Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer det større batteripakke enn 85kWh?

Startet av Teslanewbie, søndag 21. desember 2014, klokken 11:19

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: sims på søndag 21. desember 2014, klokken 17:26
Skal jo komme info om større Roadster batteri ila neste uke. Blir spennende å se hva slags tetthet disse har, tipper samme kommer på Mod S/X senere.

Spørs om dette er noe som kommer til S/X senere, noen spekulerer på om oppgraderingen egentlig "bare" er å bringe Roadsteren opp på samme nivå i energitetthet som Model S/X har i dag :p  (men i så fall må man lese "400 miles" med svært vide briller ;) )

... men på den annen side, dersom de virkelig kommer med en oppgradert tetthet, så må man kunne gå ut i fra at det er den de også vil bruke på Model 3, og den er jeg interessert i å finne ut av :)
Model S 85D

Car-El

Runde batteri er sterkere i konstruksjonen enn batterier med rette vegger. Derfor disse "AA" batteriene i større mengder. Dette for å få et mere robust batteripakke.

Så å få flere batteri eller inn på samme volum er vel lite aktuelt. Om det kommer annen batterikjemi er vel mere trolig.

Så er det da spørsmålet om lettere batteri eller mere lagringskapasitet.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Også_Øyvind_H

Dette er den TREDJE tråden der jeg forsøker å påpeke fakta, men det kan se ut som om det er artigere å spekulere:

Gammel EPA S85: By 88 MPGe, landevei 90 MPGe, snitt 89 MPGe
Gammel EPA P85: Samme som S85 (ikke separat test)
Ny EPA P85D: By 86 MPGe, landevei 94 MPGe, snitt 89 MPGe.

Mao, P85D er mindre effektiv i by og mer effektiv på landevei.

Vi vet også at, pga vekting by/landevei gir dette 265 miles på gammel S85 og 242 miles på P85D (21' tommere) og 250 miles (19' tommere).

Tallene Tesla har oppgitt tidligere (D'versjoner) er jo ikke EPA tall, så hvorfor folk sammenligner med det er for meg en gåte.

Ut i fra dette er det vel opp til hver og en å bestemme hva som er viktig - rekkevidde i by eller landevei.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Kallagtunet

Også Øyvind det er slik for de at det er nok (en velfortjent) skepsis til lovnader fra Tesla. Vi har fått med alle poengene fra Tesla du har gjentatt i alle trådene, men det er lite du med å gjenta dette klarer å gjøre med denne skepsisen....

petersv

Største fordelen med små celler er sikkerhet. Man kan mye enklere estimere kjernetemp på små enn store celler. Vi husker alle Boeing 787-problemene med nettopp det, thermal runaway pga. for store celler.

En annen fordel er stordriftseffekt. Disse cellene brukes i alt fra, som nevnt her, lommelykter til bærbare pcer. Det gjør at teknologien går mye raskere fremover kontra andre spesialtilpassede celler og størrelser.

Kilde: http://www.wsj.com/articles/BL-234B-997

Også_Øyvind_H

Skepsis til Tesla er helt ok og sikkert velbegrunnet (nå har jeg ikke tatt dem i løgn), men nå er det strengt tatt ikke lovnadene fra Tesla jeg har trekt frem - det er kun "fakta" fra EPA målingene.

Når denne tråden heter "Kommer Tesla med 100kw batteri grunnet redusert rekkevidde på D modellene" så må jeg jo ydmykt kunne be om at dette dokumenteres før man gnager seg gjennom flere sider med synsing.

Og når man også stadig vekk trekker frem "at de lovde 285 miles" type tråder, så blir det litt søkt. Dersom man ikke gidder å lese før man trykker på Bestill-knappen så bør man holde kjeft.

Jeg har forøvrig ikke bestilt P85D, men (sannsynligvis) rekkeviddevinneren/gubbebilen S85D  ;D.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Kallagtunet

Sitat fra: Også_Øyvind_H på søndag 21. desember 2014, klokken 21:49
Dersom man ikke gidder å lese før man trykker på Bestill-knappen så bør man holde kjeft.

Jeg har forøvrig ikke bestilt P85D, men (sannsynligvis) rekkeviddevinneren/gubbebilen S85D  ;D.

Vi er på ett forum nå, vi er ikke her for å holde kjeft ;-D

Gratulerer med rekkeviddemonsteret som trekker på alle 4!

moonbuggy

Sitat fra: petersv på søndag 21. desember 2014, klokken 21:48
En annen fordel er stordriftseffekt. Disse cellene brukes i alt fra, som nevnt her, lommelykter til bærbare pcer. Det gjør at teknologien går mye raskere fremover kontra andre spesialtilpassede celler og størrelser.

Kilde: http://www.wsj.com/articles/BL-234B-997
Bruk av standard panasonic batteri er faktisk en stor fordel. Disse batteriene har etterhvert fått større kapasitet innenfor samme størrelse (det er produsert milliarder av dem). Nå leveres slike batterier med kapasitet på 4000 mah. Vekten er økt fra 48 gram til 54 gram(3200mah). De brukt i Tesla p85 har kapasitet på 3200mah.
En annen fordel er at mengden gjør at svikt i et eller flere batterier ikke merkes særlig.
I Tesla P85 er det 74 slike batterier i parallell x 96 (seriekoblet). Totalt 7104 enkeltbatterier. Svikter enkelte merkes lite. Hadde Tesla gått over til 4000mah batterier, koster litt mer, ville pakken uten videre fått kapasitet på 105,6 KWT med en vektøkning på 42,6 kg.
Det beste er at innen denne innpakningen kommer høyere kapasitet , 4200mah og mer, snart.

Jeg har en i3 og skulle gjerne sett batteripakken byttet ut med en bestående av 18560 batterier. Med samme batteripakkevekt og innenfor samme volum ville i3 da hatt minst 40KWT. En uslåelig kombinasjon og med en svært robust totalpakke takket være antall batterier.

Harlex

Sitat fra: Også_Øyvind_H på søndag 21. desember 2014, klokken 20:48
Dette er den TREDJE tråden der jeg forsøker å påpeke fakta, men det kan se ut som om det er artigere å spekulere:

Gammel EPA S85: By 88 MPGe, landevei 90 MPGe, snitt 89 MPGe
Gammel EPA P85: Samme som S85 (ikke separat test)
Ny EPA P85D: By 86 MPGe, landevei 94 MPGe, snitt 89 MPGe.

Mao, P85D er mindre effektiv i by og mer effektiv på landevei.

Vi vet også at, pga vekting by/landevei gir dette 265 miles på gammel S85 og 242 miles på P85D (21' tommere) og 250 miles (19' tommere).

Tallene Tesla har oppgitt tidligere (D'versjoner) er jo ikke EPA tall, så hvorfor folk sammenligner med det er for meg en gåte.

Ut i fra dette er det vel opp til hver og en å bestemme hva som er viktig - rekkevidde i by eller landevei.
Og da tenker JEG at det er best med rekkevidde by/tettsted ettersom det er der jeg kjører 90% av tiden.. Skal jeg på landeveistur/roadtrip er det Supercharger som teller så har det ingen betydning om jeg kan rulle noen ekstra meter...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Teslanewbie

Sitat fra: Harlex på mandag 22. desember 2014, klokken 07:34
Sitat fra: Også_Øyvind_H på søndag 21. desember 2014, klokken 20:48
Dette er den TREDJE tråden der jeg forsøker å påpeke fakta, men det kan se ut som om det er artigere å spekulere:

Gammel EPA S85: By 88 MPGe, landevei 90 MPGe, snitt 89 MPGe
Gammel EPA P85: Samme som S85 (ikke separat test)
Ny EPA P85D: By 86 MPGe, landevei 94 MPGe, snitt 89 MPGe.

Mao, P85D er mindre effektiv i by og mer effektiv på landevei.

Vi vet også at, pga vekting by/landevei gir dette 265 miles på gammel S85 og 242 miles på P85D (21' tommere) og 250 miles (19' tommere).

Tallene Tesla har oppgitt tidligere (D'versjoner) er jo ikke EPA tall, så hvorfor folk sammenligner med det er for meg en gåte.

Ut i fra dette er det vel opp til hver og en å bestemme hva som er viktig - rekkevidde i by eller landevei.
Og da tenker JEG at det er best med rekkevidde by/tettsted ettersom det er der jeg kjører 90% av tiden.. Skal jeg på landeveistur/roadtrip er det Supercharger som teller så har det ingen betydning om jeg kan rulle noen ekstra meter...

Ja , dessuten når bilen ble annonsert ble det sagt at Dual modellene var hadde 4% mer range enn rwd modellene .. ble aldri sagt noe om by eller landevei kjøring .. det er bare  I det siste som disse tallene kommer frem i takt med at nye biler leveres ut ...

Men noen vil vist at vi holder kjeft om dette ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Sitat fra: Harlex på mandag 22. desember 2014, klokken 07:34
Sitat fra: Også_Øyvind_H på søndag 21. desember 2014, klokken 20:48
Dette er den TREDJE tråden der jeg forsøker å påpeke fakta, men det kan se ut som om det er artigere å spekulere:

Gammel EPA S85: By 88 MPGe, landevei 90 MPGe, snitt 89 MPGe
Gammel EPA P85: Samme som S85 (ikke separat test)
Ny EPA P85D: By 86 MPGe, landevei 94 MPGe, snitt 89 MPGe.

Mao, P85D er mindre effektiv i by og mer effektiv på landevei.

Vi vet også at, pga vekting by/landevei gir dette 265 miles på gammel S85 og 242 miles på P85D (21' tommere) og 250 miles (19' tommere).

Tallene Tesla har oppgitt tidligere (D'versjoner) er jo ikke EPA tall, så hvorfor folk sammenligner med det er for meg en gåte.

Ut i fra dette er det vel opp til hver og en å bestemme hva som er viktig - rekkevidde i by eller landevei.
Og da tenker JEG at det er best med rekkevidde by/tettsted ettersom det er der jeg kjører 90% av tiden.. Skal jeg på landeveistur/roadtrip er det Supercharger som teller så har det ingen betydning om jeg kan rulle noen ekstra meter...

For meg er rekkevidden i byen totalt uinteressant. Jeg gir blanke i om bilen bruker 250Wh/km eller 270Wh/km på småkjøring. Plugger jo bare i kontakten et par ganger i uka, og om restrekkevidde da er 100 eller 80 km er helt uten betydning.

Rekkevidde ved langkjøring derimot er viktig. Da kan det ha betydning om bilen bruker 200 eller 220Wh/km. Kjører eksempelvis en strekning på 37 mil på sommeren. Nå har det kommet 22kW lader på strekningen, så det går fint. Men det er på langtur jeg ønsker meg lavt forbruk.

Samtidig: noen få prosent økning i rekkevidde er omtrent verdiløst. Skal rekkevidde utgjøre noen forskjell så må vi opp på minst 20-30%.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Knut Erling Øen

Øyvind, jeg er helt enig  ;) og jeg tror mange av oss tenker som deg. Det er på langkjøring rekkevidde teller - og der er D-en til og med bedre. I byen lader man en gang eller to i uken og det er det. Rekkevidden spiller ingen eller liten rolle der.

Ellers kan det godt hende det kommer ett større batteri med Mod X og det vil også være kompatibelt med Mod S - men det kommer ikke noe nytt batteri pga redusert kjørelengde på D-en i by!
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2019. Plaid Sort bestilt 27. jan 2021

lurium

Enig med Øyvind. Er på langkjøring Tesla rekkevidde trengs. Småkjøring klarer man seg alltids.

Driver man kun med småkjøringer kunne man også klart seg med i3...leaf.. egolf etc.

På langkjøring derimot :)


Havebigfun

Jeg er også enig med Øyvind- bortsett fra at jeg mener at hvert % økt rekkevidde på langdistanseturer teller. Det er alltid de kilometerne som tar lengst tid å få på batteriet man kan skippe. Er man innom eks 7 SC på en dag kan det bli verdifull tid, eks 5 minx7- 35 min tidligere i seng.  8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA