Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model S light

Startet av Kavorka, torsdag 11. desember 2014, klokken 16:15

« forrige - neste »

Kavorka

Det virker som de fleste elbiler er utviklet for å koste det bilprodusentene mener folk er villig til å betale for en bil. Resultatet er små biler med begrenset rekkevidde. Kompromiss på kompromiss, med rar design og rare løsninger.

Model S er laget for å utklasse fossilbilene. Det betaler man ekstra for: aluminium istedetfor stål, store felger, automatiske dørhåndtak, skjerm, automatisk bakluke, lekkert design etc. Beyond kompromissløs.

Hva tror dere en "Model S minus" ville kostet; en bil som bare skulle matche fossilbiler, men fremdeles ha tilsvarende plass, ladehastighet og rekkevidde som en Model S?

Amoss

Sjekk Model 3 underforumet. Virker som om det er noe ala den du tenker på?  Bilen blir litt mindre enn Model S, og neppe så godt utstyrt, og er ment å komme på US$35k når den skal komme i 2017.

... men på den annen side, selv om den kommer til å være mindre utstyrt enn Model S, så kan det være de fortsatt vil legge seg på en litt mer "premium" linje enn en hvilken som helst "normal" fossilbil, da det virker som om de sikter seg mot BMW 3-serie markedet.
Model S 85D

Kavorka

#2
Model 3 skal vel ha litt kortere rekkevidde, og bli en del mindre enn S'en?

Slik det er idag er det et kjempesprang fra model S til andre, både i pris og størrelse. En del av prisgapet kommer av at det sikter seg inn på premium-segmentet. Men hvor mye lavere ville prisen vært om man hadde valgt rimeligere løsninger, samtidig som rekkevidde, volum etc er ivaretatt?

Tror det er mange som sitter på gjerde, siden Model S er for dyr og alternativene ikke dekker behov for plass og rekkevidde. Det mangler en bil i mellom disse segmentene.

Amoss

Sitat fra: Kavorka på torsdag 11. desember 2014, klokken 17:53
Model 3 skal vel ha litt kortere rekkevidde, og bli en del mindre enn S'en?

Hva rekkevidden på Model 3 blir i realiteten vet vi jo egentlig ikke. Men Elon har sagt at den vil komme med minst 200 miles (32 mil) realistisk rekkevidde. Forutsetter man da at han snakker om EPA(5) rekkevidde så blir det omtrent det samme som Model S60 har i dag (208 miles EPA(5)). Det er naturlig å tenke seg at også Model 3 vil komme med 2 (eller flere) forskjellige batterier. Så antar at den minst kommer med de samme rekkevidde alternativene som Model S har i dag. Også denne skal jo rekke frem fra superlader til superlader.

Størrelsen blir helt korrekt noe mindre, 20% har blitt antydet.

Sitat fra: Kavorka på torsdag 11. desember 2014, klokken 17:53
Slik det er idag er det et kjempesprang fra model S til andre, både i pris og størrelse. En del av prisgapet kommer av at det sikter seg inn på premium-segmentet. Men hvor mye lavere ville prisen vært om man hadde valgt rimeligere løsninger, samtidig som rekkevidde, volum etc er ivaretatt?

Etter som jeg har forstått så var tanken rett og slett det at med så stort batteri så hadde den uansett blitt så dyr at de var nødt til å sikte mot "premium" segmentet for at den i det hele tatt skulle være salgbar. For å få Model 3 så billig som den er lovet så er de helt avhengig av å få ned prisen på battericellene som skal inn i batteripakkene, og basere seg på ett mye høyere volum for å få ned kostnadene på resten av bilen. Det er her GF kommer inn, hvor de regner med en minst 30% reduksjon i celleprisene, og kunne ha tilgang på nok battericeller til at de kan produsere i så høye volum som de trenger.

Men ja, med Model 3 - dersom denne blir siktet mot premium segmentet - så er det teoretisk mulig at de kunne kommet enda lavere i pris ved å utstyre den enklere. Men spørs om det blir så mye at det egentlig spiller så store rollen.

Når GF er oppe i full produksjon sånn rundt 2020 så vil de ha nok batterier til å dekke behovet for både Model 3, Model S og Model X, og de vil nok alle bli levert med de nye forbedrede og rimeligere battericellene fra GF, og vil i teorien kunne redusere prisen på Model S og X. Men så lenge de selger godt slik det er, hvorfor redusere prisen?

Sitat fra: Kavorka på torsdag 11. desember 2014, klokken 17:53
Tror det er mange som sitter på gjerde, siden Model S er for dyr og alternativene ikke dekker behov for plass og rekkevidde. Det mangler en bil i mellom disse segmentene.

Vel, Model 3 (eller den senere CUV'en på samme plattform - Model Y?) vil som sagt være mindre enn Model S/X. Men mener du den da vil bli for liten? Bortsett fra volumet - dersom det er kritisk - så burde altså Model 3/Y dekke de samme behovene som Model S/X, men til ca halve prisen. Men ja, er helt sikkert mange som sitter på gjerdet og venter som du sier, men svært mange av dem vil nok hoppe på Gen-III bilene. Senere kan det jo være andre produsenter klarer å levere noen gode alternativer...
Model S 85D

Kavorka

Det virker som en fornuftig strategi av Tesla, mht å sikte seg inn på en kjøpesterk kundegruppe for en langtrekkende flott bil. Ikke minst fordi batteriproduksjon er en begrensende faktor for produksjonsvolum. Veien videre til Model 3, med en nybygget batterifabrikk for formålet, kommer til å sette en ny standard i massemarkedet.

Det er fremdeles tidlig fase for kommersielle el-biler, og det florerer ikke med alternative modeller. Jeg er glad for hver dag i Model S, men tenker at flere skulle hatt mulighet til å velge elektrisk. For mange er det for dyrt med Model S, og upraktisk med Leaf. Sikkert noen som er uenig i dette, men de fleste som kjøper bil velger fossilt fremdeles.

Dersom det fantes en Tesla med god plass til familie på fem, hund og bagasje, har en rekkevidde 400-500 km, men som ikke valgte dyreste/beste løsning på alt, kunne da prisen presses ned til f.eks 400 kNOK? Det ville kanskje vært en nisjebil i det globale elbilmarkedet, mens den kunne gjort det kjempebra her på berget.

Amoss

Sitat fra: Kavorka på fredag 12. desember 2014, klokken 12:07
Dersom det fantes en Tesla med god plass til familie på fem, hund og bagasje, har en rekkevidde 400-500 km, men som ikke valgte dyreste/beste løsning på alt, kunne da prisen presses ned til f.eks 400 kNOK? Det ville kanskje vært en nisjebil i det globale elbilmarkedet, mens den kunne gjort det kjempebra her på berget.

Vel, er jo teoretisk mulig at de ville klart det, men så fort de nå snart antagelig justerer prisene for endret dollarkurs, så vil denne 400k NOK bilen havne over der dagens Model S60 er i dag - og vi er tilbake til start :p  ... og i tillegg ville den kun være i nærheten av "normale bilpriser" i Norge. Den vil fortsatt være for dyr i alle andre markeder. Dersom Tesla hadde hatt problemer med å selge nok biler, så kunne det kanskje vært en strategi å lage en slik "Norges-modell" for å booste salget.

Er for øvrig helt enig med deg i at det bør være prioritert for å få ut en slik bil til en fornuftig pris, er selv en som må "sitte på gjerdet" og vente på en rimeligere variant. Men har "slått meg til ro" med at jeg er helt sikker på at de jobber alt de kan med å få det til så kjapt som mulig, og at 2017 med Model 3 - og den evnt. senere Model Y - før det er mulig å få til. Model 3 blir kanskje litt liten for "god plass til familie på fem, hund og bagasje", men CUV utgaven av samme burde holde for de fleste? For egen del er ikke plassen så viktig og den vanlige Model 3 burde holde.

Ser man ting på litt lengre sikt så er det ikke helt utenkelig at prisene på Model S/X vil gå ned eftersom batteriprisene går nedover og konkurransen i markedet øker. Men det er det nok alt for tidlig å spå noe om enda :)
Model S 85D

timingbeltkiller

#6
Reagerer på "premium" beskrivelsen av S.
Bilen er stor og har lang rekkevidde (relatert til øvrige EVs).
Men det er lite av den utsøkte kvaliteten i utstyr mm europeiske premiumbiler har.
Forstår derfor ikke hvor nedsatt kvalitet for å presse prisen skal tas fra.

TM oppgir Bimmer 3 som målestokk for Gen III.
Her som ellers opererer BMW med en omfattende og dyr utstyrsliste
som resulterer i betydelig dyrere sluttpris for det store flertallet kjøpere
som ønsker langt mer bil enn de skrapa grunnmodellene.

Legger TM seg på den linja, vokser de eventuelle teoretiske 35K raskt i praksis til både 40 og 45.
Og med norsk dollarkurs som på lanseringstidspunktet antakelig vil være på bortimot 9,
betyr det en pris på mellom NOK 350 og 400 K (forutsatt ingen avgiftsøkninger).

Men med gratis SC inkludert vil likevel Gen III sannsynligvis være et mer fornuftig
elbilkjøp enn røkla. Røkla-prisene vil jo også gå opp når krona går ned og inflasjonen sin gang.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 12. desember 2014, klokken 20:30
Reagerer på "premium" beskrivelsen av S.
Bilen er stor og har lang rekkevidde (relatert til øvrige EVs).
Men det er lite av den utsøkte kvaliteten i utstyr mm europeiske premiumbiler har.
Forstår derfor ikke hvor nedsatt kvalitet for å presse prisen skal tas fra.

Kjenner til innsigelsene her ja, og har som du kan se valgt å legge "premium" i gåseøyne. Selv om mange mener at de ikke "når helt opp", så er det tydelig at det er det de sikter mot. Derfor venter jeg også at det kan ta en god stund før prisene kan falle nevneverdig på tross av reduserte priser på batteriene. Der av "på litt lengre sikt" i mitt innlegg over. F.eks. ved Model S v2.0.

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 12. desember 2014, klokken 20:30
TM oppgir Bimmer 3 som målestokk for Gen III.
Her som ellers opererer BMW med en omfattende og dyr utstyrsliste
som resulterer i betydelig dyrere sluttpris for det store flertallet kjøpere
som ønsker langt mer bil enn de skrapa grunnmodellene.

Legger TM seg på den linja, vokser de eventuelle teoretiske 35K raskt i praksis til både 40 og 45.
Og med norsk dollarkurs som på lanseringstidspunktet antakelig vil være på bortimot 9,
betyr det en pris på mellom NOK 350 og 400 K.

Det er vel mer eller mindre den linjen de har lagt seg på ved Model S, og regner også med at det blir slik på Model 3. Men så lenge det er mulig å få den "bare bone" til rundt 35k så holder de jo løftet sitt.

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 12. desember 2014, klokken 20:30
Men med gratis SC inkludert vil likevel Gen III sannsynligvis være et mer fornuftig
elbilkjøp enn røkla. Røkla-prisene vil jo også gå opp når krona går ned og inflasjonen sin gang.

Sant, så lenge ikke dollarkurs og/eller mva vipper den over smertegrensa for mange :p
Model S 85D

laumb

Synes det er artig hvordan den store skjermen blir tatt fram i tide og utide som en dyr ekstraopsjon. Helt ærlig er det nok mye dyrere å designe, produsere og implementere massevis av knapper.
Knappene koster penger, panelene bak koster penger, ekstra kabling koster penger ++.

Det at andre ikke har putta inn en stor skjerm tidligere - for å spare penger er et mysterium som kan forklares med smarttelefonrevolusjonen. Nå er vi vant til touch med god flyt!

17" skjerm med en liten PC koster ikke mange kronene når du bestiller 30-40'000 stk i året. Enda mindre om du plutselig bestiller 150-350'000 stk eller mer.

Amoss

Men likevel har det blitt hintet om fra Tesla at Model 3 vil komme med kun en skjerm for å bygge den billigere, istedet for 2 som i Model S/X.  Hvilken av skjermene som blir tatt bort/beholdes har jeg ikke sett noe snakk om.
Model S 85D

Kavorka

#10
Sitat fra: Amoss på fredag 12. desember 2014, klokken 20:47
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 12. desember 2014, klokken 20:30
Reagerer på "premium" beskrivelsen av S.
Bilen er stor og har lang rekkevidde (relatert til øvrige EVs).
Men det er lite av den utsøkte kvaliteten i utstyr mm europeiske premiumbiler har.
Forstår derfor ikke hvor nedsatt kvalitet for å presse prisen skal tas fra.

Kjenner til innsigelsene her ja, og har som du kan se valgt å legge "premium" i gåseøyne. Selv om mange mener at de ikke "når helt opp", så er det tydelig at det er det de sikter mot. Derfor venter jeg også at det kan ta en god stund før prisene kan falle nevneverdig på tross av reduserte priser på batteriene. Der av "på litt lengre sikt" i mitt innlegg over. F.eks. ved Model S v2.0.

Tesla har vel siktet seg inn mot premium-markedet, så får det være en egen diskusjon om de har lykkes med kvaliteten. Har biltemas vindusviskere istedetfor de ubrukelige premiumviskerne;-)

Tesla har gjort noen valg som er fordyrende
- valgt aluminium istedetfor stål. Dette drar opp kostnadene noen titusener.
- valgt dørhåndtak som gjør at barn får hakeslepp. Må være dyrere enn standardløsninger, men hvor mye? Mer enn 10 kNOK?
- valgt en ikke standard nøkkel. Liten ting, men sikkert dyr
- mer?

Dette blir bare hypotetisk øvelse siden det ikke i Teslas markedsstrategi å lansere en slik bil. Men: Dersom det skulle bli produsert en slik bil, så tror jeg den ville bli tatt godt i mot i det norske markedet. Skille mellom Model S og andre serieproduserte elbiler er jo enormt.

Sitat fra: laumb på lørdag 13. desember 2014, klokken 17:43
Synes det er artig hvordan den store skjermen blir tatt fram i tide og utide som en dyr ekstraopsjon. Helt ærlig er det nok mye dyrere å designe, produsere og implementere massevis av knapper.
Knappene koster penger, panelene bak koster penger, ekstra kabling koster penger ++.

Det at andre ikke har putta inn en stor skjerm tidligere - for å spare penger er et mysterium som kan forklares med smarttelefonrevolusjonen. Nå er vi vant til touch med god flyt!

17" skjerm med en liten PC koster ikke mange kronene når du bestiller 30-40'000 stk i året. Enda mindre om du plutselig bestiller 150-350'000 stk eller mer.

Kan hende skjermen ikke er så dyr når man bestiller i store kvanta. Men er 30'-40' enheter per år stort nok til at prisforskjell er ubetydelig? Det er ikke smarttelefonvolum akkurat. Jeg innbiller meg ihvertfall at knapper og kabler koster en kaffe og to skjorteknapper, hvis kopiert fra en eksisterende design. Antar skjerm i midtkonsoll og bak ratt koster noe mer. Kanskje noen på forumet kjenner kost for standard midtkonsoll og teslas panel?

Amoss

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 16. desember 2014, klokken 13:08
- valgt aluminium istedetfor stål. Dette drar opp kostnadene noen titusener.
- valgt dørhåndtak som gjør at barn får hakeslepp. Må være dyrere enn standardløsninger, men hvor mye? Mer enn 10 kNOK?
- valgt en ikke standard nøkkel. Liten ting, men sikkert dyr
- mer?

Sant at aluminium er dyrere enn stål. Men på den annen side, det bidrar til å redusere vekten på bilen, og derved redusere behovet for flere battericeller for å få samme rekkevidde. Så kanskje det totalt sett ikke bidrar til å øke prisen så voldsomt?  Uansett, om det øker prisen med noen få 10-tusen i denne prisklassen så spiller det nok liten rolle. Men klart, "mange bekker små ...". Model 3 skal etter sigende ikke komme som "all aluminium", men hva de velger istedet, og/eller hvor mye aluminium de evnt. velger å bruke der har de ikke sagt. Svært mange ser ut til å anta at Model 3 vil komme med tradisjonelt stål karroseri, men tror neppe det blir "alt i stål". Tipper på en kombinasjon av stål og aluminium, og muligens andre lettvekts materialer.


Dørhåndtakløsningen er nok som du sier dyrere enn tradisjonelle. Noen fordeler innebærer det jo, men de kunne helt sikkert laget det enklere og billigere. Men som nevnt over, pristillegget for dette spiller nok liten rolle i den prisklassen bilen uansett hadde havnet i, men bidrar til å skille ut bilen på en positiv måte i sin klasse. Regner nok med at det blir en enklere rimeligere løsning i Model 3, men med ett tilvalg for å få denne løsningen der også.

I denne klassen så var det vel neppe noe valg ang. nøkkel løsning, de måtte nesten ha noe slikt "fancy" for å kunne forsvare prisklassen de altså uansett havnet i. Mulig de finner på noe enklere til Model 3?  Men tror strengt talt ikke det. Tror tiden for tradisjonelle nøkler til biler (og etterhvert også hus) er på vei over i historiebøkene. Kanskje de klarer å lage en billigere/enklere fob til Model 3?  Vet ikke, men håper de velger en løsning som gir mindre vampiredraw - misstenker at en del av denne kommer av at den "ser" etter FOB i nærheten. Hadde vært helt greit for meg med en fob man måtte trykke på for å låse opp bilen.


Sitat fra: Kavorka på tirsdag 16. desember 2014, klokken 13:08
Kan hende skjermen ikke er så dyr når man bestiller i store kvanta. Men er 30'-40' enheter per år stort nok til at prisforskjell er ubetydelig? Det er ikke smarttelefonvolum akkurat. Jeg innbiller meg ihvertfall at knapper og kabler koster en kaffe og to skjorteknapper, hvis kopiert fra en eksisterende design. Antar skjerm i midtkonsoll og bak ratt koster noe mer. Kanskje noen på forumet kjenner kost for standard midtkonsoll og teslas panel?

Skal ikke tippe for mye på hva de betaler for panelene, eller hva det hadde kostet med tradisjonelle knapper. Men greit å ha med i vurderingen at det blir stadig vanligere med en - dog mindre - skjerm i bilene, og skal man være konkurransedyktig, spesielt som ett teknologisk avansert merke, så må man ha en skjerm. Så spørsmålet er heller hvor mye dyrere ble det å øke størrelsen på skjermen - og ytelsen på computeren bak - så mye at man også kunne få fordelen av å bruke den i stedet for de tradisjonelle knappene, og ikke bare i tillegg slik andre har gjort det?
Model S 85D

Kavorka

Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. desember 2014, klokken 16:27
Sant at aluminium er dyrere enn stål. Men på den annen side, det bidrar til å redusere vekten på bilen, og derved redusere behovet for flere battericeller for å få samme rekkevidde. Så kanskje det totalt sett ikke bidrar til å øke prisen så voldsomt?  Uansett, om det øker prisen med noen få 10-tusen i denne prisklassen så spiller det nok liten rolle. Men klart, "mange bekker små ...". Model 3 skal etter sigende ikke komme som "all aluminium", men hva de velger istedet, og/eller hvor mye aluminium de evnt. velger å bruke der har de ikke sagt. (...)

Dørhåndtakløsningen er nok som du sier dyrere enn tradisjonelle. Noen fordeler innebærer det jo, men de kunne helt sikkert laget det enklere og billigere. Men som nevnt over, pristillegget for dette spiller nok liten rolle i den prisklassen bilen uansett hadde havnet i, men bidrar til å skille ut bilen på en positiv måte i sin klasse. Regner nok med at det blir en enklere rimeligere løsning i Model 3, men med ett tilvalg for å få denne løsningen der også.

I denne klassen så var det vel neppe noe valg ang. nøkkel løsning, de måtte nesten ha noe slikt "fancy" for å kunne forsvare prisklassen de altså uansett havnet i. Mulig de finner på noe enklere til Model 3?  Men tror strengt talt ikke det. Tror tiden for tradisjonelle nøkler til biler (og etterhvert også hus) er på vei over i historiebøkene. Kanskje de klarer å lage en billigere/enklere fob til Model 3?  Vet ikke, men håper de velger en løsning som gir mindre vampiredraw - misstenker at en del av denne kommer av at den "ser" etter FOB i nærheten. Hadde vært helt greit for meg med en fob man måtte trykke på for å låse opp bilen.

Skal ikke tippe for mye på hva de betaler for panelene, eller hva det hadde kostet med tradisjonelle knapper. Men greit å ha med i vurderingen at det blir stadig vanligere med en - dog mindre - skjerm i bilene, og skal man være konkurransedyktig, spesielt som ett teknologisk avansert merke, så må man ha en skjerm. Så spørsmålet er heller hvor mye dyrere ble det å øke størrelsen på skjermen - og ytelsen på computeren bak - så mye at man også kunne få fordelen av å bruke den i stedet for de tradisjonelle knappene, og ikke bare i tillegg slik andre har gjort det?

Det er kanskje riktig at aluminium ikke er så fordyrende. En tyngre bil krever flere celler for å beholde rekkevidde og spiser opp en god del av det man sparer inn.

Det er kanskje ikke de enorme summene å spare på ordinære dørhåndtak, key fob, midtkonsoll, automatisk bakluke, aluminium eller hjul dimensjoner. Totalt sett vil det kanskje tilsvare det som valutakurs kan finne på å gjøre med model S-prisen i løpet av kort tid, bare med motsatt fortegn.

Amoss

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 16. desember 2014, klokken 20:22
Det er kanskje ikke de enorme summene å spare på ordinære dørhåndtak, key fob, midtkonsoll, automatisk bakluke, aluminium eller hjul dimensjoner. Totalt sett vil det kanskje tilsvare det som valutakurs kan finne på å gjøre med model S-prisen i løpet av kort tid, bare med motsatt fortegn.

Som jeg også var inne på:  Mange bekker små, gjør en stor å ;)
Model S 85D

Cowboystrekk

Hadde Tesla vært smarte så hadde de brukt karbonfiber og ikke aluminium. Karbonfiber slår såvidt jeg vet aluminium på både vekt og pris, men krever endel til produksjonsutstyr etc. Reparasjoner kan også være komplisert. Elon hadde vell gitt BMW et av sine ytterst få komplimenter i deres elbilsatsning når det gjald karbonfiber.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA