jeg forsøker å kjøre jevnt og fornuftig. Klimaanlegget står fast på 21 grader, og jeg bruker radio.
Når jeg er fulladet uten Reset og Range Pluss så står rekkevidden på 115-125 km (mot oppgitt 200km, 16,6 Kw pr 100 km uten Range Plus). Bilen bruker mye strøm de første kilometerene etter oppstart og forbruket kan da være 30-50Kw pr. 100 km. Kilometerene på rekkeviddetelleren spises da opp i dobbel/tredobbel takt. Mulig dette har med oppvarming av batteriet, eller at jeg kjører i en del oppoverbakker å gjøre. Jeg forvarmer ikke bilen. Aircondition blir også så fort kaldt at jeg ser ingen hensikt i å sette på aircon før jeg skal begynne å kjøre. Etter hvert roer forbruket seg, og mitt inntrykk er, at mitt forbruk er gjennomsnittlig på ca. 21,5-23Kw pr. 100 km. Mulig det kan senkes når jeg blir bedre kjent med bilen. Når du ligger på motorveien i 100Km/t, så virker det som om man kan suse avgårde lenge uten å miste kilometer. Jeg tror derfor rekkevidden ved min kjørestil er ca 12-14 mil. Det amerikanske forurensningstilsynet EPA oppgir at en standard 28kWh Mercedes B electric Drive har 87 miles range, tilsvarende 140 km. Jeg tror forbruket synker ved langkjøring. De som kan vise til forbruk på 17-19Kw pr. 100km har som regel oppnådd dette på langkjøring i den grad man kan kalle rekkevidden langkjøring.
Biler med hendler/paddles på rattet kan velge mellom regenerering i D-, D, D-auto og D+. Regenerering i D- og D er ganske kraftig og vil stanse bilen om du ikke bruker gasspedalen. Regnerering i D- er kun egnet i bratte nedoverbakker. I D-auto og D+ så regenerer bilen når du bremser. I D+ er vel regenerering nesten skrudd av og du "seiler". Men ikke så stor forskjell mellom D-auto og D+ etter min mening.
Man tar på langt nær igjen strømmen man regenerer i nedoverbakker i forhold til hva man bruker oppover. Jeg har ennå ikke sett at bilen får flere "Km" ved regenerering. Mulig hvis man prøver ned Trollstigen eller noe sånt.

Tips:
B-Klasse Electric Drive «Edition» får du nå for kr 299.900,- inkl. lev. Oslo (Besparelse 11.300,-). Tilbudet gjelder 25 oktober 2015. Det er ikke umulig at det kommer en prisøkning senere på grunn av høyere eurokurs.
"Edition" er ikke en perfekt pakke men et greit kompromiss. Du få med 218 Ryggekamera, B50 Radarstyrt bremse-regenerering, U62 Lys og siktpakke, 614 Bi-Xenon, 857 Større 8" Display, U59 Setekomfortpakke, 280 Skinnratt, 537 DAB Radio og P58 Range Plus med Mørkeruter.
Navigasjon 357 Map Pilot kan du ettermontere (minnekort som settes i radioen. Alle klarer å sette dette på plass).
Det største minuset med "Edition etter min mening, er er at jeg ikke kan se at den inneholder 440 Cruise Control. I tillegg skulle jeg gjerne sett at "Edition" inneholdt B53 Akustisk kjøretøy indikasjon og 893 Keyless-go start funksjon.
Pass på å bestille med metallik lakk. Den ser da ikke ut som alle andre røde, hvite og svarte "Edition" den dagen du skal selge.
I mellomtiden kan du kose deg med en bil i metallik lakk som ser litt mer ekslusiv ut.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA