Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva forårsaker "Power limit"?

Startet av Go-carter, søndag 14. desember 2014, klokken 10:24

« forrige - neste »

Go-carter

Hender noen ganger at jeg får power limit, spesielt om bilen har stått et døgn uten å lade. Det har jo liten innvirkning på bilen, men hva er årsaken til at den kommer opp?

Nysgjerrig :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

turfsurf

Sitat fra: Go-carter på søndag 14. desember 2014, klokken 10:24
Hender noen ganger at jeg får power limit, spesielt om bilen har stått et døgn uten å lade. Det har jo liten innvirkning på bilen, men hva er årsaken til at den kommer opp?

Nysgjerrig :)

Kaldt batteri begrenser effekten du kan ta ut.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oyho

Har også oppdaget at Power limit kan dukke opp midt i en kjøretur, for så å forsvinne igjen om jeg bare skrur bilen av og på. Merkelig.

Akkurat nå sliter jeg med at bilen ikke vil starte i kulden. En gang forrige uke var det -3 grader ute, og bilen ville ikke starte. Hadde ikke tilgang til stikk i nærheten, så ble nødt til å kontakte bergingsbil. Ble kjørt hjem, satte bilen på lading én time, og så fungerte det.

I dag har jeg fått samme problem igjen. Jeg ladet bilen i natt, og parkerte bilen på jobb i -2 grader. Nå vil den ikke starte.

Jeg kjøpte bilen i sommer og dette er min første vinter med el-bil. Er det virkelig sånn at jeg ikke skal kunne stole på bilen når temperaturen blir under 0? Think City 2010, PCU ble bytte og utbedret våren 2011.
Think City 2010, Zebra, ~40 000 km, Oslo
Ord jeg har lært på dette forumet:
BMI, SOC, CHAS,

BauDemo

Test your 12V battery.
The Zebra battery will not close the contactors unless the voltage on the 12V line is above some value - don't remember what the value was.

If the voltage is say 11V the car will still produce all the normal sounds when you try to start, but will not start.

If you have emergency starthelp (something like this http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Starthjalp-12-V-400-A-37902/) you can try next time you have similar problems with start.

I am not sure that this would help for your "power limit" problem.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

oyho

Thanks for your reply! I was able to get the car towed into a nearby garage at work, and connected it to the power grid. I will keep it there overnight and hopefully I will be able to drive again tomorrow.

I think you are correct about the the 12V battery. After towing the car (with the ignition on to get the gear in N), I wasn't even able to open the trunk door. And I could not close the windows...

To me it seems like I need to buy a new one. What type of battery can I/should I buy? Is it hard to change it? Are there other things I could do to prevent this from happening again?

The starthelp you are linking, is that something all Think owners should have? Or is it just for those of us with bad 12V batteries?
Think City 2010, Zebra, ~40 000 km, Oslo
Ord jeg har lært på dette forumet:
BMI, SOC, CHAS,

BauDemo

About the 12V battery and changing it - search the forums. I use biltema 802607, but it is a bit higher and you need to know what you are doing when changing.

About the starthelp - no, it is not something every Think owner should have.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Go-carter

Det er ganske greit å bytte batteri på en Think, iallefall om du har en uten AC. Er den med AC derimot er det en litt mer omstendig jobb.

Men jeg har bytta på think både med og uten AC, og det er mulig :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

oyho

#7
Bilen fungerte igjen idag, som forventet. Kom meg hjem i det minste. Men frem til jeg får byttet 12Vbatteri kan jeg ikke risikere å parkere uten å kunne lade, spesielt når det er minusgrader.

Prøvde å søke litt på forumet, men synes det var vanselig å finne frem til noen guide til 12V-batteri bytte. Fant noen om Think Classic der det sto at man må ta av hele frontpartiet for å komme til. Det gjelder vel ikke fra 2008-?

Når jeg åpner panseret ser det forsåvidt helt umulig ut å komme til 12V-batteriet. Må man inn under ifra?
Think City 2010, Zebra, ~40 000 km, Oslo
Ord jeg har lært på dette forumet:
BMI, SOC, CHAS,

Warlock

Du tar av panseret (to bolter M10 (tror jeg)) og løsner så tre nye bolter som holder rammen til batteriet (M13) og senker ramma med batteriet ned (sett gjerne en jekk eller noe under ramma for å hjelpe deg). Løsne polskruene før du har senket ned hele greia....

oyho

Høres i det minste overkommelig ut... Hadde tenkt å ta meg en tur på Biltema i dag for å kjøpe 12-batteri, meeen
nå starter ikke bilen i det hele tatt. På tross av at den har stått på lading i hele natt og med kupévarmer på den siste timen. POWER LIMIT. Og 100% på Zebra-batteriet.

Bilen står ute. Hva kan jeg bruke til å teste 12V-batteriet? Et vanlig multimeter?
Think City 2010, Zebra, ~40 000 km, Oslo
Ord jeg har lært på dette forumet:
BMI, SOC, CHAS,

Go-carter

#10
Hvor holder du til? Det finnes alltid en entusiast i nærheten som kan hjelpe.

Du kan måle i for eksempel sigarettenneren. Hvis du har 12v problem vil også det lille batterisymbolet i senterkonsollen lyse.

Det er veldig kaldt om dagen, så det er en fare for at 12v batteriet har knelet.

Jeg holder til nord for Oslo, men er inne i byen hver dag. Kan godt kikke på det med deg hvis du er usikker.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

oyho

Holder til i Oslo ja :) (oppdaterte bio-en slik at folk skal slippe å spørre i fremtiden).

Er det dette batteri-lyset du snakker om?  Jeg har aldri reagert på det, for det har lyst ved tenning så lange jeg har eid bilen(!). Men som nevnt tidligere, har det ikke vært problemer med å få i gang bilen før nå som kulda er kommet.

Når du sier at jeg kan måle i sigarettenneren, hvordan går jeg da frem?

Setter pris på at du tilbyr deg å hjelpe, men spørs om det blir tid til det i 2014. Jeg reiser nordover tirsdag, og blir til over nyttår. Om jeg ikke klarer å løse det selv da, kan det hende jeg rekker ut ei hand. Man vil jo så gjerne få til selv, uansett hvor grønn man er på både fossilbil og elbil.

Think City 2010, Zebra, ~40 000 km, Oslo
Ord jeg har lært på dette forumet:
BMI, SOC, CHAS,

oyho

Vel hjemme fra ferie har jeg endelig fått tak i et multimeter og målt i sigarettenneren.

7.5 volt(!). Da har bilen stått i 3 uker. Høres jo ut som at hele greia er gåen. Så da må jeg vel bytte batteri da. Men det er fremdeles forferdelig trangt under panseret...

Noen som vet hva et verksted tar for byttejobben?
Tror dere jeg får start på bilen med startkabler? (Om jeg kommer til polene.... det virker jo helt umulig)
Think City 2010, Zebra, ~40 000 km, Oslo
Ord jeg har lært på dette forumet:
BMI, SOC, CHAS,

thomat

Hadde problemer med det samme på min. Batterikassa sitter i tre skruer. Skru de ut og slipp kassa ned under bilen. Bytt batteri og dytt alt på plass fra undersiden. Med hjelp av en til gikk det lekende lett  ;)
-Think City 2009
-2012 Citroën czero

Oslo, Norway

oyho

Og da var jeg endelig i mål. Kjøpte et "Varta Silver dynamic C30 530A 54Ah". Var litt redd for at det skulle bli litt trangt siden det var litt høyere enn det gamle, men det gikk helt fint.

Brukte alikevel 4 timer på jobben. Hadde ikke helt riktig verktøy, og sleit med å komme til -- klønete. Var litt redd når jeg skulle slippe batterikassa ned under bilen, så satt en jekk under og senka den forsiktig ned. Gikk overraskende greit å få det nye batteriet opp og på plass igjen, med litt hjelp fra samboeren.

Det viktigste er uansett at bilen starta på første forsøk, og Power Limit forblir forhåpentligvis borte en stund. Takk for hjelp og innspill fra dere her inne.
Think City 2010, Zebra, ~40 000 km, Oslo
Ord jeg har lært på dette forumet:
BMI, SOC, CHAS,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA