Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

elbil og mobil app, i Phone, Windows, android, erfaringer?

Startet av eddiex, tirsdag 16. desember 2014, klokken 09:30

« forrige - neste »

eddiex

Hei alle sammen.
Vi nærmer oss den første ekte vinter sesongen der alle elbil eiere skal erfare og lærere seg noen gode triks rundt dette å ha en elbil om vinteren.
Ja det blir kaldt, ja det er kortere rekkevidde pga kalde batterier, men det betyr jo ikke at vi ikke kan få optimale kjøreforhold.  :-)

Jeg lurer på om du kunne svare på dine erfaringer rundt?
1. Hvordan bil merke har du? ( tesla modell s, 60 kw)
2. Har du app på mobilen? (Nei / ja, i Phone,  android, osv.
3. Hvordan fungerer appen? (Bra,  greit, dårlig. Bruker ikke, osv osv)
4. Bruker du forvarming?  (Nei, ja via app, ja via web, ja via tidsstyring,  osv )
5. Kommentarer:?


Hvorfor spørsmål jeg?
Som en trendsetter jeg er, ønsker jeg å feede/dele informasjon via elbil kanalene...
Om jeg får tid hadde det Vært bra om vi (jeg, du, elbilforeningen,  osv) lagde en slags tabell over bruksmønsteret...
Jeg hadde ikke tenkt at dette skulle brukes til å sverte noen, men om det kan gi produsentene et lite puff så  er det nok positivt.

eddiex

#1
1. VW e - up
2. Ja bruker android og ipad, Windows phone støttes ikke :-(
3. Appen og web fungerer veldig dårlig. Bilen mister kontakt med nettet.
4. Forvarming er ikke støttet ved bruk av AC lading. Så jeg får ikke brukt det.
5. Skuffet over at møller har hatt så store problemer med appen i lang tid. De Beklager gjevnt og trutt, men det blir aldri bra. ...
Foruten forvarming og app er bilen kanon...

Regner med at det er noen gode erfaringer også da :-)

Klykken

1. BMW i3
2. Ja, android. Appen heter BMW i-remote
3. Fungerer tilfredsstillende til mitt behov, med overvåkning og styring av bilens viktigste funksjoner.
4. Ja, via app og tidsstyring.
5. Egentlig ikke. Men hva skal du med denne informasjonen?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

zbk

1. Renault Zoe Intens
2. Ingen app til Windows Phone, bruker nettsidene
3. Fungerer bra, men begrenset funksjonalitet
4. Forvarming via tidsstyring om morgenen, ellers via web av og til
5. Nettsidene har fungert knirkefritt etter jeg fikk bilen. Kunne tenkt meg mye mer informasjon tilgjengelig av statistikk etc, men lading og klimaanlegg kan styres greitt via nettsidene (m/historikk). Litt for lite med kun 5min forvarming når bilen ikke er tilkobla strømnettet og varmes med tidsstyringen fra bilen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

eddiex

God Point (klykken)...

Som en trendsetter jeg er, ønsker jeg å feede/dele informasjon via elbil kanalene...
Om jeg får tid hadde det Vært bra om vi (jeg, du, elbilforeningen,  osv) lagde en slags tabell over bruksmønsteret...
Jeg hadde ikke tenkt at dette skulle brukes til å sverte noen, men om det kan gi produsentene et lite puff for å sette mer fokus er det godt ment...

cra

1. Tesla Model S85
2. Ja, iPhone
3. Bra. Mange nifty funksjoner (starte bil uten nøkkel, blinke med lys, vise posisjon etc). Har vært problemer med bilens 3G-tilkobling, men dette virker å være løst nå, og tilkobling har vært stabil siden siste oppdatering.
4. Ja, via app. Finnes visstnok en app til PC/Mac som lar deg stille inn timer i bilen for forvarming.
5. Ingen spesielle.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Jeg lurer på om du kunne svare på dine erfaringer rundt?
1. Tesla Model S85
2. Ja - iOS
3. Meget bra såfremt 3G i bilen er fikset. Responderer på et par sekunder.
4. Ja via app. Alltid!
5. Helt uaktuelt å kjøpe elbil uten app og forvarmingsmulighet. Genialt å kunne bruke mobil som nøkkel ved behov.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eddiex

Ser på de svarene vi har at det er faktisk gjentagende utfordringer...

1. Alle biler har en eller annen form for App / web styring, det er jo bra.

2. Alle har apper til IOS og Android mobiltelefoner, det finnes noen 3'de part til windows phone.

3. Bilen må ha mobildekning for å få brukt funksjonene.
Noterer at det er flere produksenter som har hatt problemer med 3G og 2G mobil styring. Der bilen mister kontakt med internet og servere.

4. Å kunne skru på varme og lading er et absolutt must...

5. Å bruke forvarme er et absolutt. Tidsstyrt forvarme og via app.


En rask konklusjon basert på et knippe svar: App integrasjon er noe av det viktigste vi bruker på en elbil.


Noterer at jeg i dag leste på min e-up at den har ikke kupevarme når den lader via AC, mens den vil benytte kupevarme om den benytter DC (hurtiglader).... utrolig lite heldig for meg :-(



Elmo

Sitat fra: eddiex på tirsdag 16. desember 2014, klokken 21:20
Noterer at jeg i dag leste på min e-up at den har ikke kupevarme når den lader via AC, mens den vil benytte kupevarme om den benytter DC (hurtiglader).

Hvor leste du det?  Det stemmer IKKE.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

automat

1. Peugeot iOn
2. Nei
3. Det er ingen app  :(
4. Manuell innplugging av kupevarmer
5.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

eddiex

Sitat fra: Elmo på onsdag 17. desember 2014, klokken 21:09
Sitat fra: eddiex på tirsdag 16. desember 2014, klokken 21:20
Noterer at jeg i dag leste på min e-up at den har ikke kupevarme når den lader via AC, mens den vil benytte kupevarme om den benytter DC (hurtiglader).

Hvor leste du det?  Det stemmer IKKE.

Jeg leste det i håndboka..

Om du har noen andre triks må du gjerne fortelle meg om det???

Jeg lader på 13A (noen ganger 10A) AC hjemme.
Om jeg stiller avreise kl 08.00 med kupe tempratur til 24 grader, er det iskaldt i bilen om morgenen.
Grunnen ettet det jeg kjenner til er at når man setter en avreise tid, vil bilen ikke lade før den "faktisk må" for å rekke avreise vil den prioritere å lade batteriene og da er det vistnok ikke mer strøm/kapasitet igjen til å varme bilen.

(jeg har prøvd med å tvinge (trykke på knappen inne i bilen), til å lade når jeg parkerer)

Jeg har deaktivert kupevarme på batteriene... mulig dette kan ha noe å gjøre?

Edward

Elmo

Sitat fra: eddiex på fredag 19. desember 2014, klokken 12:20
Sitat fra: Elmo på onsdag 17. desember 2014, klokken 21:09
Sitat fra: eddiex på tirsdag 16. desember 2014, klokken 21:20
Noterer at jeg i dag leste på min e-up at den har ikke kupevarme når den lader via AC, mens den vil benytte kupevarme om den benytter DC (hurtiglader).

Hvor leste du det?  Det stemmer IKKE.

Jeg leste det i håndboka..

Om du har noen andre triks må du gjerne fortelle meg om det???
Jeg lader på 13A (noen ganger 10A) AC hjemme.
Om jeg stiller avreise kl 08.00 med kupe tempratur til 24 grader, er det iskaldt i bilen om morgenen.
Grunnen ettet det jeg kjenner til er at når man setter en avreise tid, vil bilen ikke lade før den "faktisk må" for å rekke avreise vil den prioritere å lade batteriene og da er det vistnok ikke mer strøm/kapasitet igjen til å varme bilen.

Kanskje denne har noe med saken å gjøre ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA