Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Trafikkmeldinger i Tesla?

Startet av Hyperstress, fredag 19. desember 2014, klokken 23:37

« forrige - neste »

nortrahof

Kjører oftest med "muted" volumkontroll og FM på NRK P1 i Norge - som jeg gjør i andre biler med TMC.
- Hadde da forventet at trafikkmeldinger "bryter igjennom" med preset volum som på andre biler/radioer med TMC (volum som navigasjonsstemme).
Har ennå ikke på 1,5 år hørt noen trafikkmeldinger, hverken i Norge eller utlandet.

Dempes TMC-meldinger av "mute" på TMC? - Det kan være ganske irriterende å lytte på radio hele tiden for "full guffe" - men trafikkmeldinger bør man ikke gå glipp av.
Dersom dette er tilfelle, er vel tuneren moden for en HW-oppgradering?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

kaiat

Når det gjelder TMC på FM-nettet, har jeg ikke fått inn noen trafikkmeldinger verken på en løs Garmin med TMC-mottaker eller min fossilbils orginale navigasjonssystem på lang tid. Jeg har faktisk begynt å lure på om NRK har stengt ned tjenesten nå som det nærmer seg stenging av FM-nettet. 

cairnz

Jeg har kun opplevd trafikkmeldinger i utlandet (Sverige, Tyskland og Frankrike som jeg kan huske)
Elbilist

Lynet

Jeg fikk inn to trafikkmeldinger på FM i dag på NRK1
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

sjokomelk

Sitat fra: kaiat på fredag 14. oktober 2016, klokken 18:23
Når det gjelder TMC på FM-nettet, har jeg ikke fått inn noen trafikkmeldinger verken på en løs Garmin med TMC-mottaker eller min fossilbils orginale navigasjonssystem på lang tid. Jeg har faktisk begynt å lure på om NRK har stengt ned tjenesten nå som det nærmer seg stenging av FM-nettet.
NRK har hatt trøbbel med en RS485-dings som skal sende RDS-TMC biten ut i eteren ganske lenge. Tror de rett og slett har gitt opp. Har sendt flere mailer med tekniker hos de de siste årene, og en stund ventet de på nytt utstyr, men nå har det vært dødt i rundt ett år.  :-\
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jotto

Får man ikke trafikkmeldinger via Google Maps da?

Lynet

Sitat fra: sjokomelk på fredag 21. oktober 2016, klokken 18:33
Sitat fra: kaiat på fredag 14. oktober 2016, klokken 18:23
Når det gjelder TMC på FM-nettet, har jeg ikke fått inn noen trafikkmeldinger verken på en løs Garmin med TMC-mottaker eller min fossilbils orginale navigasjonssystem på lang tid. Jeg har faktisk begynt å lure på om NRK har stengt ned tjenesten nå som det nærmer seg stenging av FM-nettet.
NRK har hatt trøbbel med en RS485-dings som skal sende RDS-TMC biten ut i eteren ganske lenge. Tror de rett og slett har gitt opp. Har sendt flere mailer med tekniker hos de de siste årene, og en stund ventet de på nytt utstyr, men nå har det vært dødt i rundt ett år.  :-\
Da er nok dere sørpå som ikke får denne servicen fra NRK. For her i Trøndelag  funker det :-)
Men jeg har ikke fått inn meldinger når jeg hører på Spotify. Så jeg vet enda ikke om radioen bryter gjennom når du hører på annen lydkilde.
Det er ingen trafikkmeldinger på Google maps.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Tuxedo

Google maps på PC eller mobil integrerer nå trafikkmeldinger fra Waze.  Samme funksjonalitet kommer kanskje i bilen sånn ca...2019?

jotto

Ser man ikke trafikken merket med gult/rødt på veiene heller?

Tuxedo

Sitat fra: jotto på lørdag 22. oktober 2016, klokken 01:58
Ser man ikke trafikken merket med gult/rødt på veiene heller?
Jo, det gjør man.

Baldrian

Har inntrykk av at NRK gir blaffen i å sende ut traffikkmeldinger.  Jeg har kjørt en del i Tyskland de siste årene, og der får man stadig varsel om "stau" på de fleste radiokanaler og navigasjonsutstyr i bilen.  Men nå er jo Tyskland bilens land, mens vi her oppe (inkl. NRK) er mer opptatt av sykling. Kanskje vi etterhvert for "rerouting" for syklister hvis det er kø på sykkelstien!  Har ennå tilgode å høre en TA i min Tesla her til lands, men om det er fordi NRK ikke gidder å sende dem ut, eller at Tesla ikke fanger dem opp, vet jeg ikke.

Tuxedo

I hvertfall her i Osloområdet sender NRK muntlige trafikkmeldinger i et banke kjør, særlig i rushtiden morgen og ettermiddag.  Hvis man lyttter på FM i bilen dukker det opp en boks på store skjermen "Du hører nå på en trafikkmelding", eller noe slikt

Lynet

Da må du teste ut tuxedo om du får inn trafikkmeldinger hvis du hører på spotify eller USB.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 22. oktober 2016, klokken 20:38
I hvertfall her i Osloområdet sender NRK muntlige trafikkmeldinger i et banke kjør, særlig i rushtiden morgen og ettermiddag.  Hvis man lyttter på FM i bilen dukker det opp en boks på store skjermen "Du hører nå på en trafikkmelding", eller noe slikt

Dette kom opp i dag også selv om jeg hørte på DAB, med stor melding midt på konsollen om at jeg ble servert en trafikkmelding, samt kanalen "NRK Trafikkmeldinger OAØ" (Oslo/Akershus/Østfold?) på lilleskjermen
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Lynet

NRK har flyttet trafikkmeldinger over til DAB. Spent på om det virker bedre....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA