Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Battery swap !

Startet av Lokführer, fredag 19. desember 2014, klokken 17:18

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: kos på lørdag 20. desember 2014, klokken 20:43
og så er det slik at om du fikk et dårlig batteri så var det jo bare å swap en gang til. Så det er vel lite å tenke på -

Med dette systemet vil Tesla over natten ta livet av enhver batterilevetidskeptiker (nytt ord).
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Tuxedo

Selv om drosjene kjører mye, så er det de færreste bilene som kjører mer enn 35 mil på et døgn.  Så en superladerløsning hvor man lader en time i døgnet (f.eks. i firetiden om natten) vil nok være en like effektiv og rimeligere løsning enn batteribytte for taxi-næringen.

Muffinman

Jeg sliter veldig med å se hvordan man skal få dette konseptet til å balansere økonomisk så lenge man samtidig tilbyr gratis lading mot noen minutters ventetid. Superladerene er rett og slett så bra at batteribytte blir tilnærmet overflødig. Inntil videre anser jeg hele greia som et proof-of-concept prosjekt.

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Muffinman på lørdag 20. desember 2014, klokken 23:30
Jeg sliter veldig med å se hvordan man skal få dette konseptet til å balansere økonomisk så lenge man samtidig tilbyr gratis lading mot noen minutters ventetid. Superladerene er rett og slett så bra at batteribytte blir tilnærmet overflødig. Inntil videre anser jeg hele greia som et proof-of-concept prosjekt.

+1.
I løpet av siste 13 mnd har jeg ladet 2 ganger på SC og det var helt suverent. Hadde ikke vurdert swap om det hadde komt. I tillegg vil jo rekkevidde/ladetid bedre seg med årene, så det vil bli stadig mindre aktuelt.

Men de må gjøre som de vil :)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Amoss

Sitat fra: Muffinman på lørdag 20. desember 2014, klokken 23:30
Jeg sliter veldig med å se hvordan man skal få dette konseptet til å balansere økonomisk så lenge man samtidig tilbyr gratis lading mot noen minutters ventetid.

Det lønner seg økonomisk så lenge de får ekstra "miljøpoeng" de kan selge til andre bilfabrikanter i enkelte stater i USA. Så nei, ikke forvent at de kommer hit :)
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på lørdag 20. desember 2014, klokken 23:30
Jeg sliter veldig med å se hvordan man skal få dette konseptet til å balansere økonomisk så lenge man samtidig tilbyr gratis lading mot noen minutters ventetid. Superladerene er rett og slett så bra at batteribytte blir tilnærmet overflødig. Inntil videre anser jeg hele greia som et proof-of-concept prosjekt.

Som kan være kjekt å ha. Batteribytte har definitivt noe for seg innen avgrensede bruksområdet. F.eks for taxi-næringen i Oslo. Tenk 200 Tesla Model X som taxi og en batteribyttestasjon sentralt i byen kun for taxiene. Tilsvarende kan man tenke seg TMX som politibil i Oslo.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

@Tuxedo

E du drosjesjåfør?


Det e æ!
Av og til så er det 500km+ på 24 timer. Og det er ikke tid til å stå en halvtime klokka 0400 om natta. (Det e da det e penga å hente.) Så en batteribytte stasjon i byen hadde gjort Tesla til en genial drosjebil.
Og kjøring på landeveien så tror æ kunden kan akseptere et batteribytte som tar 3minutter enn å stå i 20-30minutter ved en SC. Husk at det er kunden som betaler og dem er heller interessert i å spare penger enn miljø. Trist, men fakta!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Kallagtunet

#37

Sitat fra: Car-El på søndag 21. desember 2014, klokken 00:57
@Tuxedo

E du drosjesjåfør?

Det e æ!

Husk at det er kunden som betaler og dem er heller interessert i å spare penger enn miljø. Trist, men fakta!

Kjære drosjesjsfør du kunne jo gjøre ventetiden på lading gratis eller?? Eller er det fler som er fler som er mer opptatt av penger enn miljø.

kos

Kallagtunet - tullete svar. Du kan ikke fortelle en kunde at han ikke rekker toget eller at flyet, møtet, festen eller hva det er han skal, så må du vente i 30 minutter fordi man skal lade. Fordi det er så miljøvennlig. Selv jeg som er nesten fanatisk på miljø - hadde ikke akseptert det svaret.

Kallagtunet

Sitat fra: Amoss på lørdag 20. desember 2014, klokken 23:57
Sitat fra: Muffinman på lørdag 20. desember 2014, klokken 23:30
Jeg sliter veldig med å se hvordan man skal få dette konseptet til å balansere økonomisk så lenge man samtidig tilbyr gratis lading mot noen minutters ventetid.


Det lønner seg økonomisk så lenge de får ekstra "miljøpoeng" de kan selge til andre bilfabrikanter i enkelte stater i USA. Så nei, ikke forvent at de kommer hit :)

Jepp, dette er ett spill for galleriet for å få subsidier. Subsidier som Tesla er sårt avhengige av for å ikke få knallrøde tall i bøkene.

http://www.greencarreports.com/news/1091354_california-hands-loss-to-tesla-in-proposed-zev-credit-changes

Dvs å tro at dette er noe som kommer til Norge er som å tro på ... Men på den annen side det er snart jul!


Kallagtunet

Sitat fra: kos på søndag 21. desember 2014, klokken 01:53
Kallagtunet - tullete svar. Du kan ikke fortelle en kunde at han ikke rekker toget eller at flyet, møtet, festen eller hva det er han skal, så må du vente i 30 minutter fordi man skal lade. Fordi det er så miljøvennlig. Selv jeg som er nesten fanatisk på miljø - hadde ikke akseptert det svaret.

Du misset poenget... Det var å trekke i drosje sjaførens hjerte sukk om at penger var viktigere enn miljø for kundene noe han enkelt kunne gjøre noe med selv... Dvs penga rår okke som!

Når det er sagt så er det jo noen som sier at tid er penger...

kos

Hjerte sukk - penger rår. Ser at elbil kan bli ekstremt dyrt om den gjør at man ikke tjener penger i yrkessammenheng. Men det var jo det som var poenget med å bytte batteri. Da var elbilen konkurransedyktig. ellers er vi nok enig i at miljø vil gi oss noen valg på økonomi. Men for mitt vedkommende så er jeg så "tullete" at jeg mener at miljøvennlig er økonomisk en fordel.  Mange ganger så er det rett og noen ganger så er det ikke riktig. Jeg taper penger.

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 21. desember 2014, klokken 01:56
Jepp, dette er ett spill for galleriet for å få subsidier. Subsidier som Tesla er sårt avhengige av for å ikke få knallrøde tall i bøkene.

Dvs å tro at dette er noe som kommer til Norge er som å tro på ... Men på den annen side det er snart jul!

Jeg har heller ingen tro på at det kommer til Norge som en del av Teslas tilbud. Men om de kan bevise at det virker og at de kan levere en slik løsning kan det bli aktuelt for andre å investere i en slik batteribyttestasjon. Som f.eks et taxiselskap. De kan da handle f.eks 200 biler, en batteribyttestasjon og 10 ekstra batterier. Eller flere stasjoner om det er i en stor by.

Men for å få solgt inn en slik løsning må Tesla vise at teknologien fungerer, og da må man ha en proof of concept.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Daglig battery swap må gi slitasje av en annen dimensjon på alt av bolter og skruer som benyttes.

Nå det gjelder Taxi-behov er det antakelig forskjell på hvor langt man kjører per dag i byene vs landet. Det er lett å forstå at Car-El kjører til tider over 500 km i Troms mens en drosje i Oslo vel knapt rekker det.

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på søndag 21. desember 2014, klokken 10:10
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 21. desember 2014, klokken 01:56
Jepp, dette er ett spill for galleriet for å få subsidier. Subsidier som Tesla er sårt avhengige av for å ikke få knallrøde tall i bøkene.

Dvs å tro at dette er noe som kommer til Norge er som å tro på ... Men på den annen side det er snart jul!

Jeg har heller ingen tro på at det kommer til Norge som en del av Teslas tilbud. Men om de kan bevise at det virker og at de kan levere en slik løsning kan det bli aktuelt for andre å investere i en slik batteribyttestasjon. Som f.eks et taxiselskap. De kan da handle f.eks 200 biler, en batteribyttestasjon og 10 ekstra batterier. Eller flere stasjoner om det er i en stor by.

Men for å få solgt inn en slik løsning må Tesla vise at teknologien fungerer, og da må man ha en proof of concept.

Dette er ett prof of consept for å få ZEV poeng ikke noe annet.

http://wattsupwiththat.com/2014/03/12/analysis-tesla-may-have-made-over-100-million-off-the-carb-enabled-battery-swap-scheme/

Noen som tror at de kan kjøre sin standard Tesla inn i en slik stasjon i morgen å få byttet batteri. Spør på ett Tesla verksted og de ler seg skakke...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA