Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Xenon

Startet av SUNPWRD, lørdag 20. desember 2014, klokken 00:28

« forrige - neste »

SUNPWRD

Er dere fornøyd med nærlyset på deres trilling?
Jeg kjører en del på mørk landevei og synes særlig nærlys var dårlig. Har derfor investert i xenonkit fra hidxenon.no.

Se bilder før og etter  :)







Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

Griffel

#1
Se også abcnyheter:
http://www.abcnyheter.no/motor/2014/12/19/214297/mange-kjorer-rundt-med-ulovlige-lys
Sitat
– Xenonlys i halogenlykter gir feil lysbilde og derfor er et problem for trafikksikkerheten. Selv om dette er forbudt selger både privatpersoner og bilforhandlere biler med ulovlige xenonlys.–
Sitat
– Ulovlig xenonlys oppdages på EU-kontrollen og da må bilen vises på nytt med riktig lysutstyr. I løpet av våren 2015 blir også kontrollen av xenonlys strengere på EU-kontrollen, fortsetter han.
Jeg har ingen kjenskap til det aktuelle kit.

Se også:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/ettermonterer-ulovlige-lyspaerer/a/170382/
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pwb

VÆR SÅ SNILL. IKKE LA OSS SOM KJØRER DISSE FANTASTISKE BILENE HAVNE PÅ SAMME NIVÅ SOM DE ANDRE IDITOTENE SOM PUTTER INN ULOVLIGE LYS. Det er FORFERDELIG å møte disse rånerne med ulovlige lys. Vær så snilll å fjern de med en gang. Ikke synk ned på samme rånenivå som mange andre, VÆR SÅ SNILL.

SUNPWRD

Skal innom jobben og sjekke lysbildet i morgen med apparat. Skal justere de litt under for å blende mindre. Mine egne erfaringer er at biler med orginalt xenon også blender da systemet ikke reagerer raskt nok over skarpe dumper etc. Ble mye bedre lys på mørke vinterveier hvertfall  :D
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

erik e

Så Så.  Det er bra med "godt" lys. Heller det enn "en øynede banditter".   Hilsen fotgjenger/syklist.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Griffel

Krav for å kunne montere xenon-pærer:
Lyktene skal være typegodkjent for xenon
Lyktene skal ha spylere
Bilen må ha automatisk høydejustering av lyktene


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

asbkar

i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

Beamer Screamer

Imponerende stor forskjell før og etter xenon!

Jeg er en av de som synes xenon blender uansett om det er originalt eller ettermontert. Automatisk høydejustering og spyling av lykter utgjør ikke store forskjellen etter min mening. Tesla klarer seg forresten fint uten spylere på xenonlysene pga. lavere wattstyrke.

Jeg synes ikke det ser harry ut med xenon på trilling, for Miev blir jo levert originalt med dette (riktignok LED men det ser likt ut som xenon).
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

SUNPWRD

Sitat fra: Beamer Screamer på søndag 21. desember 2014, klokken 23:17
Imponerende stor forskjell før og etter xenon!

Jeg synes ikke det ser harry ut med xenon på trilling, for Miev blir jo levert originalt med dette (riktignok LED men det ser likt ut som xenon).
Takk. Ser Miev hele tiden og synes de LED lysene ser mye bedre ut enn halogen.. Har hørt at LED lyktene koster 32k pr stk, så holder meg til xenon.

Skal ta bilde av lysbildet når jeg justerer for å forsøke å blidgjøre de verste kritikerne  :)
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

edyrli

En liten heads up!
http://www.dinside.no/932123/ikke-mont-r-xenonpaerer-i-halogenlykter
Det ser ut til at du må ut med xenon kitene før EU kontroll. Nå skal ikke du inn før i 2018 regner jeg med men greit å være klar over.
Jeg er også en av de som mener Xenon i halogenlykter ikke hører sammen og kommer heller til å gå for en bedre halogenpære for å oppgradere. F.eks: Philips X-treme Vision +130%

2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Griffel

Sitat fra: Argi på mandag 22. desember 2014, klokken 22:07
Skal ta bilde av lysbildet når jeg justerer for å forsøke å blidgjøre de verste kritikerne  :)
Det hender vel at noen og hvær kjører for fort, det bilr ikke lovlig av den grunn.
Det jeg er mest kritisk til er ikke nødvendigvis lysbildet men denne typen "anbefalinger" om ikke lovlige modifikasjoner.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Beamer Screamer

Jeg vekker denne tråden fra dvale igjen... Jeg kan nemlig godt tenke meg å installere xenon og er interessert i å høre erfaringer med ulike kit. Om trådstarter fremdeles er på: var det dette kit'et du kjøpte: http://www.hidxenon.no/h11-xenon-sett-55w-4300k-12-24v.html 

Erfaringer etter et års bruk? Prisen er i alle fall latterlig lav - omtrent det samme som to premium halogenpærer. Har trilling forresten canbus eller skaper det noen form for krøll ved å ikke ha canbus kompatible sett/pærer? Jeg kan i alle fall ikke huske å ha sett noen varsellys for defekte lyspærer. Tips for å feste ballaster? Kjenner at jeg er lite keen på å borre i karosseriet.

Bare for å imøtekomme kritikerne med en gang... enkelte fremstiller jo ettermontert xenon som den åttende dødssynd:

Automatisk høydejustering på originalmontert xenon har sensorer som måler fjæringsvei på foraksel og bakaksel (altså bilens tilt). Dvs. høyden på lysene justeres i praksis kun ift. hvor tungt lastet bilen er samt når bilen "tilter" ifm. akselrasjon eller nedbremsing. Systemet motvirker således ikke blending over bakketopper, i svinger, fartsdumper etc, dvs de aller fleste tilfeller av blending. Min trilling lastes aldri med mer enn en liten barnevogn i bagasjerommet så sjansen for å blende noen pga nedlesset bil er ikke større enn med automatisk justering. Og skulle jeg en gang laste bilen til den kneler lover jeg å justere lysene manuelt. Sjansen for at jeg blender noen pga. kraftig akselrasjon er heller ikke stor. Riktignok har jeg den største motoren som noen sinne er levert på trilling (67 hk), men det er litt å gå på før forhjulene løfter seg fra asfalten for å si det slik.

At skitne lykter blender mer kan jeg heller ikke helt begripe. Det er i alle fall ikke min erfaring. Og hvis det så er tilfelle at skitne lykter fører til feil lysfordeling/strølys kan jeg ikke skjønne at det hjelper så mye å sprøyte på klyser med blank spylervæske uten en lyktevisker - det gjør vel heller saken verre. Men, men; her er det åpenbart noe jeg ikke helt har skjønt, så da får jeg bare si til mitt forsvar at min bil er ren til enhver tid og at lyktene garantert er renere enn de aller fleste biler med lyktespylere som finnes der ute.

2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

TB

Det er rapportert om feilmeldingar ved bytte av pærer i bak / bremselys til led. Om det vil skje ved bytte av nær/fjernlys veit eg ikkje. 
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

SUNPWRD

Beamer Screamer. Å kjøre forurensende fossilbil fører med seg mindre kritikk enn å kjøre elbil med ettermontert xenon..  8) Spøk til alvor, jeg demonterte dette i sommer og satte tilbake de originale pærene. Begrunnelsen for dette var at jeg ble lei av å "måtte" ha lysbryter på OFF. Den overivrige lys sensoren (på auto) gjør at hovedlysene går av og på svært ofte - i alle fall på strekningen jeg kjører daglig - noe som ikke er veldig bra for xenon systemet. Nærlysene er heller ikke så dårlig, og jeg kjører ofte med fjerrnlys om kvelden. Jeg vurderer derfor LED bar som tillegg til fjernlysene.

Jeg hadde ingen problemer med feilmeldinger etc, og komponentene i settet jeg kjøpte var så små at de fikk plass inne i lyktene slik at borring/modding ikke var nødvendig.

Jeg vet ikke hvor du bor, men du kan få overta mitt pent brukte sett for en symbolsk sum og kan bistå med montering.
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

Beamer Screamer

Sitat fra: Argi på lørdag 10. oktober 2015, klokken 00:18
Beamer Screamer. Å kjøre forurensende fossilbil fører med seg mindre kritikk enn å kjøre elbil med ettermontert xenon..  8) Spøk til alvor, jeg demonterte dette i sommer og satte tilbake de originale pærene. Begrunnelsen for dette var at jeg ble lei av å "måtte" ha lysbryter på OFF. Den overivrige lys sensoren (på auto) gjør at hovedlysene går av og på svært ofte - i alle fall på strekningen jeg kjører daglig - noe som ikke er veldig bra for xenon systemet. Nærlysene er heller ikke så dårlig, og jeg kjører ofte med fjerrnlys om kvelden. Jeg vurderer derfor LED bar som tillegg til fjernlysene.

Jeg hadde ingen problemer med feilmeldinger etc, og komponentene i settet jeg kjøpte var så små at de fikk plass inne i lyktene slik at borring/modding ikke var nødvendig.

Jeg vet ikke hvor du bor, men du kan få overta mitt pent brukte sett for en symbolsk sum og kan bistå med montering.

PM sendt!
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA