Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Trafikkmeldinger i Tesla?

Startet av Hyperstress, fredag 19. desember 2014, klokken 23:37

« forrige - neste »

Hyperstress

Har bilene nær sanntids trafikkmeldinger? Via radio? Via nav med rerouting?

Hvis det er basert på samme som Google maps så er det ganske stor forsinkelse.
Satt på med en Leaf da det hadde skjedd en ulykke i nordbytunnelen, leafen kom raskt opp med melding og forslag til rerouting. Google maps kom på banen lenge etterpå. Kanskje 15-20 min. Det er litt sent.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

TS

Sitat fra: Hyperstress på fredag 19. desember 2014, klokken 23:37
Har bilene nær sanntids trafikkmeldinger? Via radio? Via nav med rerouting?

Hvis det er basert på samme som Google maps så er det ganske stor forsinkelse.
Satt på med en Leaf da det hadde skjedd en ulykke i nordbytunnelen, leafen kom raskt opp med melding og forslag til rerouting. Google maps kom på banen lenge etterpå. Kanskje 15-20 min. Det er litt sent.

Tror forsinkelsen er ganske stor der ja .  Mener den baserer det på andre biler med Google . Eller bare Teslas Google.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

hgs

Den logger alt av Androiddevicer og andre enheter som bruker Google maps. I teorien skal dette være i sanntid. Stort sett synes jeg det stemmer bra også, men har også opplevd at den har hatt forsinkelser.

Hva Nissan bruker kjenner jeg ikke til, men vil anta at dette er meldinger som sendes ut manuelt. Ved ulykker
kan nok dette virke enda raskere om det er gode rutiner for å melding, men jeg tviler på at dette er mer effektivt for å monitorere vanlige kødannelser og rerouting for å omgå disse.   
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Hyperstress

Tenkte mest på ifm ulykker, omkjøring etc. Det er vel meldinger en kan få opp på radioen i de fleste biler, men kan ikke huske å ha sett et slikt valg i Teslaen, hverken via radio eller nav.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

mj

Jeg har opplevd ä bli dirrigert omveier, men det kommer ikke opp varsel. Synes alt av omkjöringer burde varsles. Ville värt litt lettere ä stole pä navigeringen og ikke bare tenke at den er pä bärtur.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

NielsChr

Tesla model S understøtter TA (trafic Announcements) sendt ud via radio.
vi bruger det meget i danmark når der sker ulykker - ved ikek om det også er udbredt at bruge i Norge ?

Men så vidt jeg har set kommer disse kun hvis du høre radio.....

Mens en sådan TA høres skifter info display med en besked om at man nu høre en trafik meddelelse.

De fleste andre bil mærker afspiller TA også selv om man høre CD - her burde Tesla lave det så TA også afspilles hvis man høre internet radio eller sin egen USB stick.

Lynet

Løfter denne tråden.
På min P85 med 8.0 fikk jeg for første gang opp en beskjed på displayet om trafikkmelding fra NRK. Har ikke DAB og den sto på NRK1 via FM. Har aldri fått denne beskjeden på skjermen før så dette kan være nytt på 8.0?
Så nå tester jeg ut hva som skjer hvis jeg står på FM med NRK1 og TA på og skifter over til spotify, vil det da komme trafikkmeldinger?
Vet at dette kun gjelder frem til FM blir lagt ned, men det vil vel også være samme problemstilling med DAB.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Amoss

Sitat fra: Lynet på torsdag 13. oktober 2016, klokken 17:33
Vet at dette kun gjelder frem til FM blir lagt ned, men det vil vel også være samme problemstilling med DAB.

https://www.nrk.no/nordland/stortingsrepresentant-vil-utsette-slukkingen-av-fm-nettet-1.13177168
Sitat
Stortingsrepresentant vil utsette slukkingen av FM-nettet

– Altfor mange forteller om dårlig DAB-dekning, og derfor bør vi utsette slukkingen av FM-nettet, mener stortingsrepresentant Janne Sjelmo Nordås (Sp). – Det er kritikkverdig at hun kommer med dette nå, sier mannen som har ansvaret for DAB-prosjektet i NRK.
Model S 85D

Lynet

Denne diskusjonen handler om trafikkmeldinger i Tesla, ikke om nedlegging av FM eller hvor bra eller dårlig DAB er.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ChrML

Sitat fra: Lynet på torsdag 13. oktober 2016, klokken 17:33
Løfter denne tråden.
På min P85 med 8.0 fikk jeg for første gang opp en beskjed på displayet om trafikkmelding fra NRK. Har ikke DAB og den sto på NRK1 via FM. Har aldri fått denne beskjeden på skjermen før så dette kan være nytt på 8.0?
Så nå tester jeg ut hva som skjer hvis jeg står på FM med NRK1 og TA på og skifter over til spotify, vil det da komme trafikkmeldinger?
Vet at dette kun gjelder frem til FM blir lagt ned, men det vil vel også være samme problemstilling med DAB.

Jeg har fått trafikkmeldinger flere ganger med både 7.0 og 7.1, så neppe nytt.

Baldrian

Sitat fra: ChrML på torsdag 13. oktober 2016, klokken 21:11
Sitat fra: Lynet på torsdag 13. oktober 2016, klokken 17:33
Løfter denne tråden.
På min P85 med 8.0 fikk jeg for første gang opp en beskjed på displayet om trafikkmelding fra NRK. Har ikke DAB og den sto på NRK1 via FM. Har aldri fått denne beskjeden på skjermen før så dette kan være nytt på 8.0?
Så nå tester jeg ut hva som skjer hvis jeg står på FM med NRK1 og TA på og skifter over til spotify, vil det da komme trafikkmeldinger?
Vet at dette kun gjelder frem til FM blir lagt ned, men det vil vel også være samme problemstilling med DAB.

Jeg har fått trafikkmeldinger flere ganger med både 7.0 og 7.1, så neppe nytt.
Hørte du da på FM eller DAB-radio?

Lynet

Som sagt så har jeg ikke DAB. Jeg hørte på FM.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

OleI

Trafikkmeldinger har jeg ikke fått, men derimot Nav som tar høyde for kø og displayer via "røde linjer" underveis fungerer som fy... Sist demonstrert via høstferie trafikk ned fra Ål i hallingdal på vei mot Oslo. Litt før Hønefoss reroutet den oss over en rekke småveier som sparte oss for 40 min. Overrasket over hvor nøyaktig den viste kø-felt underveis, stemte veldig bra!

rsomby

Min erfaring med trafikkinfo overlay på navigasjonen er at det er en delay på ca 5min. Jeg har brukt funksjonen aktivt i et par år og har fått varsel når jeg setter meg i bilen om at det er kø og det anbefales omveier. Som oftest er det også kø på omveiene da, uten at disse nødvendigvis vises på overlay...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA