Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trilling vs e-Up, sikkerhet og annet

Startet av Are, fredag 12. desember 2014, klokken 12:40

« forrige - neste »

OlavEmil

Ein E-up kostar vel frå rundt 200 000. Leaf frå rundt 220 000.

Om ein først skal opp på E-up-nivå, er ein jo på linje med dei fleste andre. Då bør ein gjerne ta ein titt på både Leaf, Kia og Zoe.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

elektrolux

Bør også vurdere Zoe til 175 000 etter 25 000 kr i vrakpant.

Kanskje enda bedre og billigere en E-Up
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Are

Prisen på e-up ble antydet til 210-215 tusen med vinterdekk og alt annet som må betales. Totalpris for Leaf blir 230.
Med usikker leveringstid på nye trillinger, og det faktum at man sitter med tærne nesten helt fremme i tuppen av bilen, føler jeg meg så mye tryggere i en Leaf at jeg heller tar opp åtti tusen mer i lån. Både u-up og Leaf virket som kjempebiler, men Leaf mer "ordentlig bil" - og sikkert sikrere.
2015 Nissan Leaf
2021 Citroën ë-C4

aageaasved

trornok ikke du kan si at leaf er sikrere m at begge kom like bra ut i krashtest.og eup har radar for kollisjon v bla i bykjøringstempo.servicepriser og serviceintervall scorer eup ganske bra.vurderte lef selv men synes den blir litt gammelmodig.liker dog at den har varme i ratte.

Are

Vivjohan, det kan godt hende du har rett om sikkerhets-likheter og -forskjeller mellom e-up og Leaf. Men når jeg mer eller mindre har bestemt meg for å ta spranget opp fra trilling til en noe dyrere bil, synes jeg Leaf er en bedre deal. Ca. 15.000 mer, og jeg får større bil med plass til hele familien. Og det er mulig jeg tar feil, men det virker som det er mer mellom meg og en eventuell kollisjon i Leaf enn i e-up.
E-up var morsommere å kjøre, kanskje, men Leaf dekker flere behov enn jeg hadde tenkt å dekke med en elbil. For bare marginalt mer penger enn e-up.
2015 Nissan Leaf
2021 Citroën ë-C4

arthur

Sitat fra: Are på tirsdag 16. desember 2014, klokken 20:17
Og det er mulig jeg tar feil, men det virker som det er mer mellom meg og en eventuell kollisjon i Leaf enn i e-up.

Minner meg om en kollisjonstest mellom en elder Volvo stasjonsvogn og en liten moderne bil hvor Volvo'n tapte en frontkollisjon, for ikke si de som satt i Volvo'n så la ikke avstanden "lure" deg for det kan være falsk trygghet! Ligger en filmsnutt der ute på nettet som viser denne testen, men finner den ikke i farten.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

tomrh

Sitat fra: arthur på tirsdag 16. desember 2014, klokken 20:55
Sitat fra: Are på tirsdag 16. desember 2014, klokken 20:17
Og det er mulig jeg tar feil, men det virker som det er mer mellom meg og en eventuell kollisjon i Leaf enn i e-up.
Minner meg om en kollisjonstest mellom en elder Volvo stasjonsvogn og en liten moderne bil hvor Volvo'n tapte en frontkollisjon, for ikke si de som satt i Volvo'n så la ikke avstanden "lure" deg for det kan være falsk trygghet! Ligger en filmsnutt der ute på nettet som viser denne testen, men finner den ikke i farten.

https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Thomas Parsli

Sitat fra: arthur på tirsdag 16. desember 2014, klokken 20:55
Minner meg om en kollisjonstest mellom en elder Volvo stasjonsvogn og en liten moderne bil hvor Volvo'n tapte en frontkollisjon, for ikke si de som satt i Volvo'n så la ikke avstanden "lure" deg for det kan være falsk trygghet! Ligger en filmsnutt der ute på nettet som viser denne testen, men finner den ikke i farten.

Mener du denne, som sammenligner en Volvo 940 produsert i 1990 og Renault Modus produsert i 2004? Den beviser vel bare at det skjer ganske mye på 14 år?

https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Både Leaf og e-Up er produsert fra  2011 (e-Up er basert på Up) og begge har ganske lik score på Euro NCAP. Jeg ville nok sittet i en Leaf ved en frontkollisjon...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

OleT

Sitat fra: Are på tirsdag 16. desember 2014, klokken 12:24
Prisen på e-up ble antydet til 210-215 tusen med vinterdekk og alt annet som må betales.
...
Betalte nettopp 218 tusen for en e-up med soltak og vinterhjul. Kjekk liten bil nr.2, vår nr.1 er en Tesla.
Vi prøvekjørte også en Soul, men den føltes "traktor" etter et år i Tesla. e-Golf var aldri aktuelt, vi har allerede en stor elbil!
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

arthur

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 16. desember 2014, klokken 23:12
Sitat fra: arthur på tirsdag 16. desember 2014, klokken 20:55
Minner meg om en kollisjonstest mellom en elder Volvo stasjonsvogn og en liten moderne bil hvor Volvo'n tapte en frontkollisjon, for ikke si de som satt i Volvo'n så la ikke avstanden "lure" deg for det kan være falsk trygghet! Ligger en filmsnutt der ute på nettet som viser denne testen, men finner den ikke i farten.

Mener du denne, som sammenligner en Volvo 940 produsert i 1990 og Renault Modus produsert i 2004? Den beviser vel bare at det skjer ganske mye på 14 år?

https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Både Leaf og e-Up er produsert fra  2011 (e-Up er basert på Up) og begge har ganske lik score på Euro NCAP. Jeg ville nok sittet i en Leaf ved en frontkollisjon...

Thomas

Ja, det er den jeg mener. Jeg føler det også best å sitte i en størst mulig bil med tanke på konsekvens/er av en mulig kollisjon, men jeg kan ikke dokumentere noe slikt hva gjelder f.eks e-Up eller en Leaf som her omtales, kan du?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Thomas Parsli

#25
Sitat fra: arthur link=topic=18355.msg300191#msg300191
Ja, det er den jeg mener. Jeg føler det også best å sitte i en størst mulig bil med tanke på konsekvens/er av en mulig kollisjon, men jeg kan ikke dokumentere noe slikt hva gjelder f.eks e-Up eller en Leaf som her omtales, kan du?

Euro NCAP har forskjellig klassifisering av biler, hvor størrelse og vekt er to viktige faktorer.
Leaf veier 1500kg og er 4,44m lang, mens e-Up veier 1000kg og er 3.19m lang.
I en kollisjon vil derfor Leaf med større masse og større deformasjonssoner komme bedre ut av kollisjonen enn e-UP hvis konstruksjonene ellers er like sikre.

Siden begge scorene relativt likt på Euro NCAP er Leaf faktisk bedre.
Du finner informasjon om dette på euroncap.com men du må lete litt.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Are

Endte opp med en Leaf. Føles tryggere med en større bil, og det var mye utstyr for pengene.
2015 Nissan Leaf
2021 Citroën ë-C4

sølv-pilen

Selv om møller entusiastene vil ha det til å virke som et dumt valg, er jeg overbevist om at du har gjort ett godt valg som du neppe kommer til å angre på Are
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Are

2015 Nissan Leaf
2021 Citroën ë-C4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA